Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 216 str. 11
Wersja aktualna od 2023-09-21
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 216 str. 11
Wersja aktualna od 2023-09-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/1676

z dnia 7 lipca 2023 r.

uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 w odniesieniu do definicji stawek jednostkowych, kwot ryczałtowych i stawek ryczałtowych oraz finansowania niepowiązanego z kosztami stosowanych w celu refundacji przez Komisję wydatków poniesionych przez państwa członkowskie

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (1), w szczególności jego art. 94 ust. 4 i art. 95 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W celu uproszczenia korzystania z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) oraz zmniejszenia obciążenia administracyjnego beneficjentów należy zdefiniować niektóre stawki jednostkowe oraz określić kwoty finansowania niepowiązanego z kosztami, które są dostępne w ramach refundacji wkładu Unii na rzecz programów. Zgodnie z art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1060 te stawki jednostkowe i kwoty finansowania niepowiązanego z kosztami mogą być również wykorzystywane w operacjach kwalifikujących się do EFS+ i wspieranych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

(2)

Stawki jednostkowe na potrzeby refundacji wydatków poniesionych przez państwa członkowskie zostały określone na podstawie rzetelnej, sprawiedliwej i weryfikowalnej metody obliczeń w oparciu o dane historyczne i statystyczne, zgodnie z art. 94 ust. 2 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/1060.

(3)

Przy określaniu kwot finansowania niepowiązanego z kosztami Komisja przestrzegała zasady należytego zarządzania finansami, w szczególności zasady, zgodnie z którą wykorzystane zasoby mają być adekwatne do prowadzonych inwestycji.

(4)

Biorąc pod uwagę dodatkowe działania niezbędne do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich, w tym uchodźców i osób uciekających przed rosyjską agresją na Ukrainę, należy określić szczególne stawki jednostkowe w odniesieniu do odpowiednich rodzajów operacji.

(5)

Uproszczenie realizacji operacji w dziedzinach kształcenia formalnego, szkolenia pracowników, szkolenia zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo oraz poradnictwa w dziedzinie zatrudnienia przyczyni się również do skutecznego wdrożenia Europejskiego Roku Umiejętności.

(6)

Potwierdzając zobowiązania w ramach Planu działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych (2) wraz z nowym głównym celem Unii na 2030 r. w zakresie ubóstwa i włączenia społecznego, należy ułatwiać realizację i tworzyć zachęty do wdrażania operacji, które pomagają zmniejszyć liczbę osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. W związku z tym należy określić uproszczone metody rozliczania kosztów i systemy finansowania niepowiązanego z kosztami w odniesieniu do operacji w zakresie świadczenia usługi opieki w domu i usług opieki środowiskowej, a także operacji w zakresie świadczenia usług mieszkaniowych i innych niż mieszkaniowe dla ofiar przemocy domowej i osób doświadczających krótkotrwałej lub długotrwałej bezdomności.

(7)

Istnieją znaczne różnice między państwami członkowskimi w odniesieniu do poziomu kosztów tego rodzaju operacji. Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami kwoty określone przez Komisję odzwierciedlają specyfikę każdego państwa członkowskiego.

(8)

Aby zapewnić adekwatność stawek jednostkowych do faktycznie ponoszonych kosztów oraz adekwatność kwot finansowania niepowiązanego do prowadzonych inwestycji w całym okresie programowania, przewidziano odpowiednie metody dostosowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Przedmiot i zakres stosowania

W załączniku określono warunki refundacji wkładu Unii na rzecz operacji prowadzonych w ramach EFS+ i FST w oparciu o stawki jednostkowe i finansowanie niepowiązane z kosztami, w tym rodzaje operacji, których to dotyczy, rezultaty, które należy osiągnąć, lub warunki, które należy spełnić, kwoty takiej refundacji, a także metodę dostosowania tej kwoty.

Artykuł 2

Wydatki kwalifikowalne

Kwoty obliczone na podstawie niniejszego rozporządzenia uznaje się za wydatki kwalifikowalne do celów stosowania rozporządzenia (UE) 2021/1060.

Artykuł 3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 lipca 2023 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159.

(2) Plan działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych (europa.eu).


ZAŁĄCZNIK

Warunki refundacji wkładu Unii na rzecz programów zgodnie z art. 94 ust. 4 oraz art. 95 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1060 w oparciu o stawki jednostkowe i finansowanie niepowiązane z kosztami w przypadku operacji w obszarach kształcenia formalnego, szkoleń, poradnictwa w dziedzinie zatrudnienia, usług opieki w domu i usług środowiskowej opieki dziennej oraz usług wsparcia dla ofiar przemocy domowej i osób bezdomnych

Kwoty i warunki określone w niniejszym rozporządzeniu nie mają zastosowania do programów, dla których ustalono osobne, konkretne uproszczone metody rozliczania kosztów lub systemy finansowania niepowiązanego z kosztami, w odniesieniu do odpowiednich rodzajów operacji, zgodnie z art. 94 ust. 3 oraz art. 95 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1060.

1. OPERACJE DOTYCZĄCE KSZTAŁCENIA FORMALNEGO, KTÓRE MOGĄ BYĆ OBJĘTE REFUNDACJĄ W OPARCIU O STAWKI JEDNOSTKOWE

1.1. Rodzaje operacji

Operacje kształcenia formalnego (od wczesnej edukacji do kształcenia na poziomie wyższym, w tym formalnego kształcenia zawodowego).

1.2. Definicja wskaźnika uruchamiającego wypłacenie stawek jednostkowych

Nazwa wskaźnika: Uczestnik kształcenia formalnego przez jeden rok szkolny

Jednostka pomiaru danego wskaźnika: Liczba uczestników, w przypadku których zweryfikowano status uczestnictwa w ciągu jednego roku szkolnego/akademickiego w kształceniu formalnym, zróżnicowanym według klasyfikacji ISCED Zweryfikowane uczestnictwo oznacza, że potwierdzenie uczestnictwa ucznia/studenta w kształceniu formalnym lub szkoleniu jest weryfikowane przez organy krajowe dwa lub trzy razy w ciągu roku szkolnego/akademickiego, zgodnie z normalnymi praktykami i procedurami każdego państwa członkowskiego.

Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/International_Standard_Classification_of_Education_(ISCED)

1.3. Wysokość stawki (w EUR)

Kwoty określone w tabelach 1a i 1b poniżej obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty bezpośrednio związane z dostarczaniem podstawowych towarów i usług w ramach kształcenia formalnego, w tym czesne, wpisowe, opłaty egzaminacyjne, wycieczki szkolne, koszty stołówki.

Inne kategorie kosztów, które mogą być niezbędne do realizacji operacji, takie jak dodatki wypłacane uczestnikom, koszty transportu, zakwaterowania lub inne rodzaje wsparcia udzielanego uczestnikom, nie są pokrywane w ramach stawki jednostkowej, a zatem mogą stanowić dodatkowe koszty kwalifikowalne zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1060, rozporządzeniami dotyczącymi poszczególnych funduszy i krajowymi zasadami kwalifikowalności.

Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji kształcenia formalnego w ramach tego samego programu na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.

Kwoty te dotyczą uczestnictwa w pełnym wymiarze godzin w roku szkolnym/akademickim.

W przypadku uczestnictwa w niepełnym wymiarze godzin, kwotę ustala się proporcjonalnie do uczestnictwa danego ucznia/studenta. Jeżeli kurs trwa krócej niż jeden pełny rok szkolny/akademicki, kwotę ustala się proporcjonalnie do czasu trwania kursu.

W odniesieniu do kursów trwających co najmniej jeden pełny rok szkolny/akademicki, kwoty te mogą zostać zwrócone państwu członkowskiemu na następującej podstawie: 50 % za pierwszy dowód uczęszczania w roku szkolnym/akademickim (zwykle na początku roku szkolnego/akademickiego, zgodnie z przepisami i praktykami krajowymi), 30 % za drugi i 20 % za trzeci i końcowy dowód uczęszczania na zajęcia. W przypadku tych państw członkowskich, których systemy krajowe przewidują zbieranie tych informacji tylko dwa razy do roku, lub w przypadku kursów trwających krócej niż jeden pełny rok szkolny/akademicki, zwrot wyniesie 50 % za pierwsze potwierdzenie uczestnictwa i 50 % za drugie i końcowe potwierdzenie uczestnictwa.

Kursy mogą odbywać się na miejscu, online lub w formacie hybrydowym, przy czym zawsze muszą być realizowane w obecności zarówno instruktora, jak i uczestników.

W celu uwzględnienia dodatkowych działań wymaganych do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców (1), w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, w tabeli 1b określono konkretne wartości dla operacji skierowanych do tej grupy docelowej. Wartości te mogą być stosowane zamiast odpowiednich wartości określonych w tabeli 1a. Nie są to wartości skumulowane i nie można ich stosować w połączeniu z tabelą 1a.

