Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-12-01
Wersja aktualna od 2022-12-01
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/2355
z dnia 1 grudnia 2022 r.
w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wzmocnienia zdolności sił zbrojnych Islamskiej Republiki Mauretańskiej
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 (1) ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju (EPF) w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego na podstawie art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF ma być wykorzystywany do finansowania środków pomocy, takich jak działania mające na celu wzmocnienie zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych dotyczących kwestii wojskowych i obronnych. |
(2) | Mauretania odgrywa ważną rolę w kluczowych regionalnych, europejskich i międzynarodowych inicjatywach mających na celu wzmocnienie pokoju i rozwoju w Sahelu, takich jak zintegrowana strategia Unii Europejskiej w Sahelu, koalicja na rzecz Sahelu, partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa i stabilności w Sahelu oraz Sojusz na rzecz Sahelu. Mauretania jest jednym z największych afrykańskich uczestników Wszechstronnej Zintegrowanej Misji Stabilizacyjnej ONZ w Republice Środkowoafrykańskiej. W ostatnim czasie społeczność międzynarodowa, w tym Unia, dołożyła znacznych starań, aby wesprzeć Islamską Republikę Mauretańską w walce z terroryzmem. Unia jest zaangażowana w bliskie stosunki służące wspieraniu Mauretanii w jej walce z terroryzmem. |
(3) | W regionie Sahelu Mauretania jest dla Unii kluczowym krajem, jeśli chodzi o walkę z terroryzmem. Unia nawiązała silne partnerstwo z rządem Mauretanii, mające na celu osiągnięcie długoterminowego rozwoju dzięki kompleksowemu i zintegrowanemu podejściu. |
(4) | W dniu 4 października 2022 r. Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa („Wysoki Przedstawiciel") otrzymał wniosek o udzielenie pomocy siłom zbrojnym Mauretanii w zakupie kluczowego sprzętu dla Bataillon des fusiliers marins z Rosso, Bataillon des fusiliers de l'air oraz wojskowych ośrodków medycznych w regionach wojskowych 2 i 3. |
(5) | Środki pomocy mają być realizowane z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509, w szczególności z poszanowaniem wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB (2), oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF. |
(6) | Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i urzeczywistniać prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne oraz umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym praw człowieka i międzynarodowym prawem humanitarnym, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Ustanowienie, cele, zakres stosowania i czas trwania
1. Niniejszym ustanawia się środek pomocy na rzecz Islamskiej Republiki Mauretańskiej (zwanej dalej „beneficjentem"), który ma być finansowany z EPF (zwany dalej „środkiem pomocy").
2. Celem środka pomocy jest zwiększenie zdolności Bataillon des fusiliers marins z Rosso, Bataillon des fusiliers de l'air oraz wojskowych ośrodków medycznych w regionach wojskowych 2 i 3. Dzięki zwiększeniu zdolności tych jednostek środek pomocy przyczyni się również do lepszej ochrony ludności cywilnej.
3. Aby osiągnąć cel określony w ust. 2, środek pomocy finansuje następujące rodzaje sprzętu, które nie są przeznaczone do użycia śmiercionośnej siły: sprzęt rzeczny i techniczny dla Bataillon des fusiliers marins; zestawy sprzętu ochronnego, w tym mundury wojskowe dla Bataillon des fusiliers de l'air; sprzęt do intensywnej terapii i sprzęt chirurgiczny dla wojskowych ośrodków medycznych w regionach wojskowych 2 i 3.
4. Czas trwania środka pomocy wynosi 36 miesięcy od daty zawarcia pierwszej umowy podpisanej przez administratora do spraw środków pomocy, działającego w charakterze urzędnika zatwierdzającego, zgodnie z art. 32 ust. 2 lit. a), w tym w kontekście uzgodnień administracyjnych zgodnie z art. 37 decyzji (WPZiB) 2021/509.
5. Umowa dotycząca wdrażania środka pomocy zostaje zawarta nie wcześniej niż po przyjęciu przez Komitet Instrumentu poprawki do przepisów wykonawczych EPF.
Artykuł 2
Uzgodnienia finansowe
1. Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków związanych ze środkiem pomocy wynosi 12 000 000 EUR.
2. Wszystkimi wydatkami zarządza się zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF.
Artykuł 3
Uzgodnienia z beneficjentem
1. Wysoki Przedstawiciel dokonuje z beneficjentem niezbędnych uzgodnień, by zapewnić przestrzeganie przez niego wymogów i warunków ustanowionych niniejszą decyzją, jako warunku udzielenia wsparcia w ramach środka pomocy.
2. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, obejmują postanowienia zobowiązujące beneficjenta do zapewnienia:
a) | przestrzegania przez jednostki sił zbrojnych Mauretanii, wspierane w ramach tego środka pomocy odpowiednich postanowień prawa międzynarodowego, w szczególności prawa międzynarodowego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego; |
b) | właściwego i efektywnego wykorzystywania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy do celów, do których zostały one dostarczone; |
c) | właściwego utrzymania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy w celu zapewnienia ich użyteczności i dostępności operacyjnej w ich całym cyklu życia; |
d) | by żadne aktywa dostarczone w ramach środka pomocy nie zostały utracone ani przekazane bez zgody Komitetu Instrumentu utworzonego na podstawie decyzji (WPZiB) 2021/509 na rzecz osób lub podmiotów innych niż określone w tych uzgodnieniach, po zakończeniu cyklu życia aktywów. |
3. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia dotyczące zawieszenia i zakończenia wsparcia w ramach środka pomocy w przypadku stwierdzenia, że beneficjent naruszył obowiązki przewidziane w ust. 2.
Artykuł 4
Wykonanie
1. Wysoki Przedstawiciel jest odpowiedzialny za zapewnienie wykonania niniejszej decyzji zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF, zgodnie z zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach EPF.
2. Realizację działań, o których mowa w art. 1 ust. 3 niniejszej decyzji, prowadzi administrator do spraw środków pomocy, w tym za pomocą uzgodnień administracyjnych zgodnie z art. 37 decyzji (WPZiB) 2021/509.
Artykuł 5
Monitorowanie, kontrola i ocena
1. Wysoki Przedstawiciel monitoruje przestrzeganie przez beneficjenta obowiązków określonych zgodnie z art. 3. Monitorowanie to jest wykorzystywane do zapewnienia świadomości kontekstu i ryzyka naruszenia obowiązków określonych zgodnie z art. 3 oraz przyczynia się do zapobiegania takim naruszeniom, w tym łamaniu prawa międzynarodowego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego przez jednostki wspierane w ramach środka pomocy.
2. Kontrola po dostawie sprzętu i zaopatrzenia jest zorganizowana w następujący sposób:
a) | weryfikacja dostawy - certyfikaty dostawy EPF mają być podpisywane przez siły użytkowników końcowych w momencie przeniesienia prawa własności; |
b) | składanie sprawozdań z inwentaryzacji, w ramach których beneficjent ma co roku informować o inwentaryzacji wskazanych pozycji do czasu, gdy Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) uzna, że takie sprawozdania nie są już konieczne; |
c) | inspekcja na miejscu - beneficjent ma zapewnić Wysokiemu Przedstawicielowi możliwość przeprowadzenia kontroli na miejscu na jego wniosek. |
3. Wysoki Przedstawiciel przeprowadza ocenę, w formie ustrukturyzowanej pierwszej oceny środka pomocy, sześć miesięcy po pierwszej dostawie sprzętu. Może to obejmować wizyty na miejscu w celu inspekcji sprzętu, zaopatrzenia i usług dostarczonych w ramach środka pomocy, lub dowolne inne skuteczne formy niezależnego przekazywania informacji. Po zakończeniu dostawy sprzętu, zaopatrzenia i usług dostarczonych w ramach środka pomocy, przeprowadzana jest ocena końcowa, aby stwierdzić, czy środek pomocy przyczynił się do osiągnięcia wyznaczonych celów, o których mowa w art. 1 ust. 2.
Artykuł 6
Sprawozdawczość
W okresie wdrażania Wysoki Przedstawiciel przedstawia KPiB półroczne sprawozdania z realizacji środka pomocy, zgodnie z art. 63 decyzji (WPZiB) 2021/509. Administrator do spraw środków pomocy regularnie przekazuje Komitetowi Instrumentu ustanowionemu decyzją (WPZiB) 2021/509 informacje na temat realizacji dochodów i wydatków zgodnie z art. 38 tej decyzji, w tym poprzez dostarczanie informacji na temat zaangażowanych dostawców i podwykonawców.
Artykuł 7
Zawieszenie i zakończenie
1. KPiB może podjąć decyzję o całkowitym lub częściowym zawieszeniu realizacji środka pomocy zgodnie z art. 64 decyzji (WPZiB) 2021/509.
2. KPiB może również zalecić Radzie zakończenie środka pomocy.
Artykuł 8
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J. SÍKELA
(1) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
(2) Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99).