Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-02-28
Wersja aktualna od 2022-02-28
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/338
z dnia 28 lutego 2022 r.
w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w odniesieniu do dostarczenia ukraińskim siłom zbrojnym sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 (1) ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju (zwany dalej "EPF") w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. b) ppkt (i) decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF może finansować działania mające na celu wzmocnienie zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych dotyczących kwestii wojskowych i obronnych. |
(2) | Pogłębienie dialogu i współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony jest jednym z głównych celów układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (2). Wzmocniona współpraca w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz dostosowanie się do wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) między Unią a Ukrainą były jednym z wyników szczytu UE-Ukraina w 2020 r., co zostało jeszcze wzmocnione na szczycie UE-Ukraina w 2021 r. |
(3) | Od siedmiu lat ukraińskie siły zbrojne uczestniczą w konflikcie, którego skutkiem są stałe ofiary, w tym śmiertelne, po stronie wojska i ludności cywilnej. W lutym 2022 r. doszło do dramatycznej eskalacji konfliktu w wyniku niczym niesprowokowanej inwazji sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. |
(4) | Z uwagi na pogarszanie się sytuacji od początku 2022 r., państwa członkowskie udzielają pomocy ukraińskim siłom zbrojnym. Taka pomoc powinna kwalifikować się do finansowania z EPF. |
(5) | W dniu 25 lutego 2022 r. rząd Ukrainy zwrócił się do Unii z pilną prośbą o pomoc w zapewnieniu sprzętu wojskowego. |
(6) | Środki pomocy mają być realizowane z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509, a w szczególności w zgodności ze wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/WPZiB (3), oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF. |
(7) | Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i urzeczywistniać prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne, umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym w zakresie praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Ustanowienie, cele, zakres i czas trwania
1. Niniejszym ustanawia się środek pomocy na rzecz Ukrainy (zwanej dalej "beneficjentem"), który to środek (zwany dalej "środkiem pomocy") ma zostać sfinansowany z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF).
2. Celem środka pomocy jest przyczynić się do wzmocnienia zdolności i odporności ukraińskich sił zbrojnych, by broniły integralności terytorialnej i suwerenności Ukrainy i chroniły ludność cywilną przed trwającą agresją wojskową.
3. Aby osiągnąć cel określony w ust. 2, środek pomocy finansuje dostarczanie ukraińskim siłom zbrojnym sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile.
4. Czas zapewniania środka pomocy wynosi 24 miesiące od daty przyjęcia niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Ustalenia finansowe
1. Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków związanych ze środkiem pomocy wynosi 450 000 000 EUR.
2. Wszystkimi wydatkami zarządza się zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF.
3. Zgodnie z art. 29 ust. 5 decyzji (WPZiB) 2021/509 administrator do spraw środka pomocy może, po przyjęciu niniejszej decyzji, wezwać do wniesienia wkładów w wysokości do 450 000 000 EUR. Środki finansowe, do których wniesienia wezwał administrator do spraw środków pomocy, mogą być wykorzystane jedynie do pokrycia wydatków w granicach zatwierdzonych przez Komitet ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 w 2022 r. zmieniającą budżet dotyczący przedmiotowego środka pomocy.
4. Wydatki związane z wykonaniem środka pomocy kwalifikują od dnia 1 stycznia 2022 r. i do dnia określonego przez Radę.
Artykuł 3
Uzgodnienia z beneficjentem
1. Wysoki Przedstawiciel dokonuje z beneficjentem niezbędnych uzgodnień, by zapewnić przestrzeganie przez niego prawa międzynarodowego, w szczególności międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego, i art. 62 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509 jako warunku udzielenia wsparcia w ramach środka pomocy.
2. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia dotyczące zawieszenia i zakończenia wsparcia w ramach środka pomocy w przypadku stwierdzenia, że beneficjent naruszył obowiązki, o których mowa w ust. 1.