Te same warunki refundacji mają zastosowanie do wartości określonych w tabelach 1a i 1b. Z uwagi na fakt, że jedyną różnicą jest grupa docelowa, należy określić szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu dla uczestników zgodnie z konkretnymi krajowymi definicjami i praktykami.

1.4. Metoda dostosowania

Stawki jednostkowe i wartości w tabeli 1a mogą być co roku automatycznie dostosowywane przez zastosowanie indeksu kosztów zatrudnienia dla edukacji (2). Podstawowym wskaźnikiem służącym do ustalania wartości w tabeli 1a jest LCIEducation2021 (indeks kosztów zatrudnienia na 2021 r.). Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

Dostosowanie to opiera się na następującym wzorze:

AdjustedSCO = BaseSCO x LCIEducation latest

Kwoty określone w tabeli 1b mogą zostać automatycznie dostosowane poprzez pomnożenie dostosowanych stawek jednostkowych z tabeli 1a przez współczynnik 1,10.

Tabela 1a

Wysokość stawek za uczestnictwo w kształceniu formalnym (w EUR)

„nd." oznacza, że nie są dostępne dane dotyczące konkretnego poziomu kształcenia w danym państwie członkowskim.

Rokiem referencyjnym do celów gromadzenia danych jest rok 2021, z wyjątkiem pól dotyczących FR i NL, w przypadku których rokiem referencyjnym jest rok 2019.


AT

BE

BG

CY

CZ

DE

DK

EE

EL

ES

FI

FR

HU

HR

Wczesna edukacja

ED0

5 614

nd.

2 649

2 133

3 704

9 655

10 912

5 179

nd.

4 121

10 618

5 963

3 145

2 627

Wczesna edukacja - rozwój edukacyjny

ED01

4 848

nd.

nd.

357

nd.

13 279

15 775

nd.

nd.

4 132

18 275

nd.

3 152

nd.

Wychowanie przedszkolne

ED02

5 793

7 243

2 649

2 771

3 704

8 288

8 012

nd.

2 994

4 117

8 872

5 963

3 145

3 275

Kształcenie podstawowe

ED1

10 777

8 577

1 858

7 635

3 871

7 981

11 103

5 402

3 734

4 566

8 305

5 768

3 233

5 537

Kształcenie podstawowe i średnie I stopnia (poziomy 1 i 2)

ED1_2

12 451

9 331

2 167

8 055

5 036

9 067

11 338

5 474

3 729

4 969

9 948

6 456

3 054

3 072

Kształcenie średnie I stopnia

ED2

14 177

10 995

2 574

8 936

6 626

9 812

11 786

5 645

3 719

5 710

13 247

7 319

2 889

nd.

Kształcenie średnie I stopnia - ogólne

ED24

13 332

nd.

2 359

8 936

6 635

9 812

11 770

5 627

3 719

5 710

13 247

7 319

2 889

nd.

Kształcenie średnie I stopnia - zawodowe

ED25

nd.

nd.

nd.

nd.

5 134

nd.

16 126

5 773

nd.

nd.

nd.

nd.

3 301

nd.

Kształcenie średnie II stopnia

ED3

13 111

11 124

2 033

9 844

5 773

9 895

9 831

4 060

3 229

6 400

7 867

9 583

3 306

3 359

Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne (poziomy 3 i 4)

ED3_4

12 791

11 124

2 030

9 844

5 664

8 769

9 831

4 234

2 665

6 400

7 867

9 522

3 411

3 359

Kształcenie średnie II stopnia - ogólne

ED34

10 760

10 812

1 835

8 888

4 926

10 599

9 790

2 930

2 781

5 432

7 569

9 421

3 225

nd.

Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - ogólne (poziomy 34 i 44)

ED34_44

11 933

10 812

1 835

8 888

4 709

1 099

9 790

2 930

2 781

5 432

7 569

9 403

3 225

nd.

Kształcenie średnie II stopnia - zawodowe

ED35

14 711

11 365

2 232

14 624

6 108

9 236

9 895

5 678

4 280

8 471

7 990

9 890

3 401

3 408

Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - zawodowe (poziomy 35 i 45)

ED35_45

13 314

11 365

2 224

14 624

6 060

7 615

9 895

5 782

2 513

8 471

7 990

9 741

3 580

3 408

Kształcenie policealne

ED4

2 054

nd.

354

nd.

836

4 893

nd.

6 276

333

nd.

nd.

6 688

4 242

nd.

Kształcenie policealne

ED44

nd.

nd.

nd.

nd.

653

10 323

nd.

nd.

nd.

nd.

nd.

6 437

nd.

nd.

Kształcenie policealne - zawodowe

ED45

1 359

nd.

354

nd.

1 222

4 545

nd.

6 276

333

nd.

nd.

6 748

4 242

nd.

Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych

ED5

14 857

10 474

nd.

557

13 910

1 920

9 000

nd.

nd.

5 383

9 138

8 829

465

nd.

Szkolnictwo wyższe (poziomy 5-8)

ED5-8

15 483

9 376

2 627

2 900

4 784

6 806

9 173

3 790

1 144

4 029

8 590

6 739

2 828

3 929

Szkolnictwo wyższe z wyłączeniem krótkiego cyklu kształcenia na poziomie studiów wyższych (poziomy 6-8)

ED6-8

15 596

9 338

2 627

3 178

4 756

6 817

9 195

3 790

1 144

3 665

8 590

6 105

2 926

3 353


IE

IT

LV

LT

LU

MT

NL

PL

PT

RO

SI

SK

SE

Wczesna edukacja

ED0

7 707

5 346

3 824

3 807

17 293

6 240

7 161

2 767

3 286

1 805

5 173

3 445

13 449

Wczesna edukacja - rozwój edukacyjny

ED01

nd.

nd.

nd.

3 794

nd.

nd.

nd.

nd.

nd.

3 746

6 171

nd.

17 407

Wychowanie przedszkolne

ED02

5 526

5 346

3 384

3 809

17 293

6 240

7 161

2 767

3 449

1 724

4 731

3 445

12 033

Kształcenie podstawowe

ED1

7 404

6 110

3 600

3 577

17 158

6 132

7 936

3 754

5 229

1 169

5 570

4 148

10 677

Kształcenie podstawowe i średnie I stopnia (poziomy 1 i 2)

ED1_2

7 507

6 282

3 621

3 563

17 931

7 502

9 053

3 753

5 801

1 770

6 000

3 919

10 642

Kształcenie średnie I stopnia

ED2

7 788

6 552

3 664

3 553

19 256

10 281

10 712

3 749

6 782

2 543

7 006

3 713

10 564

Kształcenie średnie I stopnia - ogólne

ED24

8 324

6 552

3 660

3 532

19 256

10 230

9 426

3 749

nd.

2 543

7 006

3 640

10 564

Kształcenie średnie I stopnia - zawodowe

ED25

nd.

6 615

4 956

4 788

nd.

16 143

14 131

nd.

nd.

nd.

nd.

6 970

nd.

Kształcenie średnie II stopnia

ED3

7 964

6 654

4 369

3 839

18 676

9 626

8 193

3 236

6 113

2 414

4 839

4 262

11 012

Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne (poziomy 3 i 4)

ED3_4

8 532

6 654

4 420

4 003

18 435

9 626

8 193

3 130

6 113

2 232

4 839

4 311

10 823

Kształcenie średnie II stopnia - ogólne

ED34

8 496

5 946

3 935

3 495

16 939

10 104

8 997

2 848

nd.

5 200

5 589

3 867

9 710

Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - ogólne (poziomy 34 i 44)

ED34_44

8 496

nd.

3 935

3 495

16 939

10 100

8 997

2 848

nd.

5 200

5 589

3 867

9 689

Kształcenie średnie II stopnia - zawodowe

ED35

nd.

nd.

5 016

4 813

19 760

8 312

7 781

3 537

nd.

320

4 489

4 455

13 189

Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - zawodowe (poziomy 35 i 45)

ED35_45

4 192

nd.

5 053

4 826

19 344

8 312

7 781

3 320

nd.

416

4 489

4 515

12 633

Kształcenie policealne

ED4

15 476

nd.

5 314

4 843

2 769

9 569

5 360

1 793

nd.

838

nd.

546

6 657

Kształcenie policealne

ED44

4 192

nd.

nd.

nd.

nd.

9 569

nd.

nd.

nd.

nd.

nd.

nd.

8 894

Kształcenie policealne - zawodowe

ED45

15 476

nd.

5 314

4 843

2 769

8 624

5 360

1 793

nd.

838

nd.

5 457

5 353

Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych

ED5

nd.

2 771

3 637

nd.

4 734

11 289

7 099

5 684

2 471

nd.

2 378

4 999

6 205

Szkolnictwo wyższe (poziomy 5-8)

ED5-8

6 298

2 528

2 750

2 495

23 639

12 754

6 750

3 356

2 993

3 517

6 835

3 484

10 356

Szkolnictwo wyższe z wyłączeniem krótkiego cyklu kształcenia na poziomie studiów wyższych (poziomy 6-8)

ED6-8

7 315

2 526

2 609

2 495

26 424

12 907

6 745

3 356

2 967

3 517

7 468

3 460

10 788


Tabela 1b

Wysokość stawek za uczestnictwo w kształceniu formalnym (w EUR), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców, w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie

„nd." - nie są dostępne dane dotyczące konkretnego poziomu kształcenia w danym państwie członkowskim.


