Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 26 str. 19
Wersja aktualna od 2022-02-27
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 26 str. 19
Wersja aktualna od 2022-02-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/162

z dnia 4 lutego 2022 r.

ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w odniesieniu do obliczania, weryfikacji i zgłaszania zmniejszenia stosowania niektórych produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i środków wprowadzanych przez państwa członkowskie w celu osiągnięcia takiego zmniejszenia

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 oraz art. 13 ust. 4 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Dyrektywa (UE) 2019/904 nakłada na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia środków w celu osiągnięcia ambitnego i trwałego zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w części A załącznika do tej dyrektywy ("produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych"). Komisja ma określić metodę obliczania i weryfikacji tego zmniejszenia stosowania.

(2)

Dyrektywa (UE) 2019/904 nakłada również na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Komisji danych dotyczących produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które wprowadzono do obrotu każdego roku, oraz informacji na temat środków wprowadzonych w celu zmniejszenia stosowania takich produktów, w tym sprawozdania z kontroli jakości. Komisja ma określić format, w jakim należy zgłaszać te dane.

(3)

Dyrektywa (UE) 2019/904 daje państwom członkowskim szeroki margines swobody decyzji o środkach, które zostaną przyjęte, aby osiągnąć ambitne i trwałe zmniejszenie stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Środki te mogą się różnić w zależności od wpływu, jaki te produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wywierają na środowisko w całym ich cyklu życia, w tym gdy zostały pozostawione w miejscach do tego nieprzeznaczonych, a także są one proporcjonalne i niedyskryminujące.

(4)

Właściwą metodą pomiaru zmniejszenia stosowania jest pomiar na podstawie masy tworzyw sztucznych zawartych we wprowadzanych do obrotu produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, ponieważ odzwierciedla on wpływ takich produktów na środowisko pod względem zanieczyszczenia środowiska przez zaśmiecanie tworzywami sztucznymi. Metoda ta uwzględnia również metody pomiaru i formularze sprawozdań w odniesieniu do opakowań i odpadów opakowaniowych, określone w decyzji Komisji 2005/270/WE (2), oparte na masie i materiale.

(5)

Odpowiednią metodą pozwalającą monitorować, jaki wpływ, na poziomie produktu, ma zmniejszenie stosowania na zapobieganie powstawaniu odpadów, a tym samym na potencjalne zmniejszenie zanieczyszczenia plastikiem w środowisku, jest również pomiar zmniejszenia stosowania na podstawie liczby wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.

(6)

Z uwagi na szeroki margines swobody, jaki daje państwom członkowskim art. 4 dyrektywy (UE) 2019/904, państwa członkowskie powinny mieć wybór między obliczaniem zmniejszenia stosowania na podstawie całkowitej masy tworzyw sztucznych zawartych w produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wprowadzanych do obrotu albo na podstawie liczby takich produktów wprowadzanych do obrotu. Ponieważ obie metody dostarczają odpowiednich danych do monitorowania tendencji w zakresie stosowania oraz wpływu wprowadzonych środków na zapobieganie powstawaniu odpadów i zastępowanie tych produktów produktami alternatywnymi wielokrotnego użytku lub niezawierającymi tworzyw sztucznych, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wyboru spośród tych dwóch metod tej, która jest zgodna z ich polityką i środkami w zakresie zmniejszania stosowania wprowadzonymi na podstawie art. 4 dyrektywy (UE) 2019/904.

(7)

Jeżeli w danym państwie członkowskim liczba lub masa wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych nie jest reprezentatywna dla stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w tym państwie członkowskim ze względu na znaczne przemieszczanie w Unii produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na poziomie hurtowym, państwom członkowskim należy zezwolić na korygowanie masy lub liczby tych produktów w celu uwzględnienia takich przemieszczeń.

(8)

Jeżeli dane państwo członkowskie decyduje się stosować metodę opartą na masie, powinno ono również przekazywać dane dotyczące całkowitej masy wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych częściowo wykonanych z tworzyw sztucznych, ponieważ taka informacja pomogłaby zapewnić porównywalność danych i pozwoliłaby uzyskać szerszy obraz wpływu wymogu dotyczącego zmniejszenia stosowania określonego w dyrektywie (UE) 2019/904.

