ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2025/219
z dnia 30 stycznia 2025 r.
w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na 2025 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Rada ma przyjąć środki dotyczące ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym - w stosownych przypadkach - określonych warunków funkcjonalnie związanych z tymi uprawnieniami do połowów. Art. 16 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 (1) stanowi, że uprawnienia do połowów należy ustalać zgodnie z celami wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) określonymi w art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia. Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że uprawnienia do połowów mają być przydzielane państwom członkowskim w taki sposób, aby zapewnić względną stabilność działalności połowowej każdego państwa członkowskiego w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju rybołówstwa. |
| (2) | Dlatego też, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, uprawnienia do połowów należy ustalać na podstawie dostępnych opinii naukowych, z uwzględnieniem aspektów biologicznych i społeczno-gospodarczych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego traktowania poszczególnych sektorów rybołówstwa oraz na podstawie opinii wyrażonych podczas konsultacji z zainteresowanymi stronami. |
| (3) | Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) przyjęła zalecenie GFCM/47/2024/1, w którym ustanowiono długoterminowe środki zarządzania w odniesieniu do węgorza europejskiego (Anguilla anguilla), jak przewidziano w zaleceniu GFCM/46/2023/16 w sprawie długoterminowego planu zarządzania dotyczącego węgorza europejskiego (podobszary geograficzne GFCM 1-27). W zaleceniu GFCM/47/2024/1 utrzymano na 2025 r. sześciomiesięczny okres zamknięty dla połowów komercyjnych i zakaz połowów rekreacyjnych. Ponadto zalecenie to ogranicza komercyjną działalność połowową w odniesieniu do węgorza szklistego do dwóch miesięcy i zezwala na taką działalności tylko pod pewnymi warunkami. Zgodnie z tym zaleceniem środki te powinny mieć zastosowanie do wszystkich wód morskich Morza Śródziemnego oraz do wód słodkich, a także do wód słonawych, w tym estuariów, lagun przybrzeżnych i wód przejściowych. Należy w związku z tym wprowadzić te środki do prawa Unii. |
| (4) | Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/47/2024/2, w którym ustanowiono długoterminowe środki na rzecz zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego (Corallium rubrum), jak przewidziano w zaleceniu GFCM/43/2019/4 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne GFCM 1-27). W zaleceniu GFCM/47/2024/2 utrzymano na 2025 r. zamrożenie nakładu połowowego wyrażone jako maksymalna liczba upoważnień do połowów i limitów pozyskiwania korala czerwonego. Należy w związku z tym wprowadzić te środki do prawa Unii. |
| (5) | Na 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/14 w sprawie wieloletniego planu zarządzania zrównoważoną eksploatacją koryfeny (Coryphaena hippurus) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne GFCM 1-27). W zaleceniu tym wprowadzono - zgodnie z podejściem ostrożnościowym i na okres przejściowy 2024-2026 - limit zdolności połowowej, zamrożenie zdolności połowowej w zakresie urządzeń do sztucznej koncentracji ryb (FAD) na statek oraz limit połowowy. W odniesieniu do połowów rekreacyjnych w zaleceniu tym przewidziano ponadto, że należy przestrzegać dziennego limitu ilościowego. Środki te zostały wdrożone do prawa Unii w odniesieniu do 2024 r. rozporządzeniem Rady (UE) 2024/259 (2) i środki te powinny być nadal wdrażane do prawa Unii w odniesieniu do 2025 r. Środki te pozostają bez uszczerbku dla środków zarządzania, które zostaną zaproponowane przez naukowy komitet doradczy GFCM w odniesieniu do długoterminowego planu zarządzania na lata 2027-2031. |
| (6) | Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 (3) ustanowiono plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego (podobszary geograficzne GFCM 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11). Ponadto w planie tym określono cele i środki długofalowej ochrony i zrównoważonej eksploatacji stad objętych tym planem. Obejmuje to środki mające na celu osiągnięcie i utrzymanie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY) stad docelowych i zapewnienie, aby eksploatacja żywych zasobów morza pozwalała na odtwarzanie i utrzymywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów pozwalających zapewnić MSY. |
| (7) | Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1022 uprawnienia do połowów w odniesieniu do stad wymienionych w art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia należy ustalić w celu uzyskania śmiertelności połowowej na poziomie MSY w sposób progresywny i stopniowy w miarę możliwości do 2020 r. i najpóźniej do dnia 1 stycznia 2025 r. |
| (8) | Uprawnienia do połowów w odniesieniu do stad wymienionych w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (EU) 2019/1022 należy ustalić zgodnie z przedziałami śmiertelności połowowej pozwalającymi osiągnąć maksymalny podtrzymywalny połów (MSY) (zakresy FMSY) lub na niższym poziomie, oraz zgodnie ze środkami ochronnymi przewidzianymi w tym rozporządzeniu. Przedziały FMSY określono w stosownych opiniach STECF. W przypadku gdy nie są dostępne odpowiednie informacje naukowe, uprawnienia do połowów dla stad, o których mowa w art. 1 ust. 2 i art. 1 ust. 3 tego rozporządzenia, należy ustalić zgodnie z podejściem ostrożnościowym do zarządzania rybołówstwem, jak określono w art. 4 ust. 6 tego rozporządzenia. |
| (9) | Ponadto uprawnienia do połowów należy wyrazić jako maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów i taklowców ustalony zgodnie z systemem nakładu połowowego ustanowionym w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1022 oraz jako maksymalne limity połowowe dla bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) i czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) ustalone zgodnie z opinią naukową i z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. |
| (10) | W opinii STECF, aby osiągnąć w 2025 r. cele w zakresie MSY w odniesieniu do wszystkich stad ryb w zachodniej części Morza Śródziemnego, konieczne jest dalsze znaczące zmniejszenie śmiertelności połowowej w połowach trawlerami. Ponadto STECF wskazał różnice w stanie najbardziej wrażliwych stad w każdej grupie stad i uznał, że śmiertelność połowową należy zmniejszyć w różny sposób między jednostkami zarządzania nakładem połowowym (EMU), a mianowicie EMU 1 (podobszary geograficzne GFCM 1, 2, 5, 6 i 7) i EMU 2 (podobszary geograficzne GFCM 8, 9, 10 i 11). STECF zalecił, aby w przypadku najbardziej wrażliwego stada (morszczuk europejski (Merluccius merluccius) w obrębie EMU 1 i morszczuk europejski w obrębie EMU 2) zmniejszenie śmiertelności połowowej wynosiło 66 % w EMU 1 i 38 % w EMU 2, aby osiągnąć FMSY w 2025 r. W oparciu o taką opinię na 2025 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy trawlerów dla każdej grupy nakładu połowowego należy zatem zmniejszyć o 66 % w EMU 1 i o 38 % w EMU 2, z uwzględnieniem wkładu każdego państwa członkowskiego w śmiertelność połowową, i odjąć od maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego określonego na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259. |
| (11) | W 2024 r. STECF stwierdził, że taklowce mają wpływ na tarlaki morszczuka europejskiego, w szczególności w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11. STECF stwierdził również, że biomasa stada tarłowego morszczuka europejskiego w podobszarach geograficznych GFCM 1, 5, 6 i 7 oraz w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 nadal utrzymuje się poniżej granicznego punktu odniesienia dotyczącego ochrony (BLIM) w rozumieniu art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2019/1022 oraz że aby osiągnąć FMSY w 2025 r., należy zmniejszyć śmiertelność połowową o co najmniej 66 % w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6 i 7 oraz o 38 % w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11. W podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6 i 7 należy zatem - zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1022 - utrzymać na 2025 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla taklowców na poziomach określonych na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259. W podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 należy - zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1022 - zmniejszyć na 2025 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla taklowców o 13 % względem maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego określonego na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259. |