AT

BE

BG

CY

CZ

DE

DK

EE

EL

ES

FI

FR

HU

HR

Wczesna edukacja

ED0

6 175

nd.

2 914

2 346

4 074

10 621

12 003

5 697

nd.

4 533

11 680

6 559

3 459

2 890

Wczesna edukacja - rozwój edukacyjny

ED01

5 333

nd.

nd.

393

nd.

14 607

17 352

nd.

nd.

4 545

20 103

nd.

3 467

nd.

Wychowanie przedszkolne

ED02

6 372

7 967

2 914

3 048

4 276

9 116

8 814

nd.

3 294

4 529

9 759

6 559

3 459

3 602

Kształcenie podstawowe

ED1

11 854

9 435

2 044

8 398

4 259

8 779

12 213

5 942

4 108

5 023

9 135

6 345

3 556

6 091

Kształcenie podstawowe i średnie I stopnia (poziomy 1 i 2)

ED1_2

13 696

10 264

2 384

8 860

5 540

9 974

12 472

6 021

4 102

5 466

10 943

7 102

3 360

3 379

Kształcenie średnie I stopnia

ED2

15 594

12 095

2 832

9 830

7 288

10 794

12 965

6 210

4 091

6 281

14 571

8 051

3 177

nd.

Kształcenie średnie I stopnia - ogólne

ED24

14 665

nd.

2 595

9 830

7 298

10 794

12 947

6 189

4 091

6 281

14 571

8 051

3 177

nd.

Kształcenie średnie I stopnia - zawodowe

ED25

nd.

nd.

nd.

nd.

5 648

nd.

17 739

6 350

nd.

nd.

nd.

nd.

3 631

nd.

Kształcenie średnie II stopnia

ED3

14 422

12 237

2 237

10 829

6 350

10 884

10 814

4 466

3 551

7 040

8 653

10 541

3 636

3 694

Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne (poziomy 3 i 4)

ED3_4

14 070

12 237

2 233

10 829

6 230

9 646

10 814

4 658

2 931

7 040

8 653

10 474

3 752

3 694

Kształcenie średnie II stopnia - ogólne

ED34

11 836

11 893

2 019

9 776

5 419

11 659

10 769

3 223

3 059

5 975

8 326

10 363

3 547

nd.

Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - ogólne (poziomy 34 i 44)

ED34_44

13 126

11 893

2 019

9 776

5 180

1 209

10 769

3 223

3 059

5 975

8 326

10 343

3 547

nd.

Kształcenie średnie II stopnia - zawodowe

ED35

16 182

12 501

2 455

16 086

6 719

10 159

10 885

6 246

4 708

9 318

8 789

10 879

3 741

3 748

Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - zawodowe (poziomy 35 i 45)

ED35_45

14 645

12 501

2 446

16 086

6 666

8 376

10 885

6 360

2 764

9 318

8 789

10 715

3 938

3 748

Kształcenie policealne

ED4

2 259

nd.

389

nd.

919

5 382

nd.

6 904

366

nd.

nd.

7 357

4 666

nd.

Kształcenie policealne

ED44

nd.

nd.

nd.

nd.

719

11 355

nd.

nd.

nd.

nd.

nd.

7 081

nd.

nd.

Kształcenie policealne - zawodowe

ED45

1 495

nd.

389

nd.

1 345

5 000

nd.

6 904

366

nd.

nd.

7 423

4 666

nd.

Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych

ED5

16 342

11 521

nd.

613

15 301

2 112

9 900

nd.

nd.

5 922

10 052

9 712

511

nd.

Szkolnictwo wyższe (poziomy 5-8)

ED5-8

17 031

10 314

2 890

3 190

5 263

7 487

10 090

4 169

1 258

4 431

9 449

7 413

3 111

4 321

Szkolnictwo wyższe z wyłączeniem krótkiego cyklu kształcenia na poziomie studiów wyższych (poziomy 6-8)

ED6-8

17 155

10 272

2 890

3 496

5 231

7 498

10 114

4 169

1 258

4 031

9 449

6 716

3 218

3 688


IE

IT

LV

LT

LU

MT

NL

PL

PT

RO

SI

SK

SE

Wczesna edukacja

ED0

8 477

5 881

4 207

4 188

19 022

6 864

7 877

3 044

3 615

1 986

5 691

3 790

14 794

Wczesna edukacja - rozwój edukacyjny

ED01

nd.

nd.

nd.

4 173

nd.

nd.

nd.

nd.

nd.

4 121

6 788

nd.

19 147

Wychowanie przedszkolne

ED02

6 079

5 881

3 723

4 190

19 022

6 864

7 877

3 044

3 794

1 897

5 204

3 790

13 236

Kształcenie podstawowe

ED1

8 144

6 721

3 960

3 935

18 874

6 746

8 730

4 129

5 752

1 285

6 127

4 562

11 745

Kształcenie podstawowe i średnie I stopnia (poziomy 1 i 2)

ED1_2

8 257

6 910

3 983

3 919

19 724

8 252

9 958

4 128

6 381

1 947

6 600

4 311

11 706

Kształcenie średnie I stopnia

ED2

8 566

7 207

4 031

3 909

21 182

11 309

11 783

4 124

7 461

2 797

7 707

4 085

11 620

Kształcenie średnie I stopnia - ogólne

ED24

9 156

7 207

4 026

3 885

21 182

11 253

10 369

4 124

nd.

2 797

7 707

4 004

11 620

Kształcenie średnie I stopnia - zawodowe

ED25

nd.

7 277

5 452

5 267

nd.

17 758

15 544

nd.

nd.

nd.

nd.

7 667

nd.

Kształcenie średnie II stopnia

ED3

8 760

7 319

4 806

4 223

20 543

10 589

9 012

3 559

6 725

2 655

5 323

4 688

12 114

Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne (poziomy 3 i 4)

ED3_4

9 385

7 319

4 862

4 404

20 278

10 589

9 012

3 443

6 725

2 455

5 323

4 742

11 905

Kształcenie średnie II stopnia - ogólne

ED34

9 345

6 540

4 329

3 844

18 633

11 115

9 897

3 133

nd.

5 720

6 148

4 254

10 681

Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - ogólne (poziomy 34 i 44)

ED34_44

9 345

nd.

4 329

3 844

18 633

11 110

9 897

3 133

nd.

5 720

6 148

4 254

10 657

Kształcenie średnie II stopnia - zawodowe

ED35

nd.

nd.

5 517

5 295

21 736

9 143

8 559

3 891

nd.

351

4 938

4 901

14 508

Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - zawodowe (poziomy 35 i 45)

ED35_45

4 611

nd.

5 558

5 309

21 279

9 143

8 559

3 652

nd.

457

4 938

4 967

13 897

Kształcenie policealne

ED4

17 023

nd.

5 845

5 327

3 046

10 526

5 896

1 972

nd.

922

nd.

601

7 323

Kształcenie policealne

ED44

4 611

nd.

nd.

nd.

nd.

10 526

nd.

nd.

nd.

nd.

nd.

nd.

9 783

Kształcenie policealne - zawodowe

ED45

17 023

nd.

5 845

5 327

3 046

9 486

5 896

1 972

nd.

922

nd.

6 003

5 888

Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych

ED5

nd.

3 048

4 001

nd.

5 207

12 417

7 809

6 253

2 718

nd.

2 616

5 499

6 825

Szkolnictwo wyższe (poziomy 5-8)

ED5-8

6 928

2 781

3 025

2 744

26 003

14 030

7 425

3 691

3 292

3 868

7 518

3 833

11 392

Szkolnictwo wyższe z wyłączeniem krótkiego cyklu kształcenia na poziomie studiów wyższych (poziomy 6-8)

ED6-8

8 047

2 779

2 870

2 744

29 067

14 197

7 420

3 691

3 263

3 868

8 214

3 806

11 866

2. OPERACJE DOTYCZĄCE SZKOLENIA ZAREJESTROWANYCH BEZROBOTNYCH, OSÓB POSZUKUJĄCYCH ZATRUDNIENIA LUB OSÓB BIERNYCH ZAWODOWO

2.1. Rodzaje operacji

Wszelkie operacje dotyczące szkolenia zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo. Szkolenia mogą mieć charakter głównie instytucjonalny albo mogą być prowadzone głównie w miejscu pracy, jednak pewna ich część musi odbywać się w kontekście instytucjonalnym.

W przypadku szkoleń instytucjonalnych kursy mogą odbywać się na miejscu, online lub w formacie hybrydowym, przy czym zawsze muszą być realizowane w obecności zarówno instruktora, jak i uczestników. Szkolenia w miejscu pracy muszą zawsze odbywać się na miejscu.