(9)

Aby ułatwić prowadzony przez Komisję przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie w celu doprowadzenia do zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych zgodnie z dyrektywą (UE) 2019/904, format zgłaszania danych powinien zawierać orientacyjny wykaz różnych kategorii takich środków. Państwa członkowskie mają jednak obowiązek zgłaszać wszystkie wprowadzone środki, nawet jeśli nie zostały one wyraźnie wymienione w orientacyjnym wykazie.

(10)

Aby zapewnić dokładność i weryfikację danych, format zgłaszania danych powinien umożliwiać identyfikację wszystkich parametrów istotnych dla obliczenia i weryfikacji zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, dla zgłaszania danych dotyczących takich produktów wprowadzanych do obrotu i dla zgłaszania środków wprowadzonych w celu osiągnięcia zmniejszenia stosowania, a także powinien określać metodykę, jaką należy stosować do obliczania i weryfikacji zmniejszenia stosowania.

(11)

Metoda obliczania i weryfikacji zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o której mowa w art. 4 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/904, oraz formaty zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i informacji na temat środków wprowadzonych przez państwa członkowskie, o których to formatach mowa w art. 13 ust. 4 tej dyrektywy, są ze sobą ściśle powiązane z uwagi na ich przedmiot. Należy zatem przyjąć niniejszy akt na podstawie obu tych przepisów, aby zapewnić spójność między przepisami dotyczącymi obliczania, weryfikacji i sprawozdawczości w zakresie zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz aby ułatwić dostęp do tych przepisów.

(12)

Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE (3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Metoda obliczania zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

1. Państwa członkowskie obliczają zmniejszenie stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na podstawie jednego z następujących parametrów:

a)

całkowita masa tworzyw sztucznych zawartych w produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w danym państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym;

b)

liczba produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w danym państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym.

2. Państwa członkowskie obliczają zmniejszenie stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w danym państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym, zgodnie ze wzorami określonymi w załączniku I.

3. W przypadku znacznego wywozu lub przywozu bądź innego rodzaju przemieszczania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na terytorium Unii przed udostępnieniem ich konsumentowi lub użytkownikowi końcowemu państwa członkowskie mogą skorygować masę lub liczbę wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w ust. 1, w celu uwzględnienia takich przemieszczeń.

Artykuł 2

Zgłaszanie danych

1. Państwa członkowskie zgłaszają dane dotyczące wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. a) dyrektywy (UE) 2019/904, obliczone zgodnie z art. 1 niniejszej decyzji, w formacie określonym w załączniku II do niniejszej decyzji.

2. Państwa członkowskie zgłaszają informacje dotyczące środków służących zmniejszeniu stosowania, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. b) dyrektywy (UE) 2019/904, w formacie określonym w załączniku III do niniejszej decyzji.

3. Państwa członkowskie przedkładają sprawozdanie z kontroli jakości w odniesieniu do danych i informacji, o których mowa w niniejszym artykule, w formacie określonym w załączniku IV.

4. Komisja publikuje dane zgłoszone przez państwa członkowskie, chyba że w odniesieniu do informacji zawartych w sprawozdaniu z kontroli jakości państwo członkowskie złoży uzasadniony wniosek o wstrzymanie publikacji niektórych danych.

5. W celu zbierania danych i zgłaszania ich do Komisji państwa członkowskie wykorzystują, w miarę możliwości, rejestry elektroniczne.

Artykuł 3

Wejście decyzji w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2022 r.

W imieniu Komisji

Ursula VON DER LEYEN

Przewodnicząca


(1) Dz.U. L 155 z 12.6.2019, s. 1.

(2) Decyzja Komisji 2005/270/WE z dnia 22 marca 2005 r. ustanawiająca formaty w odniesieniu do systemu baz danych zgodnie z dyrektywą 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (Dz.U. L 86 z 5.4.2005, s. 6) zmieniona decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/665 z dnia 17 kwietnia 2019 r. (Dz.U. L 112 z 26.4.2019, s. 26).

(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).