| (12) | W 2024 r. STECF stwierdził, że śmiertelność połowowa bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6 i 7 pozostaje daleka od zrównoważonych poziomów i że w związku z tym oprócz zmniejszenia nakładu połowowego konieczne jest wprowadzenie dalszych środków zarządzania. W szczególności STECF stwierdził, że aby osiągnąć FMSY w 2025 r., należy zmniejszyć połowy średnio o 50 %, co obejmuje zmniejszenie o 25 % w podobszarach geograficznych GFCM 1 i 2, o 64 % w podobszarze geograficznym GFCM 5 oraz o 62 % w podobszarach geograficznych GFCM 6 i 7. W ramach kontynuacji środków przyjętych w latach 2022, 2023 i 2024 oraz zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 należy zatem uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6 i 7 należy zmniejszyć o 10 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259. |
| (13) | W 2024 r. STECF stwierdził, że oprócz zmniejszenia nakładu połowowego konieczne są dalsze środki zarządzania w odniesieniu do bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 i zalecił zmniejszenie całkowitego połowu o 18 %. Należy zatem - w ramach kontynuacji środków przyjętych w latach 2022, 2023 i 2024 oraz zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 - uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe na 2024 r. dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 należy zmniejszyć o 6 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259. |
| (14) | W 2024 r. STECF stwierdził, że oprócz zmniejszenia nakładu połowowego konieczne są dalsze środki zarządzania w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 i zalecił zmniejszenie całkowitego połowu o 29 %. Należy zatem - w ramach kontynuacji środków przyjętych w latach 2022, 2023 i 2024 oraz zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 - uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe dla czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 należy zmniejszyć o 6 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259. |
| (15) | Aby promować stosowanie selektywności narzędzi połowowych i ustanowić skuteczne obszary zamknięte w celu ochrony osobników młodocianych i tarlaków, rozporządzeniem Rady (UE) 2022/110 (4) ustanowiono mechanizm kompensacyjny dotyczący systemu nakładu połowowego dla trawlerów. Ponieważ STECF nadal zaleca na 2025 r. dalszą poprawę selektywności narzędzi połowowych i skuteczności zamknięcia obszarów w celu ochrony osobników młodocianych i tarlaków i ponieważ środki te mają udowodniony wpływ na nakład połowowy, państwa członkowskie powinny mieć możliwość przydzielenia danemu statkowi dodatkowych dni połowowych, jeżeli statek ten stosuje co najmniej jeden z takich środków określony na poziomie krajowym. Dane państwo członkowskie nie przydziela dodatkowych dni połowowych, które prowadziłyby do przekroczenia poziomu nakładu połowowego określonego w rozporządzeniu (UE) 2024/259 dla odpowiedniej grupy nakładu połowowego. |
| (16) | Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1022, w przypadku gdy opinie naukowe wykazują, że biomasa tarłowa któregokolwiek ze stad, o których mowa w art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia, znajduje się poniżej przezornościowego punktu odniesienia dla biomasy (BPA) lub znajduje się poniżej granicznego punktu odniesienia dla biomasy (BLIM), należy przyjąć środki zaradcze w celu zapewnienia szybkiego powrotu stad do poziomów wyższych niż poziomy pozwalające uzyskać MSY. |
| (17) | Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/20 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji stad małych ryb pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), które wprowadziło na lata 2022-2029 maksymalny poziom połowów i powiązany limit zdolności połowowej floty dla sejnerów i trawlerów do połowów pelagicznych poławiających małe gatunki pelagiczne. Należy do prawa Unii wprowadzić te środki, które odnoszą się do 2025 r. |
| (18) | Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/47/2024/4 w sprawie długoterminowego systemu połowowego oraz ustanowienia na 2025 r. limitów połowowych dla stad małych gatunków pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), wynikające z zalecenia GFCM/44/2021/20. W zaleceniu GFCM/47/2024/4 ustanowiono na 2025 r. odrębny poziom połowów sardeli europejskiej i sardynki europejskiej wynikający z wdrożenia nowych zasad kontroli odłowu. Podział między państwa członkowskie opiera się na historycznych połowach każdego państwa członkowskiego. Należy w związku z tym wprowadzić te środki do prawa Unii. |
| (19) | Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), w którym wprowadzono system nakładu połowowego i limit zdolności połowowej floty w odniesieniu do niektórych stad dennych. Należy wprowadzić te środki odnoszące się do 2025 r. do prawa Unii. |
| (20) | Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/47/2024/5 w sprawie wdrażania systemu nakładu połowowego dla kluczowych stad dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18) w 2025 r., wynikające z zalecenia GFCM/43/2019/5. W zaleceniu GFCM/47/2024/5 przewidziano globalne zmniejszenie o 5,2 % systemu nakładu połowowego dla trawlerów poławiających włokiem rozpornicowym oraz przeniesienie poziomów nakładu z 2024 r. w odniesieniu do trawlerów poławiających włokiem rozprzowym. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem zmniejszyć o 5,2 % maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów poławiających włokiem rozpornicowym określony na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259, natomiast maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów poławiających włokiem rozprzowym należy utrzymać na poziomach z 2024 r. |
| (21) | Uwzględniając specyfikę floty słoweńskiej i jej marginalny wpływ na stada małych gatunków pelagicznych i stada denne, oraz zgodnie z ust. 33 zalecenia GFCM/44/2021/20 i z ust. 13 zalecenia GFCM/43/2019/5, należy zachować istniejące modele prowadzenia połowów oraz zapewnić flocie słoweńskiej dostęp do określonej minimalnej ilości małych gatunków pelagicznych i minimalny przydział nakładu połowowego w odniesieniu do stad dennych. |
| (22) | Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad dennych w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne GFCM 12-16), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/12 i GFCM/42/2018/5. W zaleceniu GFCM/45/2022/4 wprowadzono system nakładu w odniesieniu do morszczuka europejskiego oraz limity połowowe dla krewetki różowej głębinowej (Parapenaeus longirostris), a także zamrożenie zdolności połowowej. W odniesieniu do 2025 r. w zaleceniu GFCM/45/2022/4 przewidziano zamrożenie nakładu połowowego na poziomie z 2024 r. oraz zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących krewetki różowej głębinowej. W celu wdrożenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych limitów połowowych ustalonych w odniesieniu do krewetki różowej głębinowej na 2024 r. w rozporządzeniu Rady (UE) 2024/259. |
| (23) | Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne GFCM 12-16), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/7 i GFCM/43/2019/6. W zaleceniu GFCM/45/2022/5 wprowadzono limit połowowy i zamrożenie zdolności połowowej. Na 2025 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem zmniejszyć o 3 % maksymalne limity połowowe ustalone w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259. |
| (24) | Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/6 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne GFCM 19-21), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/8 i GFCM/42/2018/4. W zaleceniu GFCM/45/2022/6 wprowadzono limit połowowy i zamrożenie zdolności połowowej. Na 2025 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem zmniejszyć o 3 % maksymalne limity połowowe ustalone w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259. |
| (25) | Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/7 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne GFCM 24-27), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/6 i GFCM/42/2018/3. W zaleceniu GFCM/45/2022/7 wprowadzono limit połowowy i zamrożenie zdolności połowowej. Na 2025 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem zmniejszyć o 3 % maksymalne limity połowowe ustalone w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259. |
| (26) | Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/3 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim (podobszary geograficzne GFCM 1-3), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/4, GFCM/43/2019/2 i GFCM/41/2017/2. Należy w związku z tym wprowadzić te środki do prawa Unii. |
| (27) | Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/47/2024/3 w sprawie przyjęcia dodatkowych środków zaradczych dla morlesza bogara w Morzu Alborańskim (podobszary geograficzne GFCM 1-3) zmieniające zalecenie GFCM/45/2022/3. W zaleceniu GFCM/47/2024/3 wprowadzono zmniejszenie limitów połowowych na 2025 r. o 30 %. Aby wprowadzić te środki do prawa Unii, należy zatem zmniejszyć o 30 % maksymalny poziom połowów określony na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259. |
