Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 147 str. 142
Wersja aktualna od 2023-06-08
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 147 str. 142
Wersja aktualna od 2023-06-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1111

z dnia 6 czerwca 2023 r.

zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 w odniesieniu do wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów w ramach Unii

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE (1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 474/2006 (2) ustanowiono wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii.

(2)

Zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 niektóre państwa członkowskie i Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego („Agencja") przekazały Komisji informacje, które są istotne na potrzeby uaktualnienia tego wykazu. Istotne informacje przekazały również państwa trzecie i organizacje międzynarodowe. Na podstawie przekazanych informacji należy uaktualnić ten wykaz.

(3)

Komisja poinformowała wszystkich zainteresowanych przewoźników lotniczych, bezpośrednio lub za pośrednictwem organów odpowiedzialnych za nadzór regulacyjny nad nimi, o istotnych faktach i względach stanowiących podstawę decyzji o nałożeniu na nich zakazu wykonywania przewozów w ramach Unii lub o zmianie warunków zakazu wykonywania przewozów nałożonego na przewoźnika lotniczego ujętego w wykazie określonym w załącznikach A lub B do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(4)

Komisja umożliwiła zainteresowanym przewoźnikom lotniczym zapoznanie się ze wszystkimi odpowiednimi dokumentami, przedstawienie uwag na piśmie i dokonanie ustnej prezentacji przed Komisją oraz przed komitetem ustanowionym art. 15 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 („Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE").

(5)

Komisja powiadomiła Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE o konsultacjach prowadzonych w ramach rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/660 (3) z właściwymi organami i przewoźnikami lotniczymi z Armenii, Demokratycznej Republiki Konga, Iraku i Kirgistanu. Komisja powiadomiła również Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE o sytuacji w zakresie bezpieczeństwa lotniczego w Argentynie, Egipcie, Kongu Brazzaville, Kazachstanie, Kenii, na Madagaskarze, w Mołdawii, Nepalu, Pakistanie i w Sudanie Południowym.

(6)

Agencja powiadomiła Komisję i Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE o ocenach technicznych przeprowadzonych w związku z początkową oceną i stałym monitorowaniem zezwoleń dla operatorów z państw trzecich („TCO") wydanych na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 452/2014 (4).

(7)

Agencja przedstawiła też Komisji i Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE wyniki analizy inspekcji na płycie przeprowadzonych w ramach programu oceny bezpieczeństwa obcych statków powietrznych („program SAFA") zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012 (5).

(8)

Dodatkowo Agencja przedstawiła Komisji i Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE informacje na temat projektów pomocy technicznej realizowanych w państwach trzecich, na które ma wpływ zakaz wykonywania przewozów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 474/2006. Agencja przekazała także informacje o planach dalszej pomocy technicznej i współpracy służącej zwiększeniu potencjału administracyjno-technicznego urzędów lotnictwa cywilnego w państwach trzecich, aby pomóc im zapewnić zgodność z obowiązującymi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, oraz informacje o wnioskach o taką pomoc i współpracę. Państwa członkowskie poproszono o udzielanie odpowiedzi na takie wnioski na zasadzie dwustronnej, w porozumieniu z Komisją i Agencją. W tym względzie Komisja po raz kolejny podkreśliła użyteczność przekazywania międzynarodowej społeczności lotniczej informacji, zwłaszcza za pośrednictwem partnerstwa na rzecz pomocy we wdrażaniu norm bezpieczeństwa lotniczego Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), na temat pomocy technicznej dla państw trzecich, jakiej udziela Unia i państwa członkowskie, aby poprawić bezpieczeństwo lotnicze na całym świecie.

(9)

Eurocontrol przedłożył Komisji i Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE zaktualizowane informacje na temat statusu funkcji ostrzegawczej programu SAFA i funkcji alarmowania TCO, łącznie ze statystykami komunikatów alarmowych dotyczących przewoźników lotniczych objętych zakazem.

