DECYZJA KOMISJI (UE) 2022/639
z dnia 27 sierpnia 2021 r.
w sprawie programu pomocy SA.54915 - 2020/C (ex 2019/N) Belgia - Mechanizm zdolności wytwórczych
(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 6431)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy,
uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 62 ust. 1 lit. a),
po wezwaniu zainteresowanych stron do przedstawienia uwag zgodnie z przywołanymi powyżej artykułami (1) i uwzględniając otrzymane odpowiedzi,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. PROCEDURA
2. SZCZEGÓŁOWY OPIS ŚRODKA POMOCY
2.1. Opis skrócony środka pomocy
2.2. Podstawa prawna i ustalenia na szczeblu rządowym
2.3. Wystarczalność mocy wytwórczych w Belgii
2.3.1. Norma niezawodności
2.3.2. Ocena wystarczalności
2.3.3. Niedoskonałości rynku
2.3.4. Reformy rynku
2.4. Beneficjenci
2.4.1. Kwalifikowalność
2.4.2. Minimalny próg uczestnictwa
2.4.3. Agregacja
2.4.4. Niepotwierdzone zdolności wytwórcze
2.4.5. Korygowanie dyspozycyjności
2.4.5.1.
2.4.6. Zasady mające zastosowanie do transgranicznego udziału
2.4.7. Zasady mające zastosowanie do niepotwierdzonych zdolności wytwórczych
2.5. Proces aukcyjny i zasady ustalania cen
2.5.1. Częstotliwość aukcji
2.5.2. Ustalenie wolumenu, który ma być oferowany w aukcji
2.5.3. Faza kwalifikacji wstępnej
2.5.4. Specyficzne cechy struktury aukcji
2.5.4.1.
2.5.4.2.
2.5.4.3.
2.6. Okres obowiązywania umowy
2.7. Obowiązki
2.7.1. Opcje niezawodności
2.7.2. Cena referencyjna
2.7.3. Zwroty różnicy w cenie
2.7.3.1.
2.7.3.2.
2.8. Monitorowanie dostępności, testy i kary
2.8.1. Kontrola przed dostawą
2.8.2. Monitorowanie dostępności
2.8.3. Testy
2.8.4. Kary
2.9. Rynek wtórny
2.10. Udział transgranicznych zdolności wytwórczych
2.10.1. Udział pośrednich zagranicznych zdolności wytwórczych
2.10.2. Udział bezpośrednich zagranicznych zdolności wytwórczych zlokalizowanych w sąsiadującym państwie członkowskim, posiadających bezpośrednie połączenie z siecią Belgii i odłączonych od sieci tego sąsiadującego państwa członkowskiego
2.10.3. Przychód z ograniczeń przesyłowych
2.11. Kumulacja
2.12. Budżet i mechanizm finansowania
2.12.1. Budżet
2.12.2. Finansowanie środka
2.13. Okres obowiązywania
2.14. Przejrzystość pomocy a przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji lub podlegające niewykonanemu nakazowi odzyskania środków
2.15. Podstawy do wszczęcia postępowania
3. UWAGI ZAINTERESOWANYCH STRON
3.1. Konieczność środka
3.2. Adekwatność środka
3.2.1. Wybór instrumentu
3.2.2. Otwartość środka dla wszystkich odpowiednich dostawców zdolności wytwórczych
3.3. Efekt zachęty
3.3.1. Kwalifikowalne koszty inwestycji
3.4. Proporcjonalność
3.4.1. Wolumen, który należy zakupić
3.4.2. Mechanizm finansowania
3.5. Unikanie nadmiernego negatywnego wpływu na konkurencję i wymianę handlową
3.5.1. Otwartość środka dla wszystkich odpowiednich dostawców zdolności wytwórczych
3.5.1.1.
3.5.1.2.
3.5.1.3.
3.5.1.4.
3.5.1.5.
3.5.1.6.
3.6. Zgodność z rozporządzeniem w sprawie energii elektrycznej
3.6.1. Interpretacja art. 24 ust. 1
3.6.2. Stopniowe wycofanie administracyjne mechanizmu zdolności wytwórczych
3.7. Inne uwagi
3.7.1. Zrównoważony charakter
3.7.2. Stopniowe wycofywanie się z energetyki jądrowej
3.7.3. Okres obowiązywania
4. UWAGI BELGII
4.1. Konieczność środka
4.2. Adekwatność środka
4.2.1. Wybór instrumentu
4.2.2. Otwartość środka dla wszystkich odpowiednich dostawców zdolności wytwórczych
4.3. Efekt zachęty
4.3.1. Kwalifikowalne koszty inwestycji
4.4. Proporcjonalność środka
4.4.1. Wolumen, który należy zakupić
4.4.2. Mechanizm finansowania
4.5. Unikanie negatywnego wpływu na konkurencję i wymianę handlową
4.5.1. Otwartość środka dla wszystkich odpowiednich dostawców zdolności wytwórczych
4.5.1.1.
4.5.1.2.
4.5.1.3.
4.5.1.4.
4.5.1.5.
4.5.2. Przychody z ograniczeń przesyłowych
4.5.3. Pułap cen pośrednich w przypadku zagranicznych zdolności wytwórczych
4.5.4. Bezpośrednie transgraniczne zdolności wytwórcze
4.6. Zgodność z rozporządzeniem w sprawie energii elektrycznej
4.6.1. Interpretacja art. 24 ust. 1
4.6.2. Stopniowe wycofanie administracyjne mechanizmu zdolności wytwórczych
4.7. Inne uwagi
4.7.1. Zrównoważony charakter
4.7.2. Stopniowe wycofywanie się z energetyki jądrowej
4.7.3. Okres obowiązywania
5. Ocena środka
5.1. Pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE
5.1.1. Możliwość przypisania środka państwu i finansowanie z zasobów państwowych
5.1.2. Korzyść gospodarcza przyznana niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów (selektywna korzyść)
5.1.3. Zakłócenie konkurencji i wymiany handlowej w Unii
5.1.4. Wniosek dotyczący oceny na mocy art. 107 ust. 1 TFUE
5.2. Zgodność pomocy z prawem
5.3. Zgodność środka z rynkiem wewnętrznym
5.3.1. Udział w rozwoju działania gospodarczego
5.3.2. Ułatwianie działania gospodarczego i efekt zachęty
5.3.3. Zgodność z innymi przepisami prawa Unii
5.3.3.1.
5.3.3.2.
Zgodność z art. 20 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej
| (364) | Zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej państwa członkowskie monitorują wystarczalność zasobów na swoim terytorium w oparciu o ocenę wystarczalności zasobów na poziomie europejskim, o której mowa w art. 23. W celu uzupełnienia oceny wystarczalności zasobów na poziomie europejskim państwa członkowskie mogą również przeprowadzić oceny wystarczalności zasobów na poziomie krajowym zgodnie z art. 24. |
| (365) | Komisja odnotowuje, że ENTSO-E nie wypełniła jeszcze obowiązku przekazania oceny wystarczalności zasobów na poziomie europejskim, ciążącego na niej na podstawie art. 23 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej. W związku z tym problem z wystarczalnością zasobów w Belgii stwierdzono wyłącznie na podstawie oceny wystarczalności zasobów na poziomie krajowym. Niemożliwe było przeprowadzenie porównania, zgodnie z art. 24 ust. 3 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej, oceny wystarczalności zasobów na poziomie krajowym z oceną wystarczalności zasobów na poziomie europejskim, mającego na celu wskazanie możliwych rozbieżności między tymi dwiema ocenami. Jak określono w art. 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej, ocena wystarczalności zasobów na poziomie krajowym powinna również opierać się na metodzie uzgodnionej dla oceny wystarczalności zasobów na poziomie europejskim, o której mowa w art. 23 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej. |
| (366) | W dniu 25 czerwca 2021 r. spółka Elia opublikowała nowe badanie wystarczalności zasobów, które jest oparte na metodzie ERAA. W badaniu wystarczalności i elastyczności z 2021 r. zidentyfikowano w przypadku Belgii problem z wystarczalnością zasobów począwszy od 2025 r. |
| (367) | Wymaga się, aby przed wprowadzeniem mechanizmów zdolności wytwórczych państwa członkowskie zidentyfikowały wszelkie zakłócenia regulacyjne lub niedoskonałości rynku, które spowodowały wystąpienie problemu z wystarczalnością zasobów lub się do niego przyczyniły. Wymaga się, aby państwa członkowskie przyjęły środki mające na celu wyeliminowanie stwierdzonych zakłóceń i opublikowały plan ich wdrażania wraz z harmonogramem (art. 20 ust. 2 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej). |
| (368) | Jak opisano w sekcji 2.3.4, Belgia opracowała i opublikowała plan wdrażania określający środki mające na celu wyeliminowanie zakłóceń regulacyjnych lub niedoskonałości rynku na belgijskim rynku energii elektrycznej. |
| (369) | W oparciu o plan wdrażania władze belgijskie zobowiązały się do przeprowadzenia szeregu reform rynku, w szczególności w celu wzmocnienia bilansowania rynków (zob. motyw 62), ułatwienia odpowiedzi odbioru (zob. motyw 64) i zwiększenia przepustowości połączeń wzajemnych (zob. motyw 65). |
| (370) | Belgia zobowiązała się również opublikować plan i monitorować jego stosowanie, opublikować wyniki monitorowania w rocznym sprawozdaniu i przekazać je Komisji Europejskiej. Ponadto Belgia zobowiązała się stosować plan wdrażania także po rozwiązaniu stwierdzonego problemu z wystarczalnością zasobów. |