| (28) | Zgodnie z opiniami naukowymi wydanymi przez grupę roboczą ds. Morza Czarnego GFCM, aby zapewnić zrównoważenie stada szprota (Sprattus sprattus) w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny GFCM 29), należy utrzymać obecny poziom śmiertelności połowowej szprota. Należy zatem w dalszym ciągu ustalać kwotę autonomiczną w odniesieniu do tego stada. |
| (29) | Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/3 zmieniające zalecenie GFCM/41/2017/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny GFCM 29). W zaleceniu GFCM/43/2019/3 wprowadzono zaktualizowany całkowity dopuszczalny połów (TAC) i system przydziału kwot w odniesieniu do turbota oraz dalsze środki ochrony, w szczególności dwumiesięczny okres zamknięty i ograniczenie dni połowowych do 180 dni w roku. Zgodnie z zaleceniem GFCM/43/2019/3, te kolejne środki ochrony są funkcjonalnie powiązane z uprawnieniami do połowów, ponieważ bez tych środków poziom TAC dla turbota musiałby zostać zmniejszony, aby zapewnić odbudowę stada. Należy w związku z tym wprowadzić te środki do prawa Unii. |
| (30) | Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/47/2024/8 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny GFCM 29) zmieniające zalecenia GFCM/43/2019/3 i GFCM/41/2017/4. W zaleceniu GFCM/47/2024/8 ustanowiono TAC dla turbota na lata 2025-2028. Należy w związku z tym wprowadzić te środki do prawa Unii. |
| (31) | Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. GFCM zatwierdziła przeniesienie kwoty turbota niewykorzystanej przez Unię w 2023 r., z uwagi na wyjątkową sytuację w Morzu Czarnym spowodowaną przez kontekst regionalny. Środek ten należy wprowadzić do prawa Unii. Podziału uprawnień do połowów wynikających z tego niepełnego wykorzystania kwoty należy dokonać przy uwzględnieniu odpowiedniego wkładu każdego państwa członkowskiego w odpowiednie niepełne wykorzystanie, nie zmieniając klucza przydziału, który ustanowiono w rozporządzeniu (UE) 2024/259 ustalającym roczny przydział TAC. |
| (32) | Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów dostępnych dla unijnych statków rybackich podlega rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 (5), a w szczególności art. 33 i 34 tego rozporządzenia, dotyczącym zapisu połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. Niezbędne jest zatem określenie kodów, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy przesyłaniu Komisji danych dotyczących wyładunków stad podlegających niniejszemu rozporządzeniu. |
| (33) | Rozporządzeniem Rady (WE) nr 847/96 (6) określono dodatkowe warunki zarządzania z roku na rok TAC i kwotami, w tym na podstawie jego art. 3 i 4, oraz przepisy dotyczące elastyczności w odniesieniu do zasobów objętych przezornościowymi, jak i analitycznymi TAC. Na podstawie art. 2 tego rozporządzenia, ustalając TAC, Rada określa stada, które nie będą objęte art. 3 i 4 tego rozporządzenia, w szczególności na podstawie ich stanu biologicznego. Co więcej, w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 przewidziano więcej elastyczności obejmującej kolejny rok w odniesieniu do wszystkich stad objętych obowiązkiem wyładunku. W związku z tym, aby uniknąć nadmiernej elastyczności, która utrudniłaby osiągnięcie celów WPRyb i spowodowałaby pogorszenie biologicznego stanu stad, należy wyraźnie przewidzieć, że elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 i elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie stosuje się jednocześnie. Elastyczność obejmującą kolejny rok przewidzianą w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 należy też, w stosownych przypadkach, wykluczać na podstawie biologicznego stanu stad. |
| (34) | Aby nie zakłócić działalności połowowej oraz zapewnić unijnym rybakom środki utrzymania, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r. Z uwagi na pilną sytuację niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
TYTUŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 1
Zakres stosowania
1. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do unijnych statków rybackich, które prowadzą działalność na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym, eksploatując następujące stada ryb:
| a) | węgorz europejski (Anguilla anguilla), koral czerwony (Corallium rubrum) i koryfena (Coryphaena hippurus) w Morzu Śródziemnym; |
| b) | bladoczerwona krewetka głębinowa (Aristeus antennatus), krewetka różowa głębinowa (Parapenaeus longirostris), czerwona krewetka głębinowa (Aristaeomorpha foliacea), morszczuk europejski (Merluccius merluccius), homarzec (Nephrops norvegicus) i barwena (Mullus barbatus) w zachodniej części Morza Śródziemnego; |
| c) | sardela europejska (Engraulis encrasicolus) i sardynka europejska (Sardina pilchardus) w Morzu Adriatyckim; |
| d) | morszczuk europejski (Merluccius merluccius), homarzec (Nephrops norvegicus), sola (Solea solea), krewetka różowa głębinowa (Parapenaeus longirostris) i barwena (Mullus barbatus) w Morzu Adriatyckim; |
| e) | morszczuk europejski (Merluccius merluccius) i krewetka głębokowodna różowa (Parapenaeus longirostris) w Cieśninie Sycylijskiej; |
| f) | czerwona krewetka głębinowa (Aristaeomorpha foliacea) i bladoczerwona krewetka głębinowa (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej, w Morzu Jońskim oraz w Morzu Lewantyńskim; |
| g) | morlesz bogar (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim; |
| h) | szprot (Sprattus sprattus) i turbot (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym. |
2. Niniejsze rozporządzenie ma również zastosowanie do innych rodzajów unijnej działalności połowowej, w tym do połowów rekreacyjnych, jeżeli taka działalność połowowa została wyraźnie wskazana w odpowiednich przepisach.
Artykuł 2
Definicje
Na potrzeby niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają definicje zawarte w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Ponadto stosuje się następujące definicje:
| a) | „wody międzynarodowe” oznaczają wody niepodlegające suwerenności lub jurysdykcji jakiegokolwiek państwa; |
| b) | „połowy rekreacyjne” oznaczają niekomercyjną działalność połowową, w przypadku której morskie zasoby wodne są eksploatowane do celów rekreacji, turystyki lub sportu; |
| c) | „całkowity dopuszczalny połów” (TAC) oznacza:
|
| d) | „kwota” oznacza część TAC przydzieloną Unii lub państwu członkowskiemu; |
| e) | „unijna kwota autonomiczna” oznacza limit połowowy autonomicznie przydzielony unijnym statkom rybackim przy braku uzgodnionych TAC; |
| f) | „kwota analityczna” oznacza unijną kwotę autonomiczną, w odniesieniu do której dostępna jest ocena analityczna; |
| g) | „ocena analityczna” oznacza ilościową ocenę tendencji zachodzących w obrębie określonego stada, opartą na danych dotyczących biologii i eksploatacji stada, których jakość w świetle analizy naukowej okazała się wystarczająco wysoka, aby możliwe było wydanie opinii naukowej dotyczącej przyszłych połowów; |
| h) | „urządzenie do sztucznej koncentracji ryb” (FAD) oznacza dowolne pływające na powierzchni wody urządzenie służące do wabienia ryb. |
Artykuł 3
Obszary połowowe
Na potrzeby niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje obszarów:
| a) | „podobszary geograficzne GFCM” oznaczają obszary określone w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2124 (7); |
| b) | „Morze Śródziemne” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1-27, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
| c) | „zachodnia część Morza Śródziemnego” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
| d) | „Morze Adriatyckie” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 17 i 18, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
| e) | „Cieśnina Sycylijska” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 12, 13, 14, 15 i 16, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
| f) | „Morze Jońskie” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 19, 20 i 21, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
| g) | „Morze Lewantyńskie” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 24, 25, 26 i 27, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
| h) | „Morze Alborańskie” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2 i 3, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
| i) | „Morze Czarne” oznacza wody w podobszarze geograficznym GFCM 29, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124. |
TYTUŁ II
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH
ROZDZIAŁ I
Morze Śródziemne
Artykuł 4
Węgorz europejski
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do podobszarów geograficznych GFCM 1-27, wód słonawych i wód słodkich. Wody słonawe obejmują obszary przyujściowe, laguny przybrzeżne i wody przejściowe.
