ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/23
z dnia 19 grudnia 2024 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do wymogów dotyczących nadzoru nad usługami obsługi naziemnej i organizacjami świadczącymi takie usługi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 62 ust. 14 lit. d) i art. 62 ust. 15 lit. a), b) i c) oraz art. 72 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W rozporządzeniu (UE) 2018/1139 ustanowiono zasadnicze wymogi dotyczące bezpiecznego świadczenia usług obsługi naziemnej i organizacji świadczących takie usługi na lotniskach objętych zakresem stosowania tego rozporządzenia, a także przepisy dotyczące nadzoru sprawowanego przez właściwe organy krajowe nad tymi organizacjami i usługami obsługi naziemnej świadczonymi na lotniskach Unii objętych zakresem tego rozporządzenia. |
| (2) | Aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii i zgodnie z zasadą pomocniczości, niniejsze rozporządzenie powinno odzwierciedlać najnowszy stan wiedzy i najlepsze praktyki w dziedzinie obsługi naziemnej. Należy w nim również uwzględniać mające zastosowanie normy i zalecane metody postępowania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego oraz doświadczenia w zakresie operacji obsługi naziemnej na całym świecie, a także postęp naukowy i techniczny w dziedzinie obsługi naziemnej. Ponadto, aby zapewnić odpowiedni zakres nadzoru nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej, przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny być proporcjonalne, dostosowane do ryzyka dla bezpieczeństwa związanego z działaniami w zakresie obsługi naziemnej i skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną oraz powinny zapewniać elastyczność niezbędną do ich przestrzegania stosownie do indywidualnych potrzeb. |
| (3) | Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zapewnić prowadzenie przez państwa członkowskie zharmonizowanego i spójnego nadzoru nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej na lotniskach Unii. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić ramy dla opracowywania i wdrażania przez właściwe organy systemu zarządzania obejmującego niezbędne procesy, szkolenia i kwalifikacje personelu oraz procedury nadzoru, a w szczególności nadzoru kooperacyjnego nad organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną. |
| (4) | W celu zapewnienia, aby nadzór nad organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną składającymi deklarację był sprawowany w kompetentny i prawidłowy sposób oraz aby wyniki nadzoru były właściwie wykorzystywane do poprawy bezpieczeństwa nadzorowanych organizacji, właściwe organy krajowe powinny zapewnić, aby inspektorzy prowadzący nadzór byli odpowiednio przeszkoleni i wykwalifikowani oraz posiadali odpowiednie umiejętności i doświadczenie do oceny wyników w zakresie bezpieczeństwa organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną podlegających ich obowiązkom w zakresie nadzoru. |
| (5) | Aby umożliwić efektywne wykorzystanie zasobów właściwych organów podczas sprawowania nadzoru i zachęcić do harmonizacji procesów i procedur operacyjnych w zakresie obsługi naziemnej poprzez dobrowolne stosowanie norm branżowych, niniejsze rozporządzenie powinno umożliwić państwom członkowskim wspólną ocenę zgodności norm branżowych z załącznikami I i II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/20 (2). |
| (6) | Działania nadzorcze obejmujące weryfikację przestrzegania przez organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną wszystkich mających zastosowanie wymogów oraz zachowania zgodności z przedłożoną deklaracją powinny być prowadzone w sposób spójny i obejmować okres ustanowiony w niniejszym rozporządzeniu. Aby to osiągnąć, właściwe organy powinny opracować i wdrożyć program nadzoru, aby zapewnić pełne uwzględnienie zakresu nadzoru zgodnie z planem. |
| (7) | Aby zapewnić wdrożenie nadzoru opartego na analizie ryzyka, program nadzoru powinien częściowo opierać się na danych dotyczących bezpieczeństwa zebranych od organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną, co pomogłoby właściwym organom uzyskać pełny obraz poziomu bezpieczeństwa każdej organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną podlegającej nadzorowi. Raporty o bezpieczeństwie powinny zapewniać wiarygodne i wystarczające informacje umożliwiające dokładną analizę bezpieczeństwa. |
| (8) | Mając na względzie zapewnienie, aby obowiązki sprawozdawcze organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną przyczyniały się do poprawy bezpieczeństwa działań w zakresie obsługi naziemnej, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić ramy umożliwiające właściwym organom przekazywanie bezpośrednio organizacjom odpowiedzialnym za obsługę naziemną spójnych informacji zwrotnych na temat zgłoszonych zdarzeń związanych z obsługą naziemną, co powinno być możliwe m.in. za pośrednictwem procesu nadzoru. |