2.2. Definicja wskaźnika uruchamiającego wypłacenie stawek jednostkowych

Nazwa wskaźnika: Liczba uczestników, którzy pomyślnie ukończyli szkolenie

Jednostka pomiaru danego wskaźnika: Liczba uczestników, którzy pomyślnie ukończyli szkolenie

Szkolenie jest uznawane za »pomyślnie ukończone«, jeżeli wydany zostanie dokument potwierdzający ukończenie zgodnie z krajowymi przepisami lub praktykami. Dokumentem tym może być np. certyfikat wystawiony przez organizatora szkoleń lub równoważny dokument akceptowany zgodnie z krajowymi przepisami lub praktykami.

Warunek pomyślnego ukończenia szkolenia nie zostanie uznany za spełniony, jeżeli uczestnik ukończy tylko niektóre z modułów szkolenia.

2.3. Kwoty (w EUR)

Kwoty określone w tabelach 2a i 2b poniżej obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty bezpośrednio związane z prowadzeniem szkoleń.

Inne kategorie kosztów, które mogą być niezbędne do realizacji operacji, takie jak dodatki wypłacane uczestnikom, koszty transportu, zakwaterowania lub inne rodzaje wsparcia udzielanego uczestnikom, nie są pokrywane w ramach stawki jednostkowej, a zatem mogą stanowić dodatkowe koszty kwalifikowalne zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1060, rozporządzeniami dotyczącymi poszczególnych funduszy i krajowymi zasadami kwalifikowalności.

Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących szkolenia zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo w ramach tego samego programu zarządzanego przez ten sam organ na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.

W celu uwzględnienia dodatkowych działań wymaganych do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców (3), w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, w tabeli 2b określono konkretne wartości dla operacji skierowanych do tej grupy docelowej. Wartości te mogą być stosowane zamiast odpowiednich wartości określonych w tabeli 2a. Nie są to wartości skumulowane i nie można ich stosować w połączeniu z tabelą 2a.

Te same warunki refundacji mają zastosowanie do wartości określonych w tabelach 2a i 2b. Z uwagi na fakt, że jedyną różnicą jest grupa docelowa, należy określić szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu dla uczestników zgodnie z konkretnymi krajowymi definicjami, zasadami i praktykami.

W przypadku państw członkowskich wymienionych w tabeli 5:

-

stawki określone w tabelach 2a i 2b należy pomnożyć przez wskaźnik właściwy dla danego programu regionalnego;

-

w przypadku gdy programy obejmują więcej niż jeden region, kwota do refundacji obliczana jest z uwzględnieniem regionu, w którym realizowane są operacja lub projekt.

2.4. Metoda dostosowania

Stawka jednostkowa określona w tabeli 2a może być co roku automatycznie dostosowywana przez zastosowanie indeksu kosztów zatrudnienia dla edukacji (4). Wskaźnikiem podstawowym wykorzystanym do ustalenia wartości w tabeli 2a jest LCIEducation2021 (indeks kosztów zatrudnienia na 2021 r.). Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

Dostosowanie to opiera się na następującym wzorze: AdjustedSCO = BaseSCO x LCIEducation latest

Stawki jednostkowe określone w tabeli 2b mogą zostać automatycznie dostosowane poprzez pomnożenie dostosowanych stawek jednostkowych z tabeli 2a przez współczynnik 1,10.

Tabela 2a

Wysokość stawek za szkolenie zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo (w EUR)

Rokiem referencyjnym jest rok 2021, z wyjątkiem pól oznaczonych „*", w przypadku których rokiem referencyjnym jest rok 2019.


Państwo członkowskie

AT

BE

BG

CY

CZ

DE

DK

EE

EL

ES

FI

FR*

HU

HR

EUR

2 944

3 635

1 143

3 133

838

7 757

6 344

1 052

2 193

2 870

6 141

6 512 *

2 464

831

Państwo członkowskie

IE

IT

LV

LT

LU

MT

NL*

PL

PT

RO

SI

SK

SE

EUR

12 362

3 697

1 103

2 060

19 971

3 292

5 219 *

785

1 216

1 244

1 088

626

8 555


Tabela 2b

Wysokość stawek za szkolenie zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo (w EUR), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców, w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie

Państwo członkowskie

AT

BE

BG

CY

CZ

DE

DK

EE

EL

ES

FI

FR*

HU

HR

EUR

3 239

3 998

1 257

3 446

922

8 533

6 979

1 157

2 413

3 158

6 755

7 163 *

2 711

914

Państwo członkowskie

IE

IT

LV

LT

LU

MT

NL*

PL

PT

RO

SI

SK

SE

EUR

13 598

4 067

1 213

2 266

21 968

3 621

5 741 *

863

1 338

1 368

1 197

689

9 411

3. OPERACJE DOTYCZĄCE OFEROWANIA SZKOLEŃ OSOBOM ZATRUDNIONYM

3.1. Rodzaje operacji

Wszelkie operacje dotyczące działań szkoleniowych, których głównym celem jest uzyskanie nowych kompetencji lub rozwój i poprawa istniejących kompetencji i które są finansowane przynajmniej częściowo przez przedsiębiorstwa i skierowane do ich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Praktyki zawodowe lub umowy szkoleniowe są wyłączone.

Kursy szkoleniowe mogą odbywać się na miejscu, online lub w formacie hybrydowym, przy czym zawsze muszą być realizowane w obecności zarówno instruktora, jak i uczestników.

3.2. Definicja wskaźników uruchamiających wypłacenie stawek jednostkowych

Nazwa wskaźnika:

1)

Stawka godzinowa w przypadku szkolenia osób zatrudnionych

2)

Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie

Jednostka pomiaru danego wskaźnika:

1)

Liczba ukończonych godzin szkolenia osób zatrudnionych w przeliczeniu na uczestnika

2)

Liczba godzin, za które wypłaca się pracownikowi wynagrodzenie za czas przeznaczony na szkolenie.

Liczbę godzin należy wykazać za pomocą możliwego do sprawdzenia systemu zarządzania czasem zgodnie z przyjętymi standardowymi praktykami krajowymi.

3.3. Wysokość stawki (w EUR)

Kwoty określone w tabelach 3a i 3b obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty operacji, w tym następujące kategorie kosztów:

-

opłaty i płatności za kursy szkoleniowe,

-

podróże i dodatki wypłacane uczestnikom związane z kursami szkoleniowymi,

-

koszty pracy wewnętrznych instruktorów związane ze szkoleniami (koszty bezpośrednie i pośrednie),

-

koszty ośrodka szkoleniowego, sal szkoleniowych i materiałów dydaktycznych.

Czas spędzony na szkoleniach odnosi się do płatnego czasu pracy (w godzinach) spędzonego na szkoleniach; obejmuje to tylko rzeczywisty czas szkolenia i tylko czas spędzony w ramach płatnego czasu pracy.

W przypadku, w którym wynagrodzenie pracownika za czas przeznaczony na szkolenie nie jest kosztem kwalifikowalnym, refundowana jest tylko stawka jednostkowa 1). W przypadku, w którym wynagrodzenie pracownika za czas przeznaczony na szkolenie jest uznawane za koszt kwalifikowalny, refundowana jest łączna kwota stawek jednostkowych 1) i 2).

Jak określono w rozporządzeniu w sprawie wspólnych przepisów, szczegółowe kryteria kwalifikowalności i wymogi dotyczące ścieżki audytu należy ustalić zgodnie z określonymi krajowymi definicjami, zasadami i praktykami.

Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących oferowania szkoleń osobom zatrudnionym w ramach tego samego programu zarządzanego przez ten sam organ na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.

W celu uwzględnienia dodatkowych działań wymaganych do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców (5), w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, w tabeli 3b określono konkretne wartości dla operacji skierowanych do tej grupy docelowej. Wartości te mogą być stosowane zamiast odpowiednich wartości określonych w tabeli 3a. Nie są to wartości skumulowane i nie można ich stosować w połączeniu z tabelą 3a.

Te same warunki refundacji mają zastosowanie do wartości określonych w tabelach 3a i 3b. Z uwagi na fakt, że jedyną różnicą jest grupa docelowa, należy określić szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu dla uczestników zgodnie z konkretnymi krajowymi definicjami i praktykami.

W przypadku państw członkowskich wymienionych w tabeli 5:

-

stawki określone w tabelach 3a i 3b należy pomnożyć przez wskaźnik właściwy dla danego programu regionalnego;

-

w przypadku gdy programy obejmują więcej niż jeden region, kwota do refundacji obliczana jest z uwzględnieniem regionu, w którym realizowane są operacja lub projekt.

