ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/310
z dnia 5 grudnia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2022/127 w odniesieniu do rocznego rozliczenia z realizacji celów i procedury rozliczenia zgodności
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (1), w szczególności jego art. 54 ust. 4 i art. 55 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/127 (2) uzupełnia rozporządzenie (UE) 2021/2116 o przepisy dotyczące agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro. |
| (2) | Doświadczenie zdobyte w trakcie pierwszego roku wdrażania rocznego rozliczenia z realizacji celów, o którym mowa w art. 54 rozporządzenia (UE) 2021/2116, oraz przygotowania drugiego roku budżetowego pokazuje, że państwa członkowskie ponoszą nieproporcjonalne obciążenie administracyjne, jeżeli chodzi o przedstawianie uzasadnień na potrzeby rocznego rozliczenia z realizacji celów w odniesieniu do odchyleń zrealizowanych kwot jednostkowych od planowanych kwot jednostkowych. |
| (3) | Zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) 2021/2116 wydatki związane z interwencjami, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 (3), kwalifikują się do finansowania unijnego tylko wtedy, gdy zostały dokonane przez akredytowane agencje płatnicze zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami unijnymi i mającymi zastosowanie systemami zarządzania oraz jeżeli odpowiadają odpowiednim produktom. Zgodność z tymi wymogami zapewniają agencje płatnicze, o których mowa w art. 9 rozporządzenia (UE) 2021/2116, jednostki certyfikujące, o których mowa w art. 12 tego rozporządzenia, oraz Komisja w ramach procedury rozliczenia zgodności, o której mowa w art. 55 tego rozporządzenia. Daje to pewność, że zrealizowane produkty zostały osiągnięte zgodnie z przepisami Unii, a plany strategiczne WPR są zgodne z celami pośrednimi i celami końcowymi i określonymi przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR w ramach ich systemów sprawozdawczości na temat wyników. |
| (4) | Ponadto w wyniku zmiany wprowadzonej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1468 (4) do rozporządzeń (UE) 2021/2115 i (UE) 2021/2116 państwa członkowskie mogą przedkładać Komisji dwa wnioski o zmianę rocznie, co może dotyczyć takich elementów jak planowane kwoty jednostkowe, produkty i alokacje finansowe na interwencje, które stanowią podstawę rocznego rozliczenia z realizacji celów. Państwa członkowskie w coraz większym stopniu korzystają również z przewidzianej w art. 119 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2021/2115 możliwości wprowadzania i stosowania zmian w tych elementach swoich planów strategicznych WPR, które są związane z interwencjami w ramach tytułu III rozdział IV tego rozporządzenia. Ma to wpływ na roczne rozliczenie z realizacji celów i zwiększa związane z nim obciążenia administracyjne. |
| (5) | Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne i poprawić efektywność kosztową rocznego rozliczenia z realizacji celów, państwa członkowskie nie powinny być zobowiązane do przedstawiania uzasadnień do celów rocznego rozliczenia z realizacji celów w odniesieniu do odchyleń zrealizowanych kwot jednostkowych od planowanych kwot jednostkowych, w przypadku gdy łączna kwota wydatków odpowiadających tym odchyleniom nie przekracza progu de minimis wyrażonego jako odsetek wydatków zadeklarowanych w rocznym sprawozdaniu z realizacji celów, zgodnie z art. 134 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Tę łączną kwotę oblicza się, mnożąc odchylenie dla każdej kwoty jednostkowej przez odpowiednią liczbę produktów i sumując otrzymane kwoty. Do celów tych obliczeń należy uwzględnić jedynie odchylenia skutkujące nadmiernymi wydatkami. Aby uniknąć szkodliwego wpływu na fundusze unijne i zapewnić proporcjonalność, należy ustalić próg de minimis na poziomie 2 %. Odsetek ten jest zgodny z ogólnie przyjętym progiem w odniesieniu do wystarczającej pewności stosowanym w audytach dotyczących polityki i budżetu Unii. |
| (6) | Próg de minimis dotyczący przedkładania uzasadnień do celów rocznego rozliczenia z realizacji celów nie powinien jednak mieć zastosowania do odchyleń zrealizowanych kwot jednostkowych od maksymalnych planowanych kwot jednostkowych, o których mowa w art. 102 rozporządzenia (UE) 2021/2115, biorąc pod uwagę, że maksymalne planowane kwoty jednostkowe zostały ustalone, aby zapewnić elastyczność w celu uniknięcia niewykorzystanych środków, przy jednoczesnym unikaniu nadmiernej rekompensaty dla rolników. |