Unijni przewoźnicy lotniczy

(10)

W następstwie dokonanej przez Agencję analizy informacji pozyskanych z inspekcji na płycie przeprowadzonych w odniesieniu do statków powietrznych należących do unijnych przewoźników lotniczych oraz z inspekcji standaryzacyjnych przeprowadzonych przez Agencję, uzupełnionej również informacjami wynikającymi ze szczegółowych inspekcji i kontroli przeprowadzonych przez krajowe organy lotnictwa cywilnego, państwa członkowskie wraz z Agencją, działające jako właściwe organy, wprowadziły pewne środki naprawcze i środki egzekwowania prawa oraz poinformowały Komisję i Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE o tych środkach.

(11)

Państwa członkowskie i Agencja, działające jako właściwe organy, jeszcze raz potwierdziły gotowość do podjęcia koniecznych działań w przypadku, gdyby istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa wskazywały na bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa wynikające z nieprzestrzegania przez unijnych przewoźników lotniczych odpowiednich norm bezpieczeństwa.

Przewoźnicy lotniczy z Armenii

(12)

W czerwcu 2020 r. przewoźnicy lotniczy certyfikowani w Armenii zostali uwzględnieni w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/736 (6).

(13)

W ramach stałego monitorowania Komisja stwierdziła, że nowy przewoźnik lotniczy Armenian Airlines uzyskał certyfikat od Komitetu Lotnictwa Cywilnego Armenii („CAC") w grudniu 2022 r. Ponieważ CAC nie wykazał się przed Komisją wystarczającą zdolnością do wdrożenia i egzekwowania odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa, wydanie certyfikatu przewoźnika lotniczego („AOC") temu nowemu przewoźnikowi lotniczemu nie gwarantuje wystarczającej zgodności z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa.

(14)

Zgodnie ze wspólnymi kryteriami określonymi w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja uznaje, że w odniesieniu do przewoźników lotniczych z Armenii wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia Armenian Airlines w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(15)

Państwa członkowskie powinny nadal sprawdzać faktyczne przestrzeganie odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa przez przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Armenii, w drodze priorytetowych inspekcji na płycie prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w stosunku do tych przewoźników lotniczych.

Przewoźnicy lotniczy z Demokratycznej Republiki Konga

(16)

W marcu 2006 r. przewoźnicy lotniczy z Demokratycznej Republiki Konga zostali uwzględnieni w rozporządzeniu (WE) nr 474/2006.

(17)

Na wniosek Autorité de l'Aviation Civile z Demokratycznej Republiki Konga („AAC/RDC") w dniu 19 kwietnia 2023 r. odbyło się spotkanie techniczne. Podczas tego spotkania technicznego AAC/RDC przedstawiło wszechstronną prezentację swojej organizacji i funkcji, jak również środków podjętych w celu poprawy nadzoru nad bezpieczeństwem w Demokratycznej Republice Konga. AAC/RDC poinformowała również Komisję o wstępnych wynikach wizyt w ramach globalnego programu kontroli nadzoru nad bezpieczeństwem ICAO (USOAP), które przeprowadzono we wrześniu 2022 r. i w lutym 2023 r.

(18)

Spotkanie wykazało, że AAC/RDC musi przedstawić Komisji dalsze wyjaśnienia i dowody dotyczące niektórych podjętych działań i zastosowanych środków, w szczególności w odniesieniu do certyfikacji przewoźników lotniczych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze oraz odnawiania ważności AOC.

(19)

Podczas tego spotkania technicznego AAC/RDC poinformowała Komisję, że od ostatniej aktualizacji, przekazanej Komisji w dniach 6 i 13 maja 2020 r., certyfikowano przewoźników lotniczych AB BUSINESS, AIR KASAI, GOMA EXPRESS, i TRACEP CONGO AVIATION .

(20)

W swoim biuletynie elektronicznym 2023/18 z dnia 1 maja 2023 r. ICAO powiadomiła umawiające się państwa o zidentyfikowaniu podczas kontroli w lutym 2023 r. dwóch istotnych zastrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa („SSC") dotyczących obszaru służb żeglugi powietrznej w odniesieniu do procedur lotu według wskazań przyrządów oraz inspekcji lotów w odniesieniu do pomocy nawigacyjnych.