3.4. Metoda dostosowania

Stawka jednostkowa określona w tabeli 3a może być co roku automatycznie dostosowywana przez zastosowanie indeksu kosztów zatrudnienia dla edukacji (6) i indeksu kosztów zatrudnienia dla wsparcia administracyjnego. Wskaźnikami podstawowymi wykorzystanymi do ustalenia wartości w tabeli 3a jest LCIEducation2021 i LCIAdminSupport2021 (indeks kosztów zatrudnienia na 2021 r.). Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

1)

Dostosowanie stawki godzinowej za szkolenie osób zatrudnionych opiera się na następującym wzorze:

AdjustedSCO = BaseSCO x LCIEducation latest

2)

Dostosowanie stawki godzinowej wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie opiera się na następującym wzorze:

AdjustedSCO = BaseSCO x LCIAdminSupport latest

Stawki jednostkowe określone w tabeli 3b mogą zostać automatycznie dostosowane poprzez pomnożenie dostosowanych stawek jednostkowych z tabeli 3a przez współczynnik 1,10.

Tabela 3a

Wysokość stawek za szkolenie osób zatrudnionych (w EUR)

Rokiem referencyjnym jest rok 2021, z wyjątkiem pól oznaczonych „*", w przypadku których rokiem referencyjnym jest rok 2019.


AT

BE

BG

CY

CZ

DE

DK

EE

EL

ES

FI

FR*

HU

HR

Stawka godzinowa za szkolenie osób zatrudnionych (EUR)

44,84

25,63

8,75

21,37

13,52

40,60

44,31

19,19

19,16

18,98

42,36

37,93 *

21,16

12,42

Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie (EUR)

32,69

33,55

2,96

13,39

10,68

27,61

35,59

10,00

13,87

20,37

29,26

26,75 *

7,27

7,41

IE

IT

LV

LT

LU

MT

NL*

PL

PT

RO

SI

SK

SE

Stawka godzinowa za szkolenie osób zatrudnionych (EUR)

36,23

27,90

10,60

10,88

31,31

23,06

34,73 *

14,52

10,34

0,45

24,27

15,41

67,97

Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie (EUR)

32,77

25,30

10,12

5,34

26,88

8,83

23,91 *

6,75

12,39

4,49

9,75

18,49

36,47


Tabela 3b

Wysokość stawek za szkolenie osób zatrudnionych (w EUR), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców, w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie

AT

BE

BG

CY

CZ

DE

DK

EE

EL

ES

FI

FR*

HU

HR

Stawka godzinowa za szkolenie osób zatrudnionych (EUR)

49,32

28,20

9,63

23,51

14,87

44,66

48,75

21,10

21,07

20,88

46,60

41,72 *

23,27

13,67

Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie (EUR)

35,96

36,91

3,26

14,73

11,75

30,37

39,14

11,01

15,25

22,41

32,18

29,42 *

8,00

8,15

IE

IT

LV

LT

LU

MT

NL*

PL

PT

RO

SI

SK

SE

Stawka godzinowa za szkolenie osób zatrudnionych (EUR)

39,85

30,70

11,66

11,96

34,44

25,36

38,20 *

15,97

11,38

0,49

26,70

16,95

74,77

Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie (EUR)

36,04

27,83

11,13

5,87

29,57

9,72

26,30 *

7,42

13,62

4,94

10,73

20,34

40,12

4. OPERACJE DOTYCZĄCE USŁUG W ZAKRESIE PORADNICTWA W DZIEDZINIE ZATRUDNIENIA

4.1. Rodzaje operacji

Wszelkie operacje dotyczące usług w zakresie poradnictwa w dziedzinie zatrudnienia na rzecz zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo. Poradnictwo w dziedzinie zatrudnienia może być zapewnianie w bezpośrednim kontakcie z beneficjentem lub grupowo. Poradnictwo to obejmuje wszelkie usługi i działania publicznych służb zatrudnienia oraz usługi innych agencji publicznych lub wszelkich innych organów finansowanych ze środków publicznych, które to usługi lub działania ułatwiają integrację na rynku pracy osób bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy lub które pomagają pracodawcom w poszukiwaniu i doborze pracowników.

4.2. Definicja wskaźników uruchamiających wypłacenie stawek jednostkowych

Nazwa wskaźnika:

1)

Stawka godzinowa za usługi w zakresie poradnictwa

2)

Stawka miesięczna za usługi w zakresie poradnictwa

3)

Stawka roczna za usługi w zakresie poradnictwa

Jednostka pomiaru danego wskaźnika:

-

Liczba godzin świadczenia usług w zakresie poradnictwa na rzecz zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo.

-

Liczba miesięcy świadczenia usług w zakresie poradnictwa na rzecz zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo.

-

Liczba lat świadczenia usług w zakresie poradnictwa na rzecz zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo.

Liczbę godzin należy wykazać za pomocą możliwego do sprawdzenia systemu zarządzania czasem. Liczbę miesięcy lub lat należy wykazać zgodnie ze zwykłymi krajowymi praktykami administracyjnymi dotyczącymi tego rodzaju rejestracji czasu lub uzasadnienia.

Stawka jednostkowa obejmuje świadczenie usług w zakresie poradnictwa przez 1 godzinę/miesiąc/rok, niezależnie od liczby osób korzystających z usługi.

Jeżeli stosowana jest stawka miesięczna lub roczna w przypadku świadczenia usług w niepełnym wymiarze czasu pracy, stawki są ustalane proporcjonalnie do stawek miesięcznych lub rocznych.

Szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu należy ustalić zgodnie z określonymi krajowymi definicjami, zasadami i praktykami.

4.3. Wysokość stawki (w EUR)

Kwoty określone w tabelach 4a i 4b obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty operacji (tj. bezpośrednie koszty personelu + stawka ryczałtowa w wysokości 40 % na pokrycie wszystkich innych kosztów kwalifikowalnych), z wyjątkiem dodatków wypłacanych uczestnikom, które mogą w związku z tym stanowić dodatkowe koszty kwalifikowalne zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1060, rozporządzeniami dotyczącymi poszczególnych funduszy i krajowymi zasadami kwalifikowalności.

Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących usług w zakresie poradnictwa w dziedzinie zatrudnienia w ramach tego samego programu zarządzanego przez ten sam organ na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.

W celu uwzględnienia dodatkowych działań wymaganych do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców (7), w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, w tabeli 4b określono konkretne wartości dla operacji skierowanych do tej grupy docelowej. Wartości te mogą być stosowane zamiast odpowiednich wartości określonych w tabeli 4a. Nie są to wartości skumulowane i nie można ich stosować w połączeniu z tabelą 4a.

Te same warunki refundacji mają zastosowanie do wartości określonych w tabelach 4a i 4b. Z uwagi na fakt, że jedyną różnicą jest grupa docelowa, należy określić szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu dla uczestników zgodnie z konkretnymi krajowymi definicjami i praktykami.

W przypadku państw członkowskich wymienionych w tabeli 5:

-

stawki określone w tabelach 4a i 4b należy pomnożyć przez wskaźnik właściwy dla danego programu regionalnego;

-

w przypadku gdy programy obejmują więcej niż jeden region, kwota do refundacji obliczana jest z uwzględnieniem regionu, w którym realizowane są operacja lub projekt.

4.4. Metoda dostosowania

Stawka jednostkowa może być co roku automatycznie dostosowywana przez zastosowanie indeksu kosztów zatrudnienia dla administracji publicznej. Wskaźnikiem podstawowym wykorzystanym do ustalenia wartości w tabelach 4a i 4b jest LCIPublic Administration 2021 (indeks kosztów zatrudnienia na 2021 r.). Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

-

Stawka godzinowa: AdjustedSCO = BaseSCO x LCIPublic administration year N

LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = O. Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe ubezpieczenia społeczne)

-

Stawka miesięczna: AdjustedSCO = AdjustedSCOHourly rate x Ti x 4,348121417

Ti - średnia liczba godzin przepracowanych w tygodniu zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy w danym państwie; 4,348121417 - liczba tygodni pracy w miesiącu;

-

Stawka roczna: AdjustedSCO = AdjustedSCOMonthly rate x 52,177457

52,177457 - liczba tygodni w roku;

Stawki jednostkowe określone w tabeli 4b mogą zostać automatycznie dostosowane poprzez pomnożenie dostosowanych stawek jednostkowych z tabeli 4a przez współczynnik 1,10.

Tabela 4a

Wysokość stawek jednostkowych za usługi w zakresie poradnictwa (w EUR) - poziomy cen z 2021 r.

AT

BE

BG

CY

CZ

DE

DK

EE

EL

ES

FI

FR*

HU

HR

Stawka godzinowa (EUR)

48,30

46,74

7,36

34,64

17,51

54,69

62,57

24,43

23,60

23,59

51,47

53,77

22,24

13,18

Stawka miesięczna (EUR)

8 904

8 352

1 306

6 266

3 158

9 750

10 446

4 303

4 504

4 164

8 997

9 469

3 916

2 338

Stawka roczna (EUR)

106 844

100 228

15 666

75 189

37 892

116 998

125 347

51 639

54 044

49 973

107 957

113 632

46 992

28 064

IE

IT

LV

LT

LU

MT

NL*

PL

PT

RO

SI

SK

SE

Stawka godzinowa (EUR)

38,54

35,37

15,62

20,03

41,63

16,84

42,49

11,66

31,71

21,12

38,32

14,72

60,79

Stawka miesięczna (EUR)

6 838

6 260

2 739

3 484

7 349

3 082

7 519

2 116

5 751

3 701

6 896

2 637

10 757

Stawka roczna (EUR)

82 053

75 120

32 861

41 791

88 195

36 984

90 235

25 387

69 011

44 403

82 757

31 634

129 094


Tabela 4b

Wysokość stawek jednostkowych za usługi w zakresie poradnictwa, z uwzględnieniem szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców, w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie (w EUR) - poziomy cen z 2021 r.