Artykuł 4
Wykonanie
1. Wysoki Przedstawiciel jest odpowiedzialny za zapewnienie wykonania niniejszej decyzji zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF, zgodnie ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach EPF.
2. Komitet ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 określa rodzaj i ilość wsparcia finansowanego w ramach środka pomocy z uwzględnieniem priorytetów zalecanych przez Sztab Wojskowy Unii Europejskiej w celu zaspokojenia potrzeb ukraińskich sił zbrojnych.
3. Administrator do spraw środka pomocy na podstawie informacji otrzymanych od podmiotu(-ów) realizującego(-ych) przedstawia sprawozdanie Komitetowi ustanowionemu decyzją (WPZiB) 2021/509 na temat dostaw sprzętu, w tym ilości, rodzajów i wszelkich innych istotnych informacji do dalszego śledzenia i monitorowania.
4. Wykonanie działań, o których mowa w art. 1 ust. 3, może być prowadzone przez:
a) | Ministerstwo Obrony Belgii; |
b) | Ministerstwo Obrony Bułgarii; |
c) | Ministerstwo Obrony Chorwacji; |
d) | Ministerstwo Obrony Cypru; |
e) | Ministerstwo Obrony Czech; |
f) | Ministerstwo Obrony Danii; |
g) | Estoński Ośrodek Inwestycji Obronnych (ECDI) w imieniu Ministerstwa Obrony Estonii; |
h) | Ministerstwo Obrony Finlandii; |
i) | Ministerstwo Obrony Francji; |
j) | Ministerstwo Obrony Niemiec; |
k) | Ministerstwo Obrony Grecji; |
l) | Ministerstwo Obrony Węgier; |
m) | Ministerstwo Obrony Włoch; |
n) | Łotewski Państwowy Ośrodek Logistyki i Zamówień w dziedzinie Obrony; |
o) | Ministerstwo Obrony Litwy; |
p) | Dyrekcja Obrony Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Europejskich Luksemburga; |
q) | Ministerstwo Obrony Niderlandów; |
r) | Ministerstwo Obrony Polski; |
s) | Ministerstwo Obrony Portugalii; |
t) | Ministerstwo Obrony Rumunii; |
u) | Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej; |
v) | Ministerstwo Obrony Słowenii; |
w) | Ministerstwo Obrony Hiszpanii; |
x) | Ministerstwo Obrony Szwecji / Szwedzkie Siły Zbrojne. |
Artykuł 5
Wsparcie ze strony państw członkowskich
Państwa członkowskie zezwalają na tranzyt sprzętu wojskowego, w tym personelu towarzyszącego, przez swoje terytoria, w tym swoją przestrzeń powietrzną.
Artykuł 6
Monitorowanie, kontrola i ocena
1. Wysoki Przedstawiciel zapewnia monitorowanie przestrzegania przez beneficjenta obowiązków określonych zgodnie z art. 3. Takie monitorowanie zapewnia świadomość kontekstu i ryzyka naruszenia obowiązków określonych zgodnie z art. 3, w tym naruszenia międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego przez jednostki ukraińskich sił zbrojnych wspierane w ramach środka pomocy.
2. Kontrola sprzętu po wysyłce jest zorganizowana w sposób zgodny ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
Artykuł 7
Sprawozdawczość
W okresie wdrażania Wysoki Przedstawiciel przedstawia KPiB półroczne sprawozdania z realizacji środka pomocy, zgodnie z art. 63 decyzji (WPZiB) 2021/509.
Artykuł 8
Zawieszenie i zakończenie
KPiB może podjąć decyzję o całkowitym lub częściowym zawieszeniu realizacji środka pomocy zgodnie z art. 64 decyzji (WPZiB) 2021/509.
KPiB może również zalecić Radzie zakończenie środka pomocy.
Artykuł 9
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.
Stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J.-Y. LE DRIAN
(1) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
(2) Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
(3) Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99).