Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 280 str. 12
Wersja aktualna od 2022-10-24
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 280 str. 12
Wersja aktualna od 2022-10-24
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY (UE) 2022/2078

z dnia 24 października 2022 r.

w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu działającego w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas jego 106. Posiedzenia i na forum Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego działającego w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas jego 79. Posiedzenia w kwestii zmian w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS), w Międzynarodowym kodeksie rozszerzonego programu inspekcji podczas przeglądów masowców i zbiornikowców olejowych z 2011 r. (kodeks ESP z 2011 r.) i w załączniku VI do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz ochronę środowiska morskiego i zdrowia ludzi.

(2)

Komitet Bezpieczeństwa na Morzu działający w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na swoim 106. posiedzeniu w dniach 2-11 listopada 2022 r. ma przyjąć zmiany w rozdziale II-2 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS) i w Międzynarodowym kodeksie rozszerzonego programu inspekcji podczas przeglądów masowców i zbiornikowców olejowych z 2011 r. (zwanym dalej "kodeksem ESP z 2011 r.").

(3)

Komitet Ochrony Środowiska Morskiego IMO na swoim 79. posiedzeniu w dniach 12-16 grudnia 2022 r. ma przyjąć zmiany do prawidła 14 do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL) i w uzupełnieniu VII i IX do załącznika VI do konwencji MARPOL.

(4)

Należy określić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 106. posiedzeniu Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu, ponieważ zmiany w rozdziale II-2 konwencji SOLAS i w kodeksie ESP z 2011 r. mogą wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii, mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE (1) i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 530/2012 (2).

(5)

Celem zmian w rozdziale II-2 konwencji SOLAS jest uwzględnienie dostawców paliwa olejowego, którzy nie spełnili wymogów w zakresie punktu zapłonu, podejmowania działań przeciwko dostawcom paliwa olejowego, co do których potwierdzono, że dostarczają paliwo olejowe niespełniające minimalnych wymogów w zakresie punktu zapłonu, oraz dokumentacji dotyczącej punktu zapłonu konkretnej partii paliwa przy bunkrowaniu. Unia powinna poprzeć te zmiany, ponieważ ich wprowadzenie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa statków.

(6)

Zmiany w kodeksie ESP z 2011 r. mają na celu wprowadzenie bardziej rygorystycznych wymogów w zakresie dokonywania przeglądów zbiorników balastowych i pustych pomieszczeń w celu rozwiązania problemów związanych z bezpieczeństwem stwierdzonych w toku postępowania wyjaśniającego w przedmiocie bezpieczeństwa na morzu prowadzonego przez państwo bandery w następstwie zatonięcia motorowca Stellar Daisy w 2017 r. Unia powinna poprzeć te zmiany, ponieważ ich wprowadzenie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa statków

(7)

Należy określić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 79. posiedzeniu Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego IMO, ponieważ zmiany do prawidła 14 konwencji MARPOL i uzupełnień VII i IX do załącznika VI do konwencji MARPOL będą mogły wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 (3) oraz na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/802 (4).

(8)

Zmiany do prawidła 14 konwencji MARPOL i uzupełnienia VII do załącznika VI do konwencji MARPOL dotyczą wyznaczenia całości obszaru Morza Śródziemnego jako obszaru kontroli emisji tlenków siarki (Med SOX ECA). Unia powinna poprzeć te zmiany, ponieważ doprowadzi to do znacznego ograniczenia poziomów zanieczyszczenia powietrza na całym obszarze Morza Śródziemnego oraz w państwach nadbrzeżnych Morza Śródziemnego, które dzięki temu osiągną znaczące korzyści dla zdrowia ludzkiego i dla środowiska.

(9)

Zmiany w uzupełnieniu IX do załącznika VI do konwencji MARPOL spowodują zwiększenie ilości informacji na temat intensywności emisji dwutlenku węgla przez statki w prowadzonym przez IMO systemie gromadzenia danych na temat zużycia paliwa olejowego przez statki. Unia powinna poprzeć te zmiany, ponieważ informacje na temat intensywności emisji dwutlenku węgla przez statki będą stanowiły źródło wartościowych danych na temat efektywności energetycznej floty w ujęciu globalnym oraz intensywności generowanych przez nią emisji dwutlenku węgla. Takie informacje powinny być zgłaszane do systemu gromadzenia danych IMO.

(10)

Unia nie jest ani członkiem IMO ani umawiającą się stroną konwencji SOLAS, kodeksu ESP z 2011 r. ani konwencji MARPOL. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii.

(11)

Niniejsza decyzja powinna ograniczać się do treści proponowanych zmian w zakresie, w jakim zmiany te mogą mieć wpływ na wspólne przepisy Unii i w jakim należą do wyłącznej kompetencji Unii. Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na podział kompetencji między Unię a państwa członkowskie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na forum Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu działającego w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) podczas jego 106. posiedzenia (MSC 106), polega na wyrażeniu zgody na przyjęcie zmian w rozdziale II-2 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS) przedstawionych w załączniku 1 do dokumentu IMO: MSC 106/3, i zmian w Międzynarodowym kodeksie rozszerzonego programu inspekcji podczas przeglądów masowców i zbiornikowców olejowych z 2011 r. (zwanym dalej "kodeksem ESP z 2011 r.") przedstawionych w załączniku 5 do dokumentu IMO: MSC 106/3.

Artykuł 2

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na forum Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego działającego w ramach IMO podczas jego 79. posiedzenia (MEPC 79), polega na wyrażeniu zgody na przyjęcie zmian do prawidła 14 do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL) oraz w uzupełnieniu VII do załącznika VI do konwencji MARPOL przedstawionych w załączniku do dokumentu IMO: MEPC 79/3/2, oraz na przyjęcie zmian w uzupełnieniu IX do załącznika VI do konwencja MARPOL przedstawionych w załączniku do dokumentu IMO: MEPC 79/3/2.

Artykuł 3

1. Stanowiska, jakie mają być zajęte w imieniu Unii, określone w niniejszej decyzji, obejmują przedmiotowe zmiany w zakresie, w jakim wchodzą one w zakres wyłącznej kompetencji Unii i w jakim mogą wpłynąć na wspólne przepisy Unii. Stanowiska te są wyrażane przez państwa członkowskie - z których wszystkie są członkami IMO - działające wspólnie w interesie Unii.

2. Niewielkie zmiany stanowisk, o których mowa w art. 1 i 2, mogą zostać uzgodnione bez przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł 4

Niniejszym upoważnia się państwa członkowskie do wyrażenia zgody na związanie się, w interesie Unii, zmianami, o których mowa w art. 1 i 2, w zakresie, w jakim zmiany te należą do wyłącznej kompetencji Unii.

Artykuł 5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 24 października 2022 r.

W imieniu Rady

Przewodnicząca

A. HUBÁČKOVÁ


(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz.U. L 163 z 25.6.2009, s. 1).

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 530/2012 z dnia 13 czerwca 2012 r. w sprawie przyspieszonego wprowadzania konstrukcji podwójnokadłubowej lub równoważnego rozwiązania konstrukcyjnego w odniesieniu do zbiornikowców pojedynczokadłubowych (Dz.U. L 172 z 30.6.2012, s. 3).

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 55).

(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/802 z dnia 11 maja 2016 r. odnosząca się do redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych (Dz.U. L 132 z 21.5.2016, s. 58).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00