| (9) | W ramach środków regulacyjnych należy priorytetowo traktować współpracę między właściwymi organami krajowymi w zakresie nadzorowania organizacji świadczących usługi obsługi naziemnej na lotniskach znajdujących się w więcej niż jednym państwie członkowskim, aby poprawić wykorzystanie zasobów i uniknąć dublowania pracy i nadzoru. Właściwe organy krajowe zaangażowane w nadzór nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej na lotniskach znajdujących się w więcej niż jednym państwie członkowskim powinny dzielić się informacjami niezbędnymi do prowadzenia skutecznego i zharmonizowanego nadzoru. Dobra koordynacja całego procesu i podział zadań nadzorczych między zainteresowanymi państwami członkowskimi mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia skutecznego nadzoru kooperacyjnego. W tym sensie właściwe organy krajowe zaangażowane w proces nadzoru kooperacyjnego powinny opierać się na jasnych zasadach określających ich zadania i dysponować odpowiednimi narzędziami, tak aby mogły dzielić się ze sobą wynikami działań nadzorczych prowadzonych na lotniskach podlegających ich nadzorowi oraz w głównym miejscu prowadzenia działalności organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną, z którego sprawują kontrolę i stosują system zarządzania we wszystkich swoich bazach lotniczych. |
| (10) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 01/2024 (3) wydanej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego („Agencja”) zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
| (11) | Należy zapewnić właściwym organom wystarczająco dużo czasu na wdrożenie nowych ram regulacyjnych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. W związku z tym stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do dnia 27 marca 2028 r. |
| (12) | Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się szczegółowe przepisy dotyczące podziału obowiązków właściwych organów krajowych odpowiedzialnych za nadzór nad usługami obsługi naziemnej oraz organizacjami świadczącymi takie usługi, zasady dotyczące wymiany informacji, kwalifikacji personelu oraz systemów administracji i zarządzania tych właściwych organów.
Artykuł 2
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają następujące definicje:
| 1) | „nadzór kooperacyjny” oznacza skoordynowany proces nadzoru, który obejmuje więcej niż jeden właściwy organ w celu nadzorowania organizacji świadczącej usługi obsługi naziemnej na lotniskach podlegających jurysdykcji więcej niż jednego właściwego organu lub w więcej niż jednym państwie członkowskim; przy czym właściwe organy określają swoje indywidualne zadania, dzielą się odpowiednimi danymi i informacjami na potrzeby nadzoru, promują współpracę w celu zapewnienia jednolitego nadzoru i efektywnego wykorzystania zasobów, między innymi unikając powielania zadań, audytów i inspekcji; |
| 2) | „audyt” oznacza systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodów i przeprowadzania ich obiektywnej oceny w celu określenia stopnia, w jakim wymagania zostały spełnione; przy czym audyty mogą obejmować inspekcje; |
| 3) | „inspekcja” oznacza, w kontekście monitorowania zgodności i nadzoru, niezależną i udokumentowaną ocenę zgodności przeprowadzaną drogą obserwacji i osądu, której towarzyszą (odpowiednio do przypadku) mierzenie, testy lub pomiary i której celem jest weryfikacja zgodności ze stosownymi wymaganiami; inspekcja może być częścią audytu, ale może również zostać przeprowadzona poza normalnym planem audytu, w szczególności w celu sprawdzenia usunięcia stwierdzonych niezgodności. |
Artykuł 3
Główne obowiązki państw członkowskich
1. Każde państwo członkowskie wyznacza co najmniej jeden właściwy organ w tym państwie członkowskim posiadający niezbędne uprawnienia i obowiązki w zakresie zadań związanych z nadzorem i egzekwowaniem przepisów w odniesieniu do organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną działających na lotniskach objętych zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2018/1139.
2. Właściwe organy krajowe mają następujące obowiązki, które są wyszczególnione w załączniku do niniejszego rozporządzenia:
| a) | przyjmowanie deklaracji od organizacji świadczących usługi obsługi naziemnej na lotniskach podlegających ich jurysdykcji; |
| b) | sprawowanie nadzoru nad tymi organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną; |
| c) | zapewnienie, aby personel wyznaczony do sprawowania nadzoru nad obsługą naziemną był odpowiednio przeszkolony, wykwalifikowany i kompetentny, a jego kompetencje były utrzymywane; |
| d) | przyczynianie się do wdrożenia skutecznego nadzoru kooperacyjnego; |
| e) | w stosownych przypadkach - podejmowanie lub inicjowanie środków egzekwowania przepisów. |
3. Państwa członkowskie zapewniają, by właściwe organy dysponowały niezbędnymi zdolnościami i zasobami do wypełniania obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia.
4. Państwa członkowskie zapewniają wykonywanie uprawnień właściwych organów w sposób bezstronny i przejrzysty.
Artykuł 4
Nadzór
1. W przypadku gdy państwo członkowskie wyznacza więcej niż jeden właściwy organ, określa ono obowiązki i zakres geograficzny kompetencji każdego właściwego organu.
