Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 23 str. 12
Wersja aktualna od 2014-02-17
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 23 str. 12
Wersja aktualna od 2014-02-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 69/2014

z dnia 27 stycznia 2014 r.

zmieniające rozporządzenie (UE) nr 748/2012 ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (1), w szczególności jego art. 5 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zakres dotyczącego zdatności do lotu art. 5 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 został rozszerzony tak, aby w przepisach wykonawczych dotyczących certyfikacji typu uwzględnić elementy oceny zgodności operacyjnej.

(2) Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego („Agencja”) uznała, że konieczne jest wprowadzenie zmian w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 748/2012 (2) w celu umożliwienia Agencji zatwierdzania danych dotyczących zgodności operacyjnej w ramach procesu certyfikacji typu.

(3) Agencja przygotowała projekt przepisów wykonawczych w sprawie pojęcia danych dotyczących zgodności operacyjnej i przedstawiła go Komisji w postaci opinii (3) zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.

(4) Art. 5 rozporządzenia (UE) nr 748/2012 wynika z art. 2c rozporządzenia Komisji (WE) nr 1702/2003 (4). Art. 2c rozporządzenia (WE) nr 1702/2003 został wprowadzony w celu umożliwienia przejściowego uznawania certyfikatów typu uzyskanych przed wejściem w życie tego rozporządzenia, a nieuwzględnionych w art. 2a rozporządzenia (WE) nr 1702/2003. Okres stosowania tej procedury przejściowej zakończył się ostatecznie w dniu 28 września 2009 r., w związku z tym art. 5 rozporządzenia (UE) nr 748/2012 powinien zostać skreślony.

(5) W celu uniknięcia nieprzejrzystości i niepewności prawa w odniesieniu do art. 3 oraz do pkt 21.A.16A, 21.A.16B, 21.A.17, 21.A.31, 21.A.101 i 21.A.174 w załączniku I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, konieczne jest zastąpienie wyrażenia „zbiory przepisów w zakresie zdatności do lotu” przez wyrażenie „specyfikacje certyfikacyjne” .

(6) W celu uniknięcia nieprzejrzystości i niepewności prawa w odniesieniu do pkt 21.A.4, 21.A.90A, 21.A.90B, 21.A.91, 21.A.92, 21.A.93, 21.A.95, 21.A.97, 21.A.103, 21.A.107, 21.A.109, 21.A.111, 21.A.263 i 21.A.435 w załączniku I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, konieczne jest zastąpienie wyrażenia „projekt typu” wyrażeniem „certyfikat typu”.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 748/2012.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W rozporządzeniu (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:

a) ust. 1 lit. a) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

„(i) podstawą jego certyfikacji typu była:

– podstawa certyfikacji typu JAA dla wyrobów, które były certyfikowane zgodnie z procedurami JAA określonymi w arkuszu danych JAA, lub

– dla pozostałych wyrobów – podstawa certyfikacji typu określona w arkuszu danych certyfikatu typu państwa projektu, jeżeli państwem projektu było:

– państwo członkowskie, chyba że, biorąc pod uwagę w szczególności stosowane specyfikacje certyfikacyjne i doświadczenie związane z użytkowaniem, Agencja ustali, że taka podstawa certyfikacji typu nie zapewnia bezpieczeństwa na poziomie wymaganym przez rozporządzenie (WE) nr 216/2008 i niniejsze rozporządzenie, lub

– państwo, z którym państwo członkowskie zawarło umowę dwustronną w sprawie zdatności do lotu lub umowę podobną, zgodnie z którą wyroby te zostały certyfikowane na podstawie specyfikacji certyfikacyjnych państwa projektu, chyba że Agencja ustali, iż takie specyfikacje certyfikacyjne bądź też doświadczenia związane z użytkowaniem lub system bezpieczeństwa państwa projektu nie zapewniają bezpieczeństwa na poziomie wymaganym przez rozporządzenie (WE) nr 216/2008 i niniejsze rozporządzenie.

Agencja dokonuje pierwszej oceny skutków przepisów tiret drugiego w celu przygotowania dla Komisji opinii dotyczącej ewentualnych zmian w niniejszym rozporządzeniu; ”;

b) w ust. 2 lit. c) i d) otrzymują brzmienie:

„c) w drodze odstępstwa od załącznika I (część 21) pkt 21.A.17A podstawą certyfikacji typu jest podstawa ustanowiona przez JAA lub, tam gdzie ma to zastosowanie, przez państwo członkowskie w dniu składania wniosku o zatwierdzenie;

d) ustalenia kontroli zgodności dokonane według procedur JAA lub państwa członkowskiego są uznawane za dokonane przez Agencję do celów zastosowania się do załącznika I (część 21) pkt 21.A.20 lit. a) i d).”;

2) skreśla się art. 5;

3) dodaje się art. 7a w brzmieniu:

„Artykuł 7a

Dane dotyczące zgodności operacyjnej

1. Posiadacz certyfikatu typu statku powietrznego wydanego przed dniem 17 lutego 2014 r. zamierzający dostarczyć nowy statek powietrzny użytkownikowi w Unii Europejskiej w dniu 17 lutego 2014 r. lub po tej dacie uzyskuje zatwierdzenie zgodnie z załącznikiem I (część 21) pkt 21.A.21 lit. e), z wyjątkiem zatwierdzenia minimalnego programu szkolenia kwalifikującego do uzyskania uprawnień personelu poświadczającego obsługę techniczną w odniesieniu do konkretnego typu statku powietrznego oraz zatwierdzenia pochodzących od projektanta danych dowodowych statku powietrznego, umożliwiających test obiektywny w ramach kwalifikacji symulatorów. Zatwierdzenie należy uzyskać nie później niż dnia 18 grudnia 2015 r. lub przed rozpoczęciem eksploatacji statku powietrznego przez użytkownika w Unii Europejskiej, w zależności od tego, która z tych dwóch dat jest późniejsza. Dane dotyczące zgodności operacyjnej mogą być ograniczone do modelu, który jest przedmiotem dostawy.