2. Zakazuje się prowadzenia przez okres co najmniej sześciu miesięcy w roku 2025 komercyjnej działalności połowowej, w której osobniki węgorza europejskiego (Anguilla anguilla) o długości całkowitej powyżej 12 cm stanowią gatunek docelowy lub przypadkowy przyłów. W tym celu każde zainteresowane państwo członkowskie określa co najmniej jeden okres zamknięty z następującymi zastrzeżeniami:
| a) | w stosownych przypadkach okres zamknięty lub okresy zamknięte mogą różnić się w ramach jednego państwa członkowskiego w zależności od obszaru połowowego w celu uwzględnienia geograficznego i czasowego modelu migracji węgorza europejskiego na różnych etapach życia; |
| b) | okres zamknięty lub okresy zamknięte trwają co najmniej sześć kolejnych miesięcy lub łącznie sześć miesięcy zgodnie z warunkami określonymi w ust. 3; oraz |
| c) | okres zamknięty lub okresy zamknięte muszą być spójne z celami w zakresie ochrony określonymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1100/2007 (8), z obowiązującymi krajowymi planami zarządzania oraz z czasowymi modelami migracji węgorza europejskiego na odpowiednim etapie życia w danym państwie członkowskim. |
3. Okres zamknięty trwa od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca 2025 r., a każde zainteresowane państwo członkowskie ustanawia dodatkowy - wynoszący trzy miesiące - okres zamknięty między dniem 1 kwietnia a dniem 30 listopada 2025 r.
4. Zezwala się na prowadzenie komercyjnej działalności połowowej w odniesieniu do węgorza europejskiego o długości całkowitej poniżej 12 cm w okresie dwóch miesięcy rocznie; taka działalność połowowa jest monitorowana przez wyznaczoną instytucję naukową, która nadzoruje gromadzenie i analizę danych.
5. Maksymalna liczba upoważnień do połowów i maksymalna liczba narzędzi biernych dozwolonych w połowach węgorza europejskiego o długości całkowitej poniżej 12 cm do celów handlowych nie przekracza poziomów określonych w załączniku I.
6. Zakazuje się połowów rekreacyjnych węgorza europejskiego na wszystkich etapach życia.
7. Każde zainteresowane państwo członkowskie informuje Komisję:
| a) | do dnia 1 marca 2025 r. - o okresie zamkniętym lub okresach zamkniętych, które ustaliło zgodnie z ust. 2 i 3; |
| b) | w ciągu dwóch tygodni od ich przyjęcia - o środkach krajowych odnoszących się do okresu zamkniętego lub okresów zamkniętych, które ustaliło zgodnie z ust. 2 i 3; oraz |
| c) | do dnia 1 marca 2025 r. - o okresie, w którym dozwolone będą połowy węgorza europejskiego o długości całkowitej poniżej 12 cm zgodnie z ust. 4. |
Artykuł 5
Koral czerwony
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie pozyskiwania korala czerwonego (Corallium rubrum) w Morzu Śródziemnym.
2. W odniesieniu do połowów ukierunkowanych maksymalna liczba upoważnień do połowów i maksymalna ilość pozyskiwana ze stad korala czerwonego przez unijne statki rybackie i w ramach unijnej działalności polegającej na pozyskiwaniu nie przekracza poziomów określonych w załączniku I.
Artykuł 6
Koryfena
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich komercyjnych połowów pelagicznych dokonywanych przez unijne statki rybackie prowadzące ukierunkowane połowy koryfeny (Coryphaena hippurus) przy użyciu FAD w Morzu Śródziemnym. Dotyczy to również rekreacyjnych połowów koryfeny w Morzu Śródziemnym.
2. Maksymalna zdolność połowowa floty unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów koryfeny, wyrażona w liczbie statków, kW i pojemności brutto (GT), jest określona w załączniku III.
3. Maksymalna liczba FAD przypadająca na statek upoważniony do połowów koryfeny jest określona w załączniku III.
4. Maksymalny poziom połowów koryfeny nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku III.
5. W przypadku połowów rekreacyjnych maksymalne ilości połowu ograniczone są do 10 kg lub pięciu sztuk ryb dowolnego rozmiaru na osobę dziennie.
ROZDZIAŁ II
Zachodnia część Morza Śródziemnego
Artykuł 7
Stada denne
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej prowadzonej przez unijne statki rybackie i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów stad dennych, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1022, w zachodniej części Morza Śródziemnego.
2. Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów i taklowców jest określony w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2019/1022 i art. 26-34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
3. Maksymalne limity połowowe dla krewetki różowej głębinowej w Morzu Alborańskim, na Balearach, w Hiszpanii północnej i Zatoce Lwiej są określone w załączniku IV.
4. Maksymalne limity połowowe dla krewetki różowej głębinowej na Korsyce, w Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i na Sardynii są określone w załączniku IV.
