Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 60 str. 1
Wersja aktualna od 2022-02-28
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 60 str. 1
Wersja aktualna od 2022-02-28
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/338

z dnia 28 lutego 2022 r.

w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w odniesieniu do dostarczenia ukraińskim siłom zbrojnym sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 (1) ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju (zwany dalej "EPF") w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. b) ppkt (i) decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF może finansować działania mające na celu wzmocnienie zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych dotyczących kwestii wojskowych i obronnych.

(2)

Pogłębienie dialogu i współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony jest jednym z głównych celów układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (2). Wzmocniona współpraca w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz dostosowanie się do wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) między Unią a Ukrainą były jednym z wyników szczytu UE-Ukraina w 2020 r., co zostało jeszcze wzmocnione na szczycie UE-Ukraina w 2021 r.

(3)

Od siedmiu lat ukraińskie siły zbrojne uczestniczą w konflikcie, którego skutkiem są stałe ofiary, w tym śmiertelne, po stronie wojska i ludności cywilnej. W lutym 2022 r. doszło do dramatycznej eskalacji konfliktu w wyniku niczym niesprowokowanej inwazji sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.

(4)

Z uwagi na pogarszanie się sytuacji od początku 2022 r., państwa członkowskie udzielają pomocy ukraińskim siłom zbrojnym. Taka pomoc powinna kwalifikować się do finansowania z EPF.

(5)

W dniu 25 lutego 2022 r. rząd Ukrainy zwrócił się do Unii z pilną prośbą o pomoc w zapewnieniu sprzętu wojskowego.

(6)

Środki pomocy mają być realizowane z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509, a w szczególności w zgodności ze wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/WPZiB (3), oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF.

(7)

Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i urzeczywistniać prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne, umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym w zakresie praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Ustanowienie, cele, zakres i czas trwania

1. Niniejszym ustanawia się środek pomocy na rzecz Ukrainy (zwanej dalej "beneficjentem"), który to środek (zwany dalej "środkiem pomocy") ma zostać sfinansowany z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF).

2. Celem środka pomocy jest przyczynić się do wzmocnienia zdolności i odporności ukraińskich sił zbrojnych, by broniły integralności terytorialnej i suwerenności Ukrainy i chroniły ludność cywilną przed trwającą agresją wojskową.

3. Aby osiągnąć cel określony w ust. 2, środek pomocy finansuje dostarczanie ukraińskim siłom zbrojnym sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile.

4. Czas zapewniania środka pomocy wynosi 24 miesiące od daty przyjęcia niniejszej decyzji.

Artykuł 2

Ustalenia finansowe

1. Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków związanych ze środkiem pomocy wynosi 450 000 000 EUR.

2. Wszystkimi wydatkami zarządza się zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF.

3. Zgodnie z art. 29 ust. 5 decyzji (WPZiB) 2021/509 administrator do spraw środka pomocy może, po przyjęciu niniejszej decyzji, wezwać do wniesienia wkładów w wysokości do 450 000 000 EUR. Środki finansowe, do których wniesienia wezwał administrator do spraw środków pomocy, mogą być wykorzystane jedynie do pokrycia wydatków w granicach zatwierdzonych przez Komitet ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 w 2022 r. zmieniającą budżet dotyczący przedmiotowego środka pomocy.

4. Wydatki związane z wykonaniem środka pomocy kwalifikują od dnia 1 stycznia 2022 r. i do dnia określonego przez Radę.

Artykuł 3

Uzgodnienia z beneficjentem

1. Wysoki Przedstawiciel dokonuje z beneficjentem niezbędnych uzgodnień, by zapewnić przestrzeganie przez niego prawa międzynarodowego, w szczególności międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego, i art. 62 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509 jako warunku udzielenia wsparcia w ramach środka pomocy.

2. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia dotyczące zawieszenia i zakończenia wsparcia w ramach środka pomocy w przypadku stwierdzenia, że beneficjent naruszył obowiązki, o których mowa w ust. 1.