2. Wnioskujący o wydanie certyfikatu typu statku powietrznego, w przypadku gdy stosowny wniosek został złożony przed dniem 17 lutego 2014 r. i wnioskowany certyfikat typu nie został wydany do dnia 17 lutego 2014 r., uzyskuje zatwierdzenie zgodnie z załącznikiem I (część 21) pkt 21.A.21 lit. e), z wyjątkiem zatwierdzenia minimalnego programu szkolenia kwalifikującego do uzyskania uprawnień personelu poświadczającego obsługę techniczną w odniesieniu do konkretnego typu statku powietrznego oraz zatwierdzenia pochodzących od projektanta danych dowodowych statku powietrznego, umożliwiających test obiektywny w ramach kwalifikacji symulatorów. Zatwierdzenie należy uzyskać nie później niż dnia 18 grudnia 2015 r. lub przed rozpoczęciem eksploatacji statku powietrznego przez użytkownika w Unii Europejskiej, w zależności od tego, która z tych dwóch dat jest późniejsza. Wyniki kontroli zgodności przeprowadzonej przez organy w ramach czynności Rady Oceny Operacyjnej prowadzonych pod nadzorem JAA lub Agencji przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia są uznawane przez Agencję bez dodatkowej weryfikacji.

3. Sprawozdania Rady Oceny Operacyjnej i główne wykazy wyposażenia minimalnego przygotowane zgodnie z procedurami JAA lub przez Agencję przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia uznaje się za dane dotyczące zgodności operacyjnej zatwierdzone zgodnie z załącznikiem I (część 21) pkt 21.A.21 lit. e); dane te umieszcza się w odpowiednim certyfikacie typu. Przed dniem 18 czerwca 2014 r. posiadacze odnośnych certyfikatów typu przedłożą Agencji propozycję podziału danych dotyczących zgodności operacyjnej na dane obowiązkowe i nieobowiązkowe.

4. Posiadacze certyfikatu typu zawierającego dane dotyczące zgodności operacyjnej są obowiązani do uzyskania przed dniem 18 grudnia 2015 r. zatwierdzenia rozszerzenia zakresu zatwierdzenia ich organizacji projektującej lub, stosownie do przypadku, procedur alternatywnych dla zatwierdzenia organizacji projektującej, w celu uwzględnienia kwestii dotyczących zgodności operacyjnej.”;

4) w załączniku I (część 21) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Punkty 16– 34 i pkt 43 załącznika stosuje się od dnia 19 grudnia 2016 r. do wnioskodawców ubiegających się o zatwierdzenie zmiany w certyfikacie typu, jak również do wnioskodawców występujących o wydanie uzupełniającego certyfikat typu.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 stycznia 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący


(1) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.

(2) Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1.

(3) Opinia nr 07/2011 Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 13 grudnia 2011 r., dostępna na stronie internetowej http://www.easa.europa.eu/agency-measures/docs/opinions/2011/07/translations/EASA_ 2011_00190000_PL_TRA.pdf

(4) Dz.U. L 243 z 27.9.2003, s. 6.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany:

1) pkt 21.A.4 otrzymuje brzmienie:

21.A.4 Koordynacja projektu i produkcji

Każdy posiadacz certyfikatu typu, ograniczonego certyfikatu typu, uzupełniającego certyfikatu typu, autoryzacji ETSO, zatwierdzenia zmiany w certyfikacie typu lub zatwierdzenia projektu naprawy współpracuje z organizacją produkującą w zakresie niezbędnym dla zapewnienia:

a) należytej koordynacji projektu i produkcji, wymaganej odpowiednio przez pkt 21.A.122, pkt 21.A.130 lit. b) ppkt 3 i 4, pkt 21.A.133 i pkt 21.A.165 lit. c) ppkt 2 i 3; oraz

b) odpowiedniego wspierania ciągłej zdatności wyrobu, części lub urządzenia do lotu.”;

2) w pkt 21.A.15 dodaje się literę d) w brzmieniu:

„ d) Wniosek o certyfikat typu lub o ograniczony certyfikat typu statku powietrznego obejmuje wniosek o zatwierdzenie danych dotyczących zgodności operacyjnej lub zostaje o taki wniosek uzupełniony po złożeniu pierwotnego wniosku; wniosek o zatwierdzenie danych dotyczących zgodności operacyjnej zawiera, odpowiednio do przypadku:

1. minimalny program szkolenia kwalifikującego do uzyskania uprawnień pilota dotyczących konkretnego typu statku powietrznego, w tym określenie odnośnego typu;

2. określenie zakresu pochodzących od projektanta danych dowodowych statku powietrznego umożliwiających test obiektywny w ramach kwalifikacji symulatorów wykorzystywanych w szkoleniu kwalifikującym do uzyskania uprawnień pilota na konkretny typ statku powietrznego lub danych tymczasowych umożliwiających kwalifikację wstępną;

3. minimalny program szkolenia kwalifikującego do uzyskania uprawnień personelu poświadczającego obsługę techniczną dotyczących konkretnego typu statku powietrznego, w tym określenie odnośnego typu;

4. określenie na użytek personelu pokładowego typu lub wariantu statku powietrznego oraz danych specyficznych dla odnośnego typu;

5. główny wykaz wyposażenia minimalnego; oraz

6. inne elementy zgodności operacyjnej odnoszące się do określonego typu.”;

3) pkt 21.A.16A otrzymuje brzmienie:

21.A.16A Specyfikacje certyfikacyjne

Agencja wydaje zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 specyfikacje certyfikacyjne, w tym specyfikacje certyfikacyjne w zakresie danych dotyczących zgodności operacyjnej, jako standardowy sposób wykazania spełnienia przez wyroby, części i akcesoria stosownych wymagań podstawowych określonych w załącznikach I, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Specyfikacje takie są dostatecznie szczegółowe i konkretne, aby wskazać wnioskodawcy warunki, które mają być spełnione dla uzyskania, zmiany lub uzupełnienia certyfikatu.”;

4) pkt 21.A.16B otrzymuje brzmienie:

21.A.16B Warunki specjalne

a) Agencja ustanawia dla danego wyrobu specjalne, szczegółowe wymagania techniczne, nazwane warunkami specjalnymi, jeżeli odnośne specyfikacje certyfikacyjne nie zawierają norm bezpieczeństwa adekwatnych lub właściwych dla tego wyrobu, w następujących przypadkach:

1. wyrób wykazuje cechy konstrukcyjne nowatorskie lub nietypowe dla praktyk projektowych, w oparciu o które opracowano stosowne specyfikacje certyfikacyjne; lub

2. zamierzone użytkowanie wyrobu jest nietypowe; lub

3. doświadczenie wynikające z użytkowania podobnych wyrobów lub wyrobów posiadających podobne cechy konstrukcyjne wskazuje, że mogą zaistnieć sytuacje stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa.

b) Warunki specjalne zawierają takie normy bezpieczeństwa, jakie Agencja uzna za niezbędne dla osiągnięcia poziomu bezpieczeństwa równoważnego poziomowi określonemu we właściwych specyfikacjach certyfikacyjnych.”;

5) w pkt 21.A.17 wprowadza się następujące zmiany:

a) tytuł otrzymuje brzmienie:

21.A.17A Podstawa certyfikacji typu”;

b) lit. a) ppkt 1 otrzymuje brzmienie:

„ 1. mające zastosowanie specyfikacje certyfikacyjne ustanowione przez Agencję, które obowiązują w dniu złożenia wniosku o certyfikat, chyba że:

(i) Agencja ustanowiła inaczej; lub

(ii) wnioskodawca decyduje się na spełnienie wymagań powstałych w wyniku zmiany specyfikacji certyfikacyjnych, która wchodzi w życie w terminie późniejszym, lub zastosowanie się do tej zmiany jest wymagane na podstawie lit. c) i d);”;

c) lit. c) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2. złożyć wniosek o przedłużenie pierwotnego wniosku i spełnić wymagania mających zastosowanie specyfikacji certyfikacyjnych, obowiązujących w dniu wskazanym przez składającego wniosek, jednakże nie wcześniejszym niż dzień poprzedzający datę wystawienia certyfikatu typu według limitu czasowego ustanowionego dla pierwotnego wniosku na podstawie lit. b).”;

6) dodaje się pkt 21.A.17B w brzmieniu:

21.A.17B Podstawa zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej

a) Agencja zawiadamia wnioskodawcę o podstawie zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej. Podstawa ta zawiera:

1. stosowne specyfikacje certyfikacyjne dla danych dotyczących zgodności operacyjnej ustanowione zgodnie z pkt 21.A.16A, które obowiązują w dniu złożenia wniosku pierwotnego lub wniosku o uzupełnienie, chyba że:

(i) Agencja uzna inny sposób wykazania zgodności ze stosownymi wymogami podstawowymi określonymi w załącznikach I, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 216/2008; lub

(ii) wnioskodawca decyduje się na spełnienie wymagań powstałych w wyniku zmiany specyfikacji certyfikacyjnych, która wchodzi w życie w terminie późniejszym;

2. wszelkie warunki specjalne określone zgodnie z pkt 21.A.16B lit. a).

b) Jeżeli wnioskodawca zdecyduje się spełnić wymagania powstałe w wyniku zmiany specyfikacji certyfikacyjnych, która wchodzi w życie po złożeniu wniosku o certyfikat typu, to musi on również spełnić wymagania wynikające z każdej innej zmiany, którą Agencja uzna za bezpośrednio powiązaną.”;

7) w pkt 21.A.20 wprowadza się następujące zmiany:

a) tytuł otrzymuje brzmienie:

Zgodność z podstawą certyfikacji typu, podstawą zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej i wymogami w zakresie ochrony środowiska”;

b) lit. a) otrzymuje brzmienie:

„a) Wnioskujący o certyfikat typu lub o ograniczony certyfikat typu wykazuje zgodność z właściwą podstawą certyfikacji typu, właściwą podstawą zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej i wymogami w zakresie ochrony środowiska oraz udostępnia Agencji środki wykorzystane do wykazania tej zgodności.” ;

8) w pkt 21.A.21 wprowadza się następujące zmiany:

a) lit. c) ppkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1. wyrób, który ma być certyfikowany, spełnia wymogi odpowiedniej podstawy certyfikacji typu oraz wymogi w zakresie ochrony środowiska określone zgodnie z pkt 21.A.17A i 21.A.18;”;

b) dodaje się lit. e) i f) w brzmieniu:

„e) W przypadku certyfikatu typu statku powietrznego, jeżeli wykazano, że dane dotyczące zgodności operacyjnej spełniają wymogi ustanowionej zgodnie z pkt 21.A.17B podstawy zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej.

f) Na zasadzie odstępstwa od lit. e) oraz na żądanie wnioskodawcy zawarte w oświadczeniu, o którym mowa w pkt 21 A.20 lit. d), certyfikat typu statku powietrznego może zostać wydany przed wykazaniem zgodności z właściwą podstawą zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej, pod warunkiem że wnioskodawca wykaże zgodność z podstawą zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej, zanim nastąpi konieczność wykorzystania danych dotyczących zgodności operacyjnej w praktyce.”;

9) pkt 21.A.23 otrzymuje brzmienie:

21.A.23 Wydanie ograniczonego certyfikatu typu

a) Dla statku powietrznego niespełniającego wymogów ustanowionych w pkt 21.A.21 lit. c) wnioskujący nabywa prawo do otrzymania ograniczonego certyfikatu typu, wydanego przez Agencję, po:

1. spełnieniu wymagań odpowiedniej podstawy certyfikacji typu ustanowionej przez Agencję i zapewniającej odpowiednie bezpieczeństwo w odniesieniu do przewidzianego użytkowania statku powietrznego oraz mających zastosowanie wymogów w zakresie ochrony środowiska;

2. jednoznacznym oświadczeniu, że jest gotowany do spełnienia obowiązków ustanowionych w pkt 21.A.44;

3. w przypadku ograniczonego certyfikatu typu statku powietrznego wykazano, że dane dotyczące zgodności operacyjnej spełniają wymogi ustanowionej zgodnie z pkt 21.A.17B podstawy zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej.