AT

BE

BG

CY

CZ

DE

DK

EE

EL

ES

FI

FR

HU

HR

Stawka godzinowa (EUR)

53,13

51,42

8,10

38,10

19,26

60,16

68,82

26,88

25,95

25,95

56,62

59,15

24,46

14,50

Stawka miesięczna (EUR)

9 794

9 188

1 437

6 892

3 474

10 725

11 491

4 733

4 954

4 581

9 896

10 416

4 308

2 572

Stawka roczna (EUR)

117 528

110 250

17 232

82 708

41 681

128 697

137 882

56 803

59 448

54 970

118 753

124 995

51 691

30 870

IE

IT

LV

LT

LU

MT

NL

PL

PT

RO

SI

SK

SE

Stawka godzinowa (EUR)

42,40

38,91

17,18

22,03

45,80

18,52

46,74

12,83

34,88

23,23

42,15

16,19

66,87

Stawka miesięczna (EUR)

7 522

6 886

3 013

3 832

8 084

3 390

8 271

2 328

6 326

4 071

7 585

2 901

11 833

Stawka roczna (EUR)

90 258

82 632

36 148

45 970

97 014

40 682

99 259

27 925

75 912

48 844

91 033

34 798

142 004

5. WSKAŹNIK, KTÓRY NALEŻY STOSOWAĆ W ODNIESIENIU DO RÓŻNYCH REGIONÓW W POSZCZEGÓLNYCH PAŃSTWACH CZŁONKOWSKICH

Tabela 5

Wskaźnik, który należy stosować do stawek dotyczących wymienionych regionów

Belgia

1,00

Région de Bruxelles-Capitale

1,26

Vlaanderen

0,97

Région wallonne

0,91


Francja

1,00

Île de France

1,32

Aquitaine

0,87

Champagne-Ardenne

0,88

Midi-Pyrénées

0,91

Picardie

0,91

Limousin

0,84

Haute-Normandie

0,96

Rhône-Alpes

0,97

Centre

0,89

Auvergne

0,86

Basse-Normandie

0,86

Languedoc-Roussillon

0,84

Bourgogne

0,87

Provence-Alpes-Côte d'Azur

0,93

Nord - Pas-de-Calais

0,95

Corse

0,93

Lorraine

0,90

Guadeloupe

1,01

Alsace

0,97

Martinique

0,90

Franche-Comté

0,89

Guyane

0,99

Pays de la Loire

0,90

La Réunion

0,83

Bretagne

0,86

Mayotte

0,64

Poitou-Charentes

0,83


Niemcy

1,00

Baden-Württemberg

1,08

Niedersachsen

0,93

Bayern

1,05

Nordrhein-Westfalen

1,02

Berlin

0,98

Rheinland-Pfalz

0,96

Brandenburg

0,82

Saarland

0,98

Bremen

1,06

Sachsen

0,81

Hamburg

1,21

Sachsen-Anhalt

0,82

Hessen

1,12

Schleswig-Holstein

0,87

Mecklenburg-Vorpommern

0,79

Thüringen

0,82


Grecja

1,00

Anatoliki Makiedonia, Traki

0,81

Sterea Elada

0,90

Kientriki Makiedonia

0,88

Peloponisos

0,79

Ditiki Makiedonia

1,12

Atiki

1,23

Ipeiros

0,79

Worio Ejeo

0,90

Thessalia

0,83

Notio Ejeo

0,97

Jonii Nisi

0,82

Kriti

0,83

Ditiki Elada

0,81


Włochy

1,00

Piemonte

1,04

Marche

0,90

Valle d'Aosta

1,00

Lazio

1,07

Liguria

1,01

Abruzzo

0,89

Lombardia

1,16

Molise

0,82

Provincia Autonoma di Bolzano/Bozen

1,15

Campania

0,84

Provincia Autonoma di Trento

1,04

Puglia

0,82

Veneto

1,03

Basilicata

0,86

Friuli-Venezia Giulia

1,08

Calabria

0,75

Emilia-Romagna

1,06

Sicilia

0,86

Toscana

0,95

Sardegna

0,84

Umbria

0,87


Polska

1,00

Łódzkie

0,75

Wielkopolskie

1,16

Mazowieckie

1,26

Zachodniopomorskie

1,06

Małopolskie

1,05

Lubuskie

0,88

Śląskie

1,19

Dolnośląskie

1,22

Lubelskie

0,60

Kujawsko-Pomorskie

0,91

Podkarpackie

0,81

Warmińsko-Mazurskie

0,83

Świętokrzyskie

0,63

Pomorskie

0,78

Podlaskie

0,73


Portugalia

1,00

Norte

0,86

Algarve

0,87

Centro

0,84

Área Metropolitana de Lisboa

1,33

Alentejo

0,91

Região Autónoma dos Açores

0,91

Região Autónoma da Madeira

0,95


Hiszpania

1,00

Galicia

0,88

Extremadura

0,84

Principado de Asturias

0,98

Cataluña

1,09

Cantabria

0,96

Comunidad Valenciana

0,91

País Vasco

1,17

Illes Balears

0,96

Comunidad Foral de Navarra

1,07

Andalucía

0,87

La Rioja

0,92

Región de Murcia

0,84

Aragón

0,98

Ciudad Autónoma de Ceuta

1,07

Comunidad de Madrid

1,18

Ciudad Autónoma de Melilla

1,04

Castilla y León

0,91

Canarias

0,91

Castilla-la Mancha

0,88

6. USŁUGI OPIEKI W DOMU I USŁUGI ŚRODOWISKOWEJ OPIEKI DZIENNEJ

6.1. Rodzaje operacji

Wszelkie operacje dotyczące świadczenia usług opieki w domu i usług środowiskowej opieki dziennej dla osób starszych, dorosłych z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną oraz dzieci z niepełnosprawnością ruchową.

1.

Usługi opieki w domu to usługi świadczone w domu osoby korzystającej z usług opieki w celu zapewnienia pomocy osobom, które nie mogą same się sobą zająć z powodu obiektywnych okoliczności, w zakresie podstawowych czynności życia codziennego, takich jak mycie się, ubieranie się i jedzenie, lub w zakresie złożonych czynności życia codziennego, takich jak przygotowywanie posiłków, zarządzanie pieniędzmi czy zakupy artykułów spożywczych lub osobistych. Usługi opieki w domu obejmują również mobilną opiekę pielęgniarską i domowe usługi terapeutyczne.

Następujące rodzaje działań kwalifikują się do refundacji:

a)

pomoc osobista w domu;

b)

usługi z zakresu higieny osobistej;

c)

domowa opieka wytchnieniowa;

d)

domowe usługi terapeutyczne i rehabilitacyjne (tylko w przypadku niepełnosprawności ruchowej);

e)

domowa opieka pielęgniarska zapewniająca wsparcie w samodzielnym życiu (z wyłączeniem zakupu sprzętu);

f)

usługi w zakresie rehabilitacji społecznej.

Państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia co najmniej działań, o których mowa w lit. a), b) i c) łącznie, aby móc ubiegać się o zwrot powiązanych kosztów na podstawie stawki jednostkowej.

2.

Usługi środowiskowej opieki dziennej są najczęściej świadczone w ośrodkach opieki dziennej - instytucjach zapewniających opiekę społeczną i usługi rehabilitacji społecznej w ciągu dnia. Ośrodki opieki dziennej są otwartymi placówkami zapewniającymi opiekę i przyjmującymi osoby, które nie są w stanie w pełni same się sobą zająć i zazwyczaj cierpią na choroby przewlekłe. Ośrodki te umożliwiają podopiecznym nawiązywanie kontaktów towarzyskich i uczestniczenie w zaplanowanych zajęciach grupowych, a jednocześnie zapewniają opiekę w zorganizowanym środowisku w godzinach dziennych.

Następujące rodzaje działań kwalifikują się do refundacji:

-

opieka pielęgniarska;

-

opieka wytchnieniowa;

-

usługi rozwoju zdolności funkcjonowania i umiejętności społecznych;

-

zajęcia grupowe obejmujące stymulację intelektualną, ćwiczenia grupowe i programy na rzecz poprawy kondycji psychicznej i fizycznej.

Jako warunek kwalifikowalności do refundacji państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia całego zestawu rodzajów działań określonych powyżej na potrzeby operacji dotyczących usług środowiskowej opieki dziennej.

6.2. Definicja wskaźnika uruchamiającego wypłacenie stawek jednostkowych

Nazwa wskaźnika:

1.

