Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 42 str. 1
Wersja aktualna od 2021-02-25
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 42 str. 1
Wersja aktualna od 2021-02-25
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/133

z dnia 4 lutego 2021 r.

w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do podstawowego formatu, struktury i środków wymiany danych dotyczących świadectw zgodności w formacie elektronicznym

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (1), w szczególności jego art. 37 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W celu zapewnienia państwom członkowskim wystarczającej ilości czasu na ustanowienie organizacji i struktury ich sieci danych, aby umożliwić dostarczanie danych i odbiór świadectw zgodności w formie danych ustrukturyzowanych w formacie elektronicznym, należy wyznaczyć do celów wymiany tych danych europejski system informacji o pojazdach i prawach jazdy (EUCARIS) (2). EUCARIS został opracowany przez organy rządowe oraz na ich potrzeby w celu wymiany informacji dotyczących rejestracji pojazdów i praw jazdy.

(2)

Aby zapewnić jednolitą wymianę świadectw zgodności oraz harmonizację zawartych w nich elementów danych i komunikatów, należy oprzeć format i strukturę elementów danych dotyczących świadectw zgodności na strukturze i zasadach schematu Extensible Markup Language (XML). Do celów ich wymiany w formie ustrukturyzowanych danych w formacie elektronicznym producent i organ udzielający homologacji powinni wykorzystywać standardowe komunikaty zawierające wyjściowe informacje o pojeździe (IVI), opracowane przez wyznaczoną przez EUCARIS sekcję operacyjną.

(3)

Aby umożliwić organowi udzielającemu homologacji i producentowi wdrożenie w ich sieciach danych zmian elementów danych zawartych w świadectwie zgodności w formacie papierowym, o którym mowa w art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858, należy określić praktyczne rozwiązania dotyczące wprowadzania takich zmian.

(4)

Aby umożliwić organom udzielającym homologacji typu, organom nadzoru rynku i organom rejestrującym państw członkowskich oraz producentom przygotowanie się do stosowania nowych przepisów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, należy odroczyć datę rozpoczęcia jego stosowania.

(5)

Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Środki wymiany danych

1. Producent udostępnia organowi udzielającemu homologacji typu, który udzielił homologacji typu całego pojazdu, elektroniczną wersję świadectwa zgodności zgodną z formatem i strukturą elementów danych i standardowymi komunikatami określonymi w art. 2 za pośrednictwem dowolnego krajowego punktu dostępu do europejskiego systemu informacji o pojazdach i prawach jazdy (EUCARIS) w Unii.

2. Organ udzielający homologacji wykorzystuje EUCARIS jako środek wymiany danych dotyczących świadectwa zgodności w formie ustrukturyzowanych danych w formacie elektronicznym, o których mowa w art. 37 ust. 8 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/858.

Artykuł 2

Podstawowy format i struktura elementów danych oraz standardowe komunikaty

1. Format i struktura elementów danych świadectw zgodności w formacie elektronicznym oraz komunikaty wykorzystywane w ramach wymiany, o których mowa w art. 37 ust. 8 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/858, opierają się na strukturze i zasadach schematu Extensible Markup Language (XML).

2. Producent i organ udzielający homologacji wykorzystują standardowe komunikaty zawierające wyjściowe informacje o pojeździe (IVI), opracowane przez wyznaczoną przez EUCARIS sekcję operacyjną, do celów wymiany certyfikatów zgodności w formie ustrukturyzowanych danych w formacie elektronicznym.

3. Komunikaty IVI muszą zawierać wszystkie elementy danych dotyczących świadectwa zgodności w formacie papierowym, o którym mowa w art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858.

Artykuł 3

Procedura zmiany elementów danych

1. Po konsultacji z forum wymiany informacji o egzekwowaniu przepisów ("forum"), o którym mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) 2018/858, Komisja informuje wyznaczoną przez EUCARIS sekcję operacyjną o zmianach w specyfikacjach elementów danych dotyczących świadectwa zgodności w formacie papierowym, o którym mowa w art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858.

2. Wyznaczona przez EUCARIS sekcja operacyjna wprowadza w komunikatach IVI niezbędne zmiany, o których mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy od daty publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zmian w świadectwie zgodności w formacie papierowym, o którym mowa w art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858.

3. Wyznaczona przez EUCARIS sekcja operacyjna planuje datę lub daty wydania zmienionej wersji komunikatów IVI opracowanych zgodnie z ust. 2 w ramach rocznego przeglądu oraz informuje o tym forum i Komisję na początku każdego roku. Liczbę wydawanych wersji komunikatów IVI ogranicza się do dwóch rocznie.

4. Komisja przekazuje forum zmienioną wersję komunikatów IVI oraz planowane przez EUCARIS na dany rok daty wydania wersji.

5. Wyznaczona przez EUCARIS sekcja operacyjna, organy nadzoru rynku, organy rejestrujące państw członkowskich oraz producenci wdrażają zmienioną wersję komunikatów IVI w swoich odpowiednich systemach w terminie 12 miesięcy od daty publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zmian w świadectwie zgodności w formacie papierowym, o którym mowa w art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858.

6. Świadectwo zgodności udostępniane przez producenta zgodnie z art. 1 ust. 1 opiera się na najnowszych komunikatach IVI odzwierciedlających najnowsze zmiany w świadectwie zgodności w formacie papierowym, o którym mowa w art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858.

7. Komisja określa daty rozpoczęcia stosowania zmian w świadectwie zgodności w formacie papierowym, o którym mowa w art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858, biorąc pod uwagę planowane na dany rok daty wydania wersji komunikatów IVI.

Artykuł 4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2021 r.

W imieniu Komisji

Ursula VON DER LEYEN

Przewodnicząca


(1) Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.

(2) Wersja skonsolidowana traktatu EUCARIS dotyczącego europejskiego systemu informacji o pojazdach i prawach jazdy (EUCARIS), wraz ze zmianami podpisanymi przez strony w dniu 8 czerwca 2017 r.


* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00