| (371) | Po przeprowadzeniu konsultacji publicznych dnia 30 kwietnia 2020 r. Komisja przyjęła opinię w sprawie planu wdrażania Belgii, zgodnie z art. 20 ust. 5 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej (101). Komisja stwierdziła w swojej opinii, że Belgia powinna w jeszcze większym stopniu udoskonalić działanie swoich rynków bilansujących dzięki zmianie programu mechanizmów ustalania cen w sposób odzwierciedlający niedobory mocy poprzez rozważenie stosowania funkcji mechanizmu ustalania cen w sposób odzwierciedlający niedobory mocy również do dostawców usług bilansujących, jak wspomniano w motywie 62, lecz uznała również, że ostatnio wdrożono szereg udoskonaleń lub jest to planowane. Jak wspomniano w motywie 62, Belgia wprowadziła w swoim mechanizmie ustalania ceny niezbilansowania tzw. komponent alfa, wprowadziła kompensowanie niezbilansowań i przygotowuje się do przystąpienia do unijnej platformy bilansowania aFRR i mFRR. W kwestii odpowiedzi odbioru Komisja stwierdziła w swojej opinii, że Belgia powinna kontynuować wprowadzanie inteligentnych liczników posiadających niezbędne funkcjonalności ułatwiające upowszechnianie odpowiedzi odbioru w oparciu o cenę. Jak wspomniano w motywie 64, Belgia zobowiązała się do kontynuowania w przyszłości wprowadzania inteligentnych liczników. Zgodnie z art. 20 ust. 5 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej środki te są wystarczające do wyeliminowania zakłóceń regulacyjnych lub niedoskonałości rynku stwierdzonych w belgijskim planie wdrażania. |
| (372) | Środek jest zgodny z art. 20 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej. |
Zgodność z art. 21 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej
| (373) | Zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej aby wyeliminować pozostałe problemy z wystarczalnością zasobów, państwa członkowskie mogą tylko w ostateczności wprowadzić mechanizm zdolności wytwórczych, w szczególności z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 21 ust. 2-8. |
| (374) | Zgodnie z art. 21 ust. 2 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej w okresie od października do grudnia 2019 r. Belgia przeprowadziła badanie dotyczące wpływu jej mechanizmu na sąsiadujące państwa członkowskie w drodze konsultacji z tymi państwami. |
| (375) | Zgodnie z art. 20 ust. 3 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej państwa członkowskie oceniają, czy mechanizm zdolności wytwórczych w postaci rezerwy strategicznej jest w stanie rozwiązać problemy z wystarczalnością zasobów. |
| (376) | Jak wspomniano w motywie 60, Belgia ma obecnie rezerwę strategiczną, która będzie utrzymywana do dnia 31 marca 2022 r. Celem tej rezerwy strategicznej jest zaspokojenie zapotrzebowania szczytowego w okresach zimowych, kiedy rynek nie jest w stanie tego zrobić, poprzez utrzymywanie poza rynkiem części istniejących zdolności wytwórczych i zdolności w zakresie odpowiedzi odbioru jako rezerwowych, uruchamianych dopiero po wyczerpaniu zasobów bilansujących. |
| (377) | Jak wyjaśniono w sprawozdaniu końcowym z badania sektorowego dotyczącego mechanizmów zdolności wytwórczych (102), w przypadku stwierdzenia długoterminowych problemów z wystarczalnością najbardziej odpowiednim mechanizmem zdolności wytwórczych służącym rozwiązaniu problemu jest prawdopodobnie ogólnorynkowy program oparty na wolumenie. Jak wyjaśniono dalej w tym samym sprawozdaniu, rezerwa strategiczna nie rozwiązałaby problemu inwestycyjnego stwierdzonego w przypadku nowych zakładów. Ogólnorynkowe mechanizmy zdolności wytwórczych mogą natomiast stanowić skuteczniejszy sposób na pobudzenie inwestycji mających na celu rozwiązanie długoterminowych problemów w zakresie wystarczalności. |
| (378) | W związku z tym, że w badaniu wystarczalności i elastyczności z 2021 r. wskazano na strukturalną potrzebę nowych zdolności wytwórczych (zob. motywy 49 i 50), Komisja uznaje, że mechanizm zdolności wytwórczych w postaci rezerwy strategicznej nie byłby zdolny rozwiązać problemu z wystarczalnością zasobów stwierdzonego w Belgii począwszy od 2025 r. |
| (379) | Zgodnie z art. 20 ust. 3 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej państwa członkowskie nie mogą wprowadzać mechanizmów zdolności wytwórczych przed zaopiniowaniem przez Komisję, zgodnie z art. 20 ust. 5, planu wdrażania, o którym mowa w art. 20 ust. 3 tego rozporządzenia. |
| (380) | Jak opisano w motywie 371, Komisja przyjęła opinię w sprawie planu wdrażania Belgii w dniu 30 kwietnia 2020 r. Belgia rozpoczęła działania przygotowujące do pierwszej aukcji R-4, lecz nie wprowadziła jeszcze mechanizmu zdolności wytwórczych. |
| (381) | Zgodnie z art. 21 ust. 7 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej, w którym wymaga się wprowadzenia przepisu umożliwiającego efektywne stopniowe wycofanie mechanizmu zdolności wytwórczych, w przypadku gdy w ciągu trzech kolejnych lat nie zawarto żadnych nowych umów, Belgia wprowadziła klauzulę, w której stwierdza się, że w przypadku braku zawarcia przez trzy kolejne lata jakiejkolwiek nowej umowy dotyczącej zdolności wytwórczych, zgodnie z art. 7 undecies § 11 ustawy o elektryczności, nie będą organizowane żadne nowe aukcje w ramach mechanizmu zdolności wytwórczych (zob. motyw 218). |
| (382) | Jak opisano w motywie 217, Belgia ubiega się o zatwierdzenie pomocy państwa na okres 10 lat, tj. na maksymalny okres określony w art. 21 ust. 8 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej. |
| (383) | Belgia zobowiązała się ponadto do stosowania planu wdrażania, o którym mowa w art. 20 ust. 3 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej, po wprowadzeniu mechanizmu zdolności wytwórczych, zgodnie z art. 21 ust. 8 tego rozporządzenia. |
| (384) | Komisja stwierdza, że środek jest zgodny z art. 21 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej. |
Zgodność z art. 22 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej
| (385) | W art. 22 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej określa się specyficzne cechy projektowania, które muszą spełniać wszelkie mechanizmy zdolności wytwórczych. Zgodnie z tym artykułem, mechanizmy zdolności wytwórczych: (i) są tymczasowe; (ii) nie powodują nieuzasadnionych zakłóceń rynku i nie ograniczają obrotu międzystrefowego; (iii) nie wykraczają poza to, co jest konieczne do rozwiązania problemów z wystarczalnością; (iv) dokonują selekcji dostawców zdolności wytwórczych w drodze przejrzystego, niedyskryminacyjnego i konkurencyjnego procesu; (v) wprowadzają zachęty dla dostawców zdolności wytwórczych, aby byli oni dostępni w okresach oczekiwanego przeciążenia systemu; (vi) zapewniają ustalanie wynagrodzenia w drodze konkurencyjnego procesu; (vii) ustalają techniczne warunki uczestnictwa dostawców zdolności wytwórczych z wyprzedzeniem przed rozpoczęciem procesu selekcji; (viii) są otwarte na udział wszystkich zasobów które są w stanie spełnić wymagane parametry techniczne, w tym magazynowania energii i zarządzania stroną popytową, oraz (ix) stosują odpowiednie sankcje wobec dostawców zdolności wytwórczych, którzy nie są dostępni podczas przeciążenia systemu. |
| (386) | W decyzji o wszczęciu postępowania Komisja wyraziła wątpliwości w kwestii tego, czy przedmiotowy środek jest zgodny z art. 22 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej, w którym określa się, że mechanizmy zdolności wytwórczych nie wykraczają poza to, co jest konieczne do rozwiązania problemów z wystarczalnością. |
| (387) | Zgłoszony mechanizm zdolności wytwórczych jest tymczasowy, jak wyjaśniono w motywie 385. |
| (388) | Mechanizm zdolności wytwórczych jest zaprojektowany w sposób ograniczający jego wpływ na to, co jest niezbędne do osiągnięcia celów strategicznych i uniknięcia nieuzasadnionych zakłóceń rynku energii elektrycznej. Mechanizm zdolności wytwórczych jest otwarty dla wszystkich istniejących i nowych wytwórców, odpowiedzi odbioru i operatorów magazynowania. Mechanizm zdolności wytwórczych jest ponadto otwarty dla transgranicznych zdolności wytwórczych. Co więcej konstrukcja mechanizmu zdolności wytwórczych obejmuje szereg środków, które zostały przyjęte specjalnie w celu uniknięcia nadużyć pozycji rynkowej, np. opcje niezawodności, pułapy cenowe i proces aukcyjny zgodny z zasadami konkurencji (zob. sekcje 2.5 i 2.7). Ponadto oczekuje się, że dzięki otwartości dla nowych zdolności wytwórczych i dostępności umów długoterminowych istniejąca przewaga nadmiernie się nie umocni (zob. motywy 66 i 117). |