Działania tych organów muszą być skoordynowane, tak aby zapewniały one skuteczny nadzór nad wszystkimi działaniami w zakresie obsługi naziemnej i organizacjami wykonującymi te działania w zakresie ich odnośnych kompetencji.
2. Państwa członkowskie zapewniają, aby personel właściwych organów nie wykonywał działań nadzorczych, jeżeli mogłoby to bezpośrednio lub pośrednio prowadzić do konfliktu interesów.
3. Personel upoważniony przez właściwy organ do wykonywania działań w zakresie nadzoru jest uprawniony do wykonywania przynajmniej następujących zadań:
| a) | badanie rejestrów, danych, procedur i wszelkich innych materiałów istotnych z punktu widzenia realizacji zadań nadzoru; |
| b) | sporządzanie kopii lub wyciągów z takich rejestrów, danych, procedur i innych materiałów; |
| c) | w razie potrzeby żądanie ustnych wyjaśnień na miejscu; |
| d) | wchodzenie na teren odpowiednich obiektów, miejsc wykonywania operacji lotniczych lub innych odpowiednich obszarów i środków transportu; |
| e) | przeprowadzanie audytów, dochodzeń, testów, ćwiczeń, ocen, inspekcji; oraz |
| f) | w stosownych przypadkach - podejmowanie lub inicjowanie środków egzekwowania przepisów. |
W razie potrzeby państwa członkowskie upoważniają personel do wykonywania dodatkowych zadań do celów działań nadzorczych.
4. W przypadku gdy organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną jest objęta zakresem stosowania art. 2 ust. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1645 (4), a dane państwo członkowskie wyznaczyło niezależny i autonomiczny podmiot do pełnienia wyznaczonej roli i wykonywania wyznaczonych obowiązków właściwego organu odpowiedzialnego za nadzorowanie zgodności z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/1645, ustanawia się środki koordynacji między tym podmiotem a właściwym organem krajowym wyznaczonym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, aby zapewnić skuteczny nadzór nad wszystkimi wymogami, które mają być spełnione przez organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną.
5. Państwa członkowskie opracowują i wdrażają środki egzekwowania przepisów określone w art. 62 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) 2018/1139.
Artykuł 5
Wsparcie ze strony Agencji w celu ułatwienia nadzoru kooperacyjnego
Agencja ułatwia skuteczne wdrożenie przez państwa członkowskie wymogów w zakresie nadzoru kooperacyjnego, aby umożliwić właściwym organom bezpieczny dostęp do istotnych informacji i dokumentacji, które są niezbędne do wykonywania ich zadań związanych z nadzorem i egzekwowaniem przepisów zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, oraz wymianę takich informacji i dokumentacji.
Artykuł 6
Przepisy przejściowe
Na zasadzie odstępstwa od pkt ARGH.OVS.305 lit. c) właściwe organy przeprowadzają co najmniej jeden kompleksowy nadzór nad wszystkimi organizacjami składającymi deklarację w swoim państwie członkowskim najpóźniej do dnia 27 marca 2030 r.
Przy opracowywaniu planu nadzoru właściwy organ bierze pod uwagę wcześniejsze doświadczenie operacyjne organizacji.
Artykuł 7
Wejście w życie i stosowanie
1. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2. Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 27 marca 2028 r.
3. Następujące punkty stosuje się od dnia 27 marca 2031 r. :
| a) | pkt ARGH.GEN.125 lit. c), |
| b) | pkt ARGH.GEN.136, |
| c) | pkt ARGH.MGM.200 lit. e), |
| d) | pkt ARGH.MGM.205 lit. e), |
| e) | pkt ARGH.MGM.211, |
| f) | pkt ARGH.OVS.300 lit. f). |
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/20 z dnia 19 grudnia 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poprzez ustanowienie wymogów dotyczących bezpiecznego świadczenia usług obsługi naziemnej oraz organizacji świadczących te usługi (Dz.U. L, 2025/20, 7.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/20/oj).
(3) https://www.easa.europa.eu/en/document-library/opinions/opinion-no-012024.
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1645 z dnia 14 lipca 2022 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do wymagań dotyczących zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze w odniesieniu do organizacji objętych zakresem stosowania rozporządzeń Komisji (UE) nr 748/2012 i (UE) nr 139/2014 oraz zmieniające rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 i (UE) nr 139/2014 (Dz.U. L 248 z 26.9.2022, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/1645/oj).
