DECYZJA KOMISJI (UE) 2025/543
z dnia 19 marca 2025 r.
w sprawie zgodności skorygowanych stawek jednostkowych opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej ustalonych przez Włochy na 2024 r.
(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 1624)
(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) (1), w szczególności jego art. 15 (2),
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 (3), w szczególności jego art. 29 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Po weryfikacji stawek jednostkowych opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej, o której mowa w art. 29 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, w dniu 29 lipca 2024 r. w decyzji (UE) 2024/2035 (4) Komisja stwierdziła, że niektóre korekty trasowych i terminalowych stawek jednostkowych ustalonych przez Włochy na 2024 r. nie były zgodne z art. 25 ust. 2 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. |
| (2) | Nieprawidłowości stwierdzone przez Komisję dotyczyły obliczenia następujących korekt uwzględnionych przez Włochy w stawkach jednostkowych na 2024 r. w odniesieniu do instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej „ENAV”:
|
| (3) | Komisja stwierdziła, że korekty, o których mowa w motywie 2 („przedmiotowe korekty z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami”), zostały błędnie obliczone, co doprowadziło do nadmiernej rekompensaty ENAV z tytułu kosztów, których instytucja ta faktycznie nie poniosła, a z drugiej strony, do obciążenia użytkowników przestrzeni powietrznej niekwalifikowalnymi dodatkowymi kwotami pobieranymi w ramach stawek jednostkowych na 2024 r. Komisja zwróciła się zatem do Włoch o przedłożenie skorygowanych stawek jednostkowych na 2024 r. |
| (4) | W dniu 19 listopada 2024 r. Włochy przekazały Komisji skorygowane trasowe i terminalowe stawki jednostkowe na 2024 r., które uwzględniały dostosowania przedmiotowych korekt z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami. |
| (5) | Komisja zweryfikowała skorygowane stawki jednostkowe na 2024 r. przedłożone przez Włochy pod kątem ich zgodności z wymogami określonymi w art. 25 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. W związku z tym Komisja stwierdza, że Włochy prawidłowo przeliczyły przedmiotowe korekty z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami uwzględnione w skorygowanych stawkach jednostkowych na 2024 r., nie wprowadzając żadnych innych zmian. |
| (6) | Komisja zauważa, że korekty uwzględnione przez Włochy w skorygowanych stawkach jednostkowych na 2024 r. doprowadzą, zgodnie z art. 29 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, do późniejszego zwrotu użytkownikom przestrzeni powietrznej nienależnie pobranych kwot, o których mowa w motywie 3, w ramach stawek jednostkowych ustalonych przez Włochy na lata 2025 i 2027. |
| (7) | Skorygowane stawki jednostkowe ustalone przez Włochy na 2024 r. należy zatem uznać za zgodne z art. 25 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Skorygowane stawki jednostkowe ustalone przez Włochy na 2024 r., o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, są zgodne z wymogami określonymi w art. 25 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 marca 2025 r.
W imieniu Komisji
Apostolos TZITZIKOSTAS
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/550/oj.
(2) Zgodnie z art. 58 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2803 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie wdrożenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej art. 15 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 ma nadal zastosowanie do celów wdrożenia systemu skuteczności działania i systemu opłat odnoszących się do trzeciego i czwartego okresu odniesienia.
(3) Dz.U. L 56 z 25.2.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/317/oj.
(4) Decyzja Komisji (UE) 2024/2035 z dnia 29 lipca 2024 r. w sprawie niezgodności stawek jednostkowych opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej ustalonych przez Włochy na 2024 r. (Dz.U. L, 2024/2035, 31.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/2035/oj).
ZAŁĄCZNIK
Skorygowane stawki jednostkowe na 2024 r., które są zgodne z art. 25 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317
| Strefa pobierania opłat | Skorygowane stawki jednostkowe na 2024 r. |
| Włochy - strefa pobierania opłat trasowych | 68,47 EUR |
| Włochy - strefa pobierania opłat terminalowych 1 | 191,63 EUR |
| Włochy - strefa pobierania opłat terminalowych 2 | 215,07 EUR |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
