ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/520
z dnia 20 marca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1048 w odniesieniu do stosowania specyfikacji nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów na potrzeby operacji oceanicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 44 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1048 (2) ustanawia wymogi dotyczące korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne dotyczące nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów (PBN). |
| (2) | Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1048 zobowiązuje do wdrożenia tras służb ruchu lotniczego (ATS) zgodnie z wymogami określonymi w specyfikacji nawigacji obszarowej (RNAV) 5 w odniesieniu do wszystkich operacji trasowych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SES). |
| (3) | Specyfikację RNAV 5 opracowano w celu wspierania operacji wykonywanych w kontynentalnej przestrzeni powietrznej. Wymogi specyfikacji dotyczące utraty funkcji nawigacyjnej statku powietrznego nie są kompatybilne z operacjami w oceanicznej lub oddalonej kontynentalnej przestrzeni powietrznej na trasie, w związku z czym zastosowanie takiej specyfikacji mogłoby skutkować potencjalnym pogorszeniem bezpieczeństwa. |
| (4) | Zarówno RNAV 10, jak i wymagane osiągi nawigacyjne (RNP) 4 to specyfikacje nawigacyjne, które zostały specjalnie zaprojektowane przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w celu wspierania operacji trasowych w oceanicznej i oddalonej kontynentalnej przestrzeni powietrznej, która jest również częścią SES. W związku z tym mogą one zapewnić spójność między wymogami dotyczącymi osiągów statku powietrznego (specyfikacją PBN) a osiągami nawigacyjnymi wymaganymi dla takich operacji. |
| (5) | Stosowanie specyfikacji RNAV 10 lub RNP 4 w oceanicznej i oddalonej kontynentalnej przestrzeni powietrznej zapewnia zharmonizowane wdrożenie tras ATS. |
| (6) | Stosowanie funkcji „radiux to fix” (RF) lub ograniczeń wysokościowych wraz z trasami standardowych odlotów według wskazań przyrządów (SID) i standardowych dolotów według wskazań przyrządów (STAR) według RNP 1 powinno być uzależnione od potrzeb lokalnych. |
| (7) | Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/2237 (3) wprowadzono nową klasyfikację podejść ICAO, w której nie rozróżnia się już operacji CAT IIIA i CAT IIIB; dostosowanie do obecnej definicji operacji CAT III w prawodawstwie UE uznaje się za konieczne. |
| (8) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1048. |
| (9) | Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zaproponowała odnośne środki w swojej opinii nr 03/2024 (4) zgodnie z art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
| (10) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/1048
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/1048 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Ust. 1 pozostaje bez uszczerbku dla przepisów art. 6 oraz możliwości zapewniania przez instytucje zapewniające ATM/ANS służb z wykorzystaniem systemów lądowania umożliwiających wykonywanie operacji CAT II lub CAT III w rozumieniu pkt 120e załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 965/2012.” |
| 2) | w pkt AUR.PBN.2005 w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
|
Artykuł 2
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 marca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1048 z dnia 18 lipca 2018 r. ustanawiające wymogi dotyczące korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne dotyczące nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów, (Dz.U. L 189 z 26.7.2018, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/1048/oj).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/2237 z dnia 15 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymogów dotyczących operacji w każdych warunkach meteorologicznych oraz szkoleń i sprawdzianów załogi lotniczej (Dz.U. L 450 z 16.12.2021, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2021/2237/oj).
(4) https://www.easa.europa.eu/en/document-library/opinions/opinion-no-032024.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
