ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2025/669
z dnia 31 marca 2025 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (UE) 2025/202 ustanawiającego uprawnienia do połowów na lata 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W rozporządzeniu Rady (UE) 2025/202 (1) ustanowiono uprawnienia do połowów na lata 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii. Te uprawnienia do połowów, w tym niektóre środki funkcjonalnie związane z nimi, należy zmienić w celu uwzględnienia publikacji opinii naukowych, jak również wyników konsultacji z państwami trzecimi oraz posiedzeń regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO). |
| (2) | W dniu 6 marca 2025 r. Unia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły na podstawie art. 498 ust. 2, 4 i 6 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (2) dwustronne konsultacje w sprawie poziomu całkowitych dopuszczalnych połowów (TAC) dobijaków i powiązanych przyłowów (Ammodytes spp.) w wodach Zjednoczonego Królestwa i wodach Unii podobszaru ICES 4, wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a i wodach Unii rejonu ICES 3a. Unia uczestniczyła w tych konsultacjach na podstawie stanowiska Unii zatwierdzonego przez Radę w dniu 4 marca 2025 r. Wynik tych konsultacji udokumentowano w pisemnym protokole podpisanym w dniu 12 marca 2025 r. Odpowiedni TAC należy zatem ustalić na poziomie uzgodnionym ze Zjednoczonym Królestwem. |
| (3) | Ograniczenia nakładu połowowego dla unijnych statków rybackich poławiających tuńczyka błękitnopłetwego (Thunnus thynnus) w części obszaru objętego konwencją Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45°W oraz w Morzu Śródziemnym, a także maksymalna wprowadzana ilość tuńczyka błękitnopłetwego i maksymalna zdolność w zakresie jego chowu i hodowli w miejscach chowu i hodowli w Unii na tym obszarze opierają się na informacjach zawartych w rocznych planach, o których mowa w art. 11, 13 i 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2053 (3). Zgodnie z art. 16 ust. 1 tego rozporządzenia państwa członkowskie mają przedkładać te plany Komisji do dnia 31 stycznia każdego roku. Zgodnie z wymogami art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/2053 plany te są następnie zestawiane przez Komisję oraz stanowią podstawę do ustanowienia rocznego planu Unii, który jest przekazywany Sekretariatowi ICCAT w celu omówienia i zatwierdzenia przez ICCAT. W dniu 5 marca 2025 r. ICCAT zatwierdziła roczny plan Unii na 2025 r. Ograniczenia nakładu połowowego Unii oraz maksymalna wprowadzana ilość i maksymalna zdolność w zakresie chowu i hodowli na 2025 r. zostaną w związku z tym zmienione zgodnie z tym rocznym planem. |
| (4) | Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2023/2053 niektóre państwa członkowskie uwzględniły w swoich rocznych planach połowowych przedłożonych Komisji wnioski o przesunięcie maksymalnie 5 % ich rocznej kwoty tuńczyka błękitnopłetwego w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45°W i w Morzu Śródziemnym z 2024 r. na 2025 r. Na podstawie tych wniosków Komisja uwzględniła wniosek o przeniesienie kwoty Unii dla tego stada z 2024 r. na 2025 r. w rocznym planie Unii na 2025 r. W następstwie zatwierdzenia unijnego planu rocznego należy odpowiednio zmienić kwoty odpowiednich państw członkowskich na 2025 r. w odniesieniu do tuńczyka błękitnopłetwego w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45°W i w Morzu Śródziemnym. |
| (5) | Zgodnie z art. 8a, 17b i 18b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2107 (4) roczne kwoty niektórych państw członkowskich w odniesieniu do: a) opastuna (Thunnus obesus) w Oceanie Atlantyckim; b) tuńczyka białego (Thunnus alalunga) w Oceanie Atlantyckim, zarówno na północ od 5°N, jak i na południe od 5°N; oraz c) włócznika (Xiphias gladius) w Oceanie Atlantyckim, zarówno na północ od 5°N, jak i na południe od 5°N, przeniesiono z 2023 r. na 2025 r. zgodnie z odpowiednimi zaleceniami ICCAT. Należy zatem odpowiednio zmienić kwoty odnośnych państw członkowskich na 2025 r. w odniesieniu do tych stad. |
| (6) | Art. 33 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2107 wymaga, aby statki unijne nie okaleczały rekinów ostronosych (Isurus oxyrinchus) złowionych przypadkowo w Oceanie Atlantyckim na północ od 5° N (zwanych dalej „północnoatlantyckimi rekinami ostronosymi”) i w miarę możliwości szybko uwalniały je do morza, z należytym uwzględnieniem bezpieczeństwa członków załogi. Na dorocznym posiedzeniu w 2021 r. ICCAT przyjęła zakaz zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku jakichkolwiek części lub całych tusz rekinów ostronosych w północnym Atlantyku. W związku z tym należy wprowadzić ten zakaz do prawa Unii. Zakaz ten powinien mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2025 r. lub do dnia rozpoczęcia stosowania zmiany do rozporządzenia (UE) 2017/2107 wprowadzającej ten sam zakaz, w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza. |
