Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-10-28
Wersja aktualna od 2022-10-28
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2070
z dnia 26 października 2022 r.
o niezawieszaniu ostatecznych ceł antydumpingowych nałożonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1688 na przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (1) ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 4,
po konsultacji z Komitetem ustanowionym na mocy art. 15 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. PROCEDURA
2. BADANIE ZMIENIONYCH WARUNKÓW RYNKOWYCH
2.1. Analiza zmian warunków rynkowych
3. PRAWDOPODOBIEŃSTWO PONOWNEGO WYSTĄPIENIA SZKODY
4. WNIOSEK
(40) | Warunki rynkowe tymczasowo zmieniły się w tym sensie, że podaż mieszanin mocznika i azotanu amonu na rynku unijnym po przystępnych cenach jest niewystarczająca, aby zaspokoić stały popyt. Wynika to głównie z faktu, że przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu znacznie się zmniejszył, a producenci unijni nie mogą w pełni zrekompensować utraconych wielkości przywozu z powodu znacznego wzrostu kosztów produkcji. |
(41) | Przyczyną obecnych rekordowych cen mieszanin mocznika i azotanu amonu są obecne wyjątkowo wysokie ceny gazu ziemnego. Gaz jest głównym surowcem do produkcji mieszanin mocznika i azotanu amonu. Te ekstremalne ceny gazu spowodowały, że w trzecim kwartale 2021 r. przemysł Unii odnotował straty. Ten wzrost kosztów nie mógł zostać przeniesiony na klientów z dwóch powodów. Po pierwsze - ze względu na elastyczność wskazaną w motywie (24) rolnicy zdecydowali, że odłożą zakup mieszanin mocznika i azotanu amonu do czasu nawożenia (do wiosny). Po drugie - z powodu dalszej presji cenowej ze strony przywozu, jak wskazano w tabeli 2 powyżej. Ponadto, jak potwierdziły strony, w obecnych warunkach rynkowych przemysł Unii nie jest w stanie produkować mieszaniny mocznika i azotanu amonu i sprzedawać jej z zyskiem, a zatem znacząca część jego produkcji została wstrzymana. Istnieją również przesłanki wskazujące, że zawieszenie ceł jeszcze bardziej pogorszyłoby sytuację przemysłu Unii. Przywóz towarów po niskich cenach dumpingowych z państw, których dotyczy postępowanie, w szczególności z Trynidadu i Tobago, doprowadziłby do dalszej presji na ceny przemysłu Unii i związanego z tym ryzyka spadku cen na rynku unijnym. |
(42) | Biorąc pod uwagę fakt, że analiza zmiany okoliczności w okresie po OD wykazała, iż przemysł Unii nadal ponosi szkodę, Komisja nie mogła stwierdzić, że warunki rynkowe tymczasowo zmieniły się w takim zakresie, że wskutek zawieszenia ceł szkoda nie wystąpiłaby ponownie, na podstawie art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego. Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla prawa Komisji do podjęcia decyzji na podstawie art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego w przypadku zmiany sytuacji w przyszłości. |
(43) | Komisja podjęła zatem decyzję o niezawieszaniu ostatecznych ceł antydumpingowych nałożonych rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1688 na przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Warunki zawieszenia ostatecznego cła antydumpingowego nałożonego przepisami art. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1688 na przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/1036 nie są spełnione.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 października 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1688 z dnia 8 października 2019 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe i stanowiące o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki (Dz.U. L 258 z 9.10.2019, s. 21).
(3) https://www.reuters.com/article/ukraine-crisis-russia-fertilizers-idINL2N2V71JG
(4) MMBtu: milion brytyjskich jednostek cieplnych w systemie metrycznym.
(5) W oparciu o cenę zgodną z indeksem TTF Gas Futures, która jest ceną dostawy w niderlandzkim systemie transakcji natychmiastowych - TTF (Title Transfer Facility). Niderlandzki TTF jest również indeksem rynkowym stosowanym przez Bank Światowy do obliczania historycznych cen gazu.