| (7) | Niniejsze rozporządzenie nie dotyczy wymogu przedstawienia w rocznych sprawozdaniach z realizacji celów na podstawie art. 134 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2021/2115 do celów art. 40 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2116 uzasadnienia każdej nadwyżki zrealizowanej kwoty jednostkowej w stosunku do planowanej kwoty jednostkowej, przekraczającej 50 %. |
| (8) | Konieczne jest doprecyzowanie brzmienia art. 14 ust. 8 i art. 15 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/127, ponieważ brzmienie to mogłoby nieumyślnie skłonić Komisję do zastosowania poziomu korekty ryczałtowej, który jest niższy niż ryzyko dla budżetu Unii. Te przepisy należy zatem przeredagować w taki sposób, aby wyraźnie wskazać, że w przypadku gdy obiektywne przesłanki wskazują, że maksymalna strata dla funduszy jest równa lub niższa niż strata, która wyniknęłaby z zastosowania niższej stawki zryczałtowanej niż zaproponowana przez Komisję, Komisja, podejmując decyzję w sprawie kwot podlegających wyłączeniu z finansowania unijnego, powinna zastosować tę niższą stawkę zryczałtowaną. |
| (9) | Ponieważ roczne sprawozdania z realizacji celów za rok budżetowy 2024 mają zostać przedłożone do dnia 15 lutego 2025 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej, a próg de minimis powinien mieć zastosowanie do procedur rocznego rozliczenia z realizacji celów, począwszy od roku budżetowego 2024. |
| (10) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2022/127, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/127
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/127 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w art. 13 ust. 2 dodaje się drugi akapit w brzmieniu: „Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego państwa członkowskie nie są zobowiązane do przedstawiania uzasadnień do celów rocznego rozliczenia z realizacji celów w odniesieniu do odchyleń zrealizowanych kwot jednostkowych od planowanych kwot jednostkowych, jeżeli, za dany rok budżetowy, całkowite wydatki odpowiadające tym odchyleniom nie przekraczają 2 % łącznych wydatków zadeklarowanych w rocznym sprawozdaniu z realizacji celów, zgodnie z art. 134 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Do celów obliczenia tego progu należy uwzględnić jedynie odchylenia skutkujące nadmiernymi wydatkami. Państwa członkowskie przedstawiają jednak uzasadnienia do celów rocznego rozliczenia z realizacji celów w odniesieniu do wszystkich przypadków przekroczenia zrealizowanych kwot jednostkowych w stosunku do maksymalnych planowanych kwot jednostkowych.”; |
| 2) | art. 14 ust. 8 otrzymuje brzmienie: „8. Jeżeli państwo członkowskie przedstawia obiektywne elementy, które nie spełniają warunków określonych w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu, z których jednak wynika, że maksymalna strata dla funduszy jest niższa od tej, która wynikałaby z zastosowania stawki ryczałtowej niższej niż zaproponowana, Komisja stosuje tę niższą stawkę ryczałtową, aby określić kwoty, które mają być wyłączone z finansowania unijnego na podstawie art. 55 rozporządzenia (UE) 2021/2116.” |
| 3) | art. 15 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „4. Jeżeli państwo członkowskie wykaże, że maksymalna strata dla EFRG i EFRROW jest ograniczona do kwoty niższej niż ta, która wynikałaby z zastosowania proponowanej stawki ryczałtowej, można zastosować niższą stawkę ryczałtową lub Komisja może wykorzystać ocenę systemów zarządzania dokonaną przez jednostkę certyfikującą w kontekście jej audytu, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia (UE) 2021/2116, w celu określenia kwot, które mają zostać wyłączone z finansowania unijnego w trakcie procedury rozliczenia zgodności, o której mowa w art. 55 tego rozporządzenia.” |
Artykuł 2
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 1 ust. 1 stosuje się do procedur rocznego rozliczenia z realizacji celów, począwszy od roku budżetowego 2024.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2116/oj.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/127 z dnia 7 grudnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 o przepisy dotyczące agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 20 z 31.1.2022, s. 95, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/127/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2115/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1468 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) 2021/2115 i (UE) 2021/2116 w odniesieniu do norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska, schematów na rzecz klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt, zmian w planach strategicznych WPR, przeglądu planów strategicznych WPR oraz zwolnień z kontroli i kar (Dz.U. L, 2024/1468, 24.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1468/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