ZAŁĄCZNIK I

Wzory na obliczenie zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

W przypadku kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywek i wieczek, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 ("kubki na napoje"):

Image 1

W przypadku pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 ("pojemniki na żywność"):

Image 2

gdzie:

CfB oznacza kubki na napoje;

FC oznacza pojemniki na żywność;

ConRed oznacza zmniejszenie stosowania w państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym;

PoMCfB oznacza:

a)

całkowitą masę tworzyw sztucznych (w tonach) zawartych w kubkach na napoje, które zostały wprowadzone do obrotu w państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym, w stosownych przypadkach skorygowaną zgodnie z art. 1 ust. 3, w przypadku gdy do obliczenia zmniejszenia stosowania stosuje się metodę, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. a), lub

b)

całkowitą liczbę kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym, w stosownych przypadkach skorygowaną zgodnie z art. 1 ust. 3, w przypadku gdy do obliczenia zmniejszenia stosowania stosuje się metodę, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. b);

PoMFC oznacza

(i)

całkowitą masę tworzyw sztucznych (w tonach) zawartych w pojemnikach na żywność, które zostały wprowadzone do obrotu w państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym, w stosownych przypadkach skorygowaną zgodnie z art. 1 ust. 3, w przypadku gdy do obliczenia zmniejszenia stosowania stosuje się metodę, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. a), lub

(ii)

całkowitą liczbę pojemników na żywność, które zostały wprowadzone do obrotu w państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym, w stosownych przypadkach skorygowaną zgodnie z art. 1 ust. 3, w przypadku gdy do obliczenia zmniejszenia stosowania stosuje się metodę, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. b);

t2022 oznacza rok referencyjny, którym jest rok kalendarzowy 2022

t oznacza rok referencyjny (rok, dla którego dane są gromadzone i zgłaszane).


ZAŁĄCZNIK II

Format zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Masa tworzyw sztucznych (1) (w tonach)

Całkowita masa (2) (w tonach)

Produkty (3)

(w tys.)

Kubki na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywki i wieczka, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904, wykonane w całości z tworzyw sztucznych

Pojemniki na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904, wykonane w całości z tworzyw sztucznych

Kubki na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywki i wieczka, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904, wykonane częściowo z tworzyw sztucznych

Pojemniki na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904, wykonane częściowo z tworzyw sztucznych


(1) Przekazanie danych jest obowiązkowe, jeżeli państwo członkowskie stosuje metodę określoną w art. 1 ust. 1 lit. a), a dane mogą zostać skorygowane zgodnie z art. 1 ust. 3. Przekazanie danych jest dobrowolne, jeżeli państwo członkowskie stosuje metodę określoną w art. 1 ust. 1 lit. b).

(2) Przekazanie danych jest obowiązkowe, jeżeli państwo członkowskie stosuje metodę określoną w art. 1 ust. 1 lit. a), a dane mogą zostać skorygowane zgodnie z art. 1 ust. 3. Przekazanie danych jest dobrowolne, jeżeli państwo członkowskie stosuje metodę określoną w art. 1 ust. 1 lit. b).

(3) Przekazanie danych jest obowiązkowe, jeżeli państwo członkowskie stosuje metodę określoną w art. 1 ust. 1 lit. b), a dane mogą zostać skorygowane zgodnie z art. 1 ust. 3. Przekazanie danych jest dobrowolne, jeżeli państwo członkowskie stosuje metodę określoną w art. 1 ust. 1 lit. a).


ZAŁĄCZNIK III

Format zgłaszania informacji o środkach służących zmniejszeniu stosowania

1. Środki służące osiągnięciu zmniejszenia stosowania kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywek i wieczek, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 (kubki na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych)

Środki służące zmniejszeniu stosowania

Specyfikacja środka (podkategorie)

Opis ilościowy/jakościowy środków

Data wejścia w życie środka

Charakter prawny środka (dobrowolny/obowiązkowy)

Zakres środka (lokalny, regionalny, krajowy lub inny)

Grupa docelowa środka (producenci, importerzy, sprzedawcy, konsumenci)

Cele ilościowe

-

Cele ilościowe dotyczące zmniejszenia udziału wprowadzonych do obrotu i udostępnionych konsumentom kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Cele ilościowe dotyczące zwiększenia udziału wprowadzonych do obrotu i udostępnionych konsumentom produktów wielokrotnego użytku alternatywnych dla kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Promowanie zrównoważonych produktów alternatywnych dla kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (w tym kubków na napoje wielokrotnego użytku z tworzyw sztucznych)

