DECYZJA nr 1/2024 WSPÓLNEGO KOMITETU REGIONALNEJ KONWENCJI W SPRAWIE PANEUROŚRÓDZIEMNOMORSKICH PREFERENCYJNYCH REGUŁ POCHODZENIA
z dnia 12 grudnia 2024 r.
dotycząca zmiany decyzji nr 1/2023 Wspólnego Komitetu w odniesieniu do stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach tej konwencji, mającej zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r. [2025/16]
WSPÓLNY KOMITET,
uwzględniając Regionalną konwencję w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (1), w szczególności jej art. 4 ust. 3 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Na początku 2020 r. Komisja poinformowała Umawiające się Strony Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (zwanej dalej „konwencją”), że ze względu na pandemię COVID-19, a następnie ze względu na zawieszenie kontaktów między organami celnymi a przedsiębiorcami w niektórych Umawiających się Stronach, większość tych Umawiających się Stron nie była w stanie przedstawić świadectw przewozowych do celów preferencyjnego pochodzenia w wymaganej formie, tj. opatrzonej odręcznym podpisem i odciskiem pieczęci tuszowej przez organy celne lub na papierze właściwego formatu. |
| (2) | Zdecydowana większość Umawiających się Stron uznała, że należy przyjąć środki nadzwyczajne w celu zapewnienia pełnego wdrożenia preferencyjnych uzgodnień handlowych objętych konwencją. Te środki nadzwyczajne były stosowane na zasadzie wzajemności przez Umawiające się Strony, które korzystały z odpowiednich postanowień zawartych w regułach pochodzenia. |
| (3) | Podczas pandemii COVID-19 niektóre Umawiające się Strony opracowały nowe lub dostosowały istniejące elektroniczne systemy wystawiania świadectw w formie elektronicznej, aby zrównoważyć potrzebę elastyczności z koniecznością przestrzegania wymogów dotyczących formatu świadectw przewozowych, które to wymogi zawarte są w dodatku I do konwencji. |
| (4) | Zwrócono się do organów celnych Umawiających się Stron, aby akceptowały do celów preferencyjnego pochodzenia świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej z podpisem cyfrowym, pieczęcią cyfrową lub stemplem cyfrowym właściwego organu, lub w postaci kopii papierowej lub elektronicznej (zeskanowanej lub dostępnej online) w oparciu o postanowienie dotyczące elastyczności w art. 24 dodatku I do konwencji. |
| (5) | Na posiedzeniu, które odbyło się w dniu 16 czerwca 2022 r., Wspólny Komitet został poinformowany o wniosku jednej z Umawiających się Stron o utrzymanie dobrych praktyk wprowadzonych w ramach środków nadzwyczajnych przyjętych podczas pandemii COVID-19, aby umożliwić przedsiębiorcom odnoszenie korzyści z cyfryzacji świadectw przewozowych. |
| (6) | Umawiające się Strony uznają, że doświadczenia uzyskane podczas stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach handlu na warunkach preferencyjnych w ramach środków nadzwyczajnych przyjętych w związku z pandemią COVID-19 były pozytywne oraz zobowiązują się do utrzymania dobrych praktyk wprowadzonych w ramach takich środków nadzwyczajnych poprzez współpracę na rzecz wprowadzenia wspólnego systemu opartego na dowodach pochodzenia w formie elektronicznej oraz elektronicznej współpracy administracyjnej w strefie paneurośródziemnomorskiej. |
| (7) | Umawiające się Strony uważają, że przejście na system wystawiania świadectw przewozowych w formie elektronicznej oraz zapewniający elektroniczną współpracę administracyjną w ramach konwencji stanowi pierwszy krok ku pełnej cyfryzacji dowodów pochodzenia w skali całej strefy paneurośródziemniomorskiej, szczególnie w kontekście zbliżającego się wejścia w życie zmiany konwencji decyzją nr 1/2023 Wspólnego Komitetu (2). |
| (8) | Systemy zaprojektowane w celu wystawiania świadectw przewozowych w formie elektronicznej powinny umożliwiać organom celnym Umawiających się Stron natychmiastową kontrolę ich autentyczności. |
| (9) | W dniu 7 grudnia 2023 r. Wspólny Komitet przyjął zalecenie nr 1/2023 (3) dotyczące stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach konwencji. W związku z tym, aby zapewnić jasne ramy prawne oraz spójność stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w kontekście przejścia od obecnych reguł konwencji do zmienionych reguł konwencji, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., należy zmienić decyzję nr 1/2023, aby umożliwić włączenie ogólnych wymogów dotyczących dowodów pochodzenia wystawianych w formie elektronicznej do zmienionych reguł konwencji, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. W decyzji nr 1/2023 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszej decyzji.
2. Zmiany decyzji nr 1/2023 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2024 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu
Przewodnicząca
María Isabel GARCÍA CATALÁN
(1) Dz.U. L 54 z 26.2.2013, s. 4.
(2) Decyzja nr 1/2023 Wspólnego Komitetu Regionalnej Konwencji w sprawie Paneurośródziemnomorskich Preferencyjnych Reguł Pochodzenia z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie zmiany Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (Dz.U. L, 2024/390, 19.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/390/oj).
(3) Zalecenie nr 1/2023 Wspólnego Komitetu Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej (Dz.U. L, 2024/243, 15.1.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2024/243/oj).
ZAŁĄCZNIK
Artykuł
Zmiana decyzji nr 1/2023 Wspólnego Komitetu Regionalnej Konwencji w sprawie Paneurośródziemnomorskich Preferencyjnych Reguł Pochodzenia
W artykule pkt 5 załącznika do decyzji nr 1/2023, art. 17 ust. 4 dodatku I do Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia otrzymuje brzmienie:
„4. Na potrzeby ust. 1 przynajmniej dwie Umawiające się Strony mogą uzgodnić ustanowienie systemu zapewniającego możliwość wystawiania dowodów pochodzenia wymienionych w ust. 1 w formie elektronicznej lub ich składania drogą elektroniczną.
Do czasu ustanowienia takiego systemu Umawiające się Strony uznają świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej, gdy są one przedstawiane przy przywozie, pod warunkiem że:
| a) | świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej mają formę opartą na wzorze zamieszczonym w załączniku IV; |
| b) | organy celne Umawiającej się Strony wywozu zapewniają zabezpieczony system online dostępny w przeglądarce internetowej, służący do weryfikacji autentyczności świadectw przewozowych wystawionych w formie elektronicznej; |
| c) | świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej są opatrzone niepowtarzalnym numerem seryjnym oraz zabezpieczeniami umożliwiającymi ich identyfikację, o ile zabezpieczenia takie są dostępne; oraz |
| d) | data, od której Umawiająca się Strona rozpoczyna wystawianie świadectw przewozowych w formie elektronicznej, zostanie określona w ogłoszeniach publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria C) oraz zgodnie z procedurami wewnętrznymi Umawiających się Stron. |
W przypadku niespełnienia powyższych warunków Umawiająca się Strona może postanowić o zawieszeniu uznawania świadectw przewozowych wystawionych w formie elektronicznej, o czym informuje ona z wyprzedzeniem pozostałe Umawiające się Strony za pośrednictwem sekretariatu Wspólnego Komitetu. W przypadku zawieszenia, w ogłoszeniach, o których mowa w lit. d), wskazuje się datę rozpoczęcia zawieszenia.”.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