b) Na zasadzie odstępstwa od lit. a) ppkt 3 oraz na żądanie wnioskodawcy zawarte w oświadczeniu, o którym mowa w pkt 21.A20 lit. d), ograniczony certyfikat typu statku powietrznego może zostać wydany przed wykazaniem zgodności z właściwą podstawą zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej, pod warunkiem że wnioskodawca wykaże zgodność z podstawą zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej, zanim nastąpi konieczność wykorzystania danych dotyczących zgodności operacyjnej w praktyce.

c) Silnik lub śmigło zamontowane na statku powietrznym:

1. mają certyfikat typu wydany lub określony zgodnie z niniejszym rozporządzeniem; lub

2. wykazano ich zgodność ze specyfikacjami certyfikacyjnymi niezbędnymi dla zapewnienia bezpiecznego lotu statku powietrznego.” ;

10) pkt 21.A.31 lit. a) ppkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3. zatwierdzonej sekcji ograniczeń zdatności do lotu w instrukcjach zapewnienia ciągłej zdatności do lotu zgodnie z definicją we właściwych specyfikacjach certyfikacyjnych; oraz”;

11) pkt 21.A.41 otrzymuje brzmienie:

21.A.41 Certyfikat typu

Certyfikat typu i ograniczony certyfikat typu zawierają projekt typu, ograniczenia użytkowe, arkusz danych do certyfikatu typu w zakresie zdatności do lotu i emisji, mającą zastosowanie podstawę certyfikacji typu i wymogi w zakresie ochrony środowiska, zgodność z którymi odnotowuje Agencja, oraz wszelkie inne warunki lub ograniczenia określone dla wyrobu we właściwych specyfikacjach certyfikacyjnych i wymogach w zakresie ochrony środowiska. Certyfikat typu i ograniczony certyfikat typu statku powietrznego zawierają ponadto właściwą podstawę zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej, dane dotyczące zgodności operacyjnej oraz arkusz danych do certyfikatu typu w zakresie hałasu. Arkusz danych do certyfikatu typu dla silnika zawiera zapisy dotyczące spełnienia wymagań w zakresie emisji.”;

12) pkt 21.A.44 lit. a) otrzymuje następujące brzmienie:

„a) podejmuje zobowiązania ustanowione w pkt 21.A.3A, 21.A.3B, 21.A.4, 21.A.55, 21.A.57, 21.A.61 oraz 21.A.62; i w tym celu utrzymuje zgodność z wymaganiami warunkującymi możliwość ubiegania się o certyfikat na mocy pkt 21.A.14; oraz” ;

13) pkt 21.A.55 otrzymuje brzmienie:

21.A.55 Przechowywanie dokumentacji

Wszelkie istotne informacje projektowe, rysunki i sprawozdania z prób, w tym zapisy inspekcyjne dotyczące wyrobu poddawanego próbom, pozostają we władaniu posiadacza certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu oraz do dyspozycji Agencji i są przechowywane celem zapewnienia dostępu do informacji niezbędnych dla utrzymania ciągłej zdatności do lotu, aktualności danych dotyczących zgodności operacyjnej oraz zgodności z wymogami w zakresie ochrony środowiska mającymi zastosowanie do wyrobu.”;

14) pkt 21.A.57 otrzymuje brzmienie:

21.A.57 Podręczniki

Posiadacz certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu opracowuje, przechowuje i aktualizuje egzemplarze wzorcowe wszystkich podręczników określonych jako wymagane w odniesieniu do danego wyrobu we właściwej podstawie certyfikacji typu, właściwej podstawie zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej i w wymogach w zakresie ochrony środowiska oraz, na żądanie, udostępnia Agencji ich kopie.”,

15) w podczęści B dodaje się pkt 21.A.62 w brzmieniu:

21.A.62 Dostępność danych dotyczących zgodności operacyjnej

Posiadacz certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu udostępnia:

a) co najmniej jeden zbiór kompletnych danych dotyczących zgodności operacyjnej, przygotowanych zgodnie z mającą zastosowanie podstawą zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej, wszystkim znanym operatorom danego statku powietrznego w Unii Europejskiej, zanim zaistnieje potrzeba wykorzystania przedmiotowych danych dotyczących zgodności operacyjnej przez organizację szkoleniową lub operatora unijnego; oraz

b) informacje o wszelkich zmianach w danych dotyczących zgodności operacyjnej wszystkim znanym operatorom danego statku powietrznego w Unii Europejskiej; oraz

c) na żądanie, odpowiednie dane, o których mowa w lit. a) i b) powyżej:

1. właściwemu organowi odpowiedzialnemu za weryfikację zgodności z elementem bądź elementami odnośnego zbioru danych dotyczących zgodności operacyjnej; oraz

2. każdej osobie zobowiązanej do stosowania się do elementu bądź elementów odnośnego zbioru danych dotyczących zgodności operacyjnej.”;

16) pkt 21.A.90 A otrzymuje brzmienie:

21.A.90 A Zakres

Niniejsza podczęść ustanawia procedurę zatwierdzania zmian w certyfikatach typu oraz prawa i obowiązki posiadaczy takich zatwierdzeń i wnioskujących o nie. W niniejszej podczęści określono także zmiany standardowe, których nie obejmuje proces zatwierdzający na mocy niniejszej podczęści. W niniejszej podczęści odniesienia do certyfikatów typu rozumiane są jako odniesienia do certyfikatu typu i ograniczonego certyfikatu typu.” ;

17) pkt 21.A.90B lit. a) otrzymuje brzmienie:

„a) Zmiany standardowe to zmiany w certyfikacie typu:

1. w odniesieniu do:

(i) samolotów o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 5 700 kg;

(ii) wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 3 175 kg;

(iii) szybowców, motoszybowców, balonów i sterowców, określonych w kategoriach ELA1 lub ELA2;

2. które są zgodne z danymi projektowymi zawartymi w specyfikacjach certyfikacyjnych wydanych przez Agencję, zawierających opis akceptowalnych sposobów, technik i praktyk realizacji i określania zmian standardowych, w tym powiązane instrukcje dotyczące ciągłej zdatności do lotu; oraz

3. które nie są sprzeczne z danymi, którymi dysponują posiadacze certyfikatów typu.”;

18) pkt 21.A.91 otrzymuje brzmienie:

21.A.91 Klasyfikacja zmian w certyfikacie typu

Zmiany w certyfikacie typu klasyfikowane są jako drobne i jako poważne. »Drobna zmiana« to taka, która nie ma znaczącego wpływu na masę, wyważenie, wytrzymałość konstrukcji, niezawodność, właściwości użytkowe, hałas, upust paliwa, emisję spalin, dane dotyczące zgodności operacyjnej lub inne właściwości mające wpływ na zdatność wyrobu do lotu. Nie naruszając przepisów pkt 21.A.19, wszelkie inne zmiany stanowią zgodnie z niniejszą podczęścią »zmiany poważne«. Zmiany poważne i drobne zatwierdzane są, stosownie do przypadku, na zasadach ustanowionych w pkt 21.A.95 lub 21.A.97 i muszą być odpowiednio określone.” ;

19) pkt 21.A.92 otrzymuje brzmienie:

21.A.92 Kwalifikowalność

a) Na podstawie niniejszej podczęści jedynie posiadacz certyfikatu typu może wnioskować o zatwierdzenie poważnej zmiany w certyfikacie typu; pozostali wnioskujący o poważną zmianę w certyfikacie typu składają wnioski na podstawie podczęści E.

b) Każda osoba fizyczna lub prawna może wnioskować o zatwierdzenie drobnej zmiany w certyfikacie typu na podstawie niniejszej podczęści.”;

20) pkt 21.A.93 otrzymuje brzmienie:

21.A.93 Wniosek

Wniosek o zatwierdzenie zmiany w certyfikacie typu składany jest w postaci i na zasadach ustanowionych przez Agencję i zawiera:

a) opis zmiany wskazujący:

1. wszystkie części projektu typu i zatwierdzonych podręczników, na które zmiana ma wpływ; oraz

2. specyfikacje certyfikacyjne i wymogi w zakresie ochrony środowiska, w oparciu o które zmiana została zaprojektowana, aby spełniać wymagania określone w pkt 21.A.101;

b) wskazanie każdej powtórnej kontroli niezbędnej dla wykazania zgodności zmienionego wyrobu z właściwymi specyfikacjami certyfikacyjnymi i wymogami w zakresie ochrony środowiska;

c) w przypadku gdy zmiana ma wpływ na dane dotyczące zgodności operacyjnej, wniosek musi zawierać niezbędne zmiany w tych danych lub zostać o nie uzupełniony, jeśli złożenie wniosku już nastąpiło.”;

21) pkt 21.A.95 otrzymuje brzmienie:

21.A.95 Zmiany drobne

Zmiany drobne w certyfikacie typu klasyfikowane są i zatwierdzane:

a) przez Agencję; lub

b) przez odpowiednio zatwierdzoną organizację projektującą zgodnie z procedurą uzgodnioną z Agencją.”;

22) pkt 21.A.97 lit. b) otrzymuje brzmienie:

„b) Zatwierdzenie poważnej zmiany w certyfikacie typu ogranicza się do tej lub tych konkretnych konfiguracji w certyfikacie typu, w zakresie których dokonywana jest zmiana.”;

23) pkt 21.A.101 otrzymuje brzmienie:

21.A.101 Określenie mających zastosowanie specyfikacji certyfikacyjnych i wymogów w zakresie ochrony środowiska

a) Wnioskujący o zmianę w certyfikacie typu wykazuje, że zmieniony wyrób spełnia wymagania specyfikacji certyfikacyjnych, które mają zastosowanie do zmienionego wyrobu i obowiązują w dniu złożenia wniosku o zmianę, chyba że wnioskodawca decyduje się na spełnienie wymagań powstałych w wyniku zmiany specyfikacji certyfikacyjnych, która wchodzi w życie w terminie późniejszym, lub zastosowanie się do tej zmiany wymagane jest na podstawie lit. e) i f), oraz mających zastosowanie wymogów w zakresie ochrony środowiska określonych w pkt 21.A.18.

b) W drodze odstępstwa od lit. a) wnioskodawca może wykazać, że zmieniony wyrób spełnia wymagania wcześniejszej zmiany specyfikacji certyfikacyjnych, o których mowa w lit. a), oraz wszelkich innych specyfikacji certyfikacyjnych, które Agencja uzna za bezpośrednio powiązane. Jednakże wcześniej zmienione specyfikacje certyfikacyjne nie mogą poprzedzać odnośnych specyfikacji certyfikacyjnych, uwzględnionych poprzez odniesienie w certyfikacie typu. Wnioskujący może wykazać zgodność z wcześniejszą zmianą specyfikacji certyfikacyjnych w każdym z następujących przypadków:

1. Zmiana została uznana przez Agencję za nieznaczącą. Celem stwierdzenia, czy dana zmiana jest znacząca, Agencja analizuje ją w kontekście wszelkich wcześniejszych istotnych zmian projektu i wszelkich powiązanych nowelizacji właściwych specyfikacji certyfikacyjnych uwzględnionych w certyfikacie typu dotyczącym odnośnego wyrobu. Zmiany spełniające którekolwiek z poniższych kryteriów są automatycznie uznawane za znaczące:

(i) nie zachowano ogólnej konfiguracji lub zasad budowy;

(ii) założenia przyjęte w ramach certyfikacji wyrobu, który ma zostać zmieniony, utraciły swą podstawę.

2. W odniesieniu do każdego obszaru, systemu, części lub akcesorium, które Agencja uzna za nieobjęte skutkami wprowadzanej zmiany.

