Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 16 str. 36
Wersja aktualna od 2023-01-17
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 16 str. 36
Wersja aktualna od 2023-01-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY (WPZiB) 2023/124

z dnia 17 stycznia 2023 r.

w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia.

(2)

W dniu 17 listopada 2003 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2003/805/WPZiB (1), w którym wezwała Unię do przekonania możliwie jak najwięcej państw do podpisania haskiego kodeksu postępowania, w szczególności tych, które mają możliwość posiadania rakiet balistycznych. W tym wspólnym stanowisku wezwano również do dalszego rozwoju i wdrażania tego kodeksu, w szczególności przewidzianych w nim środków budowy zaufania, oraz do wspierania ściślejszego powiązania kodeksu z wielostronnym systemem nieproliferacji Organizacji Narodów Zjednoczonych.

(3)

W przyjętej w 2016 r. globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej podkreśla się, że Unia zwiększy swój wkład w bezpieczeństwo zbiorowe.

(4)

W przyjętym w 2022 r. Strategicznym kompasie na rzecz bezpieczeństwa i obrony zwraca się uwagę na utrzymujące się zagrożenie rozprzestrzeniania broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia oraz wskazuje się cel Unii dotyczący wzmocnienia konkretnych działań Unii na rzecz rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń.

(5)

Rada przyjęła już cztery decyzje w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych: decyzję 2008/974/WPZiB (2), decyzję 2012/423/WPZiB (3), decyzję 2014/913/WPZiB (4) i decyzję (WPZiB) 2017/2370 (5), zmienioną decyzjami (WPZiB) 2020/1066 (6) i (WPZiB) 2021/2074 (7),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

1. Z myślą o wprowadzaniu w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej oraz Strategicznego kompasu na rzecz bezpieczeństwa i obrony Unia nadal wspiera - poprzez działanie operacyjne - upowszechnianie, pełne wdrożenie i rozszerzenie haskiego kodeksu postępowania.

2. Cele działania, o którym mowa w ust. 1, są następujące:

a)

propagowanie powszechnego przystępowania do haskiego kodeksu postępowania;

b)

propagowanie pełnego wdrażania haskiego kodeksu postępowania przez państwa sygnatariuszy; oraz

c)

przyczynianie się do tego, aby haski kodeks postępowania był w większym stopniu uwzględniany w wysiłkach na rzecz ograniczenia rozprzestrzeniania rakiet balistycznych.

3. Szczegółowy opis działania, o którym mowa w ust. 1, zamieszczono w załączniku.

Artykuł 2

1. Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel (zwany dalej „WP").

2. Techniczną realizacją działania, o którym mowa w art. 1, zajmuje się Fundacja na rzecz Badań Strategicznych (Fondation pour la recherche stratégique) (zwana dalej „FRS").

3. FRS wykonuje zadanie, o którym mowa w ust. 2, pod kierownictwem WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych ustaleń z FRS.

Artykuł 3

1. Finansowa kwota odniesienia na realizację działania, o którym mowa w art. 1, wynosi 1 042 614,72 EUR.

2. Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.

3. Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami finansowanymi z kwoty referencyjnej, o której mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera z FRS umowę o udzielenie dotacji. Umowa o udzielenie dotacji zobowiązuje FRS do zapewnienia, aby wkład Unii został wyeksponowany stosownie do jego wielkości.

4. Komisja dąży do zawarcia umowy, o której mowa w ust. 3, w możliwie najkrótszym terminie po wejściu w życie niniejszej decyzji. Informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.

Artykuł 4

1. WP składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez FRS. Na podstawie tych sprawozdań Rada dokonuje oceny.

2. Komisja przedstawia informacje na temat aspektów finansowych realizacji działania, o którym mowa w art. 1.

Artykuł 5

1. Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

2. Niniejsza decyzja traci moc 36 miesięcy od zawarcia umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3. Niniejsza decyzja traci jednak moc sześć miesięcy po dacie wejścia w życie, jeżeli umowa ta nie zostanie zawarta w tym okresie.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2023 r.

