Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 432 str. 63
Wersja aktualna od 2021-12-02
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 432 str. 63
Wersja aktualna od 2021-12-02
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY (WPZiB) 2021/2136

z dnia 2 grudnia 2021 r.

w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia sił zbrojnych Republiki Mołdawii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 (1) ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju (zwany dalej "EPF") w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego na mocy art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. b) ppkt (i) decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF może finansować działania służące wzmocnieniu zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych dotyczących kwestii wojskowych i obronnych.

(2)

Unia zdecydowanie popiera suwerenność i integralność terytorialną Republiki Mołdawii w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, uwzględniając specjalny status Naddniestrza. Unia zależy na kompleksowym, pokojowym i trwałym rozwiązaniu konfliktu naddniestrzańskiego w formacie 5+2.

(3)

Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony (2) ma na celu pogłębienie dialogu i współpracy w dziedzinie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, w tym wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO), i dotyczy między innymi kwestii zapobiegania konfliktom, zarządzania kryzysowego i stabilności w regionie.

(4)

We wspólnym komunikacie z marca 2020 r. pt. "Polityka Partnerstwa Wschodniego po 2020 r.: Wzmacnianie odporności - Partnerstwo Wschodnie, które służy wszystkim" oraz we wspólnym dokumencie roboczym z lipca 2021 r. pt. "Odbudowa, odporność i reformy: priorytety Partnerstwa Wschodniego po 2020 r." podkreślono, w nadchodzących latach wzmocnienie odporności dla regionu Partnerstwa Wschodniego.

(5)

Siły zbrojne Republiki Mołdawii odgrywają ważną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa i stabilności w tym kraju. Sytuacja w zakresie bezpieczeństwa wymaga wzmocnienia zdolności wojskowych, które można wykorzystać również podczas reagowania kryzysowego w celu zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony ludności cywilnej.

(6)

Rząd Republiki Mołdawii jest zaangażowany we wdrażanie reform, w tym w sektorze bezpieczeństwa i obrony, co pociąga za sobą znaczne wydatki finansowe i materialne. Aby wspierać te wysiłki, Unia pragnie przyczynić się do wzmocnienia stwierdzonych zdolności wojskowych sił zbrojnych Republiki Mołdawii.

(7)

W swoim piśmie z dnia 11 października 2021 r. skierowanym do Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") wicepremier oraz minister spraw zagranicznych i integracji europejskiej Republiki Mołdawii, zwrócili się, zgodnie z art. 59 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2021/509, o wsparcie sił zbrojnych poprzez wzmocnienie zdolności Wojskowej Służby Medycznej i Batalionu Inżynieryjnego.

(8)

Ten środek pomocy ma być realizowany z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków w ramach EPF oraz zgodnie ze wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/WPZiB (3).

(9)

Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i urzeczywistniać prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne, umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym w zakresie praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Ustanowienie, cele, zakres i czas trwania

1. Niniejszym ustanawia się środek pomocy dla Republiki Mołdawii (zwanej dalej "beneficjentem"), który ma być sfinansowany z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) (zwany dalej "środkiem pomocy").

2. Celem środka pomocy jest zwiększenie zdolności Wojskowej Służby Medycznej i Batalionu Inżynieryjnego sił zbrojnych Republiki Mołdawii (zwanych dalej "siłami zbrojnymi"), w tym ich zdolności do świadczenia odpowiednich usług ludności cywilnej w sytuacjach kryzysowych lub sytuacjach nadzwyczajnych, jak również wzmocnienie zdolności Mołdawii do wnoszenia wkładu w wojskowe misje i operacje w dziedzinie WPBiO.

3. Aby osiągnąć cel określony w ust. 2, w ramach środka pomocy finansuje się dostarczanie następującego sprzętu nieśmiercionośnego i materiałów dla jednostek sił zbrojnych, o których mowa w tym ustępie:

a)

sprzęt medyczny dla Wojskowej Służby Medycznej; oraz

b)

sprzęt do niszczenia amunicji wybuchowej dla Batalionu Inżynieryjnego.

4. Okres obowiązywania środka pomocy wynosi 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy pomiędzy administratorem do spraw środków pomocy działającym w charakterze urzędnika zatwierdzającego a podmiotem, o którym mowa w art. 4 ust. 2 niniejszej decyzji, zgodnie z art. 32 ust. 2 lit. a) decyzji (WPZiB) 2021/509.

Artykuł 2

Uzgodnienia finansowe

1. Kwota referencyjna przewidziana na pokrycie wydatków związanych ze środkiem pomocy wynosi maksymalnie 7 000 000 EUR. Zgodnie z art. 29 ust. 5 decyzji (WPZiB) 2021/509 po przyjęciu niniejszej decyzji administrator ds. środków pomocy może wezwać do wniesienia wkładów maksymalnie do kwoty 6 300 000 EUR. Fundusze wniesione na wezwanie administratora mogą być wykorzystane jedynie do pokrycia wydatków w granicach zatwierdzonych przez Komitet ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 w 2021 r. zmieniającą budżet dotyczący tego środka pomocy.

