DECYZJA RADY (UE) 2023/2417
z dnia 23 października 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej Konwencji
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci (zwana dalej „Konwencją”) została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2017/939 (1) i weszła w życie w dniu 16 sierpnia 2017 r. |
| (2) | Zgodnie z decyzją MC1/1 dotyczącą regulaminu, przyjętą przez Konferencję Stron Konwencji (zwaną dalej „Konferencją Stron”) na jej pierwszym posiedzeniu w dniach 24-29 września 2017 r., Strony Konwencji (zwane dalej „Stronami”) powinny dołożyć wszelkich starań, aby osiągnąć porozumienie we wszystkich kwestiach merytorycznych w drodze konsensusu. |
| (3) | Zgodnie z art. 4 ust. 8 i 9 oraz art. 5 ust. 10 i 11 Konwencji do dnia 16 sierpnia 2022 r. Konferencja Stron ma dokonać przeglądu załączników A i B do Konwencji i może rozważyć wprowadzenie zmian do tych załączników, biorąc pod uwagę wnioski złożone przez Strony zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji, informacje podane do wiadomości publicznej przez Sekretariat Konwencji zgodnie z art. 4 ust. 4 i art. 5 ust. 4 Konwencji oraz dostępność procesów alternatywnych, w ramach których nie wykorzystuje się rtęci, a których stosowanie jest technicznie i ekonomicznie wykonalne, z uwzględnieniem wynikające z nich zagrożeń i korzyści dla środowiska i zdrowia ludzkiego. |
| (4) | W dniu 30 kwietnia 2021 r. decyzją Rady (UE) 2021/727 (2) Unia złożyła Sekretariatowi Konwencji wniosek dotyczący zmiany załączników A i B do Konwencji, zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji. Wniosek Unii dotyczący zmiany załącznika A do Konwencji ma na celu rozszerzenie zakresu jego stosowania na dodatkowe produkty z dodatkiem rtęci wraz z odpowiadającymi im datami wycofania lub środkami regulującymi stosowanie rtęci. Wniosek Unii dotyczący zmiany załącznika B do Konwencji ma na celu określenie terminu wycofania w przypadku produkcji poliuretanu z zastosowaniem katalizatorów zawierających rtęć. |
| (5) | Podczas drugiego etapu czwartego posiedzenia w dniach 21-25 marca 2022 r. Konferencja Stron decyzją MC-4/3 postanowiła dodać osiem nowych produktów z dodatkiem rtęci do części I załącznika A do Konwencji. |
| (6) | W przypadku czterech produktów z dodatkiem rtęci nie osiągnięto jednak porozumienia co do dat wycofania. Decyzją MC-4/3 odroczono decyzję w sprawie tych dat do piątego posiedzenia Konferencji Stron, które ma się odbyć w dniach 30 października-3 listopada 2023 r. |
| (7) | Decyzją MC-4/3 odroczono również do piątego posiedzenia Konferencji Stron decyzję o dodaniu produkcji poliuretanu z wykorzystaniem katalizatorów zawierających rtęć do części I załącznika B Konwencji. |
| (8) | Region Afryki złożył nowe wnioski dotyczące zmiany załącznika A do Konwencji zgodnie z art. 4 ust. 7 Konwencji. Wnioski te dotyczą lamp zawierających rtęć, amalgamatu stomatologicznego i kosmetyków, a także zawierają propozycję nowego tekstu części I i II załącznika A Konwencji. |
| (9) | Unia powinna poprzeć zmiany załączników A i B do Konwencji w zakresie, w jakim byłyby one zgodne z dorobkiem prawnym Unii lub przedłożeniem Unii zawartym w decyzji (EU) 2021/727. |
| (10) | Unia powinna poprzeć zmiany załącznika A do Konwencji w zakresie, w jakim są one wskazane we wniosku złożonym przez region Afryki, o ile dotyczą one lamp, amalgamatu stomatologicznego i kosmetyków. |
| (11) | Na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Strony rozważą przyjęcie decyzji w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji. |
| (12) | Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na piątym posiedzeniu Konferencji Stron, gdyż proponowana decyzja w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji, jeżeli zostanie przyjęta, będzie wywierała skutki prawne, ponieważ Strony będą musiały podjąć środki w celu jej wdrożenia na poziomie krajowym lub regionalnym, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (zwanej dalej „Konwencją”), polega na poparciu przyjęcia takiej decyzji w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji, która:
| - | jest zgodne z dorobkiem prawnym Unii, lub |
| - | jest zgodne z decyzją (UE) 2021/727, lub |
| - | ma na celu wspieranie stopniowego wycofywania kategorii lamp zawierających rtęć, o których mowa we wniosku regionu Afryki złożonym zgodnie z art. 4 ust. 7 Konwencji, i w przypadku których wnioski o przedłużenie wyłączeń dotyczących stosowania rtęci zostały odrzucone zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE (3), lub |
| - | ma na celu wspieranie stopniowego wycofywania stosowania amalgamatu stomatologicznego. |
Artykuł 2
W zależności od rozwoju sytuacji podczas piątego posiedzenia Konferencji Stron przedstawiciele Unii mogą - w porozumieniu z państwami członkowskimi, podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych - doprecyzowywać stanowisko, o którym mowa w art. 1, bez konieczności przyjęcia przez Radę kolejnej decyzji.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 23 października 2023 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
L. PLANAS PUCHADES
(1) Decyzja Rady (UE) 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (Dz.U. L 142 z 2.6.2017, s. 4).
(2) Decyzja Rady (UE) 2021/727 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie złożenia w imieniu Unii Europejskiej wniosków dotyczących zmiany załączników A i B do Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci, dotyczących produktów z dodatkiem rtęci oraz procesów produkcyjnych, w których rtęć lub stosowane są związki rtęci (Dz.U. L 155 z 5.5.2021, s. 23).
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych substancji niebezpiecznych w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