ZAŁĄCZNIK
WYMAGANIA ORGANU - OBSŁUGA NAZIEMNA
(CZĘŚĆ ARGH)
PODCZĘŚĆ GEN
WYMOGI OGÓLNE
ARGH.GEN.005 Zakres
W niniejszym załączniku ustanawia się wymogi dotyczące właściwych organów i ich obowiązków, o których mowa w art. 3 ust. 1 i art. 4 niniejszego rozporządzenia, w zakresie prowadzenia nadzoru nad organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną i świadczonymi przez nich usługami obsługi naziemnej zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2025/20.
ARGH.GEN.100 Właściwy organ
| a) | Właściwym organem odpowiedzialnym za nadzór nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej na lotnisku objętymi zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2018/1139 jest organ wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym znajduje się lotnisko. |
| b) | Bez uszczerbku dla lit. a) właściwym organem odpowiedzialnym za przyjmowanie deklaracji od pojedynczej grupy biznesowej organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną lub operatora statków powietrznych wykonującego własną obsługę naziemną, który ma główne miejsce prowadzenia działalności w państwie członkowskim i świadczy usługi obsługi naziemnej w więcej niż jednym państwie członkowskim, jest organ wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym dana organizacja ma główne miejsce prowadzenia działalności. Deklarację tę uznaje się za przedłożoną wszystkim zainteresowanym właściwym organom, jeżeli spełnione są oba następujące warunki:
|
| c) | Po złożeniu deklaracja jest ważna i uznawana we wszystkich państwach członkowskich bez dalszych wymogów ani oceny, zgodnie z art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
| d) | Właściwym organem odpowiedzialnym za nadzór nad organizacjami, o których mowa w lit. b), jest organ wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym znajduje się lotnisko. Podział zadań między zainteresowanymi właściwymi organami w zakresie nadzoru nad tymi organizacjami odbywa się zgodnie z pkt ARGH.OVS.330. |
ARGH.GEN.115 Dokumentacja nadzorcza
Właściwy organ udostępnia swojemu personelowi odpowiednie akty prawne, normy, zasady, publikacje techniczne i powiązane dokumenty, a także wytyczne, aby umożliwić mu wykonywanie zadań i wywiązywanie się z obowiązków.
ARGH.GEN.120 Sposoby spełnienia wymagań
Agencja opracowuje akceptowalne sposoby spełnienia wymagań (AMC), które mogą być wykorzystywane do zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 oraz aktami delegowanymi i wykonawczymi do niego.
ARGH.GEN.125 Informacje przekazywane Agencji
| a) | Gdy właściwy organ dowie się o jakichkolwiek istotnych problemach z wdrażaniem przez organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia, powiadamia o tym Agencję bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 30 dni od momentu, w którym dowiedział się o tych problemach. |
| b) | Bez uszczerbku dla rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 (1) oraz aktów delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia właściwy organ jak najszybciej przekazuje Agencji informacje istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa uzyskane na podstawie zgłoszeń zdarzeń przechowywanych w krajowej bazie danych zgodnie z art. 6 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 376/2014. |
| c) | Właściwy organ jak najszybciej przekazuje Agencji informacje istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa wynikające ze zgłoszeń zdarzeń związanych z bezpieczeństwem informacji, które otrzymał zgodnie z pkt IS.D.OR.230 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1645. |
ARGH.GEN.135 Natychmiastowe przeciwdziałanie problemowi w zakresie bezpieczeństwa
| a) | Bez uszczerbku dla przepisów rozporządzenia (UE) nr 376/2014 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia właściwy organ wdraża system służący do gromadzenia, analizowania i rozpowszechniania informacji o bezpieczeństwie. |
| b) | Agencja wdraża system służący do analizowania wszelkich otrzymanych informacji związanych z bezpieczeństwem i bez zbędnej zwłoki przekazuje właściwym organom państw członkowskich i Komisji wszelkie informacje, które są im niezbędne do zareagowania w odpowiednim czasie na problem w zakresie bezpieczeństwa dotyczący organizacji odpowiedzialnych za świadczenie usług obsługi naziemnej, które podlegają rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktom delegowanym i wykonawczym do tego rozporządzenia, w tym zalecenia lub działania naprawcze. |
| c) | Po otrzymaniu informacji, o których mowa w lit. a) i b), właściwy organ podejmuje odpowiednie działania w celu rozwiązania problemu w zakresie bezpieczeństwa. |
| d) | O środkach wprowadzonych zgodnie z lit. c) właściwy organ niezwłocznie informuje organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną, która jest zobowiązana do zastosowania się do nich zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia. Właściwy organ powiadamia o tych działaniach również agencję oraz, w razie konieczności podjęcia wspólnych działań, inne zainteresowane właściwe organy. |
