Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 102 str. 93
Wersja aktualna od 2023-03-24
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 102 str. 93
Wersja aktualna od 2023-03-24
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

JEDNOSTRONNA DEKLARACJA ZJEDNOCZONEGO KRÓLESTWA W RAMACH WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO UMOWĄ O WYSTĄPIENIU ZJEDNOCZONEGO KRÓLESTWA WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ Z UNII EUROPEJSKIEJ I EUROPEJSKIEJ WSPÓLNOTY ENERGII ATOMOWEJ

z dnia 24 marca 2023 r.

w sprawie nadzoru rynku i egzekwowania przepisów

Zjednoczone Królestwo przypomina o swoim zobowiązaniu do zapewnienia solidnego systemu nadzoru rynku i egzekwowania przepisów w kontekście wyjątkowych uzgodnień zawartych z Unią Europejską zgodnie z ramami windsorskimi (1) w celu ochrony handlu na rynku wewnętrznym Zjednoczonego Królestwa oraz przynależności Irlandii Północnej do obszaru celnego Zjednoczonego Królestwa, przy jednoczesnym zapewnieniu integralności unijnego rynku wewnętrznego i unii celnej.

Zjednoczone Królestwo podkreśla, że ścisłe egzekwowanie przepisów jest konieczne w celu zagwarantowania, że przedsiębiorcy nie nadużywają nowych wewnętrznych zasad Zjednoczonego Królestwa dotyczących handlu, aby przemieszczać towary do Unii Europejskiej.

Nadzór rynku

Zjednoczone Królestwo uznaje duże znaczenie nadzoru rynku oraz pracy organów nadzoru rynku i innych właściwych organów dla osiągania tych celów. W związku z tym Zjednoczone Królestwo będzie nadal dbało o to, by organy te realizowały program działań zwiększających bezpieczeństwo i zgodność z przepisami, obejmujący współpracę z przedsiębiorstwami w celu zapewnienia, że są one świadome swoich obowiązków, ocenę dokumentacji i, w stosownych przypadkach, kontrolę produktów na rynku.

Zjednoczone Królestwo będzie nadal:

-

wzmacniać zdolności i możliwości organów nadzoru rynku i innych właściwych organów;

-

udoskonalać metodyki ocen ryzyka dotyczących bezpieczeństwa produktów;

-

zapewniać, aby właściwe organy posiadały niezbędne uprawnienia do podejmowania skutecznych działań monitorujących w kontekście granicy międzynarodowej między Zjednoczonym Królestwem a Unią Europejską;

-

wspierać podejmowanie przez właściwe organy działań opartych na analizie ryzyka i dostępnych informacjach - w tym odpowiednie audyty, inspekcje i kontrole wyrywkowe - w celu sprawdzenia zgodności z obowiązującymi wymogami;

-

wykorzystywać solidne dostępne informacje i gromadzenie danych do zapewnienia szczegółowej bazy dowodowej na potrzeby rozpoznawania pojawiających się zagrożeń, w tym ewentualnych przemieszczeń do Unii Europejskiej;

-

wykorzystywać rzetelne i szczegółowe informacje na potrzeby podejmowania decyzji dotyczących polityki i egzekwowania prawa; oraz

-

wymieniać i otrzymywać - za pośrednictwem wszelkich odpowiednich systemów informatycznych - informacje na temat działań organów nadzoru rynku i innych właściwych organów w zakresie zgodności z przepisami.

Zjednoczone Królestwo będzie również, na potrzeby nadzoru rynku, w dalszym ciągu wspierać współpracę z organami nadzoru rynku na innych rynkach za pośrednictwem jednolitego urzędu łącznikowego.

Egzekwowanie przepisów

Solidne egzekwowanie przepisów nie będzie wiązać się z żadnymi nowymi kontrolami lub odprawami na granicy między Irlandią Północną a Irlandią, ale będzie oznaczać wzmożone działania właściwych organów Zjednoczonego Królestwa prowadzone zgodnie z najlepszymi międzynarodowymi praktykami - a w stosownych przypadkach wspólnie z organami Unii Europejskiej i państw członkowskich - służące ochronie rynku wewnętrznego Zjednoczonego Królestwa oraz rynku wewnętrznego i unii celnej Unii Europejskiej, a także mające na celu zdecydowane zwalczanie nielegalnej działalności i przemytu, w tym przez zorganizowane grupy przestępcze.

W odniesieniu do towarów objętych przepisami sanitarnymi i fitosanitarnymi działania w zakresie nadzoru rynku i egzekwowania przepisów przyczynią się do dalszego wzmocnienia konkretnych procedur określonych w przepisach, które mają zastosowanie do wprowadzania tych towarów do Irlandii Północnej. Ponadto Zjednoczone Królestwo wzmocni swoje działania w zakresie monitorowania i egzekwowania przepisów, aby skutecznie zarządzać ryzykiem związanym z towarami przemieszczanymi w paczkach, uznając przy tym fakt, że konsumenci polegają szczególnie na tej formie przemieszczania towarów.

Zjednoczone Królestwo utrzyma również silny system kar za nielegalną działalność handlową i przemyt. Kwestia ta będzie ściśle monitorowana w celu ewentualnego zwiększenia kar za nadużycie nowych przepisów polegające na przemieszczaniu towarów do Unii Europejskiej, aby zapewnić w razie konieczności dalszy efekt odstraszający.

Zjednoczone Królestwo podejmie skuteczne, odstraszające i proporcjonalne działania w odniesieniu do potencjalnego nieprzestrzegania przepisów. Będą one obejmować analizę ryzyka, działania w zakresie przestrzegania przepisów oparte na analizie ryzyka oraz bieżące oceny ryzyka w odniesieniu do grup przedsiębiorców, które będą poparte sankcjami i karami.


(1) Zob. wspólna deklaracja nr 1/2023.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00