2. Wszystkimi wydatkami zarządza się zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 i przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków w ramach EPF.

Artykuł 3

Uzgodnienia z beneficjentem

1. Wysoki Przedstawiciel dokonuje z beneficjentem niezbędnych uzgodnień, by zapewnić przestrzeganie przez niego wymogów i warunków ustalonych niniejszą decyzją, jako warunku udzielenia wsparcia w ramach środka pomocy.

2. Uzgodnienia o których mowa w ust. 1, obejmują przepisy zobowiązujące beneficjenta do zapewnienia:

a)

przestrzegania przez Batalion Inżynieryjny, otrzymujący wsparcie w ramach środka pomocy, odpowiednich przepisów prawa międzynarodowego, w szczególności międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego;

b)

właściwego i efektywnego wykorzystania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy do celów, do których zostały one dostarczone;

c)

wystarczającego konserwowania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy w celu zapewnienia ich użyteczności i dostępności operacyjnej przez cały cykl ich życia;

d)

by żadne aktywa dostarczone w ramach środka pomocy nie zostały utracone ani przekazane bez zgody Komitetu Instrumentu ustanowionego na podstawie decyzji (WPZiB) 2021/509 na rzecz osób lub podmiotów innych niż określone w odnośnych uzgodnieniach, po zakończeniu cyklu życia aktywów.

3. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia dotyczące zawieszenia i zakończenia wsparcia w ramach środka pomocy w przypadku stwierdzenia, że beneficjent naruszył obowiązki określone w ust. 2.

Artykuł 4

Wykonanie

1. Wysoki Przedstawiciel jest odpowiedzialny za zapewnienie wykonania niniejszej decyzji zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF, zgodnie z zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach EPF.

2. Wykonanie działań, o których mowa w art. 1 ust. 3, przeprowadza Litewska Centralna Agencja Zarządzania Projektami (CPMA).

Artykuł 5

Monitorowanie, kontrola i ocena

1. Wysoki Przedstawiciel zapewnia monitorowanie przestrzegania przez beneficjenta obowiązków ustanowionych zgodnie z art. 3. Monitorowanie to zapewnia świadomość kontekstu i ryzyka naruszenia obowiązków określonych zgodnie z art. 3 oraz przyczynia się do zapobiegania takim naruszeniom, w tym naruszaniu międzynarodowych praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego przez siły zbrojne wspierane w ramach środka pomocy.

2. Kontrola po wysyłce sprzętu i materiałów jest zorganizowana w następujący sposób:

a)

weryfikacja dostaw przy czym certyfikaty dostaw mają być podpisywane przez siły użytkowników końcowych w momencie przeniesienia prawa własności;

b)

sprawozdawczość z działalności, przy czym beneficjent składa co roku sprawozdanie z działalności związanej z określonym sprzętem udostępnionym w ramach środka pomocy. Sprawozdawczość będzie kontynuowana tak długo, jak Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) uzna to za konieczne;

c)

kontrola na miejscu, przy czym beneficjent zapewnia Wysokiemu Przedstawicielowi na jego wniosek możliwość kontroli na miejscu.

3. Wysoki Przedstawiciel przeprowadza ocenę w postaci ustrukturyzowanej pierwszej oceny środka pomocy sześć miesięcy po pierwszej dostawie sprzętu. Może to obejmować wizyty na miejscu w celu przeprowadzenia kontroli sprzętu, zaopatrzenia i usług dostarczonych w ramach środka pomocy, lub dowolne inne efektywne formy niezależnego przekazywania informacji. Ocena końcowa zostanie przeprowadzona po zakończeniu dostarczenia sprzętu, zaopatrzenia i usług w ramach środka pomocy, celem oceny czy środek pomocy przyczynił się do osiągnięcia wyznaczonych celów.

Artykuł 6

Sprawozdawczość

W okresie wdrażania Wysoki Przedstawiciel przedstawia KPiB półroczne sprawozdania z realizacji środka pomocy, zgodnie z art. 63 decyzji (WPZiB) 2021/509. Administrator do spraw środków pomocy regularnie informuje Komitet Instrumentu ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 na temat realizacji dochodów i wydatków zgodnie z art. 38 tej decyzji, w tym poprzez dostarczanie informacji na temat zaangażowanych dostawców i podwykonawców.

Artykuł 7

Zawieszenie i zakończenie

KPiB może podjąć decyzję o całkowitym lub częściowym zawieszeniu realizacji środka pomocy zgodnie z art. 64 decyzji (WPZiB) 2021/509.

KPiB może również zalecić Radzie zakończenie środka pomocy.

Artykuł 8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2021 r.

W imieniu Rady

J. VRTOVEC

Przewodniczący


(1) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).

(2) Dz.U. L 260 z 30.8.2014, s. 4.

(3) Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008. s. 99).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00