Świadczenie usług opieki w domu

2.

Świadczenie usług środowiskowej opieki dziennej

Jednostka pomiaru danego wskaźnika:

1.

Liczba godzin/dni/miesięcy/lat uczestnictwa dla wszystkich uczestników korzystających z usług opieki w domu

2.

Liczba godzin/dni/miesięcy/lat uczestnictwa dla wszystkich uczestników korzystających z usług środowiskowej opieki dziennej

6.3. Wysokość stawki (w EUR)

Kwoty określone w tabelach 6 i 7 poniżej obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty operacji (8).

Przy opracowywaniu pojedynczej operacji na rzecz świadczenia usług opieki w domu i usług środowiskowej opieki dziennej wspieranych w ramach EFS+ państwa członkowskie nie mogą dokonywać dowolnego wyboru z wykazu kwalifikowalnych działań określonych w pkt 6.1.1 i 6.1.2. Jako warunek kwalifikowalności do refundacji państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia pełnego zestawu standardowych operacji określonych w pkt 6.1.2 w przypadku usług środowiskowej opieki dziennej lub - w przypadku opieki w domu - co najmniej działań, o których mowa w pkt 6.1.1 lit. a), b) i c) łącznie.

Dokumenty wymagane do uzasadnienia, że odpowiednie działania zostały zrealizowane i że wszystkie deklarowane produkty zostały uzyskane, są dokumentami wymaganymi zgodnie ze standardowymi praktykami i procedurami każdego państwa członkowskiego. Instytucje zarządzające muszą jasno określić ścieżkę audytu.

Przykłady dokumentów uzasadniających

W przypadku usług opieki w domu:

-

umowa z opiekunem, ewidencja prowadzona przez opiekunów; ocena opiekuna przeprowadzona przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej osoby korzystającej z usług opieki w domu lub przez lokalne instytucje opieki społecznej lub równoważna dokumentacja;

-

karty czasu pracy opiekunów (w celu zastosowania stawki godzinowej) lub inne możliwe do sprawdzenia ewidencje zarządzania czasem.

W przypadku usług środowiskowej opieki dziennej:

-

rejestry zapisów i obecności uczestników;

-

karty czasu pracy pracowników opieki dziennej (w celu zastosowania stawki godzinowej) lub inne możliwe do sprawdzenia ewidencje zarządzania czasem.

Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących świadczenia usług opieki w domu i usług środowiskowej opieki dziennej w ramach tego samego programu na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.

6.4. Metoda dostosowania

Wartości stawek jednostkowych za oba rodzaje usług opiekuńczych mogą być co roku dostosowywane na podstawie indeksu kosztów zatrudnienia (LCI) Eurostatu dla działalności gospodarczej „usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej". Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

Wzór na dostosowanie: Stawka jednostkowa państwa członkowskiego X * indeks LCI państwa członkowskiego X

Tabela 6

Wysokość stawek jednostkowych za usługi opieki w domu - poziomy cen z 2021 r.

AT

BE

BG

CY

CZ

DE

DK

EE

EL

ES

FI

FR

HU

HR

Stawka godzinowa (EUR)

37,19

34,36

6,52

13,54

15,01

35,01

44,36

14,24

13,16

26,20

32,95

32,29

7,29

12,83

Stawka dzienna (EUR) (*1)

297

275

52

108

120

280

355

114

105

210

264

258

58

103

Stawka miesięczna (EUR) (*2)

5 950

5 498

1 044

2 166

2 401

5 602

7 098

2 279

2 105

4 193

5 271

5 167

1 166

2 053

Stawka roczna (EUR) (*3)

71 399

65 971

12 526

25 992

28 810

67 224

85 178

27 349

25 261

50 314

63 257

62 005

13 988

24 635

IE

IT

LV

LT

LU

MT

NL

PL

PT

RO

SI

SK

SE

Stawka godzinowa (EUR)

36,10

31,86

10,66

10,66

47,19

18,59

40,56

10,98

15,11

11,20

20,55

13,81

36,10

Stawka dzienna (EUR) (*1)

289

255

85

85

378

149

324

88

121

90

164

110

289

Stawka miesięczna (EUR) (*2)

5 776

5 097

1 705

1 705

7 551

2 975

6 489

1 757

2 418

1 792

3 288

2 209

5 776

Stawka roczna (EUR) (*3)

69 312

61 170

20 459

20 459

90 606

35 700

77 871

21 086

29 019

21 503

39 458

26 514

69 312


Tabela 7

Wysokość stawek jednostkowych za usługi środowiskowej opieki dziennej - poziomy cen z 2021 r.

AT

BE

BG

CY

CZ

DE

DK

EE

EL

ES

FI

FR

HU

HR

Stawka godzinowa (EUR)

28,78

26,59

5,05

10,48

11,61

27,10

34,34

11,02

10,18

20,28

25,50

24,99

5,64

9,93

Stawka dzienna (EUR) (*4)

230

213

40

84

93

217

275

88

81

162

204

200

45

79

Stawka miesięczna (EUR) (*5)

4 605

4 255

808

1 676

1 858

4 336

5 494

1 764

1 629

3 245

4 080

3 999

902

1 589

Stawka roczna (EUR) (*6)

55 260

51 059

9 695

20 117

22 298

52 029

65 925

21 167

19 551

38 941

48 959

47 989

10 826

19 066

IE

IT

LV

LT

LU

MT

NL

PL

PT

RO

SI

SK

SE

Stawka godzinowa (EUR)

27,94

24,66

8,25

8,25

36,52

14,39

31,39

8,50

11,70

8,67

15,91

10,69

27,94

Stawka dzienna (EUR) (*4)

224

197

66

66

292

115

251

68

94

69

127

86

224

Stawka miesięczna (EUR) (*5)

4 470

3 945

1 320

1 320

5 844

2 303

5 022

1 360

1 872

1 387

2 545

1 710

4 470

Stawka roczna (EUR) (*6)

53 645

47 343

15 835

15 835

70 126

27 630

60 269

16 320

22 460

16 643

30 539

20 521

53 645

7. FINANSOWANIE NIEPOWIĄZANE Z KOSZTAMI OPERACJI DOTYCZĄCYCH ŚWIADCZENIA USŁUG NA RZECZ OFIAR PRZEMOCY DOMOWEJ (I ICH DZIECI) ORAZ OSÓB BEZDOMNYCH

7.1. Rodzaje operacji

Operacje objęte finansowaniem niepowiązanym z kosztami w tym module usług obejmują usługi na rzecz ofiar przemocy domowej i osób będących w kryzysie krótko- lub długoterminowej bezdomności, świadczone w ramach pakietu następujących usług:

-

usług mieszkaniowych, takich jak zakwaterowanie zastępcze dla uczestników; oraz

-

usług innych niż mieszkaniowe, takich jak poradnictwo i interwencje poprzez pracę socjalną z uczestnikami.

7.2. Opis warunków, które należy spełnić, lub rezultatów, które należy osiągnąć w określonym czasie

Uwolnienie środków jest powiązane ze spełnieniem następujących warunków:

1.

Zweryfikowane świadczenie usług mieszkaniowych lub innych niż mieszkaniowe na rzecz wcześniej określonej grupy uczestników o ustalonej wielkości, wyraźnie określonej przez każde państwo członkowskie w zaproszeniu do realizacji operacji.

Uwolnione środki obejmują również płatności za osiągnięcie następujących rezultatów:

2.

Osoby bezdomne i ofiary przemocy domowej oraz ich dzieci przenoszące się z tymczasowego lub zastępczego zakwaterowania do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego (9).

7.3. Definicja wskaźnika

a) uruchamiającego wypłacenie stawek jednostkowych za świadczenie usług

Nazwa wskaźnika: Świadczenie kwalifikujących się usług przez jedną godzinę/jeden dzień/jeden miesiąc na rzecz grupy uczestników o ustalonej wielkości, z góry określonej przez instytucję zarządzającą.

Jednostka pomiaru danego wskaźnika: Liczba godzin/dni/miesięcy spędzonych na świadczeniu kwalifikujących się usług przez jedną godzinę/jeden dzień/jeden miesiąc na rzecz grupy uczestników o ustalonej wielkości, z góry określonej przez instytucję zarządzającą.

b) uruchamiającego refundację z tytułu osiągniętych rezultatów

Nazwa wskaźnika:

1.

Pozytywna zmiana statusu mieszkaniowego uczestnika korzystającego z kwalifikujących się usług (10).

2.

Trwały rezultat w zakresie zapewnienia miejsca zamieszkania uczestnikowi korzystającemu z kwalifikujących się usług.

Jednostka pomiaru danego wskaźnika:

1.

Liczba osób bezdomnych i ofiar przemocy domowej wprowadzających się do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego.

2.

Liczba osób bezdomnych i ofiar przemocy domowej, które po wprowadzeniu się do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego utrzymały ten rezultat przez określony czas.