3. W odniesieniu do każdego obszaru, systemu, części lub akcesorium objętych skutkami wprowadzonej zmiany, w stosunku do których Agencja uzna, że spełnienie wymagań specyfikacji certyfikacyjnych, o których mowa w lit. a), nie podniesie w sposób istotny poziomu bezpieczeństwa zmienionego wyrobu lub byłoby niepraktyczne.

c) Wnioskujący o wprowadzenie zmiany w statku powietrznym (innym niż wiropłat) o ciężarze maksymalnym nie większym niż 2 722 kg (6 000 funtów) lub w nieturbinowym wiropłacie o ciężarze maksymalnym nie większym niż 1 361 kg (3 000 funtów) może wykazać, że zmieniony wyrób spełnia wymagania podstawy certyfikacji typu uwzględnione poprzez odniesienie w certyfikacie typu. Jednakże jeżeli Agencja uzna zmianę za znaczącą w danym obszarze, może ona nakazać spełnienie wymagań określonych w zmianie do podstawy certyfikacji typu uwzględnionej poprzez odniesienie w certyfikacie typu, a obowiązującej w dniu złożenia wniosku, i każdej specyfikacji certyfikacyjnej uznanej przez Agencję za bezpośrednio powiązaną, chyba że Agencja równocześnie uzna, iż zachowanie zgodności ze zmianą lub specyfikacją certyfikacyjną nie podniesie w sposób istotny poziomu bezpieczeństwa zmienionego wyrobu lub byłoby niepraktyczne.

d) Jeżeli Agencja uzna, że specyfikacje certyfikacyjne obowiązujące w dniu złożenia wniosku o zmianę nie zawierają odpowiednich norm w odniesieniu do proponowanej zmiany, to wnioskujący musi również zastosować się do wszelkich ustanowionych na mocy przepisów pkt 21.A.16B warunków specjalnych i ich zmian w celu zapewnienia poziomu bezpieczeństwa równoważnego poziomowi ustanowionemu w specyfikacjach certyfikacyjnych obowiązujących w dniu złożenia wniosku o zmianę.

e) Wniosek o zmianę w certyfikacie typu dla samolotów dużych i dużych wiropłatów jest ważny przez pięć lat, a wniosek o zmianę w każdym innym certyfikacie typu jest ważny przez trzy lata. W przypadku gdy zmiana nie została zatwierdzona lub oczywiste jest, że nie zostanie zatwierdzona w terminie przewidzianym w niniejszej literze, wnioskujący może:

1. złożyć nowy wniosek o zmianę w certyfikacie typu i zastosować się do wszystkich przepisów lit. a) mających zastosowanie do pierwotnego wniosku o zmianę; lub

2. wystąpić o przedłużenie ważności pierwotnego wniosku i zastosować się do przepisów lit. a) obowiązujących w określonym przez wnioskującego dniu skutecznego złożenia wniosku, jednak nie wcześniejszym niż dzień poprzedzający datę zatwierdzenia zmiany według okresu ustanowionego na mocy niniejszej litery dla pierwotnego wniosku o zmianę.

f) Jeżeli składający wniosek decyduje się spełnić wymagania wynikające ze zmiany w specyfikacjach certyfikacyjnych, która wchodzi w życie po złożeniu wniosku o zmianę do typu, musi on również spełnić wymagania wynikające z każdej innej specyfikacji certyfikacyjnej, którą Agencja uzna za bezpośrednio powiązaną.

g) W przypadku gdy wniosek o zmianę w certyfikacie typu dotyczącym statku powietrznego zawiera zmiany w danych dotyczących zgodności operacyjnej lub zostaje o te dane uzupełniony po złożeniu pierwotnego wniosku, podstawę zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej określa się zgodnie z lit. a), b), c), d) i f) powyżej.”;

24) pkt 21.A.103 otrzymuje brzmienie:

21.A.103 Wydanie zatwierdzenia

a) Wnioskodawca nabywa prawo do uzyskania od Agencji zatwierdzenia poważnej zmiany w certyfikacie typu po:

1. złożeniu oświadczenia, o którym mowa w pkt 21 A.20 lit. d); oraz

2. wykazaniu, że:

(i) zmieniony wyrób odpowiada mającym zastosowanie specyfikacjom certyfikacyjnym i spełnia wymogi w zakresie ochrony środowiska, zgodnie z pkt 21.A.101;

(ii) każdy przypadek braku zgodności z wymaganiami zdatności do lotu równoważony jest przez czynniki, które zapewniają równoważny poziom bezpieczeństwa; oraz

(iii) żadna cecha lub charakterystyka nie czyni wyrobu niebezpiecznym w użytkowaniu, do którego ma być certyfikowany;

3. w przypadku zmiany mającej wpływ na dane dotyczące zgodności operacyjnej, wykazaniu, że konieczne zmiany w tych danych spełniają wymogi podstawy zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej ustanowionej zgodnie z pkt 21.A.101 lit g);

4. w drodze odstępstwa od pkt 3 oraz na żądanie wnioskodawcy zawarte w oświadczeniu, o którym mowa w pkt 21 A.20 lit. d), poważna zmiana w certyfikacie typu statku powietrznego może zostać zatwierdzona przed wykazaniem zgodności z właściwą podstawą zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej, pod warunkiem że wnioskodawca wykaże zgodność z podstawą zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej zanim nastąpi konieczność wykorzystania danych dotyczących zgodności operacyjnej w praktyce.

b) Drobną zmianę w certyfikacie typu zatwierdza się zgodnie z pkt 21.A.95, pod warunkiem że wykazano, iż zmieniony wyrób spełnia wymagania właściwych specyfikacji certyfikacyjnych, o których mowa w pkt 21.A.101.” ;

25) pkt 21.A.105 otrzymuje brzmienie:

21.A.105 Prowadzenie dokumentacji

Dla każdej zmiany wszelkie istotne informacje projektowe, rysunki i sprawozdania z prób, w tym zapisy inspekcyjne dotyczące zmienionego wyrobu poddawanego próbom, pozostają w posiadaniu wnioskującego oraz do dyspozycji Agencji i są przechowywane celem zapewnienia dostępu do informacji niezbędnych dla utrzymania ciągłej zdatności do lotu, aktualności danych dotyczących zgodności operacyjnej oraz zgodności z mającymi zastosowanie dla zmienionego wyrobu wymogami w zakresie ochrony środowiska.”;

26) pkt 21.A.107 lit. a) otrzymuje brzmienie:

„a) Posiadacz zatwierdzenia drobnej zmiany w certyfikacie typu dostarcza, w stosownych przypadkach, co najmniej jeden zestaw spowodowanych zmianą poprawek do instrukcji zapewnienia ciągłej zdatności do lotu dla wyrobu, w którym drobna zmiana ma być wprowadzona, opracowanych zgodnie z właściwą podstawą certyfikacji typu, każdemu znanemu właścicielowi jednego lub większej liczby statków powietrznych, silników lub śmigieł, których zmiana dotyczy, w chwili ich dostawy lub w chwili wydania pierwszego certyfikatu zdatności do lotu dla statku powietrznego, którego zmiana dotyczy, zależnie od tego, która data jest późniejsza, a następnie udostępnia odnośne poprawki do instrukcji, na żądanie, każdej innej osobie, od której wymagane jest przestrzeganie któregokolwiek warunku podanego w tych instrukcjach.”;

27) dodaje się pkt 21.A.108 w brzmieniu:

21.A.108 Dostępność danych dotyczących zgodności operacyjnej

W przypadku zmiany mającej wpływ na dane dotyczące zgodności operacyjnej posiadacz zatwierdzenia drobnej zmiany udostępnia:

a) co najmniej jeden zestaw zmian w danych dotyczących zgodności operacyjnej przygotowany zgodnie z mającą zastosowanie podstawą zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej wszystkim znanym unijnym operatorom statku powietrznego, w którym wprowadzono zmianę, zanim zaistnieje potrzeba wykorzystania przedmiotowych danych dotyczących zgodności operacyjnej przez organizację szkoleniową lub operatora unijnego; oraz

b) informacje o każdej kolejnej zmianie w objętych zmianą danych dotyczących zgodności operacyjnej wszystkim znanym unijnym operatorom statku powietrznego, w którym wprowadzono zmianę; oraz

c) na żądanie, informacje o odpowiednich elementach zmian, o których mowa w lit. a) i b) powyżej:

1. właściwemu organowi odpowiedzialnemu za weryfikację zgodności z elementem bądź elementami danych dotyczących zgodności operacyjnej, na które zmiana miała wpływ; oraz

2. każdej osobie zobowiązanej do stosowania się do elementu lub elementów tego zbioru danych dotyczących zgodności operacyjnej.”;

28) pkt 21.A.109 otrzymuje brzmienie:

21.A.109 Obowiązki i znakowanie EPA

Posiadacz zatwierdzenia drobnej zmiany w certyfikacie typu:

a) podejmuje zobowiązania ustanowione w pkt 21.A.4, 21.A.105, 21.A.107 oraz 21.A.108; oraz

b) wyszczególnia oznakowanie z uwzględnieniem liter EPA (»europejskie zatwierdzenie części«), zgodnie z pkt 21.A.804 lit. a).”;

29) pkt 21.A.111 otrzymuje brzmienie:

21.A.111 Zakres

Niniejsza podczęść ustanawia procedury zatwierdzania poważnych zmian w certyfikatach typu zgodnie z procedurami dotyczącymi uzupełniających certyfikatów typu oraz prawa i obowiązki wnioskujących o wydanie i posiadaczy tych certyfikatów.”;

30) pkt 21.A.113 lit. b) otrzymuje brzmienie:

„b) Wniosek o uzupełniający certyfikat typu zawiera opisy, wskazania i zmiany w danych dotyczących zgodności operacyjnej wymagane przepisami pkt 21.A.93. Ponadto wniosek taki zawiera uzasadnienie wykazujące, że powyższe elementy oparte są na stosownych informacjach pochodzących z własnych zasobów wnioskującego lub uzyskanych w ramach porozumienia z posiadaczem certyfikatu typu.”;

31) pkt 21.A.118 A lit. a) otrzymuje brzmienie:

„a) podejmuje zobowiązania:

1. ustanowione w pkt 21.A.3A, 21.A.3B, 21.A.4, 21.A.105, 21.A.119, 21.A.120A oraz 21.A.120B;

2. warunkowane współpracą z posiadaczem certyfikatu typu na podstawie pkt 21.A.115 lit. d) ppkt 2;

i w tym celu utrzymuje zgodność z kryteriami pkt 21.A.112B;”;

32) pkt 21.A.119 otrzymuje brzmienie:

21.A.119 Podręczniki

Posiadacz uzupełniającego certyfikatu typu opracowuje, przechowuje i aktualizuje egzemplarze wzorcowe wszystkich nowych wersji podręczników określonych jako wymagane w odniesieniu do danego wyrobu przez właściwą podstawę certyfikacji typu, właściwą podstawę zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej, a także wymogi w zakresie ochrony środowiska i uwzględniających zmiany wprowadzone zgodnie z uzupełniającym certyfikatem typu, i, na żądanie, udostępnia Agencji ich kopie.”;

33) w pkt 21.A.120 tytuł otrzymuje brzmienie:

21.A.120A Instrukcje zapewnienia ciągłej zdatności do lotu”;

34) w podczęści E dodaje się pkt 21.A.120B w brzmieniu:

21.A.120B Dostępność danych dotyczących zgodności operacyjnej

W przypadku zmiany mającej wpływ na dane dotyczące zgodności operacyjnej posiadacz uzupełniającego certyfikatu typu udostępnia:

a) co najmniej jeden zestaw zmian w danych dotyczących zgodności operacyjnej przygotowany zgodnie z mającą zastosowanie podstawą zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej wszystkim znanym unijnym operatorom statku powietrznego, w którym wprowadzono zmianę, zanim zaistnieje potrzeba wykorzystania przedmiotowych danych dotyczących zgodności operacyjnej przez organizację szkoleniową lub operatora unijnego; oraz

b) informacje o każdej kolejnej zmianie w objętych zmianą danych dotyczących zgodności operacyjnej wszystkim znanym unijnym operatorom statku powietrznego, w którym wprowadzono zmianę; oraz

c) na żądanie, informacje o odpowiednich elementach zmian, o których mowa w lit. a) i b) powyżej:

1. właściwemu organowi odpowiedzialnemu za weryfikację zgodności z elementem bądź elementami danych dotyczących zgodności operacyjnej, na które zmiana miała wpływ; oraz

2. każdej osobie zobowiązanej do stosowania się do elementu lub elementów tego zbioru danych dotyczących zgodności operacyjnej.”;

35) pkt 21 A.174 lit. b) ppkt 2 ppkt (iii) otrzymuje brzmienie:

„ (iii) instrukcję użytkowania w locie, jeżeli jest wymagana przez mające zastosowanie specyfikacje certyfikacyjne w odniesieniu do przedmiotowego statku powietrznego;”;

36) pkt 21.A.239 lit. a) ppkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1. zapewnienie, że projekt wyrobów, części i akcesoriów lub zmiany projektowe ich dotyczące są zgodne z właściwą podstawą certyfikacji typu, właściwą podstawą zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej i wymogami w zakresie ochrony środowiska; oraz”;

37) pkt 21.A.245 otrzymuje brzmienie:

21.A.245 Wymagania dla uzyskania zatwierdzenia

Organizacja projektująca wykazuje na podstawie informacji przedłożonych zgodnie z pkt 21.A.243, że oprócz spełniania wymagań określonych w pkt 21.A.239:

a) wszystkie działy techniczne zatrudniają dostateczną liczbę pracowników, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie i którym udzielono stosownych pełnomocnictw, umożliwiających należyte wykonywanie powierzonego im zakresu obowiązków, a zarówno zakres ten, jak i odpowiednie warunki lokalowe, infrastruktura i sprzęt pozwalają pracownikom spełnić wymagania ustanowione w odniesieniu do danego wyrobu w zakresie zdatności do lotu, zgodności operacyjnej i ochrony środowiska;

b) zapewniono pełną i skuteczną koordynację między działami i w obrębie działów w odniesieniu do kwestii związanych ze zdatnością do lotu, zgodnością operacyjną i ochroną środowiska.” ;

38) pkt 21.A.247 otrzymuje brzmienie:

21.A.247 Zmiany w systemie gwarantowania projektu

Po wydaniu zatwierdzenia organizacji projektującej każda zmiana w systemie gwarantowania projektu mająca istotny wpływ na wykazywanie zgodności wyrobu ze stosownymi wymaganiami lub jego zdatność do lotu, zgodność operacyjną lub wymogi w zakresie ochrony środowiska, podlega zatwierdzeniu przez Agencję. Wniosek o zatwierdzenie przedkładany jest Agencji w formie pisemnej. Przed wprowadzeniem zmiany organizacja projektująca przedkłada Agencji propozycję zmian w podręczniku w celu wykazania, że po wprowadzeniu zmiany w systemie gwarantowania projektu nadal będzie spełniać wymagania ustanowione w niniejszej podczęści.”;

39) pkt 21.A.251 otrzymuje brzmienie:

21.A.251 Warunki zatwierdzenia

W warunkach zatwierdzenia określa się rodzaje prac projektowych, kategorie wyrobów, części i akcesoriów, które wchodzą w zakres zatwierdzenia organizacji projektującej uzyskanego przez tę organizację, oraz zatwierdzone do wykonywania przez organizację funkcje i obowiązki w zakresie zdatności do lotu, zgodności operacyjnej, charakterystyk hałasowych, upustu paliwa i emisji spalin wyrobów. Dla zatwierdzenia organizacji projektującej obejmującego certyfikację typu lub autoryzację ETSO dla pomocniczego źródła zasilania (APU) warunki zatwierdzenia muszą ponadto zawierać listę wyrobów lub APU. Warunki te zawiera się w treści zatwierdzenia organizacji projektującej.”;

40) w pkt 21.A.263 wprowadza się następujące zmiany:

a) w lit. b) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

„ 2. certyfikatu typu lub zatwierdzenia poważnej zmiany w certyfikacie typu; lub”;

b) w lit. c) ppkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

„1. klasyfikowania zmian w certyfikacie typu i napraw jako »poważnych« lub »drobnych«;

2. zatwierdzania drobnych zmian w certyfikacie typu i drobnych napraw;”;

41) pkt 21.A.435 lit. a) otrzymuje brzmienie:

„a) Naprawę klasyfikuje się albo jako »poważną« albo jako »drobną«. Klasyfikacji tej dokonuje się według kryteriów dotyczących zmiany w certyfikacie typu określonych w pkt 21.A.91.”;

42) pkt 21.A.604 lit. a) otrzymuje brzmienie:

„a) pkt 21.A.15, 21.A.16B, 21.A.17A, 21.A.17B, 21.A.20, 21.A.21, 21.A.31, 21.A.33, 21.A.44 stosuje się w drodze odstępstwa od pkt 21.A.603, pkt 21.A.606 lit. c), pkt 21.A.610 i pkt 21.A.615, natomiast autoryzacja ETSO wydawana jest zgodnie z pkt 21.A.606 zamiast certyfikatu typu;”;

43) w załączniku I (część 21) sekcja B podczęść D wprowadza się następujące zmiany:

a) skreśla się zdanie „ Stosuje się procedury administracyjne ustanowione przez Agencję”;

b) dodaje się pkt 21.B.70 w brzmieniu:

21.B.70 Zatwierdzenie zmian w certyfikatach typu

Zatwierdzenie zmian w danych dotyczących zgodności operacyjnej wchodzi w zakres zatwierdzenia zmiany w certyfikacie typu. Natomiast w odniesieniu do wprowadzania zmian w danych dotyczących zgodności operacyjnej Agencja przeprowadza oddzielne postępowanie w celu ich klasyfikacji i zatwierdzenia.” ;

44) pkt 21.B.326 lit. b) ppkt 1 ppkt (iii) otrzymuje brzmienie:

„(iii) statek powietrzny poddano przeglądowi zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami załącznika I (część M) do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003;”;

45) pkt 21.B.327 lit. a) ppkt 2 ppkt (i) pkt C) otrzymuje brzmienie:

„C) statek powietrzny poddano przeglądowi zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami załącznika I (część M) do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003;”;

46) w dodatku I w polach 14a, 14b, 14c, 14d i 14e formularza 1 EASA wprowadza się szare tło;

47) w dodatku I wyrażenie wprowadzające instrukcję wypełniania formularza 1 EASA otrzymuje brzmienie:

„Niniejsza instrukcja dotyczy wypełniania formularza 1 EASA tylko w odniesieniu do produkcji. Sposób wypełniania formularza 1 EASA w odniesieniu do obsługi opisany został w dodatku II do załącznika I (część M) do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003.” .

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00