(21)

W związku z informacjami dostarczonymi przez AAC/RDC oraz powiadomieniem przez ICAO o dwóch SSC Komisja ma uzasadnione zastrzeżenia co do zdolności AAC/RDC do zapewnienia wykonywania przez przewoźników lotniczych posiadających certyfikaty wydane w Demokratycznej Republice Konga operacji zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. W związku z tym odbędą się dalsze spotkania techniczne służące monitorowaniu postępów AAC/RDC w zapewnianiu zgodności systemu nadzoru nad bezpieczeństwem lotniczym z odpowiednimi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa.

(22)

Ponieważ AAC/RDC nie wykazała wystarczającej zdolności do wdrożenia i egzekwowania odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa, wydanie AOC przewoźnikom lotniczym AB BUSINESS, AIR KASAI, GOMA EXPRESS, i TRACEP CONGO AVIATION nie gwarantuje wystarczającej zgodności z tymi normami, w związku z czym przewoźników tych należy dodać do załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(23)

W dniu 8 maja 2023 r. AAC/RDC przedstawiła Komisji dowody na to, że przewoźnik lotniczy MWANT JET nie posiada już ważnego AOC. Przewoźnika tego należy zatem wykreślić z załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(24)

Zgodnie ze wspólnymi kryteriami określonymi w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja ocenia, że wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii należy zmienić, wykreślając przewoźnika MWANT JET z załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 oraz uwzględniając przewoźników AB BUSINESS, AIR KASAI, GOMA EXPRESS, i TRACEP CONGO AVIATION w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(25)

Państwa członkowskie powinny nadal sprawdzać faktyczne przestrzeganie odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa przez przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Demokratycznej Republice Konga, w drodze priorytetowych inspekcji na płycie prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w stosunku do tych przewoźników.

Przewoźnicy lotniczy z Iraku

(26)

W grudniu 2015 r. przewoźnik lotniczy Iraqi Airways został uwzględniony w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2322 (7).

(27)

W ramach trwających konsultacji związanych z unijnym wykazem bezpieczeństwa lotniczego („ASL") Komisja, we współpracy z Agencją i państwami członkowskimi, zorganizowała szereg spotkań technicznych z Irakijskim Urzędem Lotnictwa Cywilnego („ICAA") i Iraqi Airways. Dyskusje koncentrowały się na wysiłkach podejmowanych przez ICAA w celu rozwiązania problemów wcześniej zidentyfikowanych przez Komisję i ekspertów Agencji, a także na problemach dotyczących w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem w odniesieniu do przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Iraku.

(28)

W dniu 20 kwietnia 2023 r. w ramach stałych działań monitorujących Komisji odbyło się spotkanie techniczne z udziałem Komisji, Agencji, państw członkowskich i ICAA. Podczas tego spotkanie ICAA przedstawił informacje na temat kilku ważnych elementów dotyczących jego działań w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem, podkreślając decyzję irackiego rządu o przydzieleniu znacznych zasobów, by wesprzeć wysiłki ICAA na rzecz zapewnienia skutecznego nadzoru nad bezpieczeństwem w kraju, w szczególności na szkolenia inspektorów i odpowiednie obiekty.

(29)

W odniesieniu do nadzoru nad bezpieczeństwem ICAA ujawnił, że odpowiada za sześciu posiadaczy AOC, cztery zatwierdzone organizacje obsługi technicznej oraz jedną organizację ruchu lotniczego z siedzibą w Iraku.

(30)

ICAA poinformował, że opracowano nową ustawę lotniczą, która jest obecnie przedmiotem konsultacji, a jej przyjęcie powinno doprowadzić do istotnych zmian w wewnętrznych przepisach i procedurach ICAA. ICAA pracuje obecnie ponadto nad aktualizacją ram ICAO Online Framework, oczekując jednocześnie na dokonanie przez ICAO przeglądu planu działań naprawczych ICAA, który zaproponował.