5. Przydział uprawnień do połowów dla państw członkowskich określony w załączniku IV pozostaje bez uszczerbku dla:
| a) | wymian dokonywanych na podstawie art. 16 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013; |
| b) | odliczeń i ponownych przydziałów dokonywanych na podstawie art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009; |
| c) | dodatkowych wyładunków dozwolonych na podstawie art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 847/96 lub na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013; |
| d) | ilości zatrzymanych zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 lub przeniesionych na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013; |
| e) | odliczeń dokonywanych na podstawie art. 105, 106 i 107 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009. |
Artykuł 8
Mechanizm kompensacyjny
1. W odniesieniu do danego segmentu floty oraz wykazu odnośnych kwalifikujących się statków państwo członkowskie może w 2025 r. przyznać statkom pływającym pod jego banderą dodatkowy przydział dni połowowych przewidziany w niniejszym ustępie i obliczany zgodnie z ust. 4 i 5, pod warunkiem że statek otrzymujący taki dodatkowy przydział spełnia co najmniej jeden z następujących warunków określonych na poziomie krajowym:
| a) | jeżeli statek usunie zestawy dwuwłokowe (OTT), państwo członkowskie może zwiększyć przydział dni połowowych o 24 %; jeżeli statek wdrożył ten środek przed dniem 1 maja 2025 r., przydział dni połowowych może zostać zwiększony o 35 %; jeżeli łączna liczba takich statków stanowi ponad 40 % floty danego państwa członkowskiego, państwo to może zwiększyć przydział dni połowowych o 40 %; |
| b) | jeżeli statek używa włoków z workiem o oczkach kwadratowych o rozmiarze 45 mm, państwo członkowskie może zwiększyć przydział dni połowowych o 9,3 %; jeżeli statek wdrożył ten środek przed dniem 1 maja 2025 r., przydział dni połowowych może zostać zwiększony o 18,6 %; jeżeli łączna liczba takich statków stanowi ponad 40 % floty danego państwa członkowskiego, państwo to może zwiększyć przydział dni połowowych o 25 %; jeżeli środek ten ma zastosowanie do wszystkich statków danego państwa członkowskiego, państwo to może zwiększyć przydział dni połowowych o 30 %; |
| c) | jeżeli statek używa włoków z workiem o oczkach kwadratowych o rozmiarze 50 mm, państwo członkowskie może zwiększyć przydział dni połowowych o 15,4 %; jeżeli statek wdrożył ten środek przed dniem 1 maja 2025 r., przydział dni połowowych może zostać zwiększony o 30,8 %; jeżeli łączna liczba takich statków stanowi ponad 40 % floty danego państwa członkowskiego, państwo to może zwiększyć przydział dni połowowych o 40 %; jeżeli środek ma zastosowanie do wszystkich statków danego państwa członkowskiego, państwo to może zwiększyć przydział dni połowowych o 50 %; |
| d) | jeżeli statku dotyczy okres zamknięty, z którego wynika zakaz prowadzenia działalności połowowej przez trawlery na głębokości od 100 m do 500 m przez co najmniej sześć kolejnych tygodni między majem a wrześniem, państwo członkowskie może zwiększyć przydział dni połowowych o 10 %; |
| e) | jeżeli statku dotyczy okres zamknięty, z którego wynika zakaz działalności połowowej trawlerów w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 przez co najmniej cztery kolejne tygodnie między majem a październikiem, państwo członkowskie może zwiększyć przydział dni połowowych o 15 %; |
| f) | jeżeli statku dotyczy okres zamknięty, z którego wynika zakaz działalności połowowej trawlerów w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6 i 7 przez co najmniej cztery kolejne tygodnie między majem a październikiem, państwo członkowskie może zwiększyć przydział dni połowowych o 15 %; |
| g) | jeżeli statku dotyczy krajowy obszar zamknięty obejmujący co najmniej 5 % jego łowisk na głębokości od 100 m do 500 m, państwo członkowskie może zwiększyć przydział dni połowowych o 4 %; |
| h) | jeżeli statku dotyczy tymczasowy obszar zamknięty umożliwiający zmniejszenie o co najmniej 20 % połowów tarlaków morszczuka europejskiego, państwo członkowskie może zwiększyć przydział dni połowowych o 13 %; |
| i) | jeżeli danego statku dotyczy tymczasowy obszar zamknięty umożliwiający zmniejszenie o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych wszystkich gatunków dennych lub o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych, państwo członkowskie może zwiększyć przydział dni połowowych o 3 %; |
| j) | jeżeli danego statku dotyczy stałe zamknięcie działalności połowowej trawlerów na głębokości poniżej 800 m, państwo członkowskie może zwiększyć przydział dni połowowych o 3 %; |
| k) | jeżeli statek używa włoka z rozpornicą dryfującą, rozpornicą unoszącą się w toni wodnej, rozpornicą zapewniającą ograniczony kontakt z dnem lub włoka z inną rozpornicą, która ogranicza kontakt rozpornicy i narzędzia z dnem morskim, w celu ochrony podstawowych siedlisk ryb z gatunków dennych państwo członkowskie może zwiększyć przydział dni połowowych o 3 %; |
| l) | jeżeli statek stosuje regulowane wysoce selektywne narzędzie, takie jak kratownica sortująca o rozstawie co najmniej 20 mm, którego specyfikacje techniczne zapewniają, zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez STECF, zmniejszenie o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych wszystkich gatunków dennych lub zmniejszenie o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych w porównaniu z 2020 r., państwo członkowskie może zwiększyć przydział dni połowowych o 3 %. |
2. Dane państwo członkowskie przekazuje Komisji - podczas zgłaszania dodatkowego przydziału dni połowowych - wykaz statków rybackich, które spełniają poszczególne wybrane kryteria kompensacji, a także przydzieloną im liczbę dodatkowych dni połowowych.
3. Dane państwo członkowskie przedkłada Komisji, najpóźniej w dniu 15 października, powiadomienie o dodatkowym przydziale dni połowowych i możliwie jak najszybciej przekazuje Komisji odpowiednie informacje dotyczące spełnienia warunków.
4. Dodatkowy przydział dni połowowych oblicza się na podstawie maksymalnego nakładu połowowego dozwolonego zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/259 proporcjonalnie do odpowiedniej liczby kwalifikujących się statków, których dotyczą warunki wymienione w ust. 1.
5. Dane państwo członkowskie nie przydziela dodatkowych dni połowowych, które doprowadziłyby do przekroczenia poziomu nakładu połowowego określonego w rozporządzeniu (UE) 2024/259 dla odpowiedniej grupy nakładu połowowego.
6. Dane państwo członkowskie co miesiąc oddzielnie zgłasza również Komisji, stosując kody sprawozdawcze określone dla dodatkowego przydziału, o którym mowa w ust. 1, wykorzystany nakład połowowy, który należy odliczyć od tego przydziału.
Artykuł 9
Środki zaradcze w odniesieniu do morszczuka europejskiego w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6 i 7, bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 5, 6 i 7, czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 oraz homarca w podobszarze geograficznym GFCM 6
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do działalności połowowej statków unijnych poławiających morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6, 7, homarca (Nephrops norvegicus) w podobszarze geograficznym GFCM 6, bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w podobszarach geograficznych GFCM 5, 6 i 7 oraz czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11.
2. Maksymalny limit połowowy morszczuka europejskiego dla unijnych statków rybackich stosujących sieci skrzelowe i drygawice (GNS, GTR, GND) w wodach Unii zachodniej części Morza Śródziemnego określono w załączniku IV.
3. Państwa członkowskie przyjmują minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony dla bladoczerwonej krewetki głębinowej oraz dla czerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu co najmniej 25 mm.
4. Państwa członkowskie przyjmują minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony dla homarca o długości karapaksu co najmniej 25 mm.
5. Niniejszy artykuł nie ma zastosowania do operacji połowowych prowadzonych wyłącznie na potrzeby badań naukowych, pod warunkiem że badania te prowadzone są zgodnie z art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 (9).
Artykuł 10
Środki zaradcze w odniesieniu do morszczuka europejskiego w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do działalności połowowej statków unijnych poławiających morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11.
2. Maksymalny limit połowowy morszczuka europejskiego dla unijnych statków rybackich stosujących sieci skrzelowe i drygawice (GNS, GTR, GND) w wodach Unii zachodniej części Morza Śródziemnego określono w załączniku IV.
3. Niniejszy artykuł nie ma zastosowania do operacji połowowych prowadzonych wyłącznie na potrzeby badań naukowych, pod warunkiem że badania te prowadzone są zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
Artykuł 11
Rejestrowanie i przekazywanie danych
1. Państwa członkowskie rejestrują i przekazują Komisji dane dotyczące nakładu połowowego zgodnie z art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 oraz art. 146c, 146d i 146e rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 404/2011 (10).
2. Przy przekazywaniu Komisji na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 danych dotyczących nakładu połowowego państwa członkowskie stosują kody grup nakładu połowowego określone w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.
ROZDZIAŁ III
Morze Adriatyckie
Artykuł 12
Stada małych gatunków pelagicznych
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej prowadzonej przez unijne statki rybackie i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów sardynki europejskiej (Sardina pilchardus) i sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w Morzu Adriatyckim.
2. Maksymalny poziom połowów sardynki europejskiej i sardeli europejskiej nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku V.
3. Maksymalną zdolność połowową floty unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów stad małych gatunków pelagicznych, wyrażoną w liczbie statków, kW i GT, ogranicza się zgodnie z załącznikiem V.
4. Art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania, w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł 13
Stada denne
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej prowadzonej przez unijne statki rybackie i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius), homarca (Nephrops norvegicus), soli (Solea solea), krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris) i barweny (Mullus barbatus) w Morzu Adriatyckim.
2. Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy oraz maksymalną zdolność połowową floty w odniesieniu do tych stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu jest określony w załączniku V.
3. Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł 14
Przekazywanie danych
Przy przekazywaniu Komisji, na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, danych dotyczących nakładu połowowego i wyładunków państwa członkowskie stosują kody stad i kody grup nakładu połowowego określone w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.
ROZDZIAŁ IV
Cieśnina Sycylijska
Artykuł 15
Morszczuk europejski i krewetka różowa głębinowa
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszelkiej działalności unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) i krewetki różowej głębinowej (Parapenaeus longirostris) w Cieśninie Sycylijskiej.
2. Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu, wyrażona w liczbie statków, kW i GT, jest określona w załączniku VI.
3. Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla morszczuka europejskiego (wyrażony liczbą dni połowowych) w odniesieniu do statków poławiających włokiem dennym rozpornicowym morszczuka europejskiego (OTB) jest określony w załączniku VI.
4. Maksymalny poziom połowów krewetki różowej głębinowej nie przekracza poziomów określonych w załączniku VI.
5. Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł 16
Krewetki głębokowodne
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej prowadzonej przez unijne statki rybackie i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej.
2. Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu, wyrażona w liczbie statków, kW i GT, jest określona w załączniku VI.
3. Maksymalny poziom połowów nie przekracza poziomów określonych w załączniku VI.
Artykuł 17
Przekazywanie danych
Przy przekazywaniu Komisji, na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, danych dotyczących wyładunków ilości złowionych ze stad państwa członkowskie stosują kody stad określone w załączniku VI do niniejszego rozporządzenia.
ROZDZIAŁ V
Morze Jońskie i Morze Lewantyńskie
Artykuł 18
Krewetki głębokowodne
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej prowadzonej przez unijne statki rybackie i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Morzu Jońskimi i Morzu Lewantyńskim.
2. Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu, wyrażona w liczbie statków, kW i GT, jest określona w załączniku VII.
3. Maksymalny poziom połowów nie przekracza poziomów określonych w załączniku VII.
ROZDZIAŁ VI
Morze Alborańskie
Artykuł 19
Morlesz bogar
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do komercyjnych i rekreacyjnych połowów morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) prowadzonych przez unijne statki rybackie przy użyciu takli i węd ręcznych w Morzu Alborańskim.
2. Maksymalny poziom połowów nie przekracza poziomów określonych w załączniku VIII.
3. Maksymalna liczba takli i węd ręcznych objętych upoważnieniem do połowów morlesza bogara jest określona w załączniku VIII.
4. Ustanawia się czasowe zamknięcie w celu ochrony kluczowego stada podczas tarła na okresy nie krótsze niż 60 kolejnych dni. Takie zamknięcie obowiązuje co najmniej dwa miesiące i przypada na okres od stycznia do marca 2025 r. oraz obejmuje kluczowe obszary występowania morlesza bogara w Morzu Alborańskim.
5. W przypadku połowów rekreacyjnych maksymalna liczba połowów jest ograniczona do jednej ryby na osobę dziennie. Do połowów rekreacyjnych w Morzu Alborańskim zastosowanie ma minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony dla morlesza bogara wynoszący 40 cm. W okresie zamknięcia połowów komercyjnych ustanowionym na szczeblu krajowym połowy rekreacyjne tego gatunku są zakazane.
ROZDZIAŁ VII
Morze Czarne
Artykuł 20
Szprot
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszelkiej działalności unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów szprota (Sprattus sprattus) w Morzu Czarnym.
2. Unijna kwota autonomiczna szprota jest określona w załączniku IX.
3. Art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania, w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł 21
Turbot
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszelkiej działalności unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów turbota (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym.
2. Wielkość TAC turbota mającą zastosowanie w wodach Unii w Morzu Czarnym, podział tego TAC między poszczególne państwa członkowskie i - w stosownych przypadkach - warunki, które są funkcjonalnie z nim związane, określono w załączniku IX.
3. Art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania, w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł 22
Zarządzanie nakładem połowowym w odniesieniu do turbota
Unijne statki rybackie uprawnione do połowów turbota w zakresie art. 21, niezależnie od ich całkowitej długości, prowadzą połowy przez maksymalnie 180 dni połowowych w roku.
Artykuł 23
Okres zamknięty w odniesieniu do turbota
Unijnym statkom rybackim zabrania się prowadzenia działalności połowowej w odniesieniu do turbota, w tym przeładunku, zatrzymywania na statku, wyładunku i pierwszej sprzedaży turbota w wodach Unii na Morzu Czarnym w okresie od dnia 15 kwietnia do dnia 15 czerwca.
Artykuł 24
Przepisy szczególne dotyczące przydziału uprawnień do połowów na Morzu Czarnym
Przydział uprawnień do połowów dla państw członkowskich określony w załączniku IX do niniejszego rozporządzenia pozostaje bez uszczerbku dla:
| a) | wymian dokonywanych na podstawie art. 16 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013; |
| b) | odliczeń i ponownych przydziałów dokonywanych na podstawie art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009; |
| c) | odliczeń dokonywanych na podstawie art. 105 i 107 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009. |
Artykuł 25
Przekazywanie danych
Przy przekazywaniu Komisji, na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, danych dotyczących wyładunków ilości złowionych w wodach Unii na Morzu Czarnym ze stad szprota i turbota państwa członkowskie stosują kody stad określone w załączniku IX do niniejszego rozporządzenia.
TYTUŁ III
PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 26
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
A. SZŁAPKA
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22, http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1380/oj).
(2) Rozporządzenie Rady (UE) 2024/259 z dnia 10 stycznia 2024 r. ustalające uprawnienia do połowów na 2024 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym (Dz.U. L 259 z 11.1.2024, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/259/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 508/2014 (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1022/oj).
(4) Rozporządzenie Rady (UE) 2022/110 z dnia 27 stycznia 2022 r. w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na rok 2022 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb (Dz.U. L 21 z 31.1.2022, s. 165, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/110/oj).
(5) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1224/oj).
(6) Rozporządzenie Rady (WE) nr 847/96 z dnia 6 maja 1996 r. wprowadzające dodatkowe, ustalane z roku na rok, warunki zarządzania ogólnym dopuszczalnym połowem (TAC) i kWotami (Dz.U. L 115 z 9.5.1996, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1996/847/oj).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2124 z dnia 4 października 2023 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) (Dz.U. L, 2023/2124, 12.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2124/oj).
(8) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1100/2007 z dnia 18 września 2007 r. ustanawiające środki służące odbudowie zasobów węgorza europejskiego (Dz.U. L 248 z 22.9.2007, s. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2007/1100/oj).
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198, 25.7.2019, p. 105, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1241/oj).
(10) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 404/2011 z dnia 8 kWietnia 2011 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz.U. L 112 z 30.4.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2011/404/oj).
(*1) Reprezentująca liczbę statków lub nurków lub parę składającą się z jednego nurka i jednego statku, upoważnionych do pozyskiwania korala czerwonego.
(*2) Zgodnie z obecnym czasowym zakazem połowów korala czerwonego ustanowionym na wodach hiszpańskich i na wodach chorwackich, w oczekiwaniu na ewentualne zmiany w przyszłości.
(**) Zgodnie z obecnym czasowym zakazem połowów korala czerwonego ustanowionym na wodach hiszpańskich i na wodach chorwackich, w oczekiwaniu na ewentualne zmiany w przyszłości.
(1) TBB, OTB, PTB, TBN, TBS, TB, OTM, PTM, TMS, TM, OTT, OT, PT, TX, OTP i TSP.
