DECYZJA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2025/318
z dnia 27 listopada 2024 r.
w sprawie jednostronnego włączenia przez Szwecję sektorów do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE (1), w szczególności jej art. 30j,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Zgodnie z art. 30j ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady państwa członkowskie mogą od 2027 r. jednostronnie rozszerzyć stosowanie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) na sektor budowlany, sektor transportu drogowego i sektory dodatkowe niewymienione w załączniku III do dyrektywy 2003/87/WE. |
| (2) | Korzystając z tej możliwości, państwa członkowskie muszą uwzględnić w szczególności skutki dla rynku wewnętrznego, potencjalne zakłócenia konkurencji, integralność środowiskową systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz wiarygodność planowanego systemu monitorowania i raportowania. |
| (3) | W dniu 19 lipca 2024 r. Szwecja złożyła wniosek o rozszerzenie zakresu stosowania systemu handlu uprawnieniami do emisji na sektor budowlany, sektor transportu drogowego i sektory dodatkowe niewymienione w wykazie sektorów w rozdziałach II i III dyrektywy 2003/87/WE lub w załączniku III do niej. |
| (4) | Władze szwedzkie wyjaśniły, że włączenie dodatkowych sektorów doprowadzi do bardziej jednolitego ustalania cen dwutlenku węgla i bardziej racjonalnej pod względem kosztów transformacji klimatycznej, a tym samym do dalszego wzmocnienia integralności środowiskowej ETS 2. To jednostronne rozszerzenie obniży też obciążenie administracyjne i ułatwi podmiotom objętym regulacją i właściwemu organowi krajowemu procesy raportowania i monitorowania. |
| (5) | Komisja stoi na stanowisku, że rozszerzenie zakresu stosowania EU ETS na rodzaje działalności niewymienione w załączniku III do dyrektywy 2003/87/WE, o które zawnioskowała Szwecja, rzeczywiście przyniesie korzyści dla środowiska i doprowadzi do uproszczenia administracyjnego dla dostawców paliw prowadzących działalność w Szwecji jako podmioty objęte regulacją. |
| (6) | Zgodnie z danymi dotyczącymi emisji gazów cieplarnianych w latach 2016, 2017 i 2018, których przeglądu dokonano w 2020 r., oraz art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 (2) średnia całkowita wielkość emisji pochodzących z sektorów wskazanych przez Szwecję we wniosku o jednostronne rozszerzenie wynosi 1 680 358 tCO2. Kwota ta zostanie wykorzystana jako podstawa do obliczenia przyszłej liczby dodatkowych uprawnień, które będą wydawane od 2027 r. |
| (7) | Komisja oceniła metody raportowania i monitorowania planowane przez Szwecję i stwierdziła, że są one wiarygodne i zgodne z wymogami art. 30j dyrektywy 2003/87/WE. |
| (8) | System podatku akcyzowego obowiązujący w Szwecji, w szczególności infrastruktura dystrybucyjna, nie pozwala podmiotom objętym regulacją skutecznie różnicować końcowego przeznaczenia paliw między, z jednej strony, sektorami objętymi już załącznikiem III do dyrektywy 2003/87/WE a, z drugiej strony, sektorami, których dotyczy niniejsze rozszerzenie zakresu. Aby ułatwić racjonalne pod względem kosztów monitorowanie, raportowanie i weryfikację emisji oraz zmniejszyć obciążenie administracyjne związane z raportowaniem dotyczącym współczynnika zakresu w ramach rocznych raportów na temat wielkości emisji i planów monitorowania, podmioty objęte regulacją nie powinny być zobowiązane do różnicowania w raportach między emisjami z sektorów, których dotyczy rozszerzenie zakresu, a emisjami z sektorów już objętych załącznikiem III do dyrektywy 2003/87/WE. |
| (9) | W celu zapewnienia zgodności z regularnym rocznym cyklem monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji w nowym systemie handlu uprawnieniami do emisji w sektorze budowlanym, sektorze transportu drogowego i sektorach dodatkowych podmioty objęte regulacją powinny zgłaszać zweryfikowane emisje w rozszerzonym zakresie od dnia 1 stycznia 2025 r., zgodnie z art. 30f ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Zakres jednostronnego rozszerzenia objętego zatwierdzeniem
Z zastrzeżeniem warunków wymienionych w art. 3 niniejszym zatwierdza się w odniesieniu do Szwecji rozszerzenie działania, o którym mowa w załączniku III do dyrektywy 2003/87/WE, na sektory wymienione w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Zezwolenie na wydanie dodatkowych uprawnień
W 2027 r. zgodnie z przepisami określonymi w art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE wydaje się dodatkowe uprawnienia na podstawie średniej ilości całkowitych emisji w wysokości 1 680 358 tCO2 zgłoszonej przez Szwecję dla sektorów wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji w odniesieniu do lat 2016, 2017 i 2018.
Artykuł 3
Obowiązki w zakresie monitorowania i raportowania
Szwecja dopilnowuje, aby każdy podmiot objęty regulacją monitorował i raportował właściwemu organowi, zgodnie z art. 30f ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE, za każdy rok kalendarzowy emisje odpowiadające ilości paliw dopuszczonej do konsumpcji w sektorach wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji, które miały miejsce od dnia 1 stycznia 2025 r.
Artykuł 4
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/2024-03-01.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/842/2023-05-16).
ZAŁĄCZNIK
Wykaz sektorów dodatkowych objętych unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji w Szwecji na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE
| Kod IPCC | Sektor | Zakres |
| 1A3c | Transport kolejowy | Emisje generowane przez pasażerski i towarowy ruch kolejowy |
| 1A3d (podzbiór) | Żegluga wodna | Emisje z paliw stosowanych w statkach rekreacyjnych, z wyłączeniem komercyjnej żeglugi wodnej |
| 1A3eii | Transport na drogach nieutwardzonych | Emisje ze spalania w maszynach terenowych na lotniskach i w portach oraz działalność na drogach nieutwardzonych nieuwzględniona w inny sposób |
| 1A4c | Rolnictwo/leśnictwo/rybołówstwo | Emisje ze spalania paliw w rolnictwie, leśnictwie lub krajowym rybołówstwie śródlądowym, przybrzeżnym i głębinowym. Obejmuje to pojazdy trakcyjne, zużycie paliwa w pompach, suszenie zbóż, szklarnie ogrodnicze i inne zużycie paliw w rolnictwie, leśnictwie lub rybołówstwie. (działalność włączona do kategorii ISIC 05, 11, 12, 1302), z wyłączeniem transportu rolniczego na drogach ekspresowych |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
