Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 106 str. 47
Wersja aktualna od 2021-04-15
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 106 str. 47
Wersja aktualna od 2021-04-15
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/529

z dnia 18 grudnia 2020 r.

ustanawiające regulacyjne standardy techniczne i zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/583 w odniesieniu do dostosowania progów płynności i percentyli transakcji wykorzystywanych do określenia wielkości specyficznej dla danego instrumentu mającej zastosowanie do niektórych instrumentów nieudziałowych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (1), a w szczególności jego art. 9 ust. 5 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/583 (2) określono wymogi dotyczące przejrzystości i mające zastosowanie do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych. Aby zapewnić sprawne wdrożenie tych wymogów, we wspomnianym rozporządzeniu delegowanym przewidziano, że konkretne progi przejrzystości zostaną wprowadzone stopniowo, w rocznych odstępach, na przestrzeni czterech lat począwszy od 2019 r. Takie stopniowe wprowadzanie progów umożliwia stopniowe rozszerzanie odpowiednich obowiązków dotyczących przejrzystości. Dotyczy to w szczególności kryterium "średniej dziennej liczby transakcji" wykorzystywanego do określenia obligacji, dla których istnieje płynny rynek, oraz percentyli transakcji wykorzystywanych do określenia wielkości specyficznej dla danego instrumentu, co umożliwia zwolnienie z obowiązku przejrzystości przedtransakcyjnej.

(2)

W ramach tego podejścia zakładającego stopniowe zmiany przejście do następnego etapu nie następuje automatycznie. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) ma obowiązek przedkładać Komisji swoją roczną ocenę stosowności przejścia do następnego etapu. W swojej ocenie ESMA musi zawrzeć analizę zmian w wolumenach obrotu danych instrumentów finansowych na obecnym etapie oraz przewidzieć potencjalny wpływ takiego przejścia do następnego etapu zarówno na dostępną płynność jak i na uczestników rynku. W uzasadnionych przypadkach ESMA jest zobowiązany przedłożyć wraz ze swoim sprawozdaniem zmieniony regulacyjny standard, aby umożliwić przejście do następnego etapu.

(3)

ESMA przedłożył Komisji swoją ocenę i zmienione standardy regulacyjne w dniu 23 lipca 2020 r. ESMA stwierdza, że od 0,15 % do 0,31 % obligacji będących przedmiotem obrotu w okresie między czwartym kwartałem 2018 r. i trzecim kwartałem 2019 r. uznano za płynne zgodnie z kryteriami mającymi zastosowanie na etapie S1. Przejście do etapu S2 oznacza wzrost o około 50 %. W odniesieniu do wielkości specyficznej dla danego instrumentu ESMA stwierdza, że 16 % referencyjnego wolumenu obrotu obligacjami skarbowymi i 6 % obrotu innymi obligacjami objęte było zwolnieniem związanym z wielkością specyficzną dla danego instrumentu na etapie S1. Dzięki przejściu do etapu S2 mniej transakcji obligacjami powinno kwalifikować się do takiego zwolnienia.

(4)

Biorąc pod uwagę ocenę przeprowadzoną przez ESMA należy przejść do etapu S2 w zakresie obligacji, dla których istnieje płynny rynek, oraz w zakresie wielkości specyficznej dla danego instrumentu w odniesieniu do obligacji. Przejście do etapu S2 powinno zwiększyć poziom przejrzystości na rynku obligacji bez szkody dla płynności. Jednak wziąwszy pod uwagę, że w przypadku instrumentów nieudziałowych innych niż obligacje pierwsze roczne obliczenia ESMA w zakresie przejrzystości opublikowano dopiero w tym roku, nie znaleziono wystarczających argumentów przemawiających za przejściem do etapu S2 w odniesieniu do innych klas instrumentów finansowych.

(5)

Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/583.

(6)

Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.

(7)

ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy możliwych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583

W art. 17 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 wprowadza się następujące zmiany:

a)

ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Aby określić obligacje, dla których nie ma płynnego rynku do celów art. 6 i zgodnie z metodyką określoną w art. 13 ust. 1 lit. b), w podejściu dotyczącym kryterium płynności w postaci "średniej dziennej liczby transakcji" przyjmuje się "średnią dzienną liczbę transakcji" odpowiadającą etapowi S2 (10 transakcji dziennie).";

b)

ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Aby określić wielkość specyficzną dla danego instrumentu finansowego do celów art. 5 i zgodnie z metodyką określoną w art. 13 ust. 2 lit. b) ppkt (i), w podejściu dotyczącym percentyla transakcji, który ma być stosowany, stosuje się percentyl transakcji odpowiadający etapowi S2 (40. percentyl).

Aby określić wielkość specyficzną dla danego instrumentu finansowego do celów art. 5 i zgodnie z metodyką określoną w art. 13 ust. 2 lit. b) ppkt (ii), (iii) oraz (iv), w podejściu dotyczącym percentyla transakcji, który ma być stosowany, stosuje się percentyl transakcji odpowiadający etapowi S1 (30. percentyl).".

Artykuł 2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2020 r.


(1) Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.

(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/583 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 229).

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

W imieniu Komisji

Ursula VON DER LEYEN

Przewodnicząca

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00