(*1) Pkt 28 GFCM/44/2021/20 nie ma zastosowania do flot krajowych składających się z mniej niż dziesięciu sejnerów lub trawlerów pelagicznych aktywnie poławiających stada małych gatunków pelagicznych, co odnotowano zarówno w rejestrach krajowych, jak i w rejestrach GFCM w 2014 r. W takim przypadku zdolność aktywnej floty może wzrosnąć o nie więcej niż 50 % pod względem liczby statków oraz pojemności brutto (GT), pojemności rejestrowej brutto (GRT) i kW.
(*2) Słowenia nie może przekroczyć limitu nakładu wynoszącego 3 000 dni połowowych rocznie zgodnie z pkt 13 dokumentu GFCM/43/2019/5.
(*3) Pkt 9 lit. c) i pkt 28 zalecenia GFCM/43/2019/5 nie mają zastosowania do flot krajowych stosujących włoki (OTB) i prowadzących połowy przez mniej niż 1 000 dni w okresie odniesienia, o którym mowa w pkt 9 lit. c) GFCM/43/2019/5. Zdolność połowowa aktywnej floty stosującej włoki (OTB) nie może wzrosnąć o więcej niż 50 % względem okresu odniesienia.
(*1) Nie zezwala się na działalność połowową, w tym na przeładunek, zatrzymywanie na statku, wyładunek i pierwszą sprzedaż w okresie od dnia 15 kWietnia do dnia 15 czerwca 2025 r.
ZAŁĄCZNIK I
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW DLA UNIJNEJ KOMERCYJNEJ DZIAŁALNOŚCI POŁOWOWEJ W ODNIESIENIU DO WĘGORZA SZKLISTEGO W KONTEKŚCIE WIELOLETNIEGO PLANU ZARZĄDZANIA DOTYCZĄCEGO WĘGORZA EUROPEJSKIEGO W MORZU ŚRÓDZIEMNYM PRZYJĘTEGO PRZEZ GFCM
W tabelach w niniejszym załączniku określono maksymalną dopuszczalną liczbę upoważnień do połowów i maksymalną liczbę narzędzi połowowych dozwolonych w prowadzeniu komercyjnej działalności połowowej ukierunkowanej na węgorza europejskiego (Anguilla anguilla) o długości całkowitej poniżej 12 cm.
Tabela 1
Maksymalna liczba upoważnień do połowów
| Państwa członkowskie | Węgorz europejski ELE |
| Hiszpania | 153 |
Tabela 2
Maksymalna liczba narzędzi połowowych
| Państwa członkowskie | Narzędzia połowowe | Kod narzędzia połowowego | Jednostki |
| Hiszpania | Pułapki | FPO | 249 |
ZAŁĄCZNIK II
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH W KONTEKŚCIE WIELOLETNIEGO PLANU ZARZĄDZANIA POZYSKIWANIEM KORALA CZERWONEGO W MORZU ŚRÓDZIEMNYM PRZYJĘTEGO PRZEZ GFCM
W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalną dopuszczalną liczbę upoważnień do połowów i maksymalne ilości korala czerwonego pozyskiwane w Morzu Śródziemnym.
Odniesienia do obszarów połowowych stanowią odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej „podobszarami geograficznymi”).
Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych stad ryb:
| Nazwa systematyczna | Kod Alfa-3 | Nazwa zwyczajowa |
| Corallium rubrum | COL | Koral czerwony |
Tabela 1
Maksymalna liczba upoważnień do połowów (*1)
| Państwa członkowskie | Koral czerwony COL |
| Grecja | 12 |
| Hiszpania | 0 (*2) |
| Francja | 32 |
| Chorwacja | 0 (*2) |
| Włochy | 40 |
Tabela 2
Maksymalne pozyskiwane ilości wyrażone w kilogramach masy w relacji pełnej
| Gatunek: | Koral czerwony Corallium rubrum | Obszar: | Wody Unii w Morzu Śródziemnym - podobszary geograficzne 1-27 COL/GF1-27 | |
| Grecja | 1 844 |
|
| |
| Hiszpania | 0 | (**) | ||
| Francja | 1 400 |
| ||
| Chorwacja | 0 | (**) | ||
| Włochy | 1 378 |
| ||
| Unia | 4 622 |
| ||
| TAC | Nie dotyczy |
| ||
ZAŁĄCZNIK III
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH W KONTEKŚCIE ZARZĄDZANIA KORYFENĄ W MORZU ŚRÓDZIEMNYM
W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalną liczbę, kW i GT unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów koryfeny przy użyciu FAD w Morzu Śródziemnym oraz maksymalny poziom połowów.
Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej „podobszarami geograficznymi”).
Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych stad ryb:
| Nazwa systematyczna | Kod Alfa-3 | Nazwa zwyczajowa |
| Coryphaena hippurus | DOL | Koryfena |
Tabela 1
Maksymalna zdolność połowowa floty statków prowadzących połowy koryfeny przy użyciu FAD w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne 1-27)
| Państwo członkowskie | Liczba statków | kW | GT |
| Włochy | 261 | 21 061 | 1 986 |
| Malta | 130 | 16 662 | 1 296,28 |
| Hiszpania | 45 | 2 105,73 | 153,34 |
Tabela 2
Maksymalna liczba FAD na statek upoważniony do połowów koryfeny w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne 1-27)
| Państwo członkowskie | Liczba FAD na statek |
| Włochy | 100 |
| Malta | 200 |
| Hiszpania | 50 |
Tabela 3
Maksymalny poziom połowów w tonach masy w relacji pełnej złowionych w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne 1-27)
| Gatunek: | Koryfena Coryphaena hippurus | Obszar: | Wody Unii i wody międzynarodowe podobszarów geograficznych GFCM 1-27 (DOL/MED) | |
| Włochy | 1 174 |
| Maksymalny poziom połowów | |
| Malta | 517 |
| ||
| Hiszpania | 127 |
| ||
| Unia | 1 818 |
| ||
| TAC | Nie dotyczy |
| ||
ZAŁĄCZNIK IV
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH W KONTEKŚCIE ZARZĄDZANIA STADAMI DENNYMI W ZACHODNIEJ CZĘŚCI MORZA ŚRÓDZIEMNEGO
W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalny dopuszczalny nakład połowowy (w dniach połowowych) w podziale na grupy stad w rozumieniu art. 2 pkt 13 rozporządzenia (UE) 2019/1022 oraz maksymalne limity połowowe i całkowitą długość statków w odniesieniu do wszystkich rodzajów włoków (1) i takli dennych do połowów stad dennych w zachodniej części Morza Śródziemnego.
Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1022 oraz w art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej „podobszarami geograficznymi”).
Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych stad ryb:
| Nazwa systematyczna | Kod Alfa-3 | Nazwa zwyczajowa |
| Aristaeomorpha foliacea | ARS | Czerwona krewetka głębinowa |
| Aristeus antennatus | ARA | Bladoczerwona krewetka głębinowa |
| Merluccius merluccius | HKE | Morszczuk europejski |
| Mullus barbatus | MUT | Barwena |
| Nephrops norvegicus | NEP | Homarzec |
| Parapenaeus longirostris | DPS | Krewetka różowa głębinowa |
1. Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy (w dniach połowowych)
| a) | Liczba dni połowowych dla trawlerów na Morzu Alborańskim, Balearach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej (podobszary geograficzne 1, 2, 5, 6 i 7)
|
| b) | Liczba dni połowowych dla trawlerów na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8, 9, 10 i 11)
|
| c) | Liczba dni połowowych dla taklowców przydennych na Morzu Alborańskim, Balearach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej (podobszary geograficzne 1, 2, 5, 6 i 7)
|
| d) | Liczba dni połowowych dla taklowców przydennych na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8, 9, 10 i 11)
|
2. Maksymalne limity połowowe dla krewetek głębokowodnych
| a) | Uprawnienia do połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) na Morzu Alborańskim, Balearach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej (podobszary geograficzne 1, 2, 5, 6 i 7) wyrażone jako maksymalny poziom połowów w tonach masy w relacji pełnej
| ||||||||||||||||||||||
| b) | Uprawnienia do połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) i czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8, 9, 10 i 11) wyrażone jako maksymalny poziom połowów w tonach masy w relacji pełnej
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Maksymalne limity połowowe dla morszczuka europejskiego
| a) | Uprawnienia do połowów morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) łowionego przy użyciu narzędzi statycznych (GNS, GND i GTR) na Morzu Alborańskim, Balearach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej (podobszary geograficzne 1, 2, 5, 6 i 7) wyrażone jako maksymalny poziom połowów w tonach masy w relacji pełnej.