-

Środki promujące stosowanie w administracji publicznej produktów wielokrotnego użytku alternatywnych dla kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Środki zobowiązujące lub zachęcające podmioty gospodarcze do udostępniania konsumentom podczas dużych imprez publicznych produktów wielokrotnego użytku alternatywnych dla kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Środki ustanawiające systemy umożliwiające konsumentom przynoszenie własnych kubków na napoje

-

Promowanie modeli biznesowych, które zapewniają stosowanie produktów wielokrotnego użytku alternatywnych dla kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Środki zobowiązujące lub zachęcające podmioty gospodarcze do zapewniania konsumentowi końcowemu w punkcie sprzedaży zrównoważonych produktów alternatywnych dla kubków na napoje

-

Promowanie bezpłatnych publicznych źródeł wody pitnej i zachęcanie ludzi do przynoszenia ze sobą kubków przeznaczonych do powtórnego napełniania lub do picia bezpośrednio z kranu

Instrumenty ekonomiczne

-

Opłaty nakładane na podmioty gospodarcze przy wprowadzaniu do obrotu kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Zielone zamówienia publiczne

-

Systemy kaucji zwrotnej

-

Dotacje lub obniżone opłaty dla podmiotów gospodarczych wprowadzających do obrotu produkty wielokrotnego użytku alternatywne dla kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Instrumenty zapewniające zniżki dla konsumentów kupujących lub przynoszących ze sobą własne produkty wielokrotnego użytku alternatywne dla kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Obowiązki z zakresu rozszerzonej odpowiedzialności producenta dla producentów kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Ograniczenia wprowadzania do obrotu i stosowania

-

Ograniczenia wprowadzania do obrotu kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych służące zapewnieniu, aby produkty te były zastępowane produktami alternatywnymi wielokrotnego użytku bądź niezawierającymi tworzyw sztucznych lub zawierającymi mniej tworzyw sztucznych, o czym mowa w art. 4 ust. 1 akapit trzeci dyrektywy (UE) 2019/904

-

Ograniczenia w zakresie udostępniania kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w określonych miejscach (np. na publicznych plażach lub w parkach) lub przez niektóre podmioty gospodarcze i organy administracji publicznej

-

Ograniczenia w zakresie używania kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych przy podawaniu napojów konsumentom

Umowy między właściwymi organami a sektorami gospodarki na podstawie art. 17 ust. 3 dyrektywy (UE) 2019/904

-

Umowy zawierające cele ilościowe dotyczące zmniejszenia liczby wprowadzonych do obrotu kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Umowy zawierające cele ilościowe dotyczące wprowadzania do obrotu alternatywnych produktów wielokrotnego użytku lub produktów niezawierających tworzyw sztucznych

-

Umowy zawierające obowiązki podmiotów gospodarczych [odpowiednich sektorów gospodarki] w zakresie informowania konsumentów lub zachęcania ich do stosowania produktów alternatywnych dla kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych lub systemów wielokrotnego użytku

Sektor, którego to dotyczy, oraz liczba podmiotów zainteresowanych zawarciem umów

Środki podnoszące świadomość [dotyczące głównie kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych]

-

Kampanie mające na celu podniesienie świadomości na temat negatywnego wpływu kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na środowisko w związku z zaśmiecaniem i innymi nieodpowiednimi sposobami unieszkodliwiania odpadów, w tym w ramach kampanii sprzątania zaśmiecenia

-

Promowanie zrównoważonych produktów alternatywnych dla kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (np. kubków na napoje wielokrotnego użytku)

-

Promowanie miejsc związanych z systemami stosowania produktów wielokrotnego użytku (np. programy zachęcające do przynoszenia własnych kubków)

Inne środki

Proszę określić

W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.

