DECYZJA RADY (UE) 2025/702
z dnia 17 marca 2025 r.
upoważniająca Komisję Europejską do uczestnictwa w imieniu Unii Europejskiej w negocjacjach w sprawie międzynarodowego instrumentu ustanawiającego Międzynarodową Komisję ds. Roszczeń dla Ukrainy
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 212 w związku z jego art. 218 ust. 3 i 4,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W świetle niczym niesprowokowanej i nieuzasadnionej wojny napastniczej prowadzonej przez Federację Rosyjską przeciwko Ukrainie w dniu 14 listopada 2022 r. Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) przyjęło rezolucję ES-11/5 pt. „Furtherance of remedy and reparation for aggression against Ukraine” [„Naprawienie szkód i zadośćuczynienie za agresję przeciwko Ukrainie”]. |
| (2) | Zgromadzenie Ogólne ONZ przypomniało o obowiązkach wszystkich państw wynikających z art. 2 Karty Narodów Zjednoczonych, w tym o obowiązku powstrzymania się w stosunkach międzynarodowych od użycia siły przeciwko integralności terytorialnej lub niezależności politycznej któregokolwiek państwa lub gróźb takiego użycia siły, a ponadto wyraziło poważne zaniepokojenie ofiarami w ludziach, przesiedleniami ludności cywilnej, zniszczeniami w infrastrukturze i zasobach naturalnych, utratą własności publicznej i prywatnej oraz katastrofą gospodarczą spowodowanymi agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy. |
| (3) | Zgromadzenie Ogólne ONZ uznało, że Federację Rosyjską należy pociągnąć do odpowiedzialności za wszelkie naruszenia prawa międzynarodowego w Ukrainie lub przeciwko Ukrainie. Ponadto Zgromadzenie Ogólne ONZ podkreśliło, że Federacja Rosyjska musi ponieść konsekwencje prawne wszystkich swoich niezgodnych z prawem międzynarodowym działań, w tym zadośćuczynić za szkody, m.in. wszelkie straty spowodowane takimi działaniami. |
| (4) | Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uznało potrzebę ustanowienia, we współpracy z Ukrainą, międzynarodowego mechanizmu kompensaty strat lub szkód spowodowanych niezgodnymi z prawem międzynarodowym działaniami Federacji Rosyjskiej w Ukrainie lub przeciwko Ukrainie. W tym celu zaleciło utworzenie przez państwa członkowskie, we współpracy z Ukrainą, międzynarodowego rejestru szkód, który służyłby jako zbiór dokumentów zawierających dowody i roszczenia w odniesieniu do informacji o stratach i szkodach wyrządzonych wszystkim zainteresowanym osobom fizycznym i prawnym oraz państwu ukraińskiemu w wyniku niezgodnych z prawem międzynarodowym działań Federacji Rosyjskiej w Ukrainie lub przeciwko Ukrainie, a także wspierałby gromadzenie dowodów i zapewniałby koordynację w tym względzie. |
| (5) | W dniu 12 maja 2023 r. Komitet Ministrów Rady Europy przyjął rezolucję CM/Res(2023)3 ustanawiającą rozszerzone porozumienie częściowe w sprawie rejestru szkód spowodowanych agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy (zwanego dalej „rejestrem”). |
| (6) | Aby przyspieszyć osiągnięcie postępów w wysiłkach na rzecz rozliczalności zmierzających do ustanowienia międzynarodowego mechanizmu kompensaty strat lub szkód spowodowanych niezgodnymi z prawem międzynarodowym działaniami Federacji Rosyjskiej w Ukrainie lub przeciwko Ukrainie, państwa, które są uczestnikami lub stowarzyszonymi członkami na mocy rozszerzonego porozumienia częściowego w sprawie rejestru szkód przyjęły podejście etapowe, decydując się najpierw na ustanowienie rejestru. Po tym miały powstać pozostałe elementy mechanizmu kompensacyjnego, a mianowicie komisja ds. roszczeń i fundusz kompensacyjny. Podejście to odzwierciedlono w statucie rejestru, w którym uznano, że rejestr, w tym jego platformę cyfrową zawierającą wszystkie zarejestrowane w nim dane dotyczące roszczeń i dowodów, ma stanowić pierwszy element przyszłego międzynarodowego mechanizmu kompensacyjnego, który ma zostać ustanowiony na mocy odrębnego instrumentu międzynarodowego we współpracy z Ukrainą oraz odpowiednimi organizacjami i organami międzynarodowymi. |
| (7) | Po przystąpieniu do rejestru jako stowarzyszony członek założyciel w dniu 11 maja 2023 r. w drodze notyfikacji skierowanej do sekretarza generalnego Rady Europy Unia zmieniła w dniu 22 lipca 2024 r. swój status na uczestnika rejestru. |