| ||||||||||||||||||||||
| b) | Uprawnienia do połowów morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) łowionego przy użyciu narzędzi statycznych (GNS, GND i GTR) na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8, 9, 10 i 11) wyrażone jako maksymalny poziom połowów w tonach masy w relacji pełnej
| ||||||||||||||||||||||
ZAŁĄCZNIK V
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU ADRIATYCKIM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH
W tabelach w niniejszym załączniku określa się uprawnienia do połowów w podziale na stada lub grupy nakładu połowowego dla statków oraz - w stosownych przypadkach - warunki funkcjonalnie z nimi związane, w tym maksymalną liczbę unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów małych ryb pelagicznych.
Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej „podobszarami geograficznymi”).
Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:
| Nazwa systematyczna | Kod Alfa-3 | Nazwa zwyczajowa |
| Engraulis encrasicolus | ANE | Sardela europejska |
| Merluccius merluccius | HKE | Morszczuk europejski |
| Mullus barbatus | MUT | Barwena |
| Nephrops norvegicus | NEP | Homarzec |
| Parapenaeus longirostris | DPS | Krewetka różowa głębinowa |
| Sardina pilchardus | PIL | Sardynka europejska |
| Solea solea | SOL | Sola |
1. Stada małych ryb pelagicznych - podobszary geograficzne 17 i 18
| a) | Maksymalny poziom połowów wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
| ||||||||||||||||||||||||
| b) | Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów i sejnerów prowadzących aktywne połowy małych ryb pelagicznych
|
2. Stada denne - podobszary geograficzne 17 i 18
| a) | Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy (w dniach połowowych) w podziale na rodzaje włoków i segmenty floty do połowów stad dennych w podobszarach geograficznych 17 i 18 (Morze Adriatyckie).
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| b) | Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych i trawlerów poławiających włokami rozprzowymi upoważnionych do połowów stad dennych
|
ZAŁĄCZNIK VI
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W CIEŚNINIE SYCYLIJSKIEJ DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH
W tabelach w niniejszym załączniku określa się uprawnienia do połowów w podziale na stada lub grupy nakładu połowowego dla statków oraz - w stosownych przypadkach - warunki funkcjonalnie z nimi związane, w tym maksymalną liczbę unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów gatunków dennych i krewetek różowych głębinowych.
Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej „podobszarami geograficznymi”).
Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:
| Nazwa systematyczna | Kod Alfa-3 | Nazwa zwyczajowa |
| Merluccius merluccius | HKE | Morszczuk europejski |
| Parapenaeus longirostris | DPS | Krewetka różowa głębinowa |
| Aristaeomorpha foliacea | ARS | Czerwona krewetka głębinowa |
| Aristeus antennatus | ARA | Bladoczerwona krewetka głębinowa |
1. Stada denne
| a) | Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16), wyrażona w liczbie statków, kW i GT
|
| b) | Maksymalny poziom nakładu połowowego trawlerów dennych (OTB) prowadzących ukierunkowane połowy morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16), wyrażony liczbą dni połowowych
|
| c) | Maksymalny poziom połowów krewetki różowej głębinowej (Parapenaeus longirostris) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
| ||||||||||||||||||||||
2. Krewetki głębokowodne
| a) | Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów krewetki różowej głębinowej w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16), wyrażona w liczbie statków, kW i GT
|
| b) | Maksymalny poziom połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
| |||||||||||||||||||||||||
| c) | Maksymalny poziom połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
| |||||||||||||||||||||||||
ZAŁĄCZNIK VII
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU JOŃSKIM I MORZU LEWANTYŃSKIM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH
W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalną liczbę unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów stad dennych w Morzu Jońskim i Morzu Lewantyńskim.
Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej „podobszarami geograficznymi”).
Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych stad ryb:
| Nazwa systematyczna | Kod Alfa-3 | Nazwa zwyczajowa |
| Aristaeomorpha foliacea | ARS | Czerwona krewetka głębinowa |
| Aristeus antennatus | ARA | Bladoczerwona krewetka głębinowa |
1. Morze Jońskie
| a) | Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów krewetki różowej głębinowej w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne 19, 20 i 21), wyrażona w liczbie statków, kW i GT
|
| b) | Maksymalny poziom połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne 19, 20 i 21), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
| ||||||||||||||||||||||
| c) | Maksymalny poziom połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne 19, 20 i 21) wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
| ||||||||||||||||||||||
2. Morze Lewantyńskie
| a) | Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów krewetki różowej głębinowej w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24, 25, 26 i 27), wyrażona w liczbie statków, kW i GT
|
| b) | Maksymalny poziom połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24, 25, 26 i 27), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
| |||||||||||||||||||
| c) | Maksymalny poziom połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24, 25, 26 i 27), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
| |||||||||||||||||||
ZAŁĄCZNIK VIII
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU ALBORAŃSKIM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH
a) Maksymalny poziom połowów prowadzonych przy użyciu takli i węd ręcznych wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
| Gatunek: | Morlesz bogar Pagellus bogaraveo | Obszar: | Wody Unii w Morzu Alborańskim - podobszary geograficzne 1, 2 i 3 (SBR/GF1-3) | |
| Hiszpania | 20,83 |
| Maksymalny poziom połowów | |
| Unia | 20,83 |
| ||
| TAC | Nie dotyczy |
| ||
b) Maksymalna liczba takli i węd ręcznych objętych upoważnieniem do połowów na Morzu Alborańskim (podobszary geograficzne 1, 2 i 3)
| Państwo członkowskie | Morlesz bogar w podobszarach geograficznych 1, 2 i 3 |
| Hiszpania | 82 |
ZAŁĄCZNIK IX
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU CZARNYM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH
W tabelach zawartych w niniejszym załączniku określono TAC i kWoty wyrażone w tonach masy w relacji pełnej w podziale na stada oraz, w stosownych przypadkach, warunki, które są funkcjonalnie z nimi związane.
Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej „podobszarami geograficznymi”).
Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:
| Nazwa systematyczna | Kod Alfa-3 | Nazwa zwyczajowa |
| Sprattus sprattus | SPR | Szprot |
| Scophthalmus maximus | TUR | Turbot |
| Gatunek: | Szprot Sprattus sprattus | Obszar: | wody Unii w Morzu Czarnym - podobszar geograficzny 29 (SPR/F3742C) | |
| Bułgaria | 8 032,50 |
| TAC analityczny Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96. Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96. | |
| Rumunia | 3 442,50 |
| ||
| Unia | 11 475 |
| ||
| TAC | Nie dotyczy |
| ||
| Gatunek: | Turbot Scophthalmus maximus | Obszar: | wody Unii w Morzu Czarnym - podobszar geograficzny 29 (TUR/F3742C) | |
| Bułgaria | 90,26 |
| TAC analityczny Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96. Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96. | |
| Rumunia | 93,09 |
| ||
| Unia | 183,35 | (*1) | ||
| TAC | 890 |
| ||
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