2. Środki służące zmniejszeniu stosowania pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 (pojemniki na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych)

Środki służące zmniejszeniu stosowania

Specyfikacja środka (podkategorie)

Opis ilościowy/jakościowy środków

Data wejścia w życie środka

Charakter prawny środka (dobrowolny/obowiązkowy)

Zakres stosowania środka (lokalny, regionalny, krajowy lub inny)

Grupa docelowa środka (producenci, importerzy, sprzedawcy, konsumenci)

Cele ilościowe

-

Cele ilościowe dotyczące zmniejszenia udziału wprowadzonych do obrotu i udostępnionych konsumentom pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Cele ilościowe dotyczące zwiększenia udziału wprowadzonych do obrotu i udostępnionych konsumentom produktów wielokrotnego użytku alternatywnych dla pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Promowanie zrównoważonych produktów alternatywnych dla pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (w tym produktów wielokrotnego użytku z tworzyw sztucznych)

-

Środki promujące stosowanie w administracji publicznej produktów wielokrotnego użytku alternatywnych dla pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Środki zobowiązujące lub zachęcające podmioty gospodarcze do udostępniania konsumentom podczas dużych imprez publicznych produktów wielokrotnego użytku alternatywnych dla pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Środki ustanawiające systemy umożliwiające konsumentom przynoszenie własnych pojemników na żywność

-

Promowanie modeli biznesowych, które zapewniają stosowanie produktów wielokrotnego użytku alternatywnych dla pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, takich jak systemy kaucji Środki zobowiązujące lub zachęcające podmioty gospodarcze do zapewniania konsumentowi końcowemu w punkcie sprzedaży zrównoważonych produktów alternatywnych dla pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Promowanie modeli biznesowych, które zapewniają stosowanie zrównoważonych produktów alternatywnych dla pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Instrumenty ekonomiczne

-

Opłaty nakładane na podmioty gospodarcze wprowadzające do obrotu pojemniki na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Dotacje lub obniżone opłaty dla podmiotów gospodarczych wprowadzających do obrotu produkty wielokrotnego użytku alternatywne dla pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Zielone zamówienia publiczne

-

Systemy kaucji zwrotnej

-

Instrumenty zapewniające zniżki dla konsumentów kupujących produkty wielokrotnego użytku alternatywne dla pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Ograniczenia wprowadzania do obrotu i stosowania

-

Ograniczenia wprowadzania do obrotu pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych służące zapewnieniu, aby produkty te były zastępowane produktami alternatywnymi wielokrotnego użytku bądź niezawierającymi tworzyw sztucznych lub zawierającymi mniej tworzyw sztucznych, o czym mowa w art. 4 ust. 1 akapit trzeci dyrektywy (UE) 2019/904

-

Ograniczenia w zakresie udostępniania pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w określonych miejscach (np. na publicznych plażach lub w parkach) lub przez niektóre podmioty gospodarcze i organy administracji publicznej

-

Ograniczenia w zakresie stosowania pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych przy dostarczaniu żywności konsumentom

Umowy między właściwymi organami a sektorami gospodarki na podstawie art. 17 ust. 3 dyrektywy (UE) 2019/904

-

Umowy zawierające cele ilościowe dotyczące zmniejszenia liczby wprowadzonych do obrotu pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

-

Umowy zawierające cele ilościowe dotyczące wprowadzania do obrotu alternatywnych produktów wielokrotnego użytku lub produktów niezawierających tworzyw sztucznych

-

Umowy zawierające obowiązki podmiotów gospodarczych [odpowiednich sektorów gospodarki] w zakresie informowania konsumentów lub zachęcania ich do stosowania produktów alternatywnych dla pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych lub systemów wielokrotnego użytku

Sektor, którego to dotyczy, oraz liczba podmiotów zainteresowanych zawarciem umów

Środki podnoszące świadomość [dotyczące głównie pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych]

-

Kampanie mające na celu podniesienie świadomości na temat negatywnego wpływu pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na środowisko w związku z zaśmiecaniem i innymi nieodpowiednimi sposobami unieszkodliwiania odpadów, w tym w ramach kampanii sprzątania zaśmiecenia

-

Promowanie zrównoważonych produktów alternatywnych dla pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (np. pojemników na żywność wielokrotnego użytku)

-

Promowanie obiektów wprowadzających systemy stosowania produktów wielokrotnego użytku (np. programy zachęcające do przynoszenia własnych pojemników na żywność)

Inne środki

Proszę określić

W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.


ZAŁĄCZNIK IV

Format sprawozdania z kontroli jakości

1. Informacje ogólne

1.1.

Państwo członkowskie:

1.2.

Organizacja przedkładająca dane i opis:

1.3.

