ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/70
z dnia 21 listopada 2024 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008 (1), w szczególności jego art. 7 ust. 2, art. 13 ust. 1 akapit drugi oraz art. 15 ust. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Na podstawie doświadczeń zdobytych podczas realizacji programów informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych stało się oczywiste, że organy sektora rolno-spożywczego, którym dane państwo członkowskie powierzyło jasno określoną misję publiczną, polegającą na dostarczaniu informacji i promowaniu produktów rolnych, uznaje się za reprezentatywne dla sektorów objętych programem. W związku z tym nie jest już konieczny art. 1 ust. 1 lit. d) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/1829 (2), który zobowiązuje organy sektora rolno-spożywczego do wykazania swojej reprezentatywności dla sektorów za pomocą środków innych niż powierzenie im jasno określonej misji publicznej polegającej na dostarczaniu informacji na temat produktów rolnych i ich promowaniu, zgodnie z wymogami art. 7 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014. |
| (2) | Warunki, na jakich organizacje inicjujące mogą składać wnioski dotyczące programu informacyjnego i promocyjnego dotyczącego produktów rolnych, powinny zachęcać organizacje inicjujące do uczestnictwa. Warunki te powinny również zapewniać, aby organizacje inicjujące nie otrzymywały wsparcia na więcej niż dwa programy informacyjne i promocyjne dotyczące tego samego produktu lub systemu, realizowane kolejno lub równolegle na terytorium tego samego kraju docelowego lub na jego części. W tym celu należy zmienić zasadę zakazującą organizacji przyjęcia wsparcia na rzecz tego samego programu informacyjnego i promocyjnego, realizowanego na tym samym rynku geograficznym, w ramach więcej niż dwóch następujących po sobie programów, zawartą w art. 1 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829. |
| (3) | W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas realizacji programów informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych należy zaostrzyć warunki mające na celu zapobieganie konfliktom interesów. Z tego względu należy na organizacje inicjujące nałożyć wymóg zapewnienia braku konfliktu interesów podczas przygotowywania wniosków przedkładanych do oceny zgodnie z art. 11 i 17 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, jak również podczas realizacji programu. |
| (4) | Ponadto w celu skuteczniejszego zapobiegania konfliktom interesów, warunki regulujące konkurencyjne procedury przy wyborze organów odpowiedzialnych za realizację programów powinny nakładać na organizacje inicjujące wymóg informowania państw członkowskich o środkach przyjętych w celu dalszego wzmocnienia bezstronnego i obiektywnego wyboru organów odpowiedzialnych za realizację programów prostych. |
| (5) | Zgodnie z art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829 dotacje mają mieć formę zwrotu kosztów kwalifikowalnych faktycznie poniesionych przez organizację inicjującą. W celu uproszczenia i zmniejszenia obciążeń administracyjnych związanych z zarządzaniem finansami programów, w artykule tym należy wprowadzić alternatywną metodę obliczania kosztów kwalifikowalnych w oparciu o kwoty ustalone w formie płatności ryczałtowych. |
| (6) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/1829, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/1829 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 2) | art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Organizacje inicjujące muszą wybrać organy odpowiedzialne za realizację programów prostych, zapewniając najlepszy stosunek jakości do ceny oraz brak konfliktu interesów. Dokonując tego wyboru, organizacje inicjujące muszą podjąć wszelkie środki, w tym podczas przygotowywania wniosku, w celu niedopuszczenia do sytuacji zagrażającej - z przyczyn związanych z interesem gospodarczym, przynależnością polityczną lub narodową, więzami rodzinnymi lub emocjonalnymi lub jakimikolwiek innymi wspólnymi interesami - bezstronnej i obiektywnej realizacji programu. Przed zawarciem umów dotyczących realizacji programów prostych, organizacje inicjujące informują państwa członkowskie o środkach przyjętych, w celu zapewnienia optymalnego wykorzystania środków finansowych, przy wyborze organów odpowiedzialnych za realizację programów prostych oraz braku konfliktu interesów.” |
| 3) | w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
|
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 listopada 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1144/oj.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 z dnia 23 kwietnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich (Dz.U. L 266 z 13.10.2015, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/1829/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