(31)

Podczas tego spotkania technicznego ICAA poinformował również Komisję, że pracowników nadzorujących operacje lotnicze wyznaczano częściowo wykorzystując pilotów przewoźników lotniczych w niepełnym wymiarze godzin. Ponadto zaprezentowali swoje plany zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy dedykowanych pracowników nadzorujących operacje lotnicze. Niedawna decyzja Sekretariatu Generalnego Rady Ministrów umożliwiła ICAA zawieranie umów i rekrutację ekspertów w dziedzinach eksploatacji statków powietrznych, licencjonowania, oceny lekarskiej, zdatności do lotu, służb żeglugi powietrznej i certyfikacji lotnisk.

(32)

Spotkanie techniczne obejmowało ponadto krótką wymianę informacji na temat niedawnej negatywnej decyzji TCO podjętej ze względów bezpieczeństwa i dotyczącej Fly Baghdad.

(33)

Komisja docenia wysiłki ICAA oraz fakt, że stara się on wypełniać swoje międzynarodowe zobowiązania w zakresie bezpieczeństwa lotniczego. Niezależnie od tego przekazane dotychczas informacje wymagają dalszej weryfikacji w drodze dodatkowych spotkań technicznych.

(34)

Zgodnie ze wspólnymi kryteriami określonymi w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja uznaje, że obecnie nie ma podstaw do wprowadzania zmian do wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii w odniesieniu do przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Iraku.

(35)

Państwa członkowskie powinny nadal sprawdzać faktyczne przestrzeganie odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa przez przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Iraku, w drodze priorytetowych inspekcji na płycie prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w stosunku do tych przewoźników lotniczych.

(36)

Jeżeli jakiekolwiek istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa ujawnią istnienie bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa wynikającego z nieprzestrzegania odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa, Komisja może być zmuszona do podjęcia dalszych działań zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005.

Przewoźnicy lotniczy z Kirgistanu

(37)

W październiku 2006 r. przewoźnicy lotniczy certyfikowani w Kirgistanie zostali uwzględnieni w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1543/2006 (8).

(38)

W dniu 12 maja 2023 r. w ramach stałych działań monitorujących Komisji odbyło się spotkanie techniczne z udziałem Komisji i przedstawicieli Państwowej Agencji Lotnictwa Cywilnego podlegającej Gabinetowi Ministrów Republiki Kirgiskiej („CAA KG").

(39)

Podczas tego spotkania CAA KG wyraziła zdecydowany zamiar zaangażowania się w dialog w sprawie bezpieczeństwa z Komisją w celu ewentualnego usunięcia z załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 i podkreśliła swoją gotowość do zorganizowania dodatkowych spotkań, jeżeli Komisja uzna to za konieczne. Ponadto CAA KG zobowiązała się do wymiany wszelkich istotnych informacji dotyczących bezpieczeństwa z Komisją w ramach oficjalnych konsultacji z udziałem organów regulacyjnych odpowiedzialnych za nadzór w zakresie bezpieczeństwa nad przewoźnikami lotniczymi posiadającymi certyfikaty wydane w Kirgistanie, w tym wyników wizyty w ramach USOAP zaplanowanej na wrzesień 2023 r.

(40)

Ponadto CAA KG przedstawiła kompleksowy przegląd swojej struktury organizacyjnej i przedstawiła plany ustanowienia nowego podmiotu, który będzie odpowiedzialny za proces nadzoru nad bezpieczeństwem i będzie podlegał bezpośrednio CAA KG.

(41)

CAA KG opisała stan wdrożenia państwowego programu bezpieczeństwa i zwróciła uwagę na zmiany wprowadzone do kirgiskiego kodeksu lotniczego. Ponadto CAA KG wyjaśniła, że aktywnie dąży do tego, by stać się instytucją samofinansującą się, co umożliwiłoby im zwiększenie zasobów i przeznaczenie dodatkowych środków na szkolenie inspektorów.

(42)

Niezależnie od tych pozytywnych zmian, nie ma obecnie wystarczających dowodów na to, że CAA KG skutecznie rozwiązała wszystkie problemy dotyczące bezpieczeństwa, które doprowadziły do nałożenia zakazu wykonywania przewozów rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1543/2006.