Osoba wyznaczona do kontaktów/dane kontaktowe:

1.4.

Rok referencyjny:

1.5.

Data złożenia/wersja:

1.6.

Link do danych opublikowanych przez państwo członkowskie (jeżeli zostały one opublikowane):

2. Opis stron biorących udział w gromadzeniu danych:

Nazwa instytucji

Opis kluczowych obowiązków

W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.

3. Opis zastosowanych metod

a) Źródła danych na potrzeby obliczenia danych dotyczących kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywek i wieczek, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904, wprowadzonych do obrotu w danym państwie członkowskim

Źródła danych

Wykorzystane źródła danych (tak/nie)

Opis zastosowanych metod

Udział we wszystkich danych

Dane z systemów kaucji zwrotnej

Dane z systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR) Dane od producentów lub od organizacji wypełniających w ich imieniu obowiązki w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta

Dane z centralnych rejestrów wprowadzanych do obrotu kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Dane pochodzące z gmin

Badania

Rejestr elektroniczny

Sprawozdania urzędowe

Statystyki dotyczące produkcji - kody krajowe

Statystyki dotyczące podatków

Statystyki dotyczące przemysłu

Inne źródła (należy określić)

b) Źródła danych na potrzeby obliczenia danych dotyczących pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904, wprowadzonych do obrotu w danym państwie członkowskim

Źródła danych

Wykorzystane źródła danych (tak/nie)

Opis zastosowanych metod

Udział we wszystkich danych

Dane z systemów kaucji zwrotnej

Dane z systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR) Dane od producentów lub od organizacji wypełniających w ich imieniu obowiązki w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta

Dane z centralnych rejestrów wprowadzanych do obrotu pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Dane pochodzące z gmin

Badania

Analizy składu

Rejestr elektroniczny

Sprawozdania urzędowe

Statystyki dotyczące produkcji - kody krajowe

Statystyki dotyczące podatków

Statystyki dotyczące przemysłu

Inne źródła (należy określić)

c) Jeżeli dane są zgłaszane według masy z zastosowaniem metodyki, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. a), należy wskazać, czy wykorzystano szacunkową masę tworzyw sztucznych zawartych w produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wprowadzonych do obrotu w państwie członkowskim oraz szacunkową całkowitą masę takich produktów, w przypadku gdy gromadzenie danych nie obejmuje całego rynku. Jeżeli tak, należy wskazać dodaną masę tworzyw sztucznych w % całkowitej zgłoszonej masy

Uwzględnione kwestie szczegółowe

Opis stosowanych metod ustalania szacunków (5)

%

"Gapowicze" (1)

Przemieszczanie prywatne w obrębie Unii, przywóz/wywóz (2)

Sprzedaż przez internet (3)

Zasady de minimis (4)

Inne (należy określić)

d) Jeżeli dane są zgłaszane według liczby produktów z zastosowaniem metodyki, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), należy wskazać, czy wykorzystano szacunkową liczbę produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wprowadzonych do obrotu w państwie członkowskim, w przypadku gdy gromadzenie danych nie obejmuje całego rynku. Jeżeli tak, należy wskazać dodaną liczbę produktów w % całkowitej zgłoszonej liczby

Uwzględnione kwestie szczegółowe

Opis stosowanych metod ustalania szacunków (5)

%

"Gapowicze" (5)

Prywatne przemieszczanie wewnątrz UE, przywóz/wywóz (6)

Sprzedaż przez internet (7)

Zasady de minimis (8)

Inne (należy określić)

4. Weryfikacja danych i system kontroli

a) Weryfikacja danych dotyczących produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w danym państwie członkowskim

Procedury weryfikacji i kontroli

Stosowane do wszystkich istotnych danych dotyczących następujących produktów:

Dodatkowe uwagi, w stosownych przypadkach

wprowadzone do obrotu kubki na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywki i wieczka, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 (tak/nie)

wprowadzone do obrotu pojemniki na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 (tak/nie)

Kontrole kompletności danych

Kontrole krzyżowe

Kontrole szeregów czasowych

Kontrole audytowe

Inne (należy określić)

b) Opis głównych czynników wpływających na dokładność danych dotyczących produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w danym państwie członkowskim