| (7) | Na 13. dorocznym posiedzeniu w 2025 r. Regionalna Organizacja ds. Zarządzania Rybołówstwem na Południowym Pacyfiku (SPRFMO) przyjęła limity połowowe ostroboka peruwiańskiego (Trachurus murphyi) i utrzymała zwiady rybackie dotyczące antarów (Dissostichus spp.). Ponadto SPRFMO utrzymała lub zmieniła środki funkcjonalnie z tym związane. Ustalenia posiedzenia SPRFMO należy wprowadzić do prawa Unii. |
| (8) | Na dorocznym posiedzeniu w 2024 r. Międzyamerykańska Komisja ds. Tuńczyka Tropikalnego (IATTC) utrzymała okresy zamknięte dla okrężnicowców poławiających tuńczyka żółtopłetwego (Thunnus albacares), opastuna lub bonito (Katsuwonus pelamis). Środek ten wprowadzono do prawa Unii rozporządzeniem (UE) 2025/202. Ponadto na dorocznym posiedzeniu w 2024 r. IATTC zdecydowała, że umawiające się strony powinny zgłaszać jej sekretariatowi roczne połowy opastuna poszczególnych okrężnicowców do dnia 15 lutego następnego roku oraz przewidzieć dodatkowe dni zamknięcia dla tych statków, gdy osiągną określone progi połowów opastuna. Ustalenia te należy wprowadzić do prawa Unii. |
| (9) | W części B załącznika IA do rozporządzenia (UE) 2025/202 należy sprostować błąd w tabeli TAC dla makreli (Scomber scombrus) w Morzu Północnym i w Morzu Bałtyckim w warunku szczególnym dla wód Zjednoczonego Królestwa i wód międzynarodowych obszarów ICES 2a, 5b, 6, 7, 8d, 8e, 12 i 14 (MAC/*2AX14) w przypisie 1. |
| (10) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2025/202. |
| (11) | Z uwagi na pilną konieczność uniknięcia przerw w działalności połowowej niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. |
| (12) | Uprawnienia do połowów i środki funkcjonalnie z nimi związane przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2025/202 mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r. Przepisy wprowadzone niniejszym rozporządzeniem dotyczące uprawnień do połowów oraz środków funkcjonalnie z nimi związanych powinny zatem również mieć zastosowanie od tego dnia. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa ani zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ odnośne uprawnienia do połowów zostają zwiększone albo nie zostały jeszcze wyczerpane, a środki funkcjonalnie z nimi związane zostały już wdrożone, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2025/202
W rozporządzeniu (UE) 2025/202 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | art. 29 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 29 Rekiny 1. Oprócz zakazów ustanowionych w art. 32-36 rozporządzenia (UE) 2017/2107 zabrania się również ukierunkowanych połowów gatunków kosogonowatych z rodzaju Alopias. 2. Na Oceanie Atlantyckim na północ od 5°N zabrania się zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku jakichkolwiek części lub całych tusz rekinów ostronosych (Isurus oxyrinchus) złowionych w obszarze objętym konwencją ICCAT.” |
| 2) | w art. 37 dodaje się ustępy w brzmieniu: „5. W odniesieniu do każdego okrężnicowca poławiającego w obszarze objętym konwencją IATTC i pływającego pod banderą państwa członkowskiego, to państwo członkowskie bandery do dnia 1 lutego przekazuje Komisji dane dotyczące rocznych połowów opastuna w obszarze objętym konwencją IATTC w poprzednim roku. Komisja zestawia te informacje i niezwłocznie przekazuje je sekretariatowi IATTC. 6. Okresy zamknięte, o których mowa w ust. 1, przedłuża się w odniesieniu do unijnych okrężnicowców na podstawie ich połowów opastuna w obszarze objętym konwencją IATTC w poprzednim roku, w następujący sposób:
Przedłużenia okresów zamkniętych, o których mowa w akapicie pierwszym, stosuje się w następujący sposób:
W odniesieniu do każdego ze statków rybackich, których to dotyczy, odpowiednie państwo członkowskie bandery informuje Komisję o przedłużeniu okresów zamkniętych przy okazji przekazywania Komisji informacji o wybranych okresach zamkniętych zgodnie z ust. 2.” |
| 3) | w art. 63 dodaje się literę w brzmieniu:
; |
| 4) | w załączniku IA część B, załącznikach ID, IH oraz VI wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Wejście w życie i stosowanie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 31 marca 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
A. SZŁAPKA
(1) Rozporządzenie Rady (UE) 2025/202 z dnia 30 stycznia 2025 r. ustanawiające uprawnienia do połowów na lata 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii, oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2024/257 w odniesieniu do uprawnień do połowów na rok 2025 (Dz.U. L, 2025/202, 31.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/202/oj).