| (389) | Jeżeli chodzi o warunek określający, że mechanizm zdolności wytwórczych nie wykracza poza to, co jest konieczne do rozwiązania problemów z wystarczalnością, parametry decydujące o ilości zdolności nabywanych w ramach mechanizmu zdolności wytwórczych zatwierdziła Belgia, na podstawie wniosku organu regulacyjnego, zgodnie z art. 25 ust. 4 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej (zob. motywy 88 i 290). |
| (390) | Jak stwierdzono w motywie 92, proces ustalania ostatecznej ilości zdolności wytwórczych, które należy zamówić, musi być zgodny z odpowiednimi częściami rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej. Do ustalenia wolumenu, który należy zakupić na pierwszej aukcji R-4 na okres dostaw 2025-2026, Belgia zastosowała scenariusz MAF 2019, uaktualniony zgodnie z aktualizacjami pięciostronnego forum ekonomicznego z 2020 r. Belgia wyjaśniła, że te same poziomy wrażliwości dotyczące niedostępności zdolności wytwórczych energii jądrowej we Francji zastosowano w badaniu wystarczalności i elastyczności z 2021 r. w scenariuszu "EU-BASE" (motyw 102). |
| (391) | Ponadto, jak stwierdzono w motywie 103, władze belgijskie odłożyły znaczny wolumen na aukcję R-1, zapewniając, aby nowa kalibracja krzywej popytu odbyła się w terminie bardziej zbliżonym do roku dostawy, w celu uniknięcia sytuacji, w której zbyt wiele zdolności wytwórczych zostałoby zaoferowanych podczas pierwszej aukcji R-4. Tak duża rezerwa przeznaczona na aukcję R-1 umożliwia władzom belgijskim radzenie sobie z niewielkimi odchyleniami wynikającymi z nowych danych wejściowych i ulepszeń metodycznych. |
| (392) | Komisja zauważa, że tylko około 54 % średniego zużycia szczytowego w momentach niedoboru mocy zostanie zakontraktowane na aukcji R-4 w 2021 r. (zob. motyw 104). |
| (393) | Komisja zwraca również uwagę na fakt, że norma niezawodności określa ilość zdolności wytwórczych oferowanych w aukcji na rynku zdolności wytwórczych oraz że nowa norma niezawodności, obliczana według metody RS, nie odbiega od starej normy niezawodności (motyw 22). |
| (394) | Jak stwierdzono w motywach 28 i 105, Belgia zobowiązała się, w razie potrzeby, do ustalenia nowej normy niezawodności do września 2022 r. w celu wykorzystania nowej normy niezawodności do określenia wolumenu, który należy zakupić, najpóźniej na potrzeby aukcji zaplanowanej na 2023 r. Belgia zobowiązała się również do przeprowadzenia kontroli krzyżowych i, w stosownych przypadkach, do dostosowania wolumenów, które należy zakupić w ramach aukcji T-4 w 2023 r. i aukcji T-1 w 2026 r., do wyników NRAA 2023. Komisja zachęca władze belgijskie do konsultacji z ACER przy aktualizacji normy niezawodności i oceny wystarczalności zasobów na poziomie krajowym, aby lepiej zrozumieć związane z tymi kwestiami decyzje ACER, o których mowa w motywach 18 i 40. |
| (395) | W związku z powyższym, a zwłaszcza w związku z dodatkowymi uwagami przekazanym przez Belgię podczas formalnego postępowania wyjaśniającego, Komisja uznaje, że mechanizm zdolności wytwórczych nie wykracza poza to, co jest konieczne do rozwiązania problemów z wystarczalnością. |
| (396) | Na podstawie przepisów dotyczących funkcjonowania belgijskiego mechanizmu zdolności wytwórczych zakup zdolności wytwórczych będzie odbywał się w drodze przejrzystego, niedyskryminacyjnego i konkurencyjnego procesu. |
| (397) | Mechanizm zdolności wytwórczych wprowadza zachęty dla dostawców zdolności wytwórczych, aby byli oni dostępni w okresach oczekiwanego przeciążenia systemu (zob. motywy 182-186). |
| (398) | Ponadto wynagrodzenie ustalane jest w drodze procedury przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji, a proces aukcyjny, opisany w sekcji 2.5, jest niedyskryminacyjny i otwarty dla wszystkich rodzajów zdolności wytwórczych. |
| (399) | Belgia ustaliła techniczne warunki udziału dostawców zdolności wytwórczych z wyprzedzeniem przed rozpoczęciem procesu selekcji. Warunki te określono w przepisach dotyczących funkcjonowania belgijskiego mechanizmu zdolności wytwórczych (zob. motyw 12). |
| (400) | Mechanizm zdolności wytwórczych będzie otwarty dla wszystkich zdolności wytwórczych, które mogą przyczynić się do wystarczalności zasobów. Mechanizm ten będzie neutralny pod względem technologicznym i będzie w szczególności otwarty zarówno dla istniejących, jak i nowych zdolności wytwórczych oraz zdolności w zakresie magazynowania i odpowiedzi odbioru. Mechanizm zdolności wytwórczych będzie ponadto otwarty dla transgranicznych zdolności wytwórczych. |
| (401) | Wreszcie, jak wyjaśniono w motywie 182, mechanizm zdolności wytwórczych przewiduje sankcje za niedostępność w okresach przeciążenia systemu. |
| (402) | W związku z powyższym Komisja stwierdza, że spełnione są wymogi określone w art. 22 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej. |
| (403) | Jak określono w art. 22 ust. 3 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej, mechanizmy zdolności wytwórczych ponadto: (i) są skonstruowane w taki sposób, aby zapewnić, by cena płacona za dostępność automatycznie zmierzała do zera, gdy przewidywany poziom podaży zdolności wytwórczych będzie odpowiedni do pokrycia poziomu zapotrzebowania na zdolności; (ii) wynagradzają uczestniczące zasoby jedynie za ich dostępność oraz (iii) zapewniają, aby obowiązki w zakresie zdolności wytwórczych mogły być przekazywane między kwalifikującymi się dostawcami zdolności wytwórczych. |
| (404) | Zgłoszony środek jest ogólnorynkowym, neutralnym pod względem technologicznym mechanizmem zdolności wytwórczych, w ramach którego wszyscy kwalifikujący się dostawcy zdolności wytwórczych konkurują na jednej aukcji zdolności wytwórczych w celu wyłonienia najniższej zrównoważonej ceny, po której może być dostarczana niezbędna zdolność wytwórcza. Konkurencyjny charakter aukcji powinien spowodować obniżenie cen do zera, jeżeli występuje wystarczająca podaż, aby zaspokoić popyt. |
| (405) | Jak wyjaśniono w motywie 8, opłata z tytułu zdolności wytwórczych uiszczana na rzecz dostawców zdolności wytwórczych, z opcją niezawodności, polega na stałej płatności za utrzymywanie dostępności zakontraktowanej zdolności we wszelkich okresach niedoboru mocy. Wynagradza zatem dostępność zdolności wytwórczych i nie obejmuje wynagrodzenia za ilość energii elektrycznej, jaką dostawcy zdolności wytwórczych będą oferowali na rynku. |
| (406) | Jak opisano w motywie 187, Belgia ustanowi rynek wtórny, aby zapewnić dostawcom zdolności wytwórczych mechanizm mający na celu poprawę zarządzania ryzykiem w ramach mechanizmu zdolności wytwórczych. W przypadku transakcji na rynku wtórnym zapewnia się pełne przeniesienie obowiązków. |
| (407) | W związku z powyższym Komisja stwierdza, że spełnione są wymogi określone w art. 22 ust. 2 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej. |
| (408) | Ponadto w art. 22 ust. 4 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej określono wymogi dotyczące limitów emisji CO2. |
| (409) | Jak wyjaśniono w motywie 107, wymogi kwalifikacji wstępnej obejmują limit emisji: dostawcy zdolności wytwórczych, którzy przekroczą następujące limity emisji, nie mogą uczestniczyć w aukcji zdolności wytwórczych:
|
| (410) | Komisja stwierdza, że środek jest zgodny z art. 22 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej. |
Zgodność z art. 24 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej
| (411) | Zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej oceny wystarczalności zasobów na poziomie krajowym mają zasięg regionalny i opierają się na metodzie, o której mowa w art. 23 ust. 3 tego rozporządzenia, w szczególności w art. 23 ust. 5 lit. b)-m). |
| (412) | W tym względzie Komisja zauważa, że najnowsze badanie wystarczalności zasobów dotyczące Belgii, tj. badanie wystarczalności i elastyczności z 2021 r., ma zasięg regionalny i opiera się na metodzie, o której mowa w art. 23 ust. 3. |
| (413) | Zgodnie z art. 12 ust. 1 decyzji ACER metoda ERAA ma być w pełni wdrożona do końca 2023 r. W decyzji ACER przewidziano zatem stopniowe wdrażanie metody ERAA na podstawie planu działania opisującego etap wdrażania określonego w art. 11 ust. 8 decyzji ACER. |
| (414) | Chociaż metodę ERAA zatwierdzono na krótko przed przeprowadzeniem przez Belgię badania wystarczalności i elastyczności z 2021 r., do badania włączono kilka elementów metody ERAA, wyszczególnionych w motywie 42. |
