Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 325 str. 94
Wersja aktualna od 2022-12-16
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 325 str. 94
Wersja aktualna od 2022-12-16
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2022/2506

z dnia 15 grudnia 2022 r.

w sprawie środków ochrony budżetu Unii przed naruszeniami zasad państwa prawnego na Węgrzech

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii (1), w szczególności jego art. 6 ust. 10,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

a) Skuteczniejsze zapobieganie niezgodnościom z prawem i nieprawidłowościom związanym z wdrażaniem funduszy unijnych oraz skuteczniejsze wykrywanie i korygowanie tych niezgodności i nieprawidłowości dzięki nowo utworzonemu Urzędowi ds. Etyki

b) Grupa Zadaniowa ds. Zwalczania Korupcji

c) Wzmocnienie ram antykorupcyjnych

d) Zapewnienie przejrzystości wykorzystywania unijnego wsparcia przez fundacje zarządzania aktywami interesu publicznego

e) Wprowadzenie specjalnej procedury w przypadku szczególnych przestępstw związanych z wykonywaniem władzy publicznej lub zarządzaniem majątkiem publicznym

f) Wzmocnienie mechanizmów audytu i kontroli w celu zagwarantowania należytego wykorzystania wsparcia unijnego

g) Zmniejszenie odsetka postępowań o udzielenie zamówienia z jedną ofertą finansowanych z funduszy unijnych

i) Opracowanie narzędzia do zgłaszania przetargów z jedną ofertą służącego monitorowaniu i zgłaszaniu postępowań o udzielanie zamówienia publicznego z jedną ofertą

j) Opracowanie elektronicznego systemu zamówień publicznych w celu zwiększenia przejrzystości

k) Opracowanie ram pomiaru efektywności służących ocenie skuteczności i opłacalności zamówień publicznych

o) Stosowanie ARACHNE, narzędzia Komisji do punktowej oceny ryzyka

p) Zacieśnienie współpracy z OLAF-em

q) Przyjęcie aktu ustawodawczego zapewniającego większą przejrzystość wydatków publicznych

(54)

W ramach zestawu środków zaradczych Węgry zobowiązały się, że do dnia 31 października 2022 r. przyjmą akt ustawodawczy zapewniający zwiększoną przejrzystość wydatków publicznych dzięki nałożeniu na wszystkie organy publiczne obowiązku proaktywnego publikowania w centralnym rejestrze określonego zestawu informacji dotyczących wykorzystania środków publicznych. Po tym, jak przedłożony został wniosek Komisji, Zgromadzenie Narodowe w dniu 8 listopada 2022 r. przyjęło ustawę XL z 2022 r., która następnie, w dniu 22 listopada 2022 r., została zmieniona jako część pakietu usługowego. W dniu 7 grudnia 2022 r. przyjęta została kolejna zmiana w przepisach w odniesieniu do ustanowienia dodatkowej procedury administracyjnej w zakresie przejrzystości. Dokonana przez Komisję ocena pozwoliła stwierdzić, że Węgry podjęły prace w odniesieniu do wymaganych kluczowych etapów wdrażania mimo opóźnień w ich realizacji. Jednak z oceny Komisji zaktualizowanej w dniu 9 grudnia 2022 r. wynika, że w ramach regulacyjnych nadal istnieje niedociągnięcie, które osłabia ich skuteczność, a mianowicie brak obowiązku, by wszystkie instytucje zamawiające publikowały informacje w przypadku braku danych na temat „organu odpowiedzialnego" za wydatki publiczne, instytucji zamawiającej lub usługodawców, dostawców i dostawców zdolności wytwórczych w minimalnym zestawie danych, które mają być wysyłane do centralnego rejestru.

(55)

Podsumowując - Węgry podjęły szereg kroków (ustawodawczych i pozaustawodawczych) w celu realizacji kluczowych etapów wdrażania wymienionych w załączniku do uzasadnienia dołączonego do wniosku Komisji, a wiele zobowiązań podjętych przez Węgry w ramach środków zaradczych można uznać za zrealizowane, jak przedstawiono powyżej. Te pozytywne wnioski pozostają bez uszczerbku dla dalszego rozwoju sytuacji w zakresie tych środków zaradczych, które wymagają skonkretyzowania lub wymagają dłuższego okresu wdrażania zgodnie z zobowiązaniami podjętymi przez Węgry.

(56)

Niemniej w ramach pewnych środków zaradczych nadal obserwuje się poważne niedociągnięcia, zagrożenia i uchybienia. W szczególności poważne niedociągnięcia nadal poważnie osłabiają adekwatność środków zaradczych, które mają charakter horyzontalny, strukturalny i systemowy i mają centralne znaczenie dla zaradzenia systemowym naruszeniom zasad państwa prawnego w odniesieniu do zamówień publicznych, skuteczności ścigania przestępstw i zwalczania korupcji na Węgrzech. Te niedociągnięcia zagrażają skuteczności wszystkich środków zaradczych.