W imieniu Rady

Przewodnicząca

E. SVANTESSON


(1) Wspólne stanowisko Rady 2003/805/WPZiB z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie upowszechnienia i wzmocnienia porozumień wielostronnych w dziedzinie nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia oraz środków przenoszenia (Dz.U. L 302 z 20.11.2003, s. 34).

(2) Decyzja Rady 2008/974/WPZiB z dnia 18 grudnia 2008 r. wspierająca haski kodeks postępowania przeciwko rozprzestrzenianiu rakiet balistycznych w ramach realizacji strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 345 z 23.12.2008, s. 91).

(3) Decyzja Rady 2012/423/WPZiB z dnia 23 lipca 2012 r. w sprawie wsparcia - w ramach wdrażania strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia oraz wspólnego stanowiska Rady 2003/805/WPZiB - nierozprzestrzenianie rakiet balistycznych (Dz.U. L 196 z 24.7.2012, s. 74).

(4) Decyzja Rady 2014/913/WPZiB z dnia 15 grudnia 2014 r. w sprawie wsparcia Haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 360 z 17.12.2014, s. 44).

(5) Decyzja Rady (WPZiB) 2017/2370 z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 337 z 19.12.2017, s. 28).

(6) Decyzja Rady (WPZiB) 2020/1066 z dnia 20 lipca 2020 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2017/2370 w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 234 I z 21.7.2020, s. 1).

(7) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2074 z dnia 25 listopada 2021 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2017/2370 w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 421 z 26.11.2021, s. 70).


ZAŁĄCZNIK

DOKUMENT PROJEKTOWY

DZIAŁANIE W SPRAWIE WSPARCIA HASKIEGO KODEKSU POSTĘPOWANIA I NIEROZPRZESTRZENIANIA RAKIET BALISTYCZNYCH W RAMACH WPROWADZANIA W ŻYCIE STRATEGII UE PRZECIW ROZPRZESTRZENIANIU BRONI MASOWEGO RAŻENIA (HCoC V)

HR(2022) 287

1. KONTEKST I UZASADNIENIE

Haski kodeks postępowania przeciwko rozprzestrzenianiu rakiet balistycznych (zwany dalej „kodeksem") uzgodniono w 2002 r. w celu ograniczenia rozprzestrzeniania rakiet balistycznych zdolnych do przenoszenia broni masowego rażenia („BMR"). Kodeks zawiera również środki budowy zaufania, które mają ograniczyć ryzyko błędnych obliczeń wiążące się z próbami lotów rakiet balistycznych i wystrzeliwaniem pokojowych rakiet nośnych służących do wynoszenia satelitów na orbitę okołoziemską.

Dwadzieścia lat po jego przyjęciu kodeks ma większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej, ponieważ w wielu regionach świata nadal rozwijane są technologie balistyczne, a napięcia między krajami, które posiadają takie technologie, sprawiają, że do uniknięcia eskalacji niezbędny staje się mechanizm służący przejrzystości i komunikacji. Do tej pory kodeks podpisały 143 państwa członkowskie, ale potrzebne są dalsze wysiłki w celu jego pełnego upowszechnienia. UE wnosi istotny wkład w działania informacyjne służące propagowaniu upowszechniania kodeksu, jak również jego wdrażania i włączania do szerzej rozumianego systemu nieproliferacji.

2. CEL OGÓLNY

Celem ogólnym niniejszego działania jest przyczynianie się - poprzez propagowanie upowszechniania, pełnego wdrożenia i rozszerzenia kodeksu - do międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, budowy zaufania i zapewniania przejrzystości oraz do wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia. Niniejsze działanie będzie uzupełniać i wspierać działalność dyplomatyczną Unii w odniesieniu do państw sygnatariuszy i państw niebędących sygnatariuszami kodeksu.

