Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 207
Wersja aktualna od 2014-04-03
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 207
Wersja aktualna od 2014-04-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2012,

— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji (1) ,

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),

— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) , w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (4) , w szczególności jego art. 13,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,

— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,

— uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,

— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0235/2014),

A. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiej Agencji Środowiska (zwanej dalej „ Agencją ” ) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 41 700 000 EUR, co stanowi wzrost o 1,25 % w porównaniu z 2011 r.,

B. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Agencji wkład Unii do budżetu Agencji na 2012 r. wyniósł 35363354,85 EUR, co stanowi spadek o 0,23 % w porównaniu z 2011 r.,

C. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,

1. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja zrealizowała wszystkie działania zalecane w poprzednich uwagach Trybunału Obrachunkowego;

Zarządzanie budżetem i finansami

2. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,19 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 89,41 %;

3. podkreśla, że wkład Unii do budżetu Agencji w 2012 r. stanowi 0,026 % całego unijnego budżetu;

4. ubolewa, że w 2012 r. wydatki na podróże służbowe dyrektora wykonawczego Agencji były znacznie wyższe niż podobne wydatki dyrektorów wykonawczych innych agencji; wzywa Agencję do dalszego wyjaśnienia tej sytuacji organowi udzielającemu absolutorium w ramach działań realizowanych w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012;

Zobowiązania i przeniesienia

5. stwierdza, że w rocznej kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy nie wykryto istotnych problemów dotyczących poziomu przeniesień w 2012 r.; wyraża uznanie dla Agencji za przestrzeganie zasady jednoroczności i za wykonanie budżetu w terminie;

Przesunięcia

6. z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru

7. zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w rocznym sprawozdaniu z kontroli jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Agencji;

8. zauważa, że w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. Trybunał Obrachunkowy nie przedstawił uwag dotyczących procedur naboru Agencji;

9. przyjmuje do wiadomości, że spośród 136 dostępnych stanowisk 131 zostało obsadzonych, a do końca 2012 r. Agencja zatrudniła 86 pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych; z zadowoleniem przyjmuje lepszy poziom zatrudnienia w Agencji w porównaniu z rokiem 2011;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10. przyjmuje do wiadomości, że w pierwszym kwartale 2014 r. Agencja dokona oceny w celu określenia stopnia ryzyka z myślą o wzmocnieniu lub uzupełnieniu swojej strategii zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz w celu oceny jej realizacji, monitorowania i zdawania odnośnych sprawozdań w oparciu o wytyczne Komisji dotyczące zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach oceny, kiedy będą dostępne;

11. zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu, komitetu naukowego, dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

12. stwierdza, że Agencja zrewidowała swą politykę reagowania na potencjalne konflikty interesów; stwierdza, że odnośne szczegółowe zadania są częścią obowiązków urzędników Agencji i innych pracowników zgodnie z regulaminem pracowniczym urzędników Unii Europejskiej i warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, która to informacja jest łatwo dostępna na stronie internetowej Agencji; stwierdza ponadto, że oprócz podpisania deklaracji finansowej przy obejmowaniu funkcji członka komitetu naukowego należy także podpisać roczne oświadczenie w sprawie konfliktu interesów;

Kontrole wewnętrzne

13. stwierdza z zaniepokojeniem, że w 2012 r. Agencja w ramach trzech dużych programów przyznała dotacje konsorcjom, w których skład wchodzą europejskie instytucje i organy działające na rzecz środowiska, organizacje pod egidą ONZ i krajowe organizacje działające na rzecz środowiska; zauważa, że łączna kwota dotacji wyniosła w 2012 r. 11 900 000 EUR, co stanowi 27 % całości wydatków operacyjnych; stwierdza, że choć przeprowadzane przez Agencję kontrole ex ante poprzedzające zwrot kosztów zadeklarowanych przez beneficjentów obejmują analizę zestawień poniesionych wydatków, Agencja zwykle nie żąda od beneficjentów przedstawienia dokumentacji na potwierdzenie kwalifikowalności i poprawności deklarowanych kosztów osobowych, które stanowią największy składnik kosztów;

14. ubolewa, że istniejące mechanizmy kontrolne zapewniają kierownictwu Agencji jedynie ograniczoną pewność co do kwalifikowalności i poprawności wydatków deklarowanych przez beneficjentów; uważa, że wyrywkowa weryfikacja dokumentacji towarzyszącej dotyczącej kosztów osobowych oraz objęcie większej liczby beneficjentów kontrolami na miejscu mogłyby znacznie zwiększyć tę pewność; wzywa Agencję do podjęcia kroków w tym kierunku i złożenia sprawozdania organowi udzielającemu absolutorium z dokonanych postępów;

Wyniki

15. zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem strony internetowej;

16. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 106.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(4) Dz.U. L 126 z 21.5.2009, s. 13.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00