Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 199 str. 6
Wersja aktualna od 2022-07-28
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 199 str. 6
Wersja aktualna od 2022-07-28
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1319

z dnia 26 lipca 2022 r.

w sprawie akceptacji wniosku o niestosowanie niektórych przepisów technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) odnośnie do rekonfiguracji istniejącego taboru na pociągi zespołowe 19 TGV P-DUPLEX, złożonego przez Francję zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 5150)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

KOMISJA EUROPEJSKA,

Uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W dniu 10 grudnia 2021 r. władze Francji przedłożyły Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o niestosowanie niektórych przepisów technicznych specyfikacji interoperacyjności ("TSI"), tj. TSI określonej w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 (2) ("TSI LOC&AS"), TSI określonej w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 (3) ("TSI PRM") oraz TSI określonej w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1304/2014 (4) ("TSI NOI"), do projektu modernizacji taboru kolejowego w odniesieniu do 19 pociągów zespołowych przeznaczonych do eksploatacji we francuskiej sieci kolejowej.

(2)

Wniosek został złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, a mianowicie ze względu na brak ekonomicznej opłacalności projektu w przypadku przeprowadzenia modernizacji przedmiotowych pociągów zespołowych.

(3)

Wniosek dotyczy przebudowy 19 pociągów zespołowych, których wagony silnikowe i wagony osobowe zostały rozdzielone w momencie ich produkcji w 2006 r. Ze względu na ówczesny popyt na rynku lokomotywy tych pociągów zespołowych były eksploatowane i są nadal eksploatowane jako wagony łączone typu "Réseau 1N", a wagony osobowe tych pociągów zespołowych były eksploatowane jako lokomotywy łączone typu "Réseau".

(4)

Przedmiotowe pociągi zespołowe zbliżają się obecnie do postoju technicznego przewidzianego w połowie ich okresu użytkowania. Planuje się przeprowadzenie konserwacji w celu zapewnienia ich bezpiecznej eksploatacji przez kolejne 16 lat. W ramach konserwacji przewiduje się ponowne połączenie oryginalnych lokomotyw i wagonów osobowych. Etap prac modernizacyjnych ma się odbyć w latach 2022-2025, a pierwsze pociągi zespołowe trafiły do warsztatów w lutym 2022 r. Celem jest uzyskanie do grudnia 2023 r. zezwoleń dla typu dla 19 pociągów zespołowych objętych modernizacją. Następnie dla każdego pociągu zespołowego wydane zostaną zezwolenia dotyczące zgodności z typem.

(5)

Strategia udzielania zezwoleń na proces rekonfiguracji opiera się na "nowym" zezwoleniu dotyczącym wariantu typu TGV Duplex, który został już wcześniej dopuszczony. W tych okolicznościach jedynie zmodyfikowane części wagonów osobowych będą musiały być zgodne z TSI. Lokomotywy nie podlegają żadnym zmianom, ale uznaje się je za nowe elementy w stosunku do typu TGV Duplex, a zezwolenie dla nich należy uznać za "pierwsze" zezwolenie, co wymaga wykazania pełnej zgodności z obowiązującymi TSI: LOC &PAS, NOI i PRM.

(6)

Lokomotywy i wagony osobowe 19 pociągów zespołowych podlegających modernizacji i rekonfiguracji są zgodne z normami i TSI obowiązującymi w czasie ich produkcji. Od 2006 r. odpowiednie TSI były dopracowywane i wprowadzono w nich bardziej rygorystyczne wymagania. Wnioskuje się o niestosowanie obecnych TSI w związku z tym, że ich zastosowanie do już istniejących pociągów zespołowych spowodowałoby konieczność poniesienia znacznych dodatkowych kosztów modernizacji i rekonfiguracji, a także znaczne opóźnienie, jeśli chodzi o oddanie przedmiotowych pociągów zespołowych do eksploatacji.

(7)

Ponadto zastosowanie pkt 4.2.3.1, 4.2.8.2.6, 4.2.10.4.4, 4.2.3.3.2, 4.2.3.7 i 4.2.8.2.9 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014, pkt 4.2.1, 4.2.2 i 4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1304/2014 oraz pkt 4.2.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 zobowiązywałoby dostawcę do przeprowadzenia szeroko zakrojonych opracowań w zakresie rozwoju, alokacji zasobów i dodatkowych kosztów materiałowych, co zagrażałoby rentowności projektu, uwzględniając fakt, że szacowany koszt jednostkowy projektu wzrósłby o ponad 60 %.

(8)

Koszt dodatkowy nie może zostać pokryty przez 19 pociągów zespołowych bez zakwestionowania znaczenia ekonomicznego oraz rentowności projektu modernizacji i rekonfiguracji.