3. CELE SZCZEGÓŁOWE

Cele szczegółowe niniejszego działania są następujące:

a.

propagowanie przystępowania do kodeksu, tak by zapewnić jego powszechne obowiązywanie, w tym poprzez propagowanie dialogu między państwami sygnatariuszami i państwami niebędącymi sygnatariuszami;

b.

propagowanie pełnego wdrożenia kodeksu przez państwa sygnatariuszy;

c.

przyczynianie się do tego, aby kodeks był w większym stopniu uwzględniany w wysiłkach na rzecz ograniczenia rozprzestrzeniania rakiet balistycznych. Obejmuje to zwiększanie wyeksponowania kodeksu oraz pogłębianie publicznej świadomości ryzyka i zagrożeń, jakie wiążą się z rozprzestrzenianiem rakiet balistycznych, a także badanie, w szczególności poprzez przeprowadzanie analiz, dynamiki rozprzestrzeniania rakiet balistycznych, rozwoju sytuacji w przestrzeni kosmicznej oraz możliwości rozszerzenia kodeksu i propagowania interakcji między kodeksem a innymi odpowiednimi instrumentami wielostronnymi.

4. OCZEKIWANE WYNIKI

a.

Wyniki związane z upowszechnianiem kodeksu będą obejmować różne działania informacyjne. Wydarzenia informacyjne pomogą zwiększać świadomość na temat rozprzestrzeniania rakiet balistycznych i znaczenia kodeksu dla przestrzeni kosmicznej, będą służyć ekspertom jako platforma nieformalnej wymiany informacji na temat kwestii strategicznych i tym samym będą wspierać budowę zaufania między państwami, a także będą propagować unijne cele w zakresie upowszechniania kodeksu. W szczególności Fondation pour la Recherche Stratégique (FRS) będzie organizować:

i.

Spotkania z urzędnikami z pięciu wybranych państw niebędących sygnatariuszami wykazującymi potencjalne zainteresowanie przystąpieniem do kodeksu. Działania informacyjne będą miały na celu zaangażowanie międzyagencyjne na wysokim szczeblu. Aby zapewnić ciągłość informacji i ich dostosowanie do potrzeb, w trakcie całego projektu zapewnione będą działania następcze. To ukierunkowane podejście będzie opierać się na informacjach zapewnianych przez przewodniczącego, ESDZ, bezpośredni centralny punkt kontaktowy i państwa członkowskie UE oraz, w miarę możliwości, będzie wspierać ich wysiłki. W spotkaniach mogą uczestniczyć przewodniczący i przedstawiciele z różnych państw UE i z państw sygnatariuszy, w zależności od potrzeb.

ii.

Maksymalnie pięć regionalnych lub subregionalnych seminariów w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i w Azji Południowo-Wschodniej. Wydarzenia te należy prowadzić w ścisłej współpracy z odnośnymi rządami przyjmującymi oraz, w stosownych przypadkach, z ośrodkami akademickimi. Wydarzenia będą prowadzone przede wszystkim z myślą o państwach niebędących sygnatariuszami. Szczególny nacisk zostanie położony na udział państw sygnatariuszy, które są „regionalnymi liderami", co umożliwi uwzględnianie priorytetów i perspektyw z regionalnego punktu widzenia. W wydarzeniach uczestniczyć będą eksperci regionalni, przedstawiciele organizacji regionalnych, eksperci z FRS, urzędnicy z UE i z państw członkowskich, przewodniczący i bezpośredni centralny punkt kontaktowy.

iii.

Przygotowane zostaną dwa nagrania wideo, co umożliwi rozpowszechnianie ukierunkowanych informacji na temat kodeksu. Będą one stanowić narzędzie wspierające działania na rzecz upowszechniania i będą wykorzystywane podczas wydarzeń informacyjnych, a także zostaną przekazane bezpośrednim centralnym punktom kontaktowym, przewodniczącemu i uczestniczącym na zasadzie dobrowolności państwom sygnatariuszom do celów prowadzenia działań dyplomatycznych wspierających kodeks.

iv.

Dwa wydarzenia towarzyszące poświęcone kodeksowi - jedno przy okazji sesji Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego ONZ w Nowym Jorku w 2024 r., a drugie przy okazji innego istotnego wydarzenia wielostronnego. Ponadto przy okazji wielostronnych wydarzeń, takich jak Zgromadzenie Ogólne ONZ, organizowane będą dyplomatyczne śniadania lub obiady w celu wspierania współpracy między przewodniczącym, bezpośrednim centralnym punktem kontaktowym lub państwami członkowskimi UE i państwami niebędącymi sygnatariuszami, do których kierowane są działania.

b.

Działanie przyniesie wyniki przyczyniające się do wzmocnienia kodeksu i, w ogólnym ujęciu, do nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych. FRS będzie w szczególności wspierać bezpośredni centralny punkt kontaktowy w identyfikowaniu ewentualnych trudności we wdrażaniu kodeksu, zapewni wiedzę ekspertów oraz będzie udostępniać aktualne analizy i badania w zakresie rozprzestrzeniania pocisków rakietowych i technologii rakietowych.

i.

FRS będzie wspierać wysiłki podejmowane przez odpowiednie podmioty na rzecz jeszcze skuteczniejszego wdrażania narzędzia, jakim jest kodeks. Przygotuje plan prac, w szczególności we współpracy z bezpośrednim centralnym punktem kontaktowym, aby dotrzeć do państw, które napotykają trudności we wdrażaniu kodeksu. Pomoże bezpośredniemu centralnemu punktowi kontaktowemu w zaktualizowaniu i przetłumaczeniu „Podręcznika państw sygnatariuszy". Działanie to będzie prowadzone w celu wsparcia działań już realizowanych przez bezpośredni centralny punkt kontaktowy, przewodniczącego i, w stosownych przypadkach, inne państwa członkowskie UE, i w zakresie, w jakim jest pomocne w propagowaniu wdrażania kodeksu.

ii.

FRS zorganizuje trzy wydarzenia towarzyszące przy okazji odbywających się w Wiedniu dorocznych regularnych spotkań poświęconych kodeksowi - pomoże to zwiększyć interakcję i wymianę informacji między urzędnikami uczestniczącymi w danym spotkaniu, przebywającymi w Wiedniu delegatami reprezentującymi państwa członkowskie niebędące sygnatariuszami i ekspertami zajmującymi się kwestiami rozprzestrzeniania rakiet balistycznych.

iii.

Zorganizowane zostaną nieformalne warsztaty służące przedyskutowaniu praktycznych sposobów skuteczniejszego wdrażania kodeksu - warsztaty te stanowić będą przestrzeń dla wszystkich państw i podmiotów niepaństwowych do dyskusji na temat obecnych i przyszłych wyzwań związanych z kodeksem.

iv.

FRS, w ścisłej współpracy z odnośnymi organami, zorganizuje wizytę międzynarodowej grupy ekspertów w bazie kosmicznej zgodnie z art. 4 lit. a) ppkt (ii) tiret trzecie kodeksu, w miarę możliwość w stosownym państwie azjatyckim.

c.

Działanie przyniesie wyniki, które pozwolą w większym stopniu uwzględniać kodeks w wysiłkach na rzecz ograniczenia rozprzestrzeniania rakiet balistycznych. Podjęte zostaną starania w celu dotarcia do regionalnych specjalistów ds. nieproliferacji, lepszego wykorzystywania sieci społecznościowych z myślą o zwiększaniu świadomości na temat kodeksu, tworzenia sieci młodych ekspertów oraz podkreślania znaczenia kodeksu dla przestrzeni kosmicznej.

i.

Aby osiągnąć ten cel, eksperci z FRS będą uczestniczyć w kluczowych etapach międzynarodowego programu nieproliferacji z myślą o ograniczeniu rozprzestrzeniania BMR.

ii.

FRS zwiększy wyeksponowanie projektu poprzez opracowanie zaktualizowanej identyfikacji wizualnej, aktualizację i dystrybucję ulotek i pakietu startowego, prezentowanie projektu, jakim jest kodeks, w mediach społecznościowych oraz przygotowanie biuletynu na temat prowadzonych działań. Z materiałów tych będą korzystać bezpośredni centralny punkt kontaktowy i przewodniczący przy wykonywaniu swoich zadań.

iii.

FRS utworzy grupę młodzieżową, która będzie rozwijać wiedzę fachową na temat kwestii związanych z pociskami rakietowymi. Grupa ta zbierze się dwa razy na fizycznym spotkaniu w okresie wdrażania i kilka razy w trybie on-line. Każde spotkanie będzie okazją do zachęcania członków grupy do publikacji dokumentów. Grupa młodzieżowa będzie liczyć 15 członków i będzie otwarta dla państw sygnatariuszy i państw niebędących sygnatariuszami, do których kierowane są działania. W skład grupy wejdą młodzi specjaliści i studenci, a przy wyborze uwzględniona zostanie równowaga geograficzna i równowaga płci, a także różnorodność. Działanie to zwiększy wiedzę na temat kodeksu, ponieważ dzięki niemu przedstawiciele młodszego pokolenia, którzy są zaangażowani w kwestie rozbrojenia i nieproliferacji na całym świecie, zapoznają się ze specyfiką rozprzestrzeniania pocisków rakietowych.

iv.

FRS zapewni ponadto wiedzę fachową na temat rakiet balistycznych, rakiet nośnych i dynamiki proliferacji. FRS będzie dalej rozwijać bazę danych dotyczącą pocisków rakietowych i rakiet nośnych, tak by zapewnić jej aktualność, oraz zwiększy liczbę infografik na odpowiednich stronach internetowych. FRS sporządzi i opublikuje trzy dokumenty naukowe i trzy krótkie dokumenty dotyczące aspektów technicznych, prawnych i politycznych związanych z kodeksem lub zleci ich sporządzenie; dokumenty te można będzie wykorzystać podczas odnośnych wydarzeń informacyjnych i warsztatów tematycznych opisanych powyżej.

5. BENEFICJENCI KOŃCOWI

a.

państwa - zarówno państwa sygnatariusze, jak i państwa niebędące sygnatariuszami kodeksu;

b.

urzędnicy państwowi, decydenci, organy regulacyjne, eksperci, zwłaszcza przedstawiciele młodszego pokolenia ekspertów;

c.

organizacje międzynarodowe, regionalne i subregionalne;

d.

ośrodki akademickie i społeczeństwo obywatelskie, zwłaszcza przedstawiciele młodszego pokolenia ekspertów;

e.

przewodniczący kodeksu;

f.

bezpośredni centralny punkt kontaktowy kodeksu (austriackie Ministerstwo Spraw Zagranicznych).

6. MIEJSCE

FRS wybierze - w konsultacji z odnośnymi służbami ESDZ - możliwe miejsca spotkań, warsztatów i innych wydarzeń. Kryteria wyboru miejsca będą obejmować chęć i zaangażowanie danego państwa lub danej organizacji międzyrządowej w konkretnym regionie na rzecz bycia gospodarzem danego wydarzenia. Konkretne miejsca wizyt w państwach lub działań w poszczególnych państwach będą zależały od zaproszenia przez zainteresowane państwa lub organizacje międzyrządowe. Chociaż fizyczne spotkania i wydarzenia mają bardzo dużą wartość, w stosownych przypadkach organizowane będą spotkania wirtualne w celu zapewnienia efektywności kosztowej.

7. CZAS TRWANIA

Szacowany całkowity czas trwania działania wynosi 36 miesięcy.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00