| e) | W stosownych przypadkach o środkach zgłoszonych organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną powiadamia się również operatora lotniska, na którym organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną świadczy usługi obsługi naziemnej objęte tymi środkami. |
ARGH.GEN.136 Natychmiastowa reakcja na incydent związany z bezpieczeństwem informacji lub podatność mające wpływ na bezpieczeństwo lotnicze
| a) | Właściwy organ wdraża system mający na celu gromadzenie, analizowanie i rozpowszechnianie informacji dotyczących zgłaszanych przez organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną incydentów związanych z bezpieczeństwem informacji oraz podatności, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo lotnicze. Odbywa się to w porozumieniu z wszelkimi innymi odpowiednimi organami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo informacji lub cyberbezpieczeństwo w danym państwie członkowskim w celu zwiększenia koordynacji i zgodności systemów zgłaszania zdarzeń. |
| b) | Agencja wdraża system mający na celu analizę wszelkich odpowiednich informacji istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa, otrzymanych zgodnie z pkt ARGH.GEN.125 lit. c), oraz bez zbędnej zwłoki przekazuje państwom członkowskim i Komisji wszelkie informacje, w tym zalecenia lub niezbędne działania naprawcze, które należy podjąć, by mogły one w odpowiednim czasie zareagować na incydent związany z bezpieczeństwem informacji lub podatność mające potencjalny wpływ na bezpieczeństwo lotnicze, dotyczące produktów, sprzętu, osób lub organizacji podlegających rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktom delegowanym i wykonawczym do tego rozporządzenia. |
| c) | Po otrzymaniu informacji, o których mowa w lit. a) i b), właściwy organ wprowadza odpowiednie środki, aby wyeliminować potencjalny wpływ incydentu związanego z bezpieczeństwem informacji lub podatności na bezpieczeństwo lotnicze. |
| d) | O środkach wprowadzanych zgodnie z lit. c) niezwłocznie informowane są wszystkie osoby lub organizacje, które są zobowiązane do ich przestrzegania na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia. Właściwy organ powiadamia również o tych środkach Agencję oraz, w razie konieczności podjęcia wspólnych działań, właściwe organy pozostałych zainteresowanych państw członkowskich. |
PODCZĘŚĆ MGM
ZARZĄDZANIE
ARGH.MGM.200 System zarządzania
| a) | Właściwy organ ustanawia, wdraża i utrzymuje system zarządzania, który obejmuje wszystkie następujące elementy:
|
| b) | W odniesieniu do personelu, o którym mowa w lit. a) pkt 2, właściwy organ zapewnia, aby:
|
| c) | Funkcja monitorowania zgodności, o której mowa w lit. a) pkt 4, musi obejmować system zwrotnego informowania wyższej kadry kierowniczej właściwego organu o wynikach audytu, aby w razie potrzeby zapewnić podjęcie działań naprawczych. |
| d) | W odniesieniu do poszczególnych obszarów działalności uwzględnionych w systemie zarządzania właściwy organ wyznacza co najmniej jedną osobę ponoszącą całkowitą odpowiedzialność za zarządzanie zadaniami, o których mowa w lit. a). |
| e) | Oprócz spełniania wymagań określonych w lit. a) system zarządzania ustanowiony i utrzymywany przez właściwy organ musi spełniać wymagania załącznika I (część IS.AR) do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/203 (2) w celu zapewnienia prawidłowego zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji, które to ryzyko może mieć wpływ na bezpieczeństwo lotnicze. |
ARGH.MGM.205 Przydział zadań kwalifikowanym jednostkom
| a) | Właściwy organ może przydzielić kwalifikowanym jednostkom zadania związane z rejestracją deklaracji lub sprawowaniem stałego nadzoru nad organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną podlegającymi rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktom delegowanym i wykonawczym do tego rozporządzenia. |
| b) | Przydzielając zadania kwalifikowanej jednostce, właściwy organ musi dopilnować, aby:
|
| c) | Właściwy organ ustanawia procedury w celu zapewnienia, aby wszystkie informacje związane ze złożeniem deklaracji przez organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną były niezwłocznie przekazywane między właściwym organem a kwalifikowaną jednostką. |
| d) | Właściwy organ zapewnia, by procesy audytu wewnętrznego i zarządzania ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa, o którym mowa w pkt ARGH.MGM.200 lit. a) ppkt 4 niniejszego załącznika, obejmowały wszystkie wykonywane w jego imieniu zadania z zakresu przyjmowania deklaracji lub stałego nadzoru. |
| e) | Do celów nadzoru nad przestrzeganiem przez organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną pkt ORGH.MGM.201 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20 właściwy organ może przydzielić zadania kwalifikowanym jednostkom zgodnie z lit. a) lub każdemu odpowiedniemu organowi w danym państwie członkowskim odpowiedzialnemu za bezpieczeństwo informacji lub cyberbezpieczeństwo. Przydzielając zadania, właściwy organ musi dopilnować, aby:
|
ARGH.MGM.210 Zmiany w systemie zarządzania
| a) | Właściwy organ dysponuje systemem służącym do identyfikacji zmian wpływających na jego zdolność do wykonywania zadań oraz wywiązywania się z obowiązków określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktach delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia. System ten musi umożliwiać podejmowanie odpowiednich działań zapewniających adekwatność i skuteczność jego systemu zarządzania. |