(9)

W ramach projektu zapewniona zostanie zgodność z innymi przepisami obecnych TSI, z uwzględnieniem modyfikacji oświetlenia wnętrza, platform wewnętrznych i pomieszczeń pasażerskich, okien przednich, świateł i kontrolek, sprzęgów awaryjnych, dźwiękowych urządzeń ostrzegawczych, sygnalizacji wewnętrznej, piktogramów i informacji dotykowych oraz generatora dźwięku w kabinie, zgodnie z pkt 4.2.9.1.8, 4.2.9.2.1, 4.2.7.1.1-4.2.7.1.4, 4.2.7.2.1 i 4.2.2.7.2 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014 oraz pkt 4.2.2.4 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014.

(10)

Projekt zapewni również pełną zgodność 19 pociągów zespołowych z rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/919 (5), w tym modernizację do wzorca 3 ERTMS.

(11)

Jeżeli wniosek o niestosowanie nie zostanie przyjęty, zdolność przewozowa w obszarze przyszłego użytkowania 19 pociągów zespołowych może zostać naruszona ze szkodą dla pasażerów kolei. Nastąpiłoby opóźnienie projektu o około 3 lata. Wstrzymanie realizacji projektu doprowadziłoby do wycofania z eksploatacji pociągów, co wpłynęłoby na interesy handlowe operatora w 2023 r. podczas odbudowy sektora kolejowego po pandemii COVID-19. Szacuje się, że utrata przychodów przez operatora wyniosłaby ponad 100 mln EUR.

(12)

Informacje na temat wniosku o niestosowanie zostały przekazane przez przedstawicieli Francji członkom komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797, na jego 93. posiedzeniu.

(13)

Ewentualny wpływ na bezpieczeństwo wynikający z niestosowania niektórych przepisów TSI LOC & PAS, PRM oraz NOI jest złagodzony przez fakt, że dla 19 zrekonfigurowanych pociągów zespołowych wykazano już zgodność z odpowiednimi wymogami bezpieczeństwa mającymi zastosowanie w momencie wydania pierwotnego zezwolenia w 2006 r. i od tamtej pory były one bezpiecznie eksploatowane.

(14)

W związku z powyższym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do wagonów silnikowych i wagonów osobowych 19 przedmiotowych pociągów zespołowych. W związku z tym należy przyjąć złożony przez władze Francji wniosek o niestosowanie pkt 4.2.3.1, 4.2.8.2.6, 4.2.10.4.4, 4.2.3.3.2, 4.2.3.7 oraz 4.2.8.2.9 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014, pkt 4.2.1, 4.2.2 i 4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1304/2014 oraz pkt 4.2.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014, przy jednoczesnym ograniczeniu skutków niestosowania tych punktów poprzez zastosowanie przepisów, które obowiązywały w momencie wydania pierwotnego zezwolenia, jako przepisów alternatywnych.

(15)

Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Akceptuje się wniosek władz Francji o niestosowanie przepisów technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) określonych w załącznikach do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014, rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 i rozporządzenia (UE) nr 1304/2014, o których mowa w załączniku I do niniejszej decyzji, do 19 zrekonfigurowanych pociągów zespołowych typu TGV P-DUPLEX składających się z pojazdów wymienionych w załączniku II do niniejszej decyzji.

Przepisy będące przedmiotem wniosku o niestosowanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, wraz z przepisami alternatywnymi, które mają być stosowane, są wymienione w załączniku I.

Obszarem użytkowania pojazdów wymienionych w załączniku II jest Francja.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2022 r.

W imieniu Komisji

Adina-Ioana VĂLEAN

Członek Komisji


(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.

(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228).

(3) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 110).

(4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu "Tabor kolejowy - hałas", zmieniające decyzję 2008/232/WE i uchylające decyzję 2011/229/UE (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 421).

(5) Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).


ZAŁĄCZNIK I

Poniższa tabela zawiera wykaz przepisów objętych art. 1, które nie muszą być stosowane, oraz przepisów, które mają być stosowane w zamian.

Niestosowany przepis TSI

Stosowany przepis alternatywny

TSI LOC&PAS, pkt 4.2.3.1 - skrajnia

W przypadku wagonów silnikowych: broszury UIC 505-1 i 506

W przypadku wagonów osobowych: norma EN 15273-2 (listopad 2017 r.), decyzja Komisji 2008/232/WE (uchylona TSI HS RST), decyzja Komisji 2011/291/UE (uchylona TSI LOC &PAS)

TSI LOC&PAS, pkt 4.2.8.2.6 - współczynnik mocy

Certyfikat weryfikacji WE nr: 0942/6/SH2/2007/RST/FR-EN/ECA1178AD0048

TSI LOC&PAS, pkt 4.2.10.4.4 -

zdolność ruchu

Francuska norma NF F16-103

TSI LOC&PAS, pkt 4.2.3.3.2 - monitorowanie stanu łożysk osi

Francuska specyfikacja SAMI D 001

TSI LOC&PAS, pkt 4.2.3.7 - odgarniacze

Francuskie zarządzenie "arreté MR" z dnia 5 czerwca 2000 r., § 2.2.1

TSI LOC&PAS, pkt 4.2.8.2.9 - wymagania dotyczące pantografu

Decyzja Komisji 2002/735/WE (uchylona TSI HS RST), francuskie zarządzenie "arreté MR" z dnia 5 czerwca 2000 r., § 3.2.1, broszura UIC 608