| (8) | W dniu 29 lutego 2024 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) 2024/792 (1) w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy, którym to rozporządzeniem zapewniono, między innymi, podstawę prawną dla finansowania inicjatyw i organów zaangażowanych we wspieranie i egzekwowanie międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w Ukrainie, takie jak pokrycie wkładu finansowego Unii na rzecz rejestru. |
| (9) | W 2024 r. Biuro Prezydenta Ukrainy, Ministerstwo Spraw Zagranicznych Ukrainy, Ministerstwo Spraw Zagranicznych Królestwa Niderlandów oraz rejestr zaprosiły państwa, które poparły przyjęcie rezolucji A/RES/ES-11/5 Zgromadzenia Ogólnego ONZ, na posiedzenia przygotowawcze w sprawie międzynarodowego instrumentu ustanawiającego Międzynarodową Komisję ds. Roszczeń dla Ukrainy. Pierwsza formalna tura negocjacji ma odbyć się w marcu 2025 r. |
| (10) | Sekretariat rejestru przygotował „wstępny projekt” międzynarodowego instrumentu ustanawiającego Międzynarodową Komisję ds. Roszczeń dla Ukrainy. „Wstępny projekt” zawiera przepisy dotyczące międzynarodowego mandatu komisji ds. roszczeń, jej funkcji, statusu prawnego, siedziby, członkostwa i uczestnictwa, struktury organizacyjnej, finansowania i budżetu, a także procedury rozpatrywania roszczeń, członkostwa Federacji Rosyjskiej i przenoszenia prac rejestru. |
| (11) | Biorąc pod uwagę interes, jaki Unia ma w potwierdzeniu swojego zdecydowanego zobowiązania do zapewnienia, aby Federacja Rosyjska poniosła konsekwencje prawne za swoje niezgodne z prawem międzynarodowym działania w Ukrainie lub przeciwko Ukrainie, w tym aby skompensowała wszelkie straty lub szkody spowodowane tymi działaniami, Unia powinna uczestniczyć w negocjacjach w sprawie międzynarodowego instrumentu ustanawiającego Międzynarodową Komisję ds. Roszczeń dla Ukrainy. Pozostaje to bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich do negocjowania i zawierania takiego międzynarodowego instrumentu, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Niniejszym upoważnia się Komisję do uczestnictwa w imieniu Unii w negocjacjach w sprawie międzynarodowego instrumentu ustanawiającego Międzynarodową Komisję ds. Roszczeń dla Ukrainy.
2. Negocjacje są prowadzone na podstawie wytycznych negocjacyjnych Rady określonych w addendum do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Komisja zostaje niniejszym wyznaczona na negocjatora Unii.
Artykuł 3
Negocjacje odbywają się w porozumieniu z Grupą Roboczą Rady ds. Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) i Rady Europy.
Komisja regularnie składa Grupie Roboczej Rady ds. OBWE i Rady Europy sprawozdania na temat kroków podjętych na podstawie niniejszej decyzji i regularnie konsultuje się z nią.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
K. KALLAS
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (Dz.U. L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj).
(1) O którym mowa w art. 58 ust. 2 lit. a) lub b) rozporządzenia finansowego.
(2) Okres działalności Międzynarodowej Komisji ds. Roszczeń szacuje się obecnie na 10 lat.
(3) Szczegóły dotyczące metod wykonania budżetu oraz odniesienia do rozporządzenia finansowego znajdują się na stronie BUDGpedia: https://commission.europa.eu/funding-tenders/find-funding/funding-management-mode_pl.
(4) Wkład ten zostanie wniesiony w formie składki członkowskiej na podstawie art. 245 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj). Jest to instrument podlegający zarządzaniu bezpośredniemu.
(5) Oczekuje się, że Międzynarodowa Komisja ds. Roszczeń we własnym zakresie zajmie się zadaniami związanymi z wykonaniem budżetu.
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).
(7) Zróżn. = Środki zróżnicowane / Niezróżn. = środki niezróżnicowane.
(8) EFTA: Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu.
(9) Kraje kandydujące oraz, w stosownych przypadkach, potencjalne kraje kandydujące Bałkanów Zachodnich.
(10) Wsparcie techniczne lub administracyjne oraz wydatki na wsparcie realizacji programów lub działań UE (dawne linie „BA”), pośrednie badania naukowe, bezpośrednie badania naukowe.
(11) Szacowany roczny wkład UE wyniesie prawdopodobnie od 2 mln EUR do 3 mln EUR.
(12) Produkty odnoszą się do produktów i usług, które mają zostać zapewnione (np. liczba sfinansowanych wymian studentów, liczba kilometrów zbudowanych dróg itp.).