| b) | Właściwy organ aktualizuje w odpowiednim terminie swój system zarządzania, aby odzwierciedlał wszelkie zmiany w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktach delegowanych i wykonawczych do niego. |
| c) | Właściwy organ powiadamia Agencję o zmianach wpływających na jego zdolność do wykonywania zadań oraz wywiązywania się z obowiązków określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktach delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia. |
ARGH.MGM.211 Zmiany w systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną
| a) | W przypadku zmian zarządzanych i zgłaszanych właściwemu organowi zgodnie z procedurą określoną w pkt IS.D.OR.255 lit. a) załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1645 właściwy organ uwzględnia przegląd takich zmian w stałym nadzorze sprawowanym zgodnie z zasadami określonymi w pkt ARGH.OVS.300 niniejszego załącznika. W przypadku stwierdzenia jakiejkolwiek niezgodności właściwy organ powiadamia o tym organizację, żąda dalszych zmian i podejmuje działania zgodnie z pkt ARGH.OVS.325 niniejszego załącznika. |
| b) | W przypadku innych zmian, o których mowa w pkt IS.D.OR.255 lit. b) załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1645, właściwy organ sprawdza, czy organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną spełnia stosowne wymagania obowiązujące w ramach zadań związanych z nadzorem. |
ARGH.MGM.215 Prowadzenie dokumentacji
| a) | Właściwy organ ustanawia system prowadzenia dokumentacji, który zapewnia odpowiednie przechowywanie, dostępność i rzetelne monitorowanie:
|
| b) | Właściwy organ prowadzi aktualny wykaz wszystkich otrzymanych deklaracji. |
| c) | Dokumentację, o której mowa w lit. a) i b), przechowuje się przez co najmniej 5 lat, z zastrzeżeniem mających zastosowanie przepisów Unii o ochronie danych. |
PODCZĘŚĆ OVS
NADZÓR I EGZEKWOWANIE PRZEPISÓW
ARGH.OVS.300 Nadzór
| a) | W trakcie procesu nadzoru właściwy organ weryfikuje oba poniższe elementy:
|
| b) | Nadzór, o którym mowa w lit. a):
|
| c) | Nadzór ten obejmuje wyniki wcześniejszych działań nadzorczych właściwego organu oraz priorytety w zakresie bezpieczeństwa określone w europejskim planie bezpieczeństwa lotniczego. |
| d) | Właściwy organ gromadzi i przetwarza wszelkie informacje uznane za użyteczne na potrzeby sprawowania nadzoru oraz nadzoru opartego na analizie ryzyka, w tym niezapowiedzianych inspekcji (stosownie do przypadku). |
| e) | W przypadku gdy za nadzór nad tą samą organizacją odpowiada więcej niż jeden właściwy organ, nadzór przeprowadza się zgodnie z pkt ARGH.OVS.330. |
| f) | W celu sprawowania nadzoru nad zgodnością organizacji z pkt ORGH.MGM.201 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20, oprócz przestrzegania przepisów lit. a)-d) niniejszego podpunktu, właściwy organ dokonuje przeglądu wszelkich wyłączeń przyznanych na podstawie pkt IS.D.OR.200 lit. e) załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1645 w związku z mającym zastosowanie cyklem audytu nadzorczego i w każdym przypadku wprowadzenia zmian w zakresie prac organizacji. |
ARGH.OVS.305 Program sprawowania nadzoru
| a) | Właściwy organ ustanawia i utrzymuje program sprawowania nadzoru obejmujący działania nadzorcze, których realizacja jest wymagana na podstawie ARGH.OVS.300. |
| b) | Program nadzoru opracowuje się i wdraża z uwzględnieniem następujących elementów:
|
| c) | Właściwy organ stosuje cykl planowania nadzoru nieprzekraczający 48 miesięcy, licząc od daty otrzymania pierwotnej deklaracji. W programie i planowaniu nadzoru odzwierciedla się skuteczność działania organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną w zakresie bezpieczeństwa, a także stopień narażenia na ryzyko. Cykl nadzoru obejmuje audyty i inspekcje, w tym inspekcje niezapowiedziane, stosownie do przypadku. |
| d) | Cykl planowania nadzoru można przedłużyć do maksymalnie 72 miesięcy, jeżeli właściwy organ ustalił, że w poprzednim cyklu audytu:
|
| e) | Cykl nadzoru można skrócić, jeżeli istnieją dowody na to, że skuteczność działania organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną w zakresie bezpieczeństwa zmniejszyła się lub jeżeli szczególne zagrożenia w warunkach lokalnych na lotnisku, gdzie prowadzona jest działalność wymagają wzmocnionego nadzoru. |
| f) | Zakres programu sprawowania nadzoru obejmuje prowadzenie rejestru terminów, w których mają się odbyć audyty i inspekcje oraz w których się odbyły. |
ARGH.OVS.310 Normy branżowe
W celu gromadzenia, wymiany i rozpowszechniania odpowiednich informacji między Komisją, Agencją i właściwymi organami krajowymi Agencja, wykorzystując wiedzę fachową zapewnianą przez państwa członkowskie, ocenia, stosując obiektywne kryteria, treść norm branżowych i ich aktualizacji, w przypadku gdy są one dobrowolnie stosowane przez organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną w celu wywiązania się z ich obowiązków w zakresie bezpiecznego świadczenia usług obsługi naziemnej.