TSI NOI, pkt 4.2.1 - wartości dopuszczalne hałasu stacjonarnego

Decyzja Komisji 2002/735/WE (uchylona TSI HS RST)

TSI NOI, pkt 4.2.2 - wartości dopuszczalne hałasu ruszania

TSI NOI, pkt 4.2.3 - wartości dopuszczalne hałasu przejazdu

TSI PRM, pkt 4.2.2.1 - siedzenia

Decyzja Komisji 2008/164/WE (uchylona TSI PRM)


ZAŁĄCZNIK II

W poniższych tabelach wymieniono europejskie numery pojazdów (EVN zgodnie z definicją w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1614) wagonów silnikowych i wagonów osobowych objętych art. 1, które mają zostać zrekonfigurowane jako pociągi zespołowe typu TGV P-DUPLEX.

Kolejność wierszy w tabelach pozostaje bez uszczerbku dla par "wagonów silnikowych + wagonów osobowych", które mają być formowane.

EVN wagonów silnikowych i wagonów osobowych mogą ulec zmianie po rekonfiguracji.

Tabela 2.1

Wagony silnikowe

Wagon silnikowy 1

Wagon silnikowy 2

93870384001-8

93870384002-6

93870384003-4

93870384004-2

93870384007-5

93870384008-3

93870384009-1

93870384010-9

93870384011-7

93870384012-5

93870384013-3

93870384014-1

93870384015-8

93870384016-6

93870384017-4

93870384018-2

93870384019-0

93870384020-8

93870384021-6

93870384022-4

93870384023-2

93870384024-0

93870384025-7

93870384026-5

93870384027-3

93870384028-1

93870384005-9

93870384006-7

93870384029-9

93870384030-7

93870384031-5

93870384032-3

93870384033-1

93870384034-9

93870384035-6

93870384036-4

93870384037-2

93870384038-0


Tabela 2.2

Wagony osobowe

Wagon osobowy 1

Wagon osobowy 2

Wagon osobowy 3

Wagon osobowy 4

Wagon osobowy 5

Wagon osobowy 6

Wagon osobowy 7

Wagon osobowy 8

93870291601-7

93870292601-6

93870293601-5

93870294601-4

93870295601-3

93870296601-2

93870297601-1

93870298601-0

93870291602-5

93870292602-4

93870293602-3

93870294602-2

93870295602-1

93870296602-0

93870297602-9

93870298602-8

93870291604-1

93870292604-0

93870293604-9

93870294604-8

93870295604-7

93870296604-6

93870297604-5

93870298604-4

93870291605-8

93870292605-7

93870293605-6

93870294605-5

93870295605-4

93870296605-3

93870297605-2

93870298605-1

93870291606-6

93870292606-5

93870293606-4

93870294606-3

93870295606-2

93870296606-1

93870297606-0

93870298606-9

93870291607-4

93870292607-3

93870293607-2

93870294607-1

93870295607-0

93870296607-9

93870297607-8

93870298607-7

93870291608-2

93870292608-1

93870293608-0

93870294608-9

93870295608-8

93870296608-7

93870297608-6

93870298608-5

93870291609-0

93870292609-9

93870293609-8

93870294609-7

93870295609-6

93870296609-5

93870297609-4

93870298609-3

93870291610-8

93870292610-7

93870293610-6

93870294610-5

93870295610-4

93870296610-3

93870297610-2

93870298610-1

93870291611-6

93870292611-5

93870293611-4

93870294611-3

93870295611-2

93870296611-1

93870297611-0

93870298611-9

93870291612-4

93870292612-3

93870293612-2

93870294612-1

93870295612-0

93870296612-9

93870297612-8

93870298612-7

93870291616-5

93870292616-4

93870293616-3

93870294616-2

93870295616-1

93870296616-0

93870297616-9

93870298616-8

93870291617-3

93870292617-2

93870293617-1

93870294617-0

93870295617-9

93870296617-8

93870297617-7

93870298617-6

93870291603-3

93870292603-2

93870293603-1

93870294603-0

93870295603-9

93870296603-8

93870297603-7

93870298603-6

93870291619-9

93870292619-8

93870293619-7

93870294619-6

93870295619-5

93870296619-4

93870297619-3

93870298619-2

93870291613-2

93870292613-1

93870293613-0

93870294613-9

93870295613-8

93870296613-7

93870297613-6

93870298613-5

93870291614-0

93870292614-9

93870293614-8

93870294614-7

93870295614-6

93870296614-5

93870297614-4

93870298614-3

93870291615-7

93870292615-6

93870293615-5

93870294615-4

93870295615-3

93870296615-2

93870297615-1

93870298615-0

93870291618-1

93870292618-0

93870293618-9

93870294618-8

93870295618-7

93870296618-6

93870297618-5

93870298618-4

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00