(13) Zgodnie z opisem w sekcji 1.3.2. „Cel(e) szczegółowy(-e)”.
(14) Proszę określić w tabeli poniżej, ile EPC w ramach wskazanej liczby jest już przydzielonych na zarządzanie tym działaniem lub może zostać przesuniętych w ramach Państwa dyrekcji generalnej oraz jakie są Państwa potrzeby netto.
ZAŁĄCZNIK 1
Wytyczne negocjacyjne dotyczące międzynarodowego instrumentu ustanawiającego Międzynarodową Komisję ds. Roszczeń dla Ukrainy
W trakcie negocjacji Komisja powinna dążyć do osiągnięcia celów przedstawionych szczegółowo poniżej:
| 1) | Celem międzynarodowego instrumentu ustanawiającego Międzynarodową Komisję ds. Roszczeń dla Ukrainy jest stworzenie na mocy prawa międzynarodowego podstawy prawnej umożliwiającej organowi administracyjnemu rozpatrywanie, ocenę i rozstrzyganie kwalifikujących się roszczeń oraz określenie kwoty odszkodowania należnego w każdym przypadku za szkody lub straty wyrządzone na terytorium Ukrainy w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, rozciągających się na jej morze terytorialne, a także na jej wyłączną strefę ekonomiczną i szelf kontynentalny, wszystkim zainteresowanym osobom fizycznym i prawnym oraz państwu ukraińskiemu, w tym jego władzom regionalnym i lokalnym, podmiotom państwowym lub kontrolowanym przez państwo, w wyniku niezgodnych z prawem międzynarodowym działań Federacji Rosyjskiej w Ukrainie lub przeciwko Ukrainie, w tym agresji Federacji Rosyjskiej naruszającej Kartę Narodów Zjednoczonych, a także wszelkich naruszeń międzynarodowego prawa humanitarnego i międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka. |
| 2) | Instrument międzynarodowy jasno określa terytorialny i czasowy zakres działania Komisji ds. Roszczeń. |
| 3) | Instrument międzynarodowy określa status prawny i osobowość prawną Komisji ds. Roszczeń w zakresie niezbędnym do wykonywania jej funkcji i wykonywania jej mandatu. |
| 4) | Instrument międzynarodowy jasno i precyzyjnie określa tytuły członkostwa państw i organizacji integracji regionalnej oraz warunki ich uczestnictwa w tym instrumencie. |
| 5) | Instrument międzynarodowy jasno określa strukturę organizacyjną Komisji ds. Roszczeń, w szczególności w odniesieniu do struktury zarządzania i warunków uczestnictwa państw i organizacji integracji regionalnej. |
| 6) | Instrument międzynarodowy precyzuje, że zgodnie z prawem międzynarodowym koszty Komisji ds. Roszczeń ponosi Federacja Rosyjska. Precyzuje on również, że do czasu wywiązania się przez Federację Rosyjską ze wspomnianego zobowiązania Komisja ds. Roszczeń jest finansowana z rocznych wkładów jej członków oraz wkładów dobrowolnych, oraz że wkłady członków podlegają odzyskaniu od Federacji Rosyjskiej. |
| 7) | Instrument międzynarodowy jasno określa zasady ustalania rocznego wkładu finansowego członków oraz zasady i procedury finansowe regulujące działalność Komisji ds. Roszczeń. |
| 8) | Instrument międzynarodowy zawiera warunki niezbędne do sprawnego i precyzyjnego przekazania prac rejestru szkód oraz szczegółowo określa możliwą kontynuację funkcjonowania rejestru w ramach Komisji ds. Roszczeń. |
| 9) | Instrument międzynarodowy przewiduje, że Unia Europejska ma prawo głosu na równi z prawem głosu innych stron oraz że wykonuje swoje prawo głosu bez uszczerbku dla prawa głosu państw członkowskich będących członkami Komisji ds. Roszczeń i niezależnie od tych praw. |
| 10) | Negocjacje przebiegają następująco:
|
ZAŁĄCZNIK 2
OCENA SKUTKÓW FINANSOWYCH I CYFROWYCH REGULACJI
| 1. | STRUKTURA WNIOSKU/INICJATYWY | 6 |
| 1.1. | Tytuł wniosku/inicjatywy | 6 |
| 1.2. | Obszar(y) polityki, której(-ych) dotyczy wniosek/inicjatywa | 6 |
| 1.3. | Cel(e) | 6 |
| 1.3.1. | Cel(e) ogólny(-e) | 6 |
| 1.3.2. | Cel(e) szczegółowy(-e) | 6 |
| 1.3.3. | Oczekiwany(-e) wynik(i) i wpływ | 6 |
| 1.3.4. | Wskaźniki dotyczące realizacji celów | 6 |
| 1.4. | Wniosek/inicjatywa dