DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/467
z dnia 12 marca 2025 r.
w sprawie pozytywnego rozpatrzenia złożonego przez Szwecję, na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, wniosku o niestosowanie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do instalacji urządzeń ETCS w sześciu pojazdach typu 1144
(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 1484)
(Jedynie tekst w języku szwedzkim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W dniu 14 marca 2024 r. Szwecja przedłożyła Komisji wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.2 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 (2) w odniesieniu do sześciu istniejących pojazdów ÖBB typu 1144 („przedmiotowe pojazdy”) zakupionych przez Grenland Rail. Pojazdy te nie są wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania pociągiem). |
| (2) | Szwecja przedłożyła wspomniany wniosek na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, uzasadniając go brakiem ekonomicznej opłacalności wprowadzenia przedmiotowych pojazdów do obrotu dopiero po wyposażeniu ich w ETCS zgodnie z wymogami pkt 7.4.2.2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. |
| (3) | Zgodnie z pkt 7.4.2.2 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 każdy istniejący pojazd musi być wyposażony w ETCS i przygotowany do eksploatacji z jego użyciem (system kontroli pociągu klasy A), jeżeli w podsystemie „Sterowanie - urządzenia pokładowe” instaluje się jakikolwiek nowy system kontroli pociągu klasy B. |
| (4) | Lokomotywa typu 1144 to czteroosiowa lokomotywa uniwersalna zbudowana dla przedsiębiorstwa Österreichische Bundesbahnen (ÖBB, austriackie koleje państwowe). Obecnie obszar użytkowania lokomotyw tego typu stanowi terytorium Austrii. W Szwecji istnieje duże zapotrzebowanie na lokomotywy tego typu. Przedsiębiorstwo Grenland Rail zakupiło pojazdy tego typu i planuje ich eksploatację w Szwecji i Norwegii. |
| (5) | Obecnie szwedzka sieć kolejowa jest w mniej niż 5 % wyposażona w przytorowy ETCS. Do eksploatacji pojazdów w szwedzkiej sieci kolejowej nadal niezbędny jest krajowy system kontroli pociągu klasy B (którym jest system ATC2). Przedmiotowe pojazdy miałyby być eksploatowane na tych częściach szwedzkiej sieci kolejowej, które nie są wyposażone w ETCS i w przypadku których nie zawsze jest zainstalowany przytorowy szwedzki system kontroli pociągu klasy B (tj. system ATC2). Zgodnie ze szwedzkim krajowym planem wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) te części sieci zostaną wyposażone w ETCS najwcześniej w 2030 r. |
| (6) | Według władz szwedzkich czas potrzebny na doposażenie przedmiotowych pojazdów w system klasy B (tj. system ATC2), w tym na uzyskanie zezwoleń dla wszystkich tych pojazdów, jest o 30 miesięcy krótszy niż czas potrzebny na doposażenie ich w ETCS. Przesunięcie momentu oddania przedmiotowych pojazdów do eksploatacji - w związku z koniecznością doposażenia ich w ETCS, a następnie uzyskania niezbędnych zezwoleń - pozbawiłoby przedsiębiorstwo Grenland Rail dochodów z ich eksploatacji i sprawiłoby, że ich nabycie przez Grenland Rail stałoby się nieopłacalne. |
| (7) | Opóźnienie dostępności przedmiotowych pojazdów do celów eksploatacji ograniczyłoby również podaż usług transportu towarowego w momencie wzrostu popytu na te usługi. Nie ułatwiałoby to zwiększenia udziału kolejowego transportu towarowego w przewozach, które stanowi cel polityki zarówno Unii, jak i Szwecji. |
| (8) | Do czasu ich doposażenia w ETCS przedmiotowe pojazdy będą eksploatowane w szwedzkiej sieci kolejowej przy wykorzystaniu systemu klasy B, gdyż jest to jedyny system sygnalizacji dostępny przed wprowadzeniem ERTMS. |
| (9) | Lokomotywom, których dotyczy wniosek, przypisano już numery identyfikacyjne. Władze szwedzkie powinny informować o wszelkich zmianach numerów przedmiotowych pojazdów. |
| (10) | Szwecja zobowiązała się do realizacji planu działań mającego na celu wyposażenie przedmiotowych pojazdów w pokładowy ETCS co najmniej w wersji 2.1. Zgodnie z najnowszymi przekazanymi harmonogramami oczekuje się, że wyposażenie sześciu przedmiotowych lokomotyw w ETCS zostanie zakończone do dnia 1 lipca 2028 r. Według władz szwedzkich instalacja systemu ATC2 posłuży jako wstępna konfiguracja ETCS, co ułatwi późniejszą instalację tego drugiego systemu. Władze szwedzkie potwierdziły, że przedmiotowe pojazdy są już wyposażone w GSM-R (Global System for Mobile Communications - Railway, globalny system łączności ruchomej dla kolei), który jest niezbędny w szwedzkiej sieci kolejowej. |
| (11) | Szwecja przygotowuje się już do koniecznego w przyszłości wyposażenia przedmiotowych pojazdów w FRMCS (Future Railway Mobile Communication System - przyszły kolejowy system łączności ruchomej), który ma zastąpić GSM-R, w oparciu o przewidywany harmonogram wprowadzenia FRMCS na obszarze użytkowania tych pojazdów w Szwecji i Norwegii oraz biorąc pod uwagę przewidywany okres ich eksploatacji. |
| (12) | Na podstawie przedstawionego przez Szwecję uzasadnienia wniosku oraz zaproponowanych alternatywnych przepisów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 są spełnione w odniesieniu do przedmiotowych pojazdów. Należy zatem pozytywnie rozpatrzyć złożony przez Szwecję wniosek o niestosowanie pkt 7.4.2.2 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do tych pojazdów do dnia 1 lipca 2028 r. |
| (13) | Aby zagwarantować terminową realizację projektu, Szwecja powinna informować Komisję do dnia 31 grudnia każdego roku o planach i postępach w zakresie modernizacji przedmiotowych pojazdów. |
| (14) | Wszelkie przedłużenie okresu niestosowania przedmiotowej technicznej specyfikacji interoperacyjności poza dzień 1 lipca 2028 r. wymaga nowej analizy ekonomicznej i nowej oceny Komisji. |
| (15) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Wniosek Szwecji o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.2 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do sześciu pojazdów ÖBB 1144 o numerach 9181 1144 003-1, 9181 1144 010-6, 9181 1144 018-9, 9181 1144 019-7, 9181 1144 020-5 i 9181 1144 024-7 zostaje rozpatrzony pozytywnie.
Artykuł 2
Szwecja informuje Komisję o planach i postępach w zakresie modernizacji sześciu pojazdów, o których mowa w art. 1, do dnia 31 grudnia każdego roku. Szwecja powiadamia również Komisję o wszelkich zmianach numerów identyfikacyjnych tych pojazdów.
Artykuł 3
Jeżeli dla któregokolwiek z sześciu pojazdów, o których mowa w art. 1, wydane zostało zezwolenie zgodnie z niniejszą decyzją, takie zezwolenie jest ważne nie dłużej niż do dnia 1 lipca 2028 r.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Szwecji.
Niniejsza decyzja stosuje się do dnia 1 lipca 2028 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 marca 2025 r.
W imieniu Komisji
Apostolos TZITZIKOSTAS
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