Czynniki, które mogą mieć wpływ na wiarygodność [dokładność] danych

Czynniki istotne dla wszelkich danych dotyczących następujących produktów:

Opis sposobu, w jaki wpływa to na dokładność danych, oraz metod zastosowanych w celu zminimalizowania tego wpływu

wprowadzone do obrotu kubki na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywki i wieczka, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 (tak/nie)

wprowadzone do obrotu pojemniki na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 (tak/nie)

Błędy próby (9)

(np. współczynniki zmienności)

Błędy pokrycia (10)

(np. zasady de minimis, zakres regionalny)

Błędy pomiarów (11)

Instrumenty do badania gromadzenia danych (12)

(np. kwestionariusze)

Błędy przetwarzania (13)

Błędy braku odpowiedzi (14)

Błędy w założeniach modelu (15)

Inne (proszę określić)

c) Wyjaśnienie zakresu i ważności badań w celu gromadzenia danych dotyczących produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w danym państwie członkowskim

W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.

d) Różnice w stosunku do danych zgłoszonych za poprzednie lata referencyjne

Istotne zmiany w metodzie obliczania stosowanej w bieżącym roku referencyjnym w porównaniu z metodą obliczania zastosowaną w poprzednich latach referencyjnych, o ile wystąpiły (w szczególności proszę wskazać korekty retrospektywne, ich charakter oraz czy w odniesieniu do danego roku należy zgłosić przerwę w szeregu).

W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.

e) W przypadku gdy masa tworzyw sztucznych zawarta w produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i całkowita masa tych produktów wprowadzonych do obrotu w państwie członkowskim lub liczba takich produktów wprowadzonych do obrotu w państwie członkowskim wzrosła o ponad 10 % w porównaniu z poprzednim rokiem sprawozdawczym - wyjaśnienie przyczyn tych różnic

Wprowadzone do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Odchylenie (%)

Główna przyczyna odchylenia

W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.

5. Poufność

Uzasadnienie wstrzymania publikacji konkretnych części niniejszego sprawozdania z kontroli jakości zgodnie z art. 2 ust. 4 oraz wykaz części, w przypadku których wniesiono o wstrzymanie publikacji.

W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.

6. Główne krajowe strony internetowe, dokumenty referencyjne i publikacje

Proszę podać nazwę i adres głównych stron internetowych, dokumentów referencyjnych i publikacji związanych z przedmiotowym gromadzeniem danych.

W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.


(1) "Gapowicz" to producent lub dystrybutor, który wprowadza do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, ale nie wypełnia swoich obowiązków w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta indywidualnie ani wspólnie z innymi producentami.

(2) Przemieszczanie wewnątrz UE oraz przywóz/wywóz produktów po ich sprzedaży użytkownikowi końcowemu.

(3) Dane dotyczące wprowadzenia do obrotu muszą obejmować sprzedaż za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.

(4) Zasady de minimis mające zastosowanie do zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.

(5) "Gapowicz" to producent lub dystrybutor, który wprowadza do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, ale nie wypełnia swoich obowiązków w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta indywidualnie ani wspólnie z innymi producentami.

(6) Przemieszczanie wewnątrz UE oraz przywóz/wywóz produktów po ich sprzedaży użytkownikowi końcowemu.

(7) Dane dotyczące wprowadzenia do obrotu muszą obejmować sprzedaż za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.

(8) Zasady de minimis mające zastosowanie do zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.

(9) Proszę opisać szacowane współczynniki zmienności i metody zastosowane do szacowania wariancji.

(10) Proszę opisać rodzaj i wielkość błędów pokrycia.

(11) Proszę opisać instrumenty, których celem jest ograniczenie potencjalnego ryzyka i uniknięcie błędów.

(12) Proszę opisać instrumenty i metody stosowane w celu zapewnienia jakości i odpowiednich instrumentów gromadzenia danych.

(13) Proszę opisać etapy przetwarzania danych między gromadzeniem danych a tworzeniem statystyk oraz wymienić wykryte błędy przetwarzania i ich zakres.

(14) Proszę opisać wskaźniki braku odpowiedzi dla głównych zmiennych i metody imputacji (jeżeli występują).

(15) Proszę opisać rodzaj i wielkość błędów w założeniach modelu.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00