DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2025/210
z dnia 28 stycznia 2025 r.
w sprawie upoważnienia Hiszpanii do stosowania obniżonej stawki opodatkowania energii elektrycznej dostarczanej bezpośrednio na statki zacumowane w portach, zgodnie z dyrektywą 2003/96/WE
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (1), w szczególności jej art. 19 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/1491 (2) upoważniono Hiszpanię do stosowania do dnia 31 grudnia 2024 r. obniżonej stawki podatku akcyzowego od energii elektrycznej dostarczanej bezpośrednio na statki zacumowane w portach, z wyłączeniem prywatnej żeglugi niehandlowej (zwanej dalej „energią elektryczną pobieraną z lądu”), zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE. |
| (2) | Pismem z dnia 27 lutego 2024 r. Hiszpania zwróciła się o upoważnienie do dalszego stosowania obniżonej stawki podatku od energii elektrycznej w odniesieniu do energii elektrycznej pobieranej z lądu zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE. Władze hiszpańskie przekazały dodatkowe informacje dotyczące tego wniosku w pismach z 11, 14 i 15 października 2024 r. |
| (3) | Dzięki zastosowaniu planowanej obniżonej stawki podatku Hiszpania zamierza dalej wspierać wykorzystanie energii elektrycznej pobieranej z lądu. Korzystanie z energii elektrycznej z tego źródła jest uznawane za mniej szkodliwy dla środowiska sposób zaopatrzenia w energię elektryczną statków zacumowanych w portach niż spalanie przez nie paliw bunkrowych. |
| (4) | Ponieważ korzystanie z energii elektrycznej pobieranej z lądu zapobiega emisji zanieczyszczeń powietrza w wyniku spalania paliw bunkrowych, przyczynia się ono do polepszenia lokalnej jakości powietrza w miastach portowych i do redukcji hałasu. Oczekuje się zatem, że środek ten przyczyni się do osiągnięcia celów unijnej polityki w dziedzinach środowiska, zdrowia i klimatu. |
| (5) | Upoważnienie Hiszpanii do stosowania obniżonej stawki opodatkowania energii elektrycznej pobieranej z lądu nie wykracza poza to, co jest konieczne do zwiększenia wykorzystania takiej energii, ponieważ w większości przypadków wytwarzanie energii elektrycznej na pokładzie statku pozostanie bardziej konkurencyjną alternatywą. Z tego samego powodu oraz ze względu na obecny stosunkowo niski stopień rozpowszechnienia na rynku tej technologii środek ten nie spowoduje prawdopodobnie, w okresie jego stosowania, istotnych zakłóceń konkurencji, a zatem nie będzie miał negatywnego wpływu na prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego. |
| (6) | Zgodnie z art. 19 ust. 2 dyrektywy 2003/96/WE każde upoważnienie przyznawane na podstawie tego przepisu musi być ograniczone w czasie. W celu zapewnienia, aby okres obowiązywania upoważnienia był wystarczająco długi, aby nie zniechęcać odpowiednich podmiotów gospodarczych do dokonywania niezbędnych inwestycji, należy udzielić upoważnienia na okres czterech lat. Upoważnienie powinno jednak przestać obowiązywać z dniem rozpoczęcia stosowania ewentualnych przepisów ogólnych dotyczących korzyści podatkowych w odniesieniu do energii elektrycznej pobieranej z lądu, przyjętych przez Radę na podstawie art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub innego odpowiedniego postanowienia tego Traktatu, jeżeli stosowanie takich przepisów rozpocznie się w okresie stosowania udzielonego upoważnienia. |
| (7) | W celu zapewnienia pewności prawa operatorom portów i armatorom statków oraz w celu uniknięcia zakłóceń i potencjalnego zwiększenia obciążeń administracyjnych dla dystrybutorów i redystrybutorów energii elektrycznej, należy zapewnić możliwość dalszego stosowania przez Hiszpanię obniżonej stawki opodatkowania energii elektrycznej pobieranej z lądu. Należy zatem udzielić wnioskowanego upoważnienia ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2025 r., w celu zachowania ciągłości w stosunku do wcześniejszych uregulowań na mocy decyzji wykonawczej (UE) 2018/1491. |
| (8) | Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Hiszpania zostaje upoważniona do stosowania obniżonej stawki podatku w odniesieniu do energii elektrycznej dostarczanej bezpośrednio na statki zacumowane w portach, z wyłączeniem prywatnej żeglugi niehandlowej, pod warunkiem zachowania minimalnych poziomów opodatkowania określonych w art. 10 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE.
Artykuł 2
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2028 r.
Jednakże w przypadku gdy Rada, działając na podstawie art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub innego odpowiedniego postanowienia tego Traktatu, wprowadzi zmieniony powszechny system opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, z którym upoważnienie przyznane w art. 1 niniejszej decyzji nie będzie zgodne, niniejsza decyzja przestanie mieć zastosowanie z dniem rozpoczęcia stosowania tego zmienionego powszechnego systemu.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 stycznia 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
A. SZŁAPKA
(1) Dz.U. L 283 z 31.10.2003, s. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/96/oj.
(2) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1491 z dnia 2 października 2018 r. upoważniająca Hiszpanię do stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego od energii elektrycznej dostarczanej bezpośrednio na statki zacumowane w porcie, zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE (Dz.U. L 252 z 8.10.2018, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2018/1491/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