| (415) | Komisja zauważa jednak, że w badaniu wystarczalności i elastyczności z 2021 r. modeluje się automatyczny wzrost maksymalnej ceny rozliczeniowej dopiero począwszy od 2025 r. Jednakże, jak wykazała Belgia, nawet gdyby automatyczny wzrost maksymalnej ceny rozliczeniowej rozpoczął się począwszy od roku 2022, nie zmieniłyby się wyniki oceny efektywności ekonomicznej dotyczącej 2025 r. Belgia zobowiązała się do ponadto do dopilnowania, aby w nowym badaniu wystarczalności, które ma zostać opublikowane do czerwca 2023 r., w pełni uwzględniono metodę dynamicznego wzrostu cen od początku okresu symulacji (zob. motyw 48). |
| (416) | Badanie wystarczalności i elastyczności z 2021 r. opiera się na odpowiednich centralnych scenariuszach referencyjnych zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej (zob. motyw 45). |
| (417) | Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej państwa członkowskie mogą uwzględniać w swoich ocenach wystarczalności poziomy wrażliwości, które są związane ze specyfiką krajowego popytu i podaży na energię elektryczną. |
| (418) | W decyzji o wszczęciu postępowania Komisja wyraziła wątpliwości co do zgodności mechanizmu zdolności wytwórczych z art. 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej, ponieważ w badaniu wystarczalności i elastyczności z 2019 r. wykorzystano scenariusz EU-HiLo, który opiera się na założeniach dotyczących zagranicznej podaży energii elektrycznej, tj. dodatkowej niedostępności francuskich elektrowni jądrowych. |
| (419) | Kilka zainteresowanych stron skrytykowało interpretację art. 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej dokonaną przez Komisję, stwierdzając, że jest ona zbyt restrykcyjna. W opinii zainteresowanych stron metoda ERAA potwierdza, że oceny wystarczalności zasobów na poziomie krajowym muszą mieć zasięg regionalny i mogą obejmować dodatkowe poziomy wrażliwości. Metoda ta nie określa ani nie ogranicza charakteru tych dodatkowych poziomów wrażliwości. Jak wspomniano w art. 3 ust. 6 wspomnianej metody, poziomy te mogą obejmować szeroko zakrojone zmiany pod względem założeń dotyczących całego uwzględnianego zasięgu geograficznego, w tym różne założenia dotyczące danych wejściowych, takie jak zainstalowane zdolności wytwórcze. (zob. motywy 256-258). |
| (420) | Belgia argumentowała, że jej wysoki wskaźnik połączeń międzysystemowych oraz zależność od importu stanowią cechę charakterystyczną krajowych dostaw energii elektrycznej (zob. motywy 286 i 318). |
| (421) | Komisja zauważa, że badanie wystarczalności i elastyczności z 2021 r. obejmuje poziomy wrażliwości dotyczące niedostępności zdolności wytwórczych francuskiej energii jądrowej, które są zgodne z danymi wykorzystanymi przez francuskiego OSP we francuskiej ocenie wystarczalności zasobów na poziomie krajowym (zob. motywy 287-289). |
| (422) | Komisja odnotowuje, że zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej oraz metodą ERAA wymaga się, aby oceny wystarczalności zasobów na poziomie krajowym miały zasięg regionalny, a w art. 3 ust. 6 metody ERAA zezwala się na uzupełnienie centralnych scenariuszy referencyjnych o dodatkowe scenariusze lub poziomy wrażliwości. Ponadto w pkt 224 lit. a) wytycznych EEAG określono, że państwo członkowskie powinno przedstawić ocenę oddziaływania energii elektrycznej o zmiennej charakterystyce produkcji, w tym z sąsiednich systemów. |
| (423) | W związku z tym Komisja uznaje, że w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej nie wykluczono wykorzystywania w ocenach wystarczalności zasobów na poziomie krajowym dodatkowych poziomów wrażliwości odnoszących się do podaży zagranicznej energii elektrycznej. |
| (424) | Jak wyjaśniono w motywie 365, niemożliwe było przeprowadzenie porównania między NRAA a ERAA, zgodnie z art. 24 ust. 3, ze względu na to, że ENTSO-E nie przekazała ERAA. |
| (425) | Komisja stwierdza, że środek jest zgodny z art. 24 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej. |
Zgodność z art. 25 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej
| (426) | Zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej przy stosowaniu mechanizmów zdolności wytwórczych państwa członkowskie kierują się ustaloną normą niezawodności. |
| (427) | Jak stwierdzono w motywie 22, Belgia posiada normę niezawodności, ustaloną na trzy godziny oczekiwanego czasu braku dostaw energii elektrycznej. |
| (428) | Art. 25 ust. 2 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej stanowi, że normę niezawodności określa państwo członkowskie lub właściwy organ wyznaczony przez państwo członkowskie, na podstawie wniosku organu regulacyjnego. Norma niezawodności oparta jest o metodę, o której mowa w art. 23 ust. 6. |
| (429) | Normę niezawodności ustanowiono dekretem królewskim w sprawie określenia normy niezawodności i zatwierdzenia wartości VOLL i CONE w następstwie wniosku złożonego przez organ regulacyjny (zob. motyw 20). Ustalona norma niezawodności nieznacznie różni się od normy zaproponowanej przez organ regulacyjny z przyczyn wyjaśnionych w motywie 21. Tego nie wyklucza jednak art. 25 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej. |
| (430) | Belgia obliczyła normę niezawodności w oparciu o metodę, o której mowa w art. 23 ust. 6. |
| (431) | Zgodnie z art. 25 ust. 3 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej normę niezawodności oblicza się z wykorzystaniem co najmniej VOLL i CONE dla danego przedziału czasowego i wyraża się ją jako "oczekiwaną ilość niedostarczonej energii" oraz "oczekiwany czas braku dostaw energii elektrycznej". |
| (432) | Zgodnie z art. 2 pkt 9 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej VOLL oznacza wyrażone w EUR/MWh oszacowanie maksymalnej ceny energii elektrycznej, którą odbiorcy są gotowi zapłacić, aby uniknąć wyłączeń. |
| (433) | Jak stwierdzono w motywie 25, CREG przeprowadził badanie na temat gotowości do płacenia, lecz ze względu na ograniczenia tego badania, jego wyniki, mające na celu ustalenie jednej szacunkowej wartości VOLL, można było wykorzystać jedynie w ograniczonym zakresie. Belgia zobowiązała się również do aktualizacji VOLL na podstawie nowego badania dotyczącego gotowości do płacenia oraz, w razie potrzeby, do ustalenia nowej normy niezawodności do września 2022 r. (zob. motyw 28). |
| (434) | Komisja uważa zatem, że normę niezawodności ustalono na podstawie szacowanej wartości VOLL oraz oczekiwanego CONE (zob. motywy 23 i 24), zgodnie z art. 25 ust. 3 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej. |
| (435) | Zgodnie z art. 25 ust. 4 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej przy stosowaniu mechanizmów zdolności wytwórczych parametry decydujące o ilości zdolności nabywanych w ramach mechanizmu zdolności wytwórczych zatwierdza państwo członkowskie lub właściwy organ wyznaczony przez państwo członkowskie na podstawie wniosku organów regulacyjnych. |
| (436) | Jak wyjaśniono w motywach 86 i 290, metodę ustalania parametrów decydujących o wolumenie zakupów w ramach mechanizmu zdolności wytwórczych zaproponował CREG. |
| (437) | Komisja stwierdza, że środek jest zgodny z art. 25 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej. |
Zgodność z art. 26 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej
5.3.3.3.
5.3.4. Pomoc zaprojektowana jest tak, aby miała ograniczone skutki dla konkurencji i wymiany handlowej
5.3.4.1.
5.3.5. Adekwatność środka
5.3.5.1.
5.3.5.2.
Wynagrodzenie wyłącznie za usługę samej dostępności zdolności wytwórczych
| (465) | Zgodnie z pkt 225 wytycznych EEAG środek powinien stanowić wynagrodzenie wyłącznie za usługę samej dostępności. |
| (466) | W decyzji o wszczęciu postępowania Komisja sformułowała wstępną opinię, zgodnie z którą środek stanowi wynagrodzenie za usługę obejmującą samą dostępność zdolności wytwórczych. Ani Belgia, ani żadna z zainteresowanych stron nie zakwestionowały stanowiska Komisji. |
| (467) | Mechanizm zdolności wytwórczych wynagradza dostępność zdolności wytwórczych i nie obejmuje wynagrodzenia za ilość energii elektrycznej, jaką dostawcy zdolności wytwórczych będą oferowali na rynku. |
| (468) | Środek ten jest zatem zgodny z pkt 225 wytycznych EEAG. |
Otwartość środka dla wszystkich odpowiednich dostawców zdolności wytwórczych
5.3.6. Proporcjonalność
5.3.6.1.
5.3.6.2.
5.3.6.3.
5.3.7. Zakłócenie konkurencji i test bilansowania
5.3.7.1.
5.3.7.2.
| (502) | Jeżeli chodzi o negatywną stronę bilansu, wspieranie dostawców zdolności wytwórczych może zakłócać konkurencję i wymianę handlową na rynku energii elektrycznej, w tym między przedsiębiorstwami otrzymującymi wsparcie, a ich konkurentami z tego samego sektora. |
| (503) | W wytycznych EEAG wyszczególniono wymóg unikania negatywnego wpływu na konkurencję i wymianę handlową w pkt 232 i 233, w których podkreśla się konieczność szerokiego udziału w programie oraz unikanie efektów zagrażających rynkowi, takich jak wzmacnianie pozycji dominującej czy wpływ na decyzje inwestycyjne. |
| (504) | Środek pomocy jest otwarty dla wszystkich istniejących i nowych wytwórców, operatorów w zakresie odpowiedzi odbioru i magazynowania. Środek pomocy jest ponadto otwarty dla transgranicznych zdolności wytwórczych. |
Otwartość na agregację popytu i podaży.
| (505) | Pkt 232 lit. a) wytycznych EEAG stanowi, że środek na zapewnienie wystarczalności mocy wytwórczych powinien być otwarty na potencjalną kumulację zarówno popytu, jak i podaży. |
| (506) | Jak wspomniano w motywie 242, niektóre zainteresowane strony wskazały, że obecne zasady dotyczące kwalifikowalności umów wieloletnich utrudniają agregację, a konkretniej zasada, zgodnie z którą składnik aktywów objęty umową o najkrótszym okresie obowiązywania w zagregowanym portfelu wyznacza okres obowiązywania umowy dla całego portfela. |
| (507) | Komisja uznaje, że obecne zasady dotyczące kwalifikowalności umów wieloletnich mogą utrudniać agregację. Komisja przyjmuje zatem z zadowoleniem propozycję Belgii, aby zmienić dekret królewski określający progi inwestycyjne, kryteria kwalifikowalności kosztów inwestycji oraz procedurę ustalania rankingu (zob. motyw 141). W zmianie określono, że zarządzający ofertą objętą agregacją wybiera kategorię zdolności wytwórczych, która ma zastosowanie do tej oferty. |
| (508) | Jeżeli chodzi o uwagę zgłoszoną przez zainteresowaną stronę w dotyczącą barier w zakresie agregacji aktywów objętych obowiązkiem harmonogramowania dobowego (zob. motyw 243), Komisja odnotowuje argumenty przedstawione przez Belgię (motywy 297 i 298) oraz przez zainteresowaną stronę (motyw 243). W związku z tym, że zdolności wytwórczych podlegających obowiązkowi harmonogramowania dobowego dotyczą specjalne procedury koordynacji, Komisja uznaje, że podejście Belgii do tych zdolności wytwórczych jest uzasadnione, uwzględniając ich szczególne cechy na rynku energii elektrycznej. Belgia będzie jednak przeprowadzała regularne oceny mechanizmu zdolności wytwórczych, aby umożliwić wprowadzenie ewentualnych zmian w stosownych przypadkach, w tym możliwości agregacji aktywów objętych obowiązkiem harmonogramowania dobowego. |
Progi inwestycyjne
| (509) | Jeżeli chodzi o uwagi niektórych zainteresowanych stron dotyczące poziomu progów inwestycyjnych dla umów wieloletnich i zawierających twierdzenie, że progi te mogą prowadzić do dyskryminacji między określonymi klasami technologii, Komisja odnotowuje zobowiązanie Belgii do aktualizacji tych progów w przypadku, gdyby nowe dowody, w tym uwagi zainteresowanych stron, wykazały taką potrzebę. Nowe progi inwestycyjne dla umów wieloletnich, które były przedmiotem konsultacji publicznych, przedstawiono w motywie 138. CREG będzie aktualizować progi inwestycyjne, gdy będzie to konieczne, lecz nie rzadziej niż co trzy lata. Komisja nie ma zatem podstaw do uznania, że nowe progi dla umów wieloletnich będą prowadziły do dyskryminacji między technologiami. |
Korekcyjne współczynniki dyspozycyjności
| (510) | Jak wspomniano w motywach 247 i 248, niektóre zainteresowane strony argumentowały, że obecne korekcyjne współczynniki dyspozycyjności wiążą się z ryzykiem znaczącej penalizacji technologii takich jak magazynowanie, odpowiedź odbioru czy odnawialne źródła energii. |
| (511) | Belgia wyjaśniła (zob. motyw 303), że korekcyjne współczynniki dyspozycyjności są niższe w przypadku technologii o ograniczonych możliwościach energetycznych, kiedy udział takich technologii w systemie/kraju rośnie. Stąd wynika różnica pomiędzy korekcyjnymi współczynnikami dyspozycyjności w Belgii, Francji i Zjednoczonym Królestwie, o której wspominają zainteresowane strony. Aby jednak uwzględnić obawy zainteresowanych stron, Belgia zaktualizowała korekcyjne współczynniki dyspozycyjności na podstawie porad organu regulacyjnego oraz specjalnego spotkania grupy zadaniowej, złożonej z przedstawicieli wszystkich zainteresowanych stron, poświęconego tej kwestii, które odbyło się na początku stycznia 2021 r. Zaktualizowane korekcyjne współczynniki dyspozycyjności przedstawiono w motywie 79. Komisja nie ma zatem podstaw do uznania zmienionych korekcyjnych współczynników dyspozycyjności za nieadekwatne. |
Obowiązek zwrotu różnicy w cenie energii
| (512) | Jeżeli chodzi o uwagi niektórych zainteresowanych stron, według których mechanizm obowiązku zwrotu różnicy w cenie energii dyskryminuje operatorów zdolności wytwórczych z pełnym harmonogramem (motywy 250 i 251), Belgia stwierdziła, że mechanizm zdolności wytwórczych zachowuje równowagę między włączeniem obowiązku zwrotu różnicy w cenie energii a unikaniem dyskryminacji sprzyjającej zdolnościom wytwórczym, które można aktywować jedynie po cenie wyższej niż kurs wykonania. |
| (513) | Komisja zauważa, że państwa członkowskie, które posiadają podobne ogólnorynkowe mechanizmy zdolności wytwórczych, stosują różne praktyki w zakresie obowiązku zwrotu różnicy w cenie energii. Komisja zauważa również, że w wyniku konsultacji publicznych mechanizm obowiązku zwrotu różnicy w cenie energii w ramach belgijskiego mechanizmu zdolności wytwórczych został znacznie zmieniony i poprawiony. |
| (514) | Komisja uważa zatem, że mechanizm obowiązku zwrotu różnicy w cenie energii zachowuje właściwą równowagę między dwoma konkurencyjnymi celami, o których mowa w motywie 512. |
Pułap cen pośrednich
| (515) | W decyzji o wszczęciu postępowania Komisja wyraziła wątpliwości co do tego, czy wprowadzenie pułapu cen pośrednich dla zdolności wytwórczych należących do kategorii umów jednorocznych, bez możliwości indywidualnego odstępstwa, mogłoby wykluczyć niektórych posiadaczy zdolności wytwórczych z mechanizmu zdolności wytwórczych. Niektóre zainteresowane strony poparły te wątpliwości (zob. motyw 252). |
| (516) | Komisja z zadowoleniem przyjmuje przedsięwzięcie Belgii polegające na wprowadzeniu mechanizmu odstępstw. Był on przedmiotem konsultacji publicznych i został wprowadzony dekretem królewskim ustanawiającym progi inwestycyjne i kryteria kwalifikowalności kosztów inwestycyjnych. Mechanizm odstępstw będzie miał zastosowanie zarówno do krajowych, jak i pośrednich transgranicznych zdolności wytwórczych (zob. motyw 129 i 130). |
| (517) | Jak stwierdzono w motywie (131), odstępstwo dotyczące pierwszej aukcji zostanie przyznane ex post, tj. po zakończeniu aukcji. Biorąc pod uwagę argumenty przedstawione przez Belgię w motywie 131, Komisja uważa, że odstępstwo ex post od pułapu cen pośrednich w przypadku pierwszej aukcji jest uzasadnione. |
Wniosek dotyczący otwartości środka dla wszystkich technologii
| (518) | Środek ten umożliwia uczestnictwo wytwórców korzystających z innych technologii oraz operatorów oferujących środki o równoważnej charakterystyce technicznej, zgodnie z pkt 232 lit. a) wytycznych EEAG. |
Transgraniczne zdolności wytwórcze
| (519) | Pkt 232 lit. b) wytycznych EEAG zawiera zabezpieczenia umożliwiające operatorom z innych państw członkowskich korzystanie ze środka. |
| (520) | W decyzji o wszczęciu postępowania Komisja wyraziła obawy, że ograniczenie kwalifikowalności pośrednich transgranicznych zdolności wytwórczych do umów jednorocznych, które podlegają pułapowi cen pośrednich, może zniechęcić operatorów z innych państw członkowskich do udziału w mechanizmie zdolności wytwórczych. |
| (521) | Komisja przyjmuje argumenty Belgii w tej kwestii. W szczególności w perspektywie długoterminowej nie zawsze można zagwarantować wystarczające wejściowe zdolności wytwórcze, ponieważ zależą one od różnych czynników wymienionych w motywie 143. Komisja z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie się przez Belgię do dokonania przeglądu możliwości dostępu zagranicznych zdolności wytwórczych do umów wieloletnich (zob. motyw 144). |
| (522) | Jak wspomniano w motywie 516, mechanizm odstępstw od pułapu cen pośrednich wprowadzony przez Belgię po przyjęciu decyzji o wszczęciu postępowania ma zastosowanie zarówno do krajowych, jak i pośrednich transgranicznych zdolności wytwórczych. |
| (523) | Jeżeli chodzi o bezpośredni transgraniczny udział w mechanizmie zdolności wytwórczych, dwie zainteresowane strony przekonywały, że taki udział mógłby zmniejszyć motywację do inwestowania w przepustowość połączeń wzajemnych i osłabić łączenie rynków (motywy 254 i 255). |
| (524) | Jak wyjaśniła Belgia (zob. motyw 316), w ustawie o mechanizmie zdolności wytwórczych wprowadzono zmiany w celu uwzględnienia zastrzeżeń zgłoszonych przez zainteresowane strony. Zgodnie z nowymi zasadami warunkiem wstępnym udziału bezpośrednich transgranicznych zdolności wytwórczych w mechanizmie zdolności wytwórczych jest zawarcie umowy między Belgią a państwem członkowskim, na którego terytorium zlokalizowane są dane zdolności. |
Przychody z ograniczeń przesyłowych
| (525) | W decyzji o wszczęciu postępowania Komisja zwróciła się również o wyjaśnienie sposobu wykorzystania przychodów z ograniczeń zdolności przesyłowych oraz podziału tych przychodów między OSP. |
| (526) | Belgia wyjaśniła, że przychody z ograniczeń przesyłowych będą wykorzystywane i dzielone zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu w sprawie energii elektrycznej, w szczególności w art. 26 ust. 9. |
| (527) | Belgia potwierdziła także, że będzie przestrzegać decyzji ACER nr 36/2020, w której określono między innymi metodę podziału przychodów wynikających z alokacji wejściowych zdolności wytwórczych (zob. motyw 204). |
Wniosek dotyczący otwartości środka dla transgranicznych zdolności wytwórczych
5.3.7.3.
5.3.8. Przejrzystość pomocy a przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji lub podlegające niewykonanemu nakazowi odzyskania środków
6. PODSUMOWANIE
Środek pomocy jest zgodny z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE i odpowiednich przepisów zawartych w wytycznych EEAG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Pomoc w formie mechanizmu zdolności wytwórczych, którą Królestwo Belgii planuje wdrożyć, jest zgodna z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu. Program pomocy zatwierdza się na maksymalny okres wynoszący 10 lat, począwszy od daty przeprowadzenia pierwszej aukcji.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii.
W przypadku, gdyby niniejsza decyzja zawierała informacje poufne, które nie powinny zostać opublikowane, należy poinformować o tym Komisję w terminie piętnastu dni roboczych od dnia jej otrzymania. Jeżeli Komisja nie otrzyma uzasadnionego wniosku w wyznaczonym terminie, uzna to za wyrażenie zgody na publikację pełnej treści niniejszej decyzji. Wniosek zawierający odpowiednie informacje należy przesłać pocztą elektroniczną na adres:
| European Commission |
| Directorate-General for Competition |
| State Aid Greffe |
| 1049 Brussels |
| Stateaidgreffe@ec.europa.eu |
Sporządzono w Brukseli dnia 27 sierpnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Margrethe VESTAGER
Członek Komisji
(1) Dz.U. C 346 z 16.10.2020, s. 27.
(2) Zob. przypis 1.
(3) Rozporządzenie nr 1 w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, Dz.U. 17 z 6.10.1958, s. 385.
(4) https://ec.europa.eu/energy/en/content/national-energy-and-climate-plans-necps-belgium
(5) Ustawa z dnia 22 kwietnia 2019 r. o ustanowieniu mechanizmu zdolności wytwórczych (Loi modifiant la loi du 29 avril 1999 relative a l'organisation du marché de l'électricité portant la mise en place d'un mécanisme de rémunération de capacité) ("ustawa o mechanizmie zdolności wytwórczych") oraz ustawa z dnia 15 marca 2021 r. o zmianie ustawy z dnia 22 kwietnia 2019 r. (Loi modifiant la loi du 29 avril 1999 relative a l'organisation du marché de l'électricité et modifiant la loi du 22 avril 2019 modifiant la loi du 29 avril 1999 relative a l'organisation du marché de l'électricité portant la mise en place d'un mécanisme de rémunération de capacité) ("zmieniona ustawa o mechanizmie zdolności wytwórczych").
(6) Akty te są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Energii, zob. https://economie.fgov.be/fr/themes/energie/securite-dapprovisionnement/mecanisme-de-remuneration-de
(7) Pierwszy wniosek przedłożono następnie krajowemu organowi regulacyjnemu w dniu 13 listopada 2020 r. Po dyskusjach między OSP a organem regulacyjnym OSP przedłożył nowy wniosek organowi regulacyjnemu w dniu 30 kwietnia 2021 r. Organ regulacyjny przeprowadził dodatkowe konsultacje publiczne w dniach od 30 kwietnia do 7 maja 2021 r. w sprawie zmian, które uznał za konieczne w stosunku do wniosku OSP. Decyzją z dnia 14 maja 2021 r. organ regulacyjny następnie ustalił przepisy dotyczące funkcjonowania belgijskiego mechanizmu zdolności wytwórczych, zatwierdzone dekretem królewskim z dnia 30 maja 2021 r.
(8) Arreté royal du 28 avril 2021 fixant les parametres avec lesquels le volume de la capacité a prévoir est déterminé, y compris leurs méthodes de calcul, et les autres parametres nécessaires pour l'organisation des mises aux encheres, ainsi que la méthode pour et les conditions a l'octroi d'une dérogation individuelle a l'application du ou des plafond(s) de prix intermédiaire(s) dans le cadre du mécanisme de rémunération de capacité.
(9) Arreté royal du 21 mai 2021 relatif a l'établissement des criteres de recevabilité visés a l'article 7 undecies, § 8, alinéa 1er, 1° et 2°, de la loi du 29 avril 1999 relative a l'organisation du marché de l'électricité, en ce qui concerne les conditions dans lesquelles les détenteurs de capacité bénéficiant ou ayant bénéficié de mesures de soutien ont le droit ou l'obligation de participer a la procédure de préqualification et en ce qui concerne le seuil minimal, en MW.
(10) Arreté royal du 4 juin 2021 fixant les seuils d'investissements, les criteres d'éligibilité des couts d'investissement et la procedure de classement.
(11) Projet d'arreté royal relatif a l'établissement des conditions auxquelles les détenteurs de capacité étrangere directe et indirecte peuvent participer a la procédure de préqualification dans le cadre du mécanisme de rémunération de capacité. W chwili przyjęcia niniejszej decyzji ten dekret królewski nie został jeszcze przyjęty.
(12) Arreté royal du 30 mai 2021 déterminant des modalités du contrôle du bon fonctionnement du mécanisme de rémunération de capacité par la commission de régulation de l'électricité et du gaz.
(13) Zob. https://www.elia.be/en/public-consultation/20200828_public-consultation-crm-functioning-rules
(14) LOLE95 odnosi się do normy 95. percentyla, zgodnie z którą w warunkach skrajnych, których prawdopodobieństwo wystąpienia wynosi 5 % (tj. bardzo mroźna zima występująca raz na 20 lat), oczekiwany czas braku dostaw energii elektrycznej musi być niższy od podanej normy, która w przypadku Belgii wynosi 20 godzin.
(15) Dz.U. L 158 z 14.6.2019, s. 54.
(16) Decyzja ACER z dnia 2 października 2020 r. w sprawie metod obliczania wartości niedostarczonej energii, kosztu kapitałowego nowej jednostki oraz normy niezawodności: https://www.acer.europa.eu/Official_documents/Acts_of_the_Agency/Individual%20decisions%20Annexes/ACER%20Decision%20No%2023-2020_Annexes/ACER%20Decision%2023-2020%20on%20VOLL%20CONE%20RS%20-%20Annex%20I.pdf
(17) Poprzednia wartość VOLL w Belgii wynosiła 23,3 EUR/kWh, a szacunkowa wartość CONE - 65 EUR/kW/rok.
(18) https://www.elia.be/fr/actualites/communiques-de-presse/2019/06/20190628_press-release-adequacy-and-flexibility-study-for-belgium-2020-2030
(19) Zob. decyzja dotycząca pomocy państwa C(2018) 589 final, w sprawie SA.48648 (2017/NN) - Belgia - Rezerwa strategiczna.
(20) Scenariusz bazowy dla UE ("EU-BASE") uwzględnia najnowszą znaną politykę wszystkich modelowanych krajów europejskich (trajektorie rozwoju energetyki jądrowej i węglowej, oczekiwane nowo wybudowane instalacje wytwarzania gazu, odpowiedź odbioru i rozwój magazynowania, mechanizmy zdolności wytwórczych, oparte na przepływach, zasady pakietu "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków", oczekiwany rozwój sieci itp.).
(21) https://www.creg.be/fr/publications/etude-f1957
(22) https://eepublicdownloads.blob.core.windows.net/public-cdn-container/clean-documents/sdc-documents/MAF/2019/MAF%202019%20Appendix%201%20-%20Detailed%20Results%2C%20Sensitivities%20and%20Input%20Data.pdf
(23) Dokonuje się oceny wrażliwości "stopniowego odchodzenia od węgla". W sumie około 23,6 GW zdolności wytwórczych usunięto ze scenariusza "podstawowego" na 2025 r., głównie przez redukcje zdolności wytwórczych w zakresie węgla brunatnego i kamiennego.
(24) Według Belgii w badaniu założono cieplne zdolności wytwórcze rzędu 2,5 GW, a wybór technologii był arbitralny.
(25) https://www.benelux.int/files/4515/8998/1576/PENTAreport_FINAL.pdf
(26) Pięciostronne forum energetyczne tworzy ramy dla współpracy regionalnej w Europie Środkowo-Zachodniej między Austrią, Belgią, Francją, Luksemburgiem, Niderlandami, Niemcami i Szwajcarią.
(27) Podobnie jak w przypadku MAF 2019, "w odniesieniu do 2025 r. w badaniu tym zakłada się zatem zapotrzebowanie na 2,5 GW nowych zdolności, które mają zostać dostarczone w ramach mechanizmu zdolności wytwórczych w 2025 r. w celu osiągnięcia wystarczalności dla Belgii".
(28) "Jeśli chodzi o »niską wrażliwość na gaz« przewidzianą przez pięciostronne forum energetyczne dla Belgii, założone nowe zdolności rzędu 2,5 GW usunięto ze scenariusza podstawowego pięciostronnego forum energetycznego". "Zdolności wytwórcze w oparciu o gaz są w Belgii i Francji odpowiednio o 2,5 GW i 2,2 GW niższe niż w scenariuszu podstawowym. W przypadku Austrii (zdolności wytwórcze w oparciu o gaz mniejsze o 1,2 GW), Niderlandów (zdolności wytwórcze w oparciu o gaz mniejsze o 1,6 GW) i Luksemburga (zdolności wytwórcze w oparciu o gaz mniejsze o 0,1 GW)".
(29) "W przypadku niskiej wrażliwości jądrowej/wrażliwości na zdolność przesyłową netto Szwajcarii zdolność wytwarzania energii jądrowej jest niższa o 1 700 MW we Francji i o 1 190 MW w Szwajcarii. W przypadku wszystkich pozostałych krajów moc zainstalowana pozostaje niezmieniona w porównaniu ze scenariuszem podstawowym. Dodatkowo zdolności przesyłowe netto pomiędzy Szwajcarią a sąsiednimi strefami są zmniejszone w celu uwzględnienia rosnących nieplanowanych przepływów przez Szwajcarię ze względu na fakt, że Szwajcaria może nie zostać włączona do mechanizmu łączenia rynków na podstawie podejścia FBA w 2025 r.".
(30) Decyzja ACER w sprawie metody ERAA: https://www.acer.europa.eu/Official_documents/Acts_of_the_Agency/Individual%20decisions%20Annexes/ACER%20Decision%20No%2024-2020_Annexes/ACER%20Decision%2024-2020%20on%20ERAA%20-%20Annex%20I.pdf
(31) Decyzja nr 04/2017 ACER z dnia 14 listopada 2017 r. stanowi, że w przypadku przekroczenia przez cenę rozliczeniową wartości 60 % zharmonizowanej maksymalnej ceny rozliczeniowej dla jednolitego łączenia rynków dnia następnego w co najmniej jednym podstawowym okresie handlowym w ciągu doby na indywidualnym obszarze rynkowym lub na wielu obszarach rynkowych, zharmonizowana maksymalna cena rozliczeniowa zostaje zwiększona o 1 000 EUR/MWh.
(32) Dz.U. L 197 z 25.7.2015, s. 24.
(33) Zob. decyzja dotycząca pomocy państwa C(2018) 589 final, w sprawie SA.48648 (2017/NN) - Belgia - Rezerwa strategiczna.
(34) https://ec.europa.eu/energy/consultations/consultation-belgiums-market-reform-plan_en
(35) Opinia Komisji C(2020) 2654 final: https://ec.europa.eu/energy/topics/markets-and-consumers/capacity-mechanisms_en
(36) https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Energy/Belgian-electricity-market-Final-implementation-plan-CRM-22062020.pdf
(37) W 2020 r. rząd flamandzki zdecydował o przyspieszeniu wprowadzenia inteligentnych liczników, dążąc do zastąpienia 80 % wszystkich liczników energii we flamandzkich gospodarstwach domowych do końca 2024 r. Co więcej, w zmienionym dekrecie w sprawie energii z dnia 17 lipca 2020 r. rząd flamandzki wyznaczył cel polegający na zastąpieniu wszystkich tradycyjnych liczników we Flandrii cyfrowymi licznikami energii do dnia 1 lipca 2029 r.
(38) https://www.elia.be/en/grid-data/grid-development/investment-plan/federal-development-plan-2020-2030
(39) Te wartości procentowe są oparte na definicjach stosowanych przez grupę ekspertów ds. docelowych połączeń międzysystemowych (ITEG), tj. wskaźniku połączeń międzysystemowych = łączny import/ogólna zdolność wytwórcza, z łącznym importem oznaczającym "maksymalny przepływ energii, jaki aktywa transgraniczne mogą przesyłać zgodnie z kryteriami bezpieczeństwa systemu".
(40) Pod koniec 2020 r. połączenie międzysystemowe ALEGrO między Belgią a Niemcami zostało ukończone, co umożliwia wymianę energii elektrycznej między obydwoma państwami. Od listopada 2020 r. to połączenie międzysystemowe jest dostępne do celów działalności komercyjnej;
(41) Dostawcy zdolności wytwórczych kwalifikują się do zawierania umów dotyczących zdolności wytwórczych wyłącznie do wysokości ich kwalifikowalnego wolumenu, określonego jako ich moc referencyjna (uwzględniając wolumeny objęte trybem "opt-out") pomnożona przez korekcyjny współczynnik dyspozycyjności.
(42) Dostępne także na stronie internetowej: CRM-bijlage-reductiefactoren-veiling-10-2021.pdf (fgov.be)
(43) https://www.elia.be/fr/users-group/implementation-crm
(44) https://www.creg.be/fr/publications/avis-a2030
(45) "Wykorzystanie scenariusza Hi-Lo, w którym zakłada się, że zdarzenia ekstremalne stanowią scenariusz podstawowy, trudno uznać za »statystycznie typowy rok«. Wręcz przeciwnie, scenariusz Hi-Lo z definicji zakłada sytuację wyjątkową. CREG nie zaprzecza, że zdarzenia ekstremalne mogą istotnie wystąpić, ale zaznacza, że należy je uwzględnić wraz z ich prawdopodobieństwem w symulacji probabilistycznej. Zamiast tego analizy bezpieczeństwa dostaw przeprowadzone przez spółkę Elia na podstawie scenariusza Hi-Lo zawierają obliczenie średniego oczekiwanego czasu braku dostaw energii elektrycznej (LoLE) przy statystycznie anomalnym założeniu bazowym (tj. »niskie prawdopodobieństwo«)".
(46) https://www.creg.be/fr/publications/note-z2024
(47) https://www.creg.be/fr/publications/proposition-e2064
(48) Oczekiwana ilość niedostarczonej energii: prognoza rocznego popytu, którego nie można zaspokoić za pomocą zasobów dostępnych na rynku energii, wyrażona w MWh.
(49) https://www.plan.be/admin/uploaded/201403170843050.WP_1403.pdf
(50) https://www.acer.europa.eu/en/Electricity/Infrastructure_and_network%20development/Infrastructure/Documents/CEPA%20study%20on%20the%20Value%20of%20Lost%20Load%20in%20the%20electricity%20supply.pdf
(51) Inne elementy wniosku CREG można znaleźć tutaj: https://www.creg.be/fr/publications/proposition-e2064
(52) https://economie.fgov.be/fr/themes/energie/securite-dapprovisionnement/mecanisme-de-remuneration-de
(53) Art. 23 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej.
(54) Art. 24 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej.
(55) Scenariusz referencyjny użyty do kalibracji pierwszej krzywej popytu opisano w motywie 287.
(56) CONE-netto reprezentuje przychody, jakie najlepsza nowa technologia musiałaby uzyskać na rynku zdolności wytwórczych, aby zrekompensować "brakujące przychody" na rynku energii przez 1 rok. Jest on obliczany przez odliczenie przychodów rynkowych i przychodów z usług systemowych od CONE-brutto.
(57) Organ regulacyjny CREG zorganizował konsultacje publiczne, które trwały od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 13 lipca 2020 r., w sprawie propozycji wartości CONE dla krótkiej listy technologii referencyjnych, średni ważony koszt kapitału i współczynnik korygujący X (zob. motyw 99 lit. b)).
(58) Uwzględniając turbiny gazowe w cyklu kombinowanym, turbiny gazowe w obiegu otwartym i silniki wysokoprężne na krótkiej liście technologii referencyjnych oraz przyjmując średnie wartości CONE-brutto, przychodów z rynku energii oraz przychodów z usług systemowych.
(59) https://www.elia.be/en/public-consultation/20200505_public-consultation-on-the-scenarios-sensitivities-and-data-for-the-crm
(60) "2.2.1 Dostępność energii jądrowej we Francji - Pierwszy poziom wrażliwości jest zgodny z dziesięcioletnim badaniem wystarczalności i elastyczności 2020-30 (Elia, 2019) i przedstawiono go w § 2.6.8. Zakłada on zmniejszenie dostępności energii jądrowej w zimie o 4 jednostki".
(61) https://www.creg.be/fr/publications/proposition-c2105
(62) https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Energy/avis-dg-energie-projet-proposition-2105-signed.pdf
(63) https://www.creg.be/fr/consultations-publiques/consultation-publique-relative-au-projet-de-proposition-2086-relative-au
(64) Spółka Elia rozpoczęła konsultacje publiczne dotyczące scenariuszy, poziomów wrażliwości i danych do obliczenia parametrów mechanizmu zdolności wytwórczych na potrzeby aukcji R-4 na okres dostaw 2025-2026 (zob. motyw 99 lit. a)).
(65) Dane liczbowe uzyskane ze sprawozdania spółki Elia z kalibracji. Dostępne pod adresem: https://www.elia.be/nl/users-group/implementatie-crm
(66) Uwzględniając, że zakres korekcyjnego współczynnika dyspozycyjności w przypadku "cieplnych zdolności wytwórczych o dużej skali" waha się między 85 a 95 %, zaś w przypadku turbin gazowych w cyklu kombinowanym, turbin gazowych w obiegu otwartym oraz technologii silników turboodrzutowych stosuje się korekcyjny współczynnik dyspozycyjności wynoszący co najmniej 90 %. W przypadku technologii odpowiedzi rynkowej korekcyjny współczynnik dyspozycyjności stanowi średnią uwzględniającą różne możliwości wchodzące w zakres technologii odpowiedzi rynku.
(67) Dane liczbowe uzyskane ze sprawozdania spółki Elia z kalibracji. Dostępne pod adresem: https://www.elia.be/nl/users-group/implementatie-crm
(68) Należy zauważyć, że w łącznej średniej wartości uwzględnia się jedynie opłaty rezerwacyjne z tytułu mFRR poniżej 10 EUR/MW/h, ponieważ ceny powyżej tego punktu odcięcia uważane są za reprezentujące okresy, w których występują problemy z wystarczalnością, a zatem nie są reprezentatywne dla tej analizy. Wartości NISKIE/ŚREDNIE/WYSOKIE oblicza się jako 60/75/90 % łącznej średniej wartości, aby uwzględnić koszty zmienne związane z rezerwacją mFRR, np. koszt złożenia oferty. Aby uniknąć podwójnego liczenia i uwzględnić wyłącznie przychody netto, przychody netto z tytułu świadczenia usług bilansujących związanych z częstotliwością uwzględniono w następującym zakresie: nie uwzględniono przychodów z rezerw utrzymania częstotliwości (FCR), ponieważ akumulatory prawdopodobnie staną się dominującą technologią zapewniającą FCR. Technologii akumulatorów nie uwzględniono przy kalibracji pułapu cen pośrednich, ponieważ uważa się, że technologia ta ma pozytywne uzasadnienie biznesowe wynikające z zapewnienia FCR. Nie uwzględniono przychodów z aFRR, ponieważ zakłada się, że podmioty oferujące technologie aFRR dokonują arbitrażu między świadczeniem aFRR a sprzedażą energii. W związku z tym zakłada się, że opłaty rezerwacyjne z tytułu aFRR nie stanowią przychodu netto w dodatku do rent inframarginalnych uzyskiwanych na rynku energii. Dochody z mFRR uznaje się za istotne w przypadku technologii silników turboodrzutowych (zakłada się, że dostarczają one standardowy produkt mFRR) i odpowiedzi rynkowej (zakłada się, że dostarczają one elastyczny produkt mFRR), ponieważ to one zazwyczaj świadczą te usługi obecnie na rynku. Mówiąc dokładniej, przychody w przypadku silników turboodrzutowych i odpowiedzi rynkowej określa się jako odsetek średniej opłaty rezerwacyjnej z tytułu mFRR lub opłaty inframarginalnej z rynku energii, w zależności od tego, która wartość jest wyższa.
(69) Dane liczbowe uzyskane ze sprawozdania spółki Elia z kalibracji. Dostępne pod adresem: https://www.elia.be/nl/users-group/implementatie-crm
(70) Metoda uzyskiwania indywidualnego odstępstwa była przedmiotem konsultacji publicznych przeprowadzonych w lutym 2021 r.
(71) Dostawcy zdolności wytwórczych są zobowiązani do przedstawienia informacji na temat emisji CO2 ze swoich CMU podczas procesu kwalifikacji wstępnej. Przepisy dotyczące funkcjonowania belgijskiego mechanizmu zdolności wytwórczych (por. sekcja 18.1.17) zawierają wytyczne dotyczące obliczania emisji jednostkowych i rocznych na podstawie opinii Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki nr 22/2019.
(72) https://www.creg.be/fr/publications/proposition-c1907
(73) Progi inwestycyjne są ustalane dekretem królewskim na podstawie wniosku organu regulacyjnego (art. 6 § 2 opublikowanego dekretu królewskiego).
(74) Wolumen, który CMU ma obowiązek udostępnić podczas testów dostępności i monitorowania dostępności.
(75) Zdolności wytwórcze CMU, które są faktycznie dostępne podczas mechanizmu monitorowania dostępności lub testu dostępności.
(76) Maksymalna moc (w MW), jaką punkt dostawy może wprowadzić do (lub wycofać z) sieci spółki Elia przez określony kwadrans, biorąc pod uwagę wszystkie ograniczenia techniczne, operacyjne, meteorologiczne lub inne znane w chwili powiadomienia spółki Elia o harmonogramie dobowym, nie uwzględniając udziału punktu dostawy w świadczeniu usług bilansowania.
(77) Projekt dekretu królewskiego w sprawie określenia warunków, na których podmioty posiadające bezpośrednie i pośrednie zagraniczne zdolności wytwórcze mogą uczestniczyć w procedurze kwalifikacji wstępnej w ramach mechanizmu zdolności wytwórczych.
(78) Zob. decyzja ACER nr 36/2020 z dnia 22 grudnia 2020 r. w sprawie specyfikacji technicznych odnoszących się do transgranicznego udziału w mechanizmach zdolności wytwórczych.
(79) "Wyznaczony operator rynku energii elektrycznej (NEMO)" to podmiot wyznaczony przez właściwy organ do wykonywania zadań związanych z jednolitym łączeniem rynków dnia następnego lub dnia bieżącego - zob. art. 2 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej.
(80) https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=/none&leftmenu=no&language=fr&cfm=/site/wwwcfm/flwb/flwbn.cfm?lang=F&legislat=55&dossierID=1220
(81) https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Publications/Decisions/Z1109-10FR.pdf
(82) Zob. art. 21 ust. 8 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej.
(83) Komunikat Komisji zmieniający komunikaty Komisji dotyczące Wytycznych UE w sprawie stosowania reguł pomocy państwa w odniesieniu do szybkiej budowy/rozbudowy sieci szerokopasmowych, Wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020, pomocy państwa przeznaczonej na filmy i inne utwory audiowizualne, Wytycznych w sprawie pomocy państwa na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka oraz Wytycznych w sprawie pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych (Dz.U. C 198 z 27.6.2014, s. 30).
(84) Jak określono w wytycznych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1).
(85) Dz.U. C 200 z 28.6.2014, s. 1 poprawione sprostowaniem przyjętym przez Komisję w Dz.U. C 290 z 10.8.2016, s. 11. W dniu 2 lipca 2020 r. Komisja przyjęła komunikat, za pośrednictwem którego przedłużono okres obowiązywania wytycznych EEAG do dnia 31 grudnia 2021 r. oraz wprowadzono zmiany do tych wytycznych. Zob. komunikat C(2020) 4355 final
(86) https://www.elia.be/en/news/press-releases/2020/05/20200520_third-regional-generation-adequacy-assessment-report
(87) https://assets.rte-france.com/prod/public/2020-06/bp2019_synthegse_12_1_0.pdf
(88) Sprawa 76/78 Steinike & Weinlig/Niemcy, Rec. 1977, s. 595, pkt 21; sprawa C-379/98 Preussen Elektra, Rec. 2001 s. I-2099, pkt 58; sprawa C-706/17 Achema Rec. 2019 pkt 47 i kolejne.
(89) Sprawa C-345/02, Pearle i in. [2004] ECLI:EU:C:2004:448.
(90) Sprawa C-677/11, Doux Élevage i Coopérative agricole UKL-ARREE [2013] ECLI:EU:C:2013:348.
(91) Sprawa C-405/16 P, Niemcy/Komisja [2019] ECLI:EU:C:2019:268, pkt 68.
(92) Zob. sprawa C-405/16 P, Niemcy/Komisja [2019] ECLI:EU:C:2019:268, pkt 68 i 72; sprawa C-706/17 Achema i in. [2019] ECLI:EU:C:2019:407, pkt 57 i sprawa T-217/17 FVE Holýšov I i in./Komisja [2019] ECLI:EU:T:2019:633, pkt 111.
(93) Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 11 lipca 1996 r. w sprawie C-39/94 SFEI i in., ECLI:EU:C:1996:285, pkt 60; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 29 kwietnia 1999 r., Hiszpania/Komisja, C-342/96, ECLI:EU:C:1999:210, pkt 41.
(94) Zob. rozporządzenie w sprawie energii elektrycznej oraz Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. L 158 z 14.6.2019, s. 125).
(95) W komunikacie C(2020) 4355 final dodano następujące zdanie w pkt 16 wytycznych EEAG: "Niniejsze wytyczne stosuje się jednak do przedsiębiorstw, które nie znajdowały się w trudnej sytuacji w dniu 31 grudnia 2019 r., lecz znalazły się w trudnej sytuacji w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r."
(96) Wyrok z dnia 22 września 2020 r., Austria/Komisja, C-594/18 P, EU:C:2020:742, pkt 20 i 24.
(97) W tym kontekście zob. pkt 49 i 144 wytycznych EEAG.
(98) Wyrok z dnia 22 września 2020 r., Austria/Komisja, C-594/18 P, EU:C:2020:742, pkt 44.
(99) Zob. motyw 25 decyzji Komisji w sprawie dotyczącej pomocy państwa SA.40029 (2014/N) "Reintroduction of the winding-up scheme, compensation scheme, Model I and Model II - H1 2015", Dz.U. C 136 z 24.4.2015, s. 4. Zob. motyw 29 decyzji Komisji w sprawie dotyczącej pomocy państwa SA.42215 (2015/N) "Prolongation of the Greek financial support measures (Article 2 law 3723/2008)", Dz.U. C 277 z 21.8.2015, s. 11.
(100) Sprawa C-213/96 Outokumpu [1998] I-1777, pkt 30.
(101) Opinia Komisji C(2020) 2654 final: https://ec.europa.eu/energy/topics/markets-and-consumers/capacity-mechanisms_en
(102) Sprawozdanie końcowe z badania sektorowego dotyczącego mechanizmów zdolności wytwórczych, SWD(2016) 385 final.
(103) Wyrok z dnia 22 września 2020 r., Austria/Komisja, C-594/18 P, EU:C:2020:742, pkt 101.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