Artykuł 4

Wykonanie

1. Wysoki Przedstawiciel jest odpowiedzialny za zapewnienie wykonania niniejszej decyzji zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF, zgodnie ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach EPF.

2. Komitet ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 określa rodzaj i ilość wsparcia finansowanego w ramach środka pomocy z uwzględnieniem priorytetów zalecanych przez Sztab Wojskowy Unii Europejskiej w celu zaspokojenia potrzeb ukraińskich sił zbrojnych.

3. Administrator do spraw środka pomocy na podstawie informacji otrzymanych od podmiotu(-ów) realizującego(-ych) przedstawia sprawozdanie Komitetowi ustanowionemu decyzją (WPZiB) 2021/509 na temat dostaw sprzętu, w tym ilości, rodzajów i wszelkich innych istotnych informacji do dalszego śledzenia i monitorowania.

4. Wykonanie działań, o których mowa w art. 1 ust. 3, może być prowadzone przez:

a)

Ministerstwo Obrony Belgii;

b)

Ministerstwo Obrony Bułgarii;

c)

Ministerstwo Obrony Chorwacji;

d)

Ministerstwo Obrony Cypru;

e)

Ministerstwo Obrony Czech;

f)

Ministerstwo Obrony Danii;

g)

Estoński Ośrodek Inwestycji Obronnych (ECDI) w imieniu Ministerstwa Obrony Estonii;

h)

Ministerstwo Obrony Finlandii;

i)

Ministerstwo Obrony Francji;

j)

Ministerstwo Obrony Niemiec;

k)

Ministerstwo Obrony Grecji;

l)

Ministerstwo Obrony Węgier;

m)

Ministerstwo Obrony Włoch;

n)

Łotewski Państwowy Ośrodek Logistyki i Zamówień w dziedzinie Obrony;

o)

Ministerstwo Obrony Litwy;

p)

Dyrekcja Obrony Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Europejskich Luksemburga;

q)

Ministerstwo Obrony Niderlandów;

r)

Ministerstwo Obrony Polski;

s)

Ministerstwo Obrony Portugalii;

t)

Ministerstwo Obrony Rumunii;

u)

Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej;

v)

Ministerstwo Obrony Słowenii;

w)

Ministerstwo Obrony Hiszpanii;

x)

Ministerstwo Obrony Szwecji / Szwedzkie Siły Zbrojne.

Artykuł 5

Wsparcie ze strony państw członkowskich

Państwa członkowskie zezwalają na tranzyt sprzętu wojskowego, w tym personelu towarzyszącego, przez swoje terytoria, w tym swoją przestrzeń powietrzną.

Artykuł 6

Monitorowanie, kontrola i ocena

1. Wysoki Przedstawiciel zapewnia monitorowanie przestrzegania przez beneficjenta obowiązków określonych zgodnie z art. 3. Takie monitorowanie zapewnia świadomość kontekstu i ryzyka naruszenia obowiązków określonych zgodnie z art. 3, w tym naruszenia międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego przez jednostki ukraińskich sił zbrojnych wspierane w ramach środka pomocy.

2. Kontrola sprzętu po wysyłce jest zorganizowana w sposób zgodny ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.

Artykuł 7

Sprawozdawczość

W okresie wdrażania Wysoki Przedstawiciel przedstawia KPiB półroczne sprawozdania z realizacji środka pomocy, zgodnie z art. 63 decyzji (WPZiB) 2021/509.

Artykuł 8

Zawieszenie i zakończenie

KPiB może podjąć decyzję o całkowitym lub częściowym zawieszeniu realizacji środka pomocy zgodnie z art. 64 decyzji (WPZiB) 2021/509.

KPiB może również zalecić Radzie zakończenie środka pomocy.

Artykuł 9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2022 r.

W imieniu Rady

Przewodniczący

J.-Y. LE DRIAN


(1) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).

(2) Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.

(3) Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00