ARGH.OVS.315 Zadania w ramach sprawowania nadzoru
| a) | Właściwy organ odpowiedzialny za nadzór nad organizacją świadczącą usługi obsługi naziemnej na lotniskach w państwie członkowskim tego organu zapewnia weryfikację wszystkich poniższych aspektów podczas cyklu nadzoru:
|
| b) | W przypadku nadzoru nad organizacją świadczącą usługi obsługi naziemnej w co najmniej dwóch państwach członkowskich zastosowanie mają przepisy pkt ARGH.OVS.330. |
ARGH.OVS.320 Deklaracja organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną
| a) | Po otrzymaniu deklaracji od organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną właściwy organ potwierdza otrzymanie deklaracji lub powiadomienia o zmianach, w tym nadaje indywidualny numer referencyjny, i sprawdza, czy deklaracja zawiera wszystkie informacje wymagane w pkt ORGH.DEC.100 oraz, w przypadku powiadomienia o zmianach, pkt ORGH.GEN.130 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20. Właściwy organ zapewnia przekazanie deklaracji do repozytorium informacji zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/2117 (3). |
| b) | Jeżeli deklaracja nie została należycie wypełniona lub zawiera informacje niezgodne z pkt ORGH.DEC.100 i dodatkiem do podczęści ORGH.DEC załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20, właściwy organ powiadamia organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną o brakujących lub nieprawidłowych elementach i zwraca się o dalsze informacje. W razie konieczności właściwy organ przeprowadza inspekcję danej organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną. Jeżeli dana niezgodność zostanie potwierdzona, właściwy organ podejmuje działania zgodnie z pkt ARGH.OVS.325. |
| c) | Jeżeli deklaracja zawiera informacje, że organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną świadczy lub zamierza świadczyć usługi również na lotniskach w innych państwach członkowskich, właściwy organ otrzymujący deklarację lub powiadomienie o zmianach zapewnia, aby wszystkie pozostałe zainteresowane właściwe organy zostały o tym poinformowane oraz miały dostęp do deklaracji, powiadomienia o zmianach i wszelkiej powiązanej dokumentacji. |
ARGH.OVS.325 Niezgodności, uwagi, działania naprawcze i środki egzekwowania przepisów
| a) | Właściwy organ posiada system analizowania niezgodności do określenia ich znaczenia dla bezpieczeństwa oraz zarządzania nimi w celu:
|
| b) | Właściwy organ stwierdza niezgodność poziomu 1, jeżeli wykryje jakąkolwiek znaczącą niezgodność z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2025/20 lub złożoną deklaracją, która powoduje obniżenie bezpieczeństwa lotu lub bezpieczeństwa naziemnego lub poważnie zagraża temu bezpieczeństwu. Niezgodności poziomu 1 obejmują w szczególności:
|
| c) | Właściwy organ stwierdza niezgodność poziomu 2, jeżeli wykryje jakąkolwiek niezgodność z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2025/20 lub złożoną deklaracją, która nie została sklasyfikowana jako niezgodność poziomu 1 i która mogłaby spowodować obniżenie bezpieczeństwa lotu lub bezpieczeństwa naziemnego lub zagrozić temu bezpieczeństwu. |
| d) | W przypadku gdy podczas dochodzenia, w ramach nadzoru lub w jakikolwiek inny sposób, właściwy organ znajdzie dowody na to, że organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną nie przestrzega przepisów rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20 lub deklaracji złożonej zgodnie z pkt ORGH.DEC.100 tego rozporządzenia, właściwy organ:
|
| e) | Właściwy organ informuje danego operatora lotniska o ustaleniach dotyczących organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną, jeżeli są one istotne dla bezpieczeństwa tego lotniska. |
| f) | W przypadkach niewymagających stwierdzenia niezgodności poziomu 1 poziomu 2 właściwy organ może wydawać uwagi. |
ARGH.OVS.330 Nadzór kooperacyjny
| a) | Właściwe organy odpowiedzialne za nadzór nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej w co najmniej dwóch państwach członkowskich lub na lotniskach, za które odpowiada więcej niż jeden właściwy organ, współpracują w celu zapewnienia skutecznego i efektywnego nadzoru nad tymi organizacjami i ich służbami. Te właściwe organy zapewniają wzajemną wymianę informacji i pomoc w wypełnianiu swoich zadań i obowiązków nadzorczych. |
| b) | Nadzór kooperacyjny obejmuje następujące organizacje, których główne miejsce prowadzenia działalności znajduje się w państwie członkowskim i które świadczą usługi obsługi naziemnej w więcej niż jednym państwie członkowskim lub na lotniskach, za nadzór nad którymi odpowiada więcej niż jeden właściwy organ:
|
| c) | Wzajemna wymiana informacji obejmuje następujące elementy:
|
| d) | Zadania w zakresie nadzoru nad organizacją odpowiedzialną za obsługę naziemną, o której mowa w lit. b), przydziela się zgodnie z lit. e) i f). |
| e) | Właściwy organ państwa członkowskiego, w którym organizacja ma główne miejsce prowadzenia działalności, weryfikuje wszystkie następujące elementy wymienione w załącznikach I i II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20, samodzielnie albo przy wsparciu któregokolwiek z pozostałych zainteresowanych właściwych organów, a następnie przeprowadza inspekcje działań w zakresie obsługi naziemnej na lotniskach w jego państwie w celu sprawdzenia, czy wdrażanie elementów systemu zarządzania organizacji odbywa się zgodnie z dokumentacją:
|
| f) | Każdy właściwy organ państwa członkowskiego, w którym organizacja świadczy usługi obsługi naziemnej, innego niż państwo członkowskie, w którym znajduje się główne miejsce prowadzenia działalności danej organizacji, nadzoruje bezpieczne świadczenie usług w bazach lotniczych w państwie członkowskim danej organizacji, sprawdzając faktyczne wdrożenie:
|
| g) | Każdy z właściwych organów, o których mowa w lit. e) i f):
|
| h) | Wszystkie właściwe organy zaangażowane w nadzór nad organizacją, o której mowa w lit. b), wspierają właściwy organ głównego miejsca prowadzenia działalności organizacji w okresowej aktualizacji oceny skuteczności działania organizacji w zakresie bezpieczeństwa na podstawie sprawozdań z nadzoru z poszczególnych baz lotniczych w pozostałych państwach członkowskich. |
| i) | Każdy z właściwych organów odpowiedzialnych za nadzór nad organizacją, o której mowa w lit. b), może wspierać właściwy organ państwa członkowskiego, w którym organizacja ma główne miejsce prowadzenia działalności, w przeprowadzaniu audytów lub inspekcji określonych w lit. e). |
| j) | Zainteresowane właściwe organy ustanawiają procedury wdrażania procesu nadzoru kooperacyjnego w celu uwzględnienia wszystkich aspektów wymienionych w lit. a)-i). |
| k) | Właściwe organy korzystają z repozytorium informacji utworzonego zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) 2018/1139 w celu uzyskania dostępu do dokumentów i informacji, o których mowa w lit. c). |
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/376/oj).
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/203 z dnia 27 października 2022 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w kwestii wymagań dotyczących zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze w odniesieniu do organizacji objętych zakresem stosowania rozporządzeń Komisji (UE) nr 1321/2014, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 1178/2011, (UE) 2015/340, rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2017/373 i (UE) 2021/664 oraz właściwych organów objętych zakresem stosowania rozporządzeń Komisji (UE) nr 748/2012, (UE) nr 1321/2014, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 1178/2011, (UE) 2015/340, rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2017/373, (UE) nr 139/2014 i (UE) 2021/664 oraz zmieniające rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011, (UE) nr 748/2012, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 139/2014, (UE) nr 1321/2014, (UE) 2015/340 oraz rozporządzenia wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 i (UE) 2021/664 (Dz.U. L 31 z 2.2.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/203/oj.
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2117 z dnia 12 października 2023 r. ustanawiające zasady niezbędne do funkcjonowania repozytorium informacji i zarządzania nim oraz szczegółowe wymogi na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 (Dz.U. L, 2023/2117, 13.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2117/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