(2) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2021/689(1)/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2053 z dnia 13 września 2023 r. ustanawiające wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1936/2001, (UE) 2017/2107 i (UE) 2019/833 oraz uchylające rozporządzenie (UE) 2016/1627 (Dz.U. L 238 z 27.9.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2053/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2107 z dnia 15 listopada 2017 r. ustanawiające środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze konwencji Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) oraz zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1936/2001, (WE) nr 1984/2003 i (WE) nr 520/2007 (Dz.U. L 315 z 30.11.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/2107/oj).
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach IA, ID, IH i VI do rozporządzenia (UE) 2025/202 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w załączniku IA część B wprowadza się następujące zmiany:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2) | w załączniku ID wprowadza się następujące zmiany:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 3) | załącznik IH otrzymuje brzmienie: „ZAŁĄCZNIK IH OBSZAR OBJĘTY KONWENCJĄ SPRFMO Tabela 1
Tabela 2
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 4) | w załączniku VI wprowadza się następujące zmiany:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1) Przyłowy witlinka i makreli mogą stanowić do 2 % kwoty (OT1/*2A3A4X). Przyłowy witlinka i makreli odjęte od kwoty zgodnie z niniejszym przepisem oraz przyłowy gatunków odjęte od kwoty zgodnie z art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie mogą łącznie przekraczać 9 % kwoty.
(2) Stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
Stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.”
(2) Liczba unijnych statków rybackich poławiających północnego tuńczyka białego jako gatunek docelowy wynosi: 1 241.
(3) Warunek szczególny: w granicach tej kwoty w wodach Zjednoczonego Królestwa obszaru (ALB/*AN05N-UK): poławiać można nie więcej niż następującą ilość: 280,00.
(4) Połowy opastuna przez sejnery okrężnicowe (BET/*ATLPS) i taklowce o długości całkowitej co najmniej 20 metrów (BET/*ATLLL) zgłasza się osobno. Od czerwca w momencie gdy połowy osiągną 80 % kwoty, państwa członkowskie są zobowiązane przekazywać co tydzień informacje o połowach dokonanych przez te statki rybackie.
(5) Z wyjątkiem Cypru, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Malty i Portugalii i wyłącznie jako przyłów. Połowy, które należy odjąć od tej wspólnej kwoty, zgłasza się osobno (BFT/AE45WM_AMS).
(6) Warunek szczególny: w ramach tego TAC do połowów tuńczyka błękitnopłetwego o wielkości między 8 kg/75 cm a 30 kg/115 cm dokonywanych przez statki, o których mowa w załączniku VI pkt 1 (BFT/*8301), stosuje się następujące limity połowowe i podział między państwa członkowskie:
| Hiszpania | 1 079,14 |
| Francja | 501,33 |
| Unia | 1 580,47 |
(7) Warunek szczególny: w ramach tego TAC do połowów tuńczyka błękitnopłetwego o masie nie mniej niż 6,4 kg lub mierzącego nie mniej niż 70 cm dokonywanych przez statki, o których mowa w załączniku VI pkt 1 (BFT/*641), stosuje się następujące limity połowowe i podział między państwa członkowskie:
| Francja | 100,00 |
| Unia | 100,00 |
(8) Warunek szczególny: w ramach tego TAC do połowów tuńczyka błękitnopłetwego o wielkości między 8 kg/75 cm a 30 kg/115 cm dokonywanych przez statki, o których mowa w załączniku VI pkt 2 (BFT/*8302), stosuje się następujące limity połowowe i podział między państwa członkowskie:
| Hiszpania | 141,97 |
| Francja | 141,40 |
| Włochy | 111,60 |
| Cypr | 3,87 |
| Malta | 8,93 |
| Unia | 407,77 |
(9) Warunek szczególny: w ramach tego TAC do połowów tuńczyka błękitnopłetwego o wielkości między 8 kg/75 cm a 30 kg/115 cm dokonywanych przez statki, o których mowa w załączniku VI pkt 3 (BFT/*643), stosuje się następujące limity połowowe i podział między państwa członkowskie:
| Włochy | 111,60 |
| Unia | 111,60 |
(10) Warunek szczególny: w ramach tego TAC do połowów do celów hodowlanych tuńczyka błękitnopłetwego o wielkości między 8 kg/75 cm a 30 kg/115 cm dokonywanych przez statki, o których mowa w załączniku VI pkt 3 (BFT/*8303F), stosuje się następujące limity połowowe i podział między państwa członkowskie:
| Chorwacja | 1 005,67 |
| Unia | 1 005,67 ” |
(11) Wyłącznie przyłowy. Połowy, które mają zostać odliczone od tej wspólnej kwoty, zgłasza się oddzielnie (SWO/AN05N_AMS).
(12) Warunek szczególny: do 2,39 % tej ilości można poławiać w Oceanie Atlantyckim na południe od 5°N (SWO/*AS05N). Połowy, które zgodnie z warunkiem szczególnym należy odjąć od tej wspólnej kwoty, zgłasza się osobno (SWO/*AS05N_AMS).
(13) Warunek szczególny: do 3,51 % tej ilości można poławiać w Oceanie Atlantyckim na północ od 5°N (SWO/*AN05N).”
(14) blok badawczy A:
| NW: | 50°30′S, 136°E |
| NE: | 50°30′S, 140°30′E |
| SE: | 54°50′S, 140°30′E |
| SW: | 54°50′S, 136°E |
blok badawczy B:
| NW: | 52°45′S, 140°30′E |
| NE: | 52°45′S, 145°30′E |
| SE: | 54°50′S, 145°30′E |
| SW: | 54°50′S, 140°30′E |
(15) Ten roczny TAC dotyczy wyłącznie zwiadów rybackich zdefiniowanych w art. 4 pkt 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/975*. Połowy są ograniczone do głębokości od 600 m do 2 500 m. Połowy są ograniczone do jednego rejsu trwającego maksymalnie 60 kolejnych dni, który może mieć miejsce w dowolnym momencie między 1 maja a 15 listopada 2025 r. Wszystkie połowy wstrzymuje się natychmiast, jeżeli wystąpi śmierć:
| a) | jednego osobnika któregokolwiek z następujących gatunków: albatros wędrowny (Diomedea exulans), albatros szarogłowy (Thalassarche chrysostoma), albatros czarnobrewy (Thalassarche melanophris), burzyk bury (Procellaria cinerea), petrel miękkopióry (Pterodroma mollis); lub |
| b) | trzech osobników któregokolwiek z następujących gatunków: albatros ciemnogłowy (Phoebetria palpebrata), petrelec olbrzymi (Macronectes giganteus) i petrelec wielki (Macronectes halli). |
Połowy są ponadto ograniczone do maksymalnej liczby 5 000 haczyków na zestaw, przy maksymalnej liczbie 100 zestawów. Takle wystawia się w odległości co najmniej 3 mil morskich od siebie i nie ustawia się ich w poprzednich lokalizacjach sznurów haczykowych w ciągu jednego roku kalendarzowego. Połowy wstrzymuje się, gdy zostanie osiągnięty TAC albo po wystawieniu i zaciągnięciu 100 zestawów podczas rejsu - w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
| * | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/975 z dnia 4 lipca 2018 r. ustanawiające środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze konwencji Regionalnej Organizacji ds. Zarządzania Rybołówstwem na Południowym Pacyfiku (SPRFMO) (Dz.U. L 179 z 16.7.2018, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/975/oj). |
(16) Z czego do 129 ton można poławiać w bloku badawczym A. W miarę przybliżania się do limitu połowowego dla bloku A należy wystawiać krótsze sznury, aby zagwarantować, że limit połowowy nie zostanie przekroczony. Połowy antarów w bloku badawczym A zgłasza się oddzielnie (TOT/SPR-A).
(17) Z czego do 33 ton można poławiać w bloku badawczym B. W miarę przybliżania się do limitu połowowego dla bloku B należy wystawiać krótsze sznury, aby zagwarantować, że limit połowowy nie zostanie przekroczony. Połowy antarów w bloku badawczym B zgłasza się oddzielnie (TOT/SPR-B).
(1) Liczby w niniejszej tabeli mogą zostać zwiększone pod warunkiem przestrzegania zobowiązań międzynarodowych Unii.
(2) Jeden średniej wielkości sejner okrężnicowy został zastąpiony nie więcej niż 10 taklowcami lub jednym małym sejnerem i trzema innymi jednostkami rybołówstwa łodziowego.
(3) Jeden średniej wielkości sejner okrężnicowy można zastąpić nie więcej niż 10 taklowcami lub jednym małym sejnerem i nie więcej niż trzema taklowcami.
(4) Jeden średniej wielkości sejner okrężnicowy można zastąpić nie więcej niż 10 taklowcami.
(5) Indywidualna liczba sejnerów okrężnicowych w tej tabeli jest wynikiem transferów między państwami członkowskimi i nie stanowi praw historycznych na przyszłość.
(6) Statki wielozadaniowe, korzystające z różnych narzędzi połowowych (takle, wędy ręczne, haki ciągnione).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