1. Wyniki pośrednie uruchamiające refundację z tytułu trwałych rezultatów w zakresie mieszkalnictwa (lit. b)) (11)

1.

Liczba zrealizowanych przeprowadzek do stałego miejsca zamieszkania.

2.

Liczba trwałych przeprowadzek do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego na okres 3 miesięcy po przeprowadzce.

3.

Liczba trwałych przeprowadzek do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego na okres 6 miesięcy po przeprowadzce.

4.

Liczba trwałych przeprowadzek do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego na okres 12 miesięcy po przeprowadzce.

5.

Liczba trwałych przeprowadzek do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego na okres 18 miesięcy po przeprowadzce.

Wartości określone w tabelach 8 i 9 obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty operacji.

Dokumenty wymagane do uzasadnienia, że odpowiednie działania zostały zrealizowane i że wszystkie deklarowane rezultaty zostały osiągnięte, są dokumentami wymaganymi zgodnie ze standardowymi praktykami i procedurami każdego państwa członkowskiego. Instytucje zarządzające muszą jasno określić ścieżkę audytu.

Przykłady wymaganych dokumentów uzasadniających:

W przypadku usług świadczonych na rzecz ofiar przemocy domowej i ich dzieci:

-

pismo na papierze firmowym od rzecznika ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, instytucji pomocy społecznej, dostawcy usług zakwaterowania zastępczego lub podmiotu świadczącego usługi pomocy medycznej lub inne dokumenty potwierdzające, takie jak raport policji, zakaz zbliżania się lub podobne dokumenty, raport z obdukcji lekarskiej w celu uzasadnienia kwalifikowalności uczestnika;

-

indywidualne akta uczestnika zawierające datę objęcia operacją, imię i nazwisko pracownika socjalnego/doradcy (lub podobnego personelu) w miejscu zakwaterowania zastępczego oraz szczegółowe informacje na temat świadczonych usług, podpisane przez uczestnika oraz odpowiedzialnego członka personelu.

W przypadku usług świadczonych na rzecz osób bezdomnych:

-

pismo lub inny rodzaj dokumentacji (np. nakaz eksmisji wydany przez sąd, pismo od lokalnej straży pożarnej lub policji, zakładu ubezpieczeń, byłego właściciela nieruchomości) podpisane przez pracownika pomocy społecznej lub pracownika organizacji, który jest w stanie zweryfikować, czy dana osoba jest faktycznie bezdomna, lub pisemne oświadczenie przygotowane przez uczestnika na temat jego poprzedniego miejsca zamieszkania (jeśli nie jest to możliwe do zweryfikowania przez pracownika pomocy społecznej lub pracownika organizacji);

-

indywidualne akta uczestnika zawierające datę objęcia operacją, imię i nazwisko pracownika socjalnego/doradcy (lub podobnego personelu) w miejscu zakwaterowania zastępczego oraz szczegółowe informacje na temat świadczonych usług, podpisane przez uczestnika oraz odpowiedzialnego członka personelu.

W przypadku opartych na rezultatach płatności na rzecz ofiar przemocy domowej lub osób bezdomnych:

-

kopia umowy najmu stałego zakwaterowania, w tym wyraźne wskazanie daty rozpoczęcia i zakończenia najmu (do podpisu przez uczestnika oraz przedstawiciela agencji mieszkaniowej lub jej odpowiednika).

Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących wsparcia usług na rzecz ofiar przemocy domowej (i ich dzieci) oraz osób bezdomnych w ramach tego samego programu na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.

7.4. Metoda dostosowania

Obliczone stawki dotyczące świadczenia usług (tabela 8) mogą być co roku dostosowywane w oparciu o publikowane przez Eurostat koszty pracy i inflację HICP dotyczącą usług i kosztów zakwaterowania. Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

Wzór na dostosowanie: Stawka jednostkowa dla państwa członkowskiego X * łączny indeks LCI i HICP dla państwa członkowskiego X

Obliczone stawki dotyczące płatności opartych na rezultatach (tabela 9) mogą być co roku dostosowywane w oparciu o inflację HICP dotyczącą usług i kosztów zakwaterowania. Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

Wzór na dostosowanie: Stawka jednostkowa dla państwa członkowskiego X * indeks HICP dla państwa członkowskiego X

Tabela 8

Stawki jednostkowe za świadczenie usług w ramach modułu „Kryzysy i sytuacje nadzwyczajne" (12) - poziomy cen z 2021 r.

AT

BE

BG

CY

CZ

DE

DK

EE

EL

ES

FI

FR

HU

HR

Stawka godzinowa (EUR)

57,90

55,81

24,96

43,47

38,59

56,73

62,22

37,45

37,75

44,62

56,31

52,80

31,66

31,17

Stawka dzienna (EUR) (*7)

463

447

200

348

309

454

498

300

302

357

450

422

253

249

Stawka miesięczna (EUR) (*8)

9 264

8 930

3 994

6 955

6 175

9 077

9 955

5 991

6 040

7 139

9 010

8 447

5 065

4 988

IE

IT

LV

LT

LU

MT

NL

PL

PT

RO

SI

SK

SE

Stawka godzinowa (EUR)

64,66

48,27

33,65

37,07

85,48

41,87

57,77

32,83

39,99

29,52

40,27

35,84

58,60

Stawka dzienna (EUR) (*7)

517

386

269

297

684

335

462

263

320

236

322

287

469

Stawka miesięczna (EUR) (*8)

10 346

7 722

5 384

5 931

13 676

6 699

9 244

5 253

6 398

4 723

6 443

5 735

9 376


Tabela 9

Finansowanie rezultatów z zastosowaniem stałych kwot ryczałtowych dla modułu usług „Kryzysy i sytuacje nadzwyczajne" (13) - poziomy cen z 2021 r.

AT

BE

BG

CY

CZ

DE

DK

EE

EL

ES

FI

FR

HU

HR

Przeprowadzka do miejsca zakwaterowania - EUR (lit. a))

611

589

263

458

407

598

656

395

398

470

594

557

334

329

Trwałe zakwaterowanie przez 3, 6, 12, 18 miesięcy - EUR (lit. b))

1 832

1 766

790

1 375

1 221

1 795

1 968

1 185

1 194

1 411

1 781

1 670

1 001

986

IE

IT

LV

LT

LU

MT

NL

PL

PT

RO

SI

SK

SE

Przeprowadzka do miejsca zakwaterowania - EUR (lit. a))

682

509

355

391

901

441

609

346

422

311

425

378

618

Trwałe zakwaterowanie przez 3, 6, 12, 18 miesięcy - EUR (lit. b))

2 045

1 527

1 065

1 173

2 704

1 324

1 828

1 039

1 265

934

1 274

1 134

1 854


(1) W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców zastosowanie mają poniższe definicje:

EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu)

„uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12;

„kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.

EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)

„obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.

(2) LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = P. Edukacja)

(3) W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców zastosowanie mają poniższe definicje:

EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu)

„uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12;

„kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.

EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)

„obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.

(4) LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = P. Edukacja)

(5) W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców stosuje się poniższe definicje zgodnie z odpowiednimi definicjami krajowymi:

EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu)

„uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12;

„kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.

EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)

„obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.

(6) LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = P. Edukacja)

(7) W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców zastosowanie mają poniższe definicje:

EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu)

„uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12;

„kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.

EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)

„obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.

(8) Więcej szczegółowych informacji można znaleźć w badaniu pt. „„Simplified cost options and Financing not linked to costs in the area of social inclusion and youth" [Uproszczone opcje kosztów i finansowanie niepowiązane z kosztami w obszarze włączenia społecznego i młodzieży]: Katalog publikacji - Zatrudnienie, sprawy społeczne i włączenie społeczne - Komisja Europejska (europa.eu).

(*1) Na podstawie 8 godzin opieki

(*2) Na podstawie 160 godzin opieki

(*3) Na podstawie 1 720 godzin opieki

(*4) Na podstawie 8 godzin opieki

(*5) Na podstawie 160 godzin opieki

(*6) Na podstawie 1 720 godzin opieki

(9) Najem długoterminowy definiuje się jako trwający rok lub dłużej (zgodnie z ETHOS - europejską typologią bezdomności i wykluczenia mieszkaniowego).

(10) Pozytywna zmiana statusu mieszkaniowego oznacza przeniesienie z tymczasowego lub zastępczego zakwaterowania do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego.

(11) Wyniki te stanowią skumulowane kamienie milowe, a związane z nimi stawki jednostkowe mogą być przedmiotem wniosków w odniesieniu do każdego kamienia milowego (tj. 3, 6, 12, 18 miesięcy), po jego osiągnięciu.

(*7) Na podstawie 8 godzin świadczenia usług

(*8) Na podstawie 160 godzin świadczenia usług

(12) Są to stałe stawki za ogólne świadczenie usługi na rzecz grupy uczestników o ustalonej wielkości. Nie są to stawki na pojedynczego uczestnika.

(13) Kwoty są wypłacane za każdego indywidualnego uczestnika, który osiągnął rezultat.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00