(57)

Z uwagi na horyzontalny, strukturalny i systemowy charakter środków, które należy jeszcze zrealizować, fakt, że Węgry zadowalająco wywiązały się z szeregu zobowiązań w odniesieniu do innych środków zaradczych dotyczących poszczególnych punktów, nie wystarczy do wyeliminowania stwierdzonych naruszeń zasad państwa prawnego i wpływu, jaki te naruszenia mają lub mogą mieć na budżet Unii. Jak wyjaśniła Komisja w swojej zaktualizowanej ocenie z 9 grudnia 2022 r., środki zaradcze - z jedynym wyjątkiem, jakim jest środek dotyczący fundacji zarządzania aktywami interesu publicznego - muszą być oceniane w całości jako globalny pakiet pod kątem ich ogólnej adekwatności do położenia kresu przedmiotowej sytuacji, na podstawie kryteriów jakościowych, a nie tylko ilościowych.

(58)

W związku z tym, w świetle analizy przeprowadzonej powyżej, należy stwierdzić, że środki zaradcze, o których powiadomiły Węgry, brane pod uwagę jako całość, w przyjętej formie i z uwzględnieniem ich szczegółów, oraz z uwagi na wynikającą stąd niepewność co do ich stosowania w praktyce, nie eliminują stwierdzonych naruszeń zasad państwa prawnego. Jako że stwierdzone przypadki niezgodności odnoszą się do naruszeń o charakterze systemowym, w dużej mierze wpływają one - w sposób wystarczająco bezpośredni - na należyte zarządzanie finansami w ramach budżetu Unii i na ochronę interesów finansowych Unii.

(59)

W przypadku ustalenia przez Radę, że warunki określone w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2020/2092 zostały spełnione, ma ona przyjąć środki na odpowiednim poziomie, by zapewnić ochronę budżetu Unii przed faktycznym lub potencjalnym wpływem stwierdzonych naruszeń zasad państwa prawnego.

(60)

Z uwagi na stwierdzone w niniejszej decyzji naruszenia zasad państwa prawnego oraz na ich znaczący wpływ na budżet Unii oraz ze względu na to, że w przyjętych dotąd przez Węgry środkach zaradczych obserwuje się znaczne niedociągnięcia, które poważnie zagrażają adekwatności tych środków do zaradzenia wspomnianym naruszeniom, Rada uznaje, że wynikające stąd ryzyko dla budżetu Unii pozostaje wysokie. Ponadto zgodnie z motywem 18 rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092 przy określaniu środków, które należy przyjąć, powinno się należycie uwzględnić stopień współpracy danego państwa członkowskiego. Pierwotnie Komisja uznała, że rozsądne przybliżenie ryzyka dla budżetu odpowiada 65 % środków finansowych przedmiotowych programów. Jednak w świetle liczby i znaczenia środków zaradczych, które zadowalająco zostały wdrożone przez Węgry w celu zaradzenia stwierdzonym naruszeniom zasad państwa prawnego, rozsądnym przybliżeniem byłoby ustalenie, że ryzyko dla budżetu istnieje w 55 % przedmiotowych programów. W związku z powyższym należy zawiesić 55 % zobowiązań w odnośnych programach, po ich zatwierdzeniu. Ten poziom można uznać za racjonalne przybliżenie wpływu stwierdzonych naruszeń zasad państwa prawnego na budżet Unii lub poważnego ryzyka dla budżetu Unii, z uwzględnieniem stopnia współpracy Węgier w trakcie procedury wynikającego z wdrożenia środków zaradczych, a zatem poziom ten jest proporcjonalny z uwagi na cel, jakim jest ochrona budżetu Unii określony w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2020/2092.

(61)

Jeżeli chodzi o wybór między różnymi rodzajami środków przewidzianych w art. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092, Rada uznaje, że zawieszenie zobowiązań budżetowych w ramach przedmiotowych programów, po ich zatwierdzeniu, zapewnia skuteczną i terminową ochronę budżetu Unii w drodze zapobieżenia temu, aby naruszenia zasad państwa prawnego stwierdzone w niniejszej decyzji nie wpłynęły na budżet przydzielony na przedmiotowe programy. Jednocześnie zawieszenie zobowiązań budżetowych nie uniemożliwia Węgrom rozpoczęcia wdrażania tych programów zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami, a zatem nie zagraża celom polityki spójności ani pozycji beneficjentów końcowych. Ponadto, inaczej niż inne ewentualne środki, zawieszenie zobowiązań budżetowych ma charakter tymczasowy i nie ma definitywnych skutków, co przewiduje art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092. Środek ten może zatem zostać uchylony zgodnie z procedurą przewidzianą w tym artykule, co nie będzie skutkować utratą finansowania unijnego, o ile przedmiotowa sytuacja zostanie w pełni wyeliminowana w terminie dwóch lat. Zgodnie z zasadą proporcjonalności wybrany środek jest zatem wystarczający do zapewnienia ochrony budżetu Unii, a zarazem jest najmniej uciążliwy, biorąc pod uwagę okoliczności sprawy.

(62)

Jeżeli chodzi o stwierdzone naruszenia dotyczące trustów interesu publicznego, w węgierskich ramach regulacyjnych występują niedociągnięcia określone powyżej i ramy te nie eliminują ryzyka wystąpienia konfliktu interesów, które miał wyeliminować środek zaradczy. Ze względu na nieadekwatność środka zaradczego poważne ryzyko dla budżetu Unii utrzymuje się i najlepszym sposobem wyeliminowania go jest zakaz zaciągania nowych zobowiązań prawnych wobec trustów interesu publicznego oraz podmiotów utrzymywanych przez taki trust w ramach jakiegokolwiek programu objętego zarządzaniem bezpośrednim lub pośrednim. Taki środek nie wpływa na ogólne przydziały środków finansowych z programów Unii objętych zarządzaniem bezpośrednim i pośrednim, które mogą być nadal wykorzystywane na rzecz innych podmiotów, jest zatem wystarczający, aby zapewnić ochronę budżetu Unii, a zarazem jest proporcjonalny do tego, co jest ściśle konieczne do osiągnięcia tego celu.

(63)

Na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092 niniejsza decyzja nie wpływa na obowiązki Węgier w zakresie wdrażania programów i funduszy, których dotyczy niniejsza decyzja, a w szczególności na obowiązki, jakie Węgry mają wobec odbiorców końcowych lub beneficjentów, w tym na obowiązek dokonania płatności na mocy mających zastosowanie przepisów sektorowych lub finansowych. Węgry mają co trzy miesiące od przyjęcia niniejszej decyzji składać Komisji sprawozdania na temat wywiązywania się z tych obowiązków.

(64)

Węgry powinny regularnie informować Komisję o wdrażaniu środków zaradczych, do których wdrożenia się zobowiązały, w szczególności środków, które wymagają skonkretyzowania lub wymagają dłuższego okresu wdrażania.

(65)

Komisja powinna nadal monitorować sytuację na Węgrzech i w stosownych przypadkach korzystać ze swoich prerogatyw na mocy rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092. W szczególności Komisja powinna szybko ocenić wszelkie zmiany we wdrażaniu środków zaradczych zaproponowanych przez Węgry, by niezwłocznie przedłożyć Radzie niezbędne wnioski dotyczące uchylenia środków na mocy art. 7 rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092, gdy warunki ich przyjęcia przestaną być spełniane. Komisja powinna przedstawiać Radzie okresowe sprawozdania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

1. Warunki przyjęcia odpowiednich środków ochrony budżetu Unii przed naruszeniami zasad państwa prawnego na Węgrzech określone w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092 są spełnione.

2. Środki zaradcze proponowane przez Węgry na podstawie art. 6 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092 nie są w pełni adekwatne w odniesieniu do ustaleń przedstawionych w powiadomieniu Komisji przesłanym Węgrom w dniu 27 kwietnia 2022 r.

Artykuł 2

1. Zawiesza się 55 % zobowiązań budżetowych następujących programów operacyjnych w ramach polityki spójności, po ich zatwierdzeniu:

a)

Program Operacyjny na rzecz Środowiska i Efektywności Energetycznej Plus;

b)

Program Operacyjny na rzecz Zintegrowanego Transportu Plus;

c)

Program Operacyjny na rzecz Rozwoju Terytorialnego i Rozwoju Obszarów Zasiedlonych Plus.

2. W przypadku gdy Komisja wykonuje budżet Unii w ramach zarządzania bezpośredniego lub pośredniego na podstawie art. 62 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, nie zaciąga się zobowiązań prawnych wobec trustu interesu publicznego utworzonego na podstawie węgierskiej ustawy IX z 2021 r. ani podmiotu utrzymywanego przez taki trust interesu publicznego.

Artykuł 3

Węgry informują Komisję do dnia 16 marca 2023 r., a następnie co trzy miesiące, o wdrożeniu środków zaradczych, do których wdrożenia Węgry zobowiązały się w swojej drugiej odpowiedzi, obejmujących dodatkowe zobowiązania zawarte w piśmie Węgier z dnia 13 września 2022 r.

Artykuł 4

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.

Artykuł 5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2022 r.

W imieniu Rady

Przewodniczący

M. BEK


(1) Dz.U. L 433I z 22.12.2020, s. 1.

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17).

(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00