(43)

Oprócz tego w dniu 16 maja 2023 r. CAA KG poinformowała Komisję, że AOC przewoźników lotniczych Air Manas i Valor Air zostały cofnięte. Przewoźników tych należy zatem wykreślić z załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(44)

Jednocześnie CAA KG poinformowała Komisję, że certyfikowano nowych przewoźników lotniczych: Aero Nomad Airlines, CENTRAL ASIAN AVIATION SERVICES, Global 8 Airlines, Mac.KG Airlines, Aircompany Moalem Aviation, SAPSAN Airline, Sky Jet i TRANS CARAVAN KG . Ponieważ CAA KG nie wykazała wystarczającej zdolności do wdrożenia i egzekwowania odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa, wydanie AOC tym przewoźnikom lotniczym nie gwarantuje wystarczającej zgodności z tymi normami, w związku z czym przewoźników tych należy dodać do załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(45)

Zgodnie ze wspólnymi kryteriami określonymi w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja uznaje, że w odniesieniu do przewoźników lotniczych z Kirgistanu wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii należy zmienić w celu uwzględnienia Aero Nomad Airlines, CENTRAL ASIAN AVIATION SERVICES, Global 8 Airlines, Mac.KG Airlines, Aircompany Moalem Aviation, SAPSAN Airline, Sky Jet i TRANS CARAVAN KG w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 i wykreślenia Air Manas oraz Valor Air z tego załącznika.

(46)

Państwa członkowskie powinny nadal sprawdzać faktyczne przestrzeganie odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa przez przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Kirgistanie, w drodze priorytetowych inspekcji na płycie prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w stosunku do tych przewoźników lotniczych.

(47)

Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 474/2006.

(48)

W art. 5 i 6 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 uznaje się potrzebę szybkiego - a w stosownych przypadkach przyspieszonego - podejmowania decyzji z uwagi na względy bezpieczeństwa. Dlatego w celu ochrony danych szczególnie chronionych oraz ochrony podróżnych decyzje dotyczące uaktualniania wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi lub ograniczeniu wykonywania przewozów w Unii muszą być publikowane i wchodzić w życie niezwłocznie po ich przyjęciu.

(49)

Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE ustanowionego na podstawie art. 15 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W rozporządzeniu (WE) nr 474/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1)

załącznik A zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku I do niniejszego rozporządzenia;

2)

załącznik B zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 czerwca 2023 r.

W imieniu Komisji,

za Przewodniczącą,

Adina VĂLEAN

Członek Komisji


(1) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 15.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 474/2006 z dnia 22 marca 2006 r. ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty określonemu w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 84 z 23.3.2006, s. 14).

(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/660 z dnia 2 grudnia 2022 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów lub podlegających ograniczeniom w wykonywaniu przewozów w Unii, o którym mowa w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady, oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 473/2006 ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty określonemu w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 83 z 22.3.2023, s. 47).

(4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 452/2014 z dnia 29 kwietnia 2014 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 133 z 6.5.2014, s. 12).

(5) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).

(6) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/736 z dnia 2 czerwca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 w odniesieniu do wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów w ramach Unii (Dz.U. L 172 z 3.6.2020, s. 7).

(7) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2322 z dnia 10 grudnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty (Dz.U. L 328 z 12.12.2015, s. 67).

(8) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1543/2006 z dnia 12 października 2006 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty określonemu w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady zmienione rozporządzeniem (WE) nr 910/2006 (Dz.U. L 283 z 14.10.2006, s. 27).


ZAŁĄCZNIK I

„ZAŁĄCZNIK A

WYKAZ PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH PODLEGAJĄCYCH ZAKAZOWI WYKONYWANIA PRZEWOZÓW W RAMACH UNII, Z WYJĄTKAMI (1)

Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego („AOC") (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic)

Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (»AOC«) lub numer koncesji przewoźnika lotniczego

Trzyliterowy kod ICAO

Państwo operatora

AVIOR AIRLINES

ROI-RNR-011

ROI

Wenezuela

BLUE WING AIRLINES

SRBWA-01/2002

BWI

Surinam

IRAN ASEMAN AIRLINES

FS-102

IRC

Iran

IRAQI AIRWAYS

001

IAW

Irak

AIR ZIMBABWE (PVT)

177/04

AZW

Zimbabwe

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Afganistanie, w tym:

Afganistan

ARIANA AFGHAN AIRLINES

AOC 009

AFG

Afganistan

KAM AIR

AOC 001

KMF

Afganistan

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Angoli, z wyjątkiem TAAG Angola Airlines i Heli Malongo, w tym:

Angola

AEROJET

AO-008/11-07/17 TEJ

TEJ

Angola

GUICANGO

AO-009/11-06/17 YYY

nieznany

Angola

AIR JET

AO-006/11-08/18 MBC

MBC

Angola

BESTFLYA AIRCRAFT MANAGEMENT

AO-015/15-06/17YYY

nieznany

Angola

HELIANG

AO 007/11-08/18 YYY

nieznany

Angola

SJL

AO-014/13-08/18YYY

nieznany

Angola

SONAIR

AO-002/11-08/17 SOR

SOR

Angola

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Armenii, w tym:

Armenia

AIRCOMPANY ARMENIA

AM AOC 065

NGT

Armenia

ARMENIAN AIRLINES

AM AOC 076

AAG

Armenia

ARMENIA AIRWAYS

AM AOC 063

AMW

Armenia

ARMENIAN HELICOPTERS

AM AOC 067

KAV

Armenia

FLY ARNA

AM AOC 075

ACY

Armenia

FLYONE ARMENIA

AM AOC 074

FIE

Armenia

NOVAIR

AM AOC 071

NAI

Armenia

SHIRAK AVIA

AM AOC 072

SHS

Armenia

SKYBALL

AM AOC 073

Nie dotyczy

Armenia

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Kongu (Brazzaville), w tym:

Kongo (Brazzaville)

CANADIAN AIRWAYS CONGO

CG-CTA 006

TWC

Kongo (Brazzaville)

EQUAFLIGHT SERVICES

CG-CTA 002

EKA

Kongo (Brazzaville)

EQUAJET

RAC06-007

EKJ

Kongo (Brazzaville)

TRANS AIR CONGO

CG-CTA 001

TSG

Kongo (Brazzaville)

SOCIETE NOUVELLE AIR CONGO

CG-CTA 004

nieznany

Kongo (Brazzaville)

Wszyscy przewoźnicy lotniczy certyfikowani przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Demokratycznej Republice Konga (DRK), w tym

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

AB BUSINESS

AAC/DG/OPS-09/14

nieznany

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

AIR FAST CONGO

AAC/DG/OPS-09/03

nieznany

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

AIR KASAI

AAC/DG/OPS-09/11

nieznany

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

AIR KATANGA

AAC/DG/OPS-09/08

nieznany

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

BUSY BEE CONGO

AAC/DG/OPS-09/04

nieznany

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

COMPAGNIE AFRICAINE D'AVIATION (CAA)

AAC/DG/OPS-09/02

DBP

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

CONGO AIRWAYS

AAC/DG/OPS-09/01

COG

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

GOMA EXPRESS

AAC/DG/OPS-09/13

nieznany

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

KIN AVIA

AAC/DG/OPS-09/10

nieznany

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

MALU AVIATION

AAC/DG/OPS-09/05

nieznany

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

SERVE AIR CARGO

AAC/DG/OPS-09/07

nieznany

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

SWALA AVIATION

AAC/DG/OPS-09/06

nieznany

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

TRACEP CONGO AVIATION

AAC/DG/OPS-09/15

nieznany

Demokratyczna Republika Konga (DRK)

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Dżibuti, w tym:

Dżibuti

DAALLO AIRLINES

nieznany

DAO

Dżibuti

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Gwinei Równikowej, w tym:

Gwinea Równikowa

CEIBA INTERCONTINENTAL

2011/0001/MTTCT/DGAC/SOPS

CEL

Gwinea Równikowa

CRONOS AIRLINES

2011/0004/MTTCT/DGAC/SOPS

nieznany

Gwinea Równikowa

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Erytrei, w tym:

Erytrea

ERITREAN AIRLINES

AOC rn 004

ERT

Erytrea

NASAIR ERITREA

AOC rn 005

NAS

Erytrea

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Kirgistanie, w tym:

Kirgistan

AERO NOMAD AIRLINES

57

ANK

Kirgistan

AEROSTAN

08

BSC

Kirgistan

PRZEDSIĘBIORSTWO LOTNICZE AIR KG

50

KGC

Kirgistan

AIRCOMPANY MOALEM AVIATION

56

AMA

Kirgistan

AVIA TRAFFIC COMPANY

23

AVJ

Kirgistan

CENTRAL ASIAN AVIATION SERVICES

58

KAS

Kirgistan

FLYSKY AIRLINES

53

FSQ

Kirgistan

GLOBAL 8 AIRLINES

59

nieznany

Kirgistan

HELI SKY

47

HAC

Kirgistan

KAP.KG AIRCOMPANY

52

KGS

Kirgistan

MAC.KG AIRLINES

61

MSK

Kirgistan

SAPSAN AIRLINE

54

KGB

Kirgistan

SKY JET

60

SJL

Kirgistan

SKY KG AIRLINES

41

KGK

Kirgistan

TRANS CARAVAN KG

55

TCK

Kirgistan

TEZ JET

46

TEZ

Kirgistan

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Liberii

Liberia

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Libii, w tym:

Libia

AFRIQIYAH AIRWAYS

007/01

AAW

Libia

AIR LIBYA

004/01

TLR

Libia

AL MAHA AVIATION

030/18

nieznany

Libia

BERNIQ AIRWAYS

032/21

BNL

Libia

BURAQ AIR

002/01

BRQ

Libia

GLOBAL AIR TRANSPORT

008/05

GAK

Libia

HALA AIRLINES

033/21

PODGRZEWANE WYROBY TYTONIOWE

Libia

LIBYAN AIRLINES

001/01

LAA

Libia

LIBYAN WINGS AIRLINES

029/15

LWA

Libia

PETRO AIR

025/08

PEO

Libia

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Nepalu, w tym:

Nepal

AIR DYNASTY HELI. S.

035/2001

nieznany

Nepal

ALTITUDE AIR

085/2016

nieznany

Nepal

BUDDHA AIR

014/1996

BHA

Nepal

FISHTAIL AIR

017/2001

nieznany

Nepal

SUMMIT AIR

064/2010

nieznany

Nepal

HELI EVEREST

086/2016

nieznany

Nepal

HIMALAYA AIRLINES

084/2015

HIM

Nepal

KAILASH HELICOPTER SERVICES

087/2018

nieznany

Nepal

MAKALU AIR

057 A/2009

nieznany

Nepal

MANANG AIR PVT

082/2014

nieznany

Nepal

MOUNTAIN HELICOPTERS

055/2009

nieznany

Nepal

PRABHU HELICOPTERS

081/2013

nieznany

Nepal

NEPAL AIRLINES CORPORATION

003/2000

RNA

Nepal

SAURYA AIRLINES

083/2014

nieznany

Nepal

SHREE AIRLINES

030/2002

SHA

Nepal

SIMRIK AIR

034/2000

nieznany

Nepal

SIMRIK AIRLINES

052/2009

RMK

Nepal

SITA AIR

033/2000

nieznany

Nepal

TARA AIR

053/2009

nieznany

Nepal

YETI AIRLINES

037/2004

NYT

Nepal

Następujący przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Rosji

Rosja

AURORA AIRLINES

486

SHU

Rosja

AVIACOMPANY „AVIASTAR-TU" CO. LTD

458

TUP

Rosja

IZHAVIA

479

IZA

Rosja

SPÓŁKA AKCYJNA „AIR COMPANY »YAKUTIA«"

464

SYL

Rosja

JOINT STOCK COMPANY „RUSJET"

498

RSJ

Rosja

JOINT STOCK COMPANY „UVT AERO"

567

UVT

Rosja

SPÓŁKA AKCYJNA LINIE LOTNICZE SIBERIA

31

SBI

Rosja

SPÓŁKA AKCYJNA LINIE LOTNICZE SMARTAVIA

466

AUL

Rosja

SPÓŁKA AKCYJNA „IRAERO AIRLINES"

480

IAE

Rosja

SPÓŁKA AKCYJNA „URAL AIRLINES"

18

SVR

Rosja

SPÓŁKA AKCYJNA PRZEDSIĘBIORSTWO LOTNICZE ALROSA

230

DRU

Rosja

SPÓŁKA AKCYJNA LINIE LOTNICZE NORDSTAR

452

TYA

Rosja

PRZEDSIĘBIORSTWO LOTNICZE JS „RUSLINE"

225

RLU

Rosja

LINIE LOTNICZE YAMAL JSC

142

LLM

Rosja

LLC „NORD WIND"

516

NWS

Rosja

LLC „AIRCOMPANY IKAR"

36

KAR

Rosja

LTD. I FLY

533

RSY

Rosja

LINIE LOTNICZE POBEDA LLC

562

PBD

Rosja

PUBLICZNA SPÓŁKA AKCYJNA „AEROFLOT - RUSSIAN AIRLINES"

1

AFL

Rosja

LINIE LOTNICZE ROSSIYA, SPÓŁKA AKCYJNA

2

SDM

Rosja

PRZEDSIĘBIORSTWO LOTNICZE SKOL LLC

228

CDV

Rosja

SPÓŁKA AKCYJNA UTAIR AVIATION

6

UTA

Rosja

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny na Wyspach Świętego Tomasza i Książęcej, w tym:

Wyspy Świętego Tomasza i Książęca

AFRICA'S CONNECTION

10/AOC/2008

ACH

Wyspy Świętego Tomasza i Książęca

STP AIRWAYS

03/AOC/2006

STP

Wyspy Świętego Tomasza i Książęca

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Sierra Leone

Sierra Leone

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Sudanie, w tym:

Sudan

ALFA AIRLINES SD

54

AAJ

Sudan

BADR AIRLINES

35

BDR

Sudan

BLUE BIRD AVIATION

11

BLB

Sudan

ELIDINER AVIATION

8

DND

Sudan

GREEN FLAG AVIATION

17

GNF

Sudan

HELEJETIC AIR

57

HJT

Sudan

KATA AIR TRANSPORT

9

KTV

Sudan

KUSH AVIATION CO.

60

KUH

Sudan

NOVA AIRWAYS

46

NOV

Sudan

SUDAN AIRWAYS CO.

1

SUD

Sudan

SUN AIR

51

SNR

Sudan

TARCO AIR

56

TRQ

Sudan

"

(1) Przewoźnikom lotniczym wymienionym w załączniku A można zezwolić na wykonywanie praw przewozowych poprzez dzierżawę statków powietrznych z załogą od przewoźnika lotniczego niepodlegającego zakazowi wykonywania przewozów, pod warunkiem spełnienia wymagań odpowiednich norm bezpieczeństwa.


ZAŁĄCZNIK II

„ZAŁĄCZNIK B

WYKAZ PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH PODLEGAJĄCYCH OGRANICZENIOM W WYKONYWANIU PRZEWOZÓW W RAMACH UNII (1)

Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego („AOC") (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic)

Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (»AOC«)

Trzyliterowy kod ICAO

Państwo operatora

Typ statków powietrznych objętych ograniczeniami

Znaki rejestracyjne oraz numery seryjne, o ile są dostępne, statków powietrznych objętych ograniczeniami

Państwo rejestracji

IRAN AIR

IR.AOC.100

IRA

Iran

Wszystkie statki powietrzne typu Fokker F100 i typu Boeing B747

Statki powietrzne typu Fokker F100 zgodnie z zapisem w AOC; statki powietrzne typu Boeing B747 zgodnie z zapisem w AOC

Iran

AIR KORYO

GAC-AOC/KOR-01

KOR

Korea Północna

Cała flota z wyjątkiem: 2 statków powietrznych typu TU-204

Cała flota z wyjątkiem: P-632, P-633

Korea Północna

"

(1) Przewoźnikom lotniczym wymienionym w załączniku B można zezwolić na wykonywanie praw przewozowych poprzez dzierżawę statków powietrznych z załogą od przewoźnika lotniczego niepodlegającego zakazowi wykonywania przewozów, pod warunkiem spełnienia wymagań odpowiednich norm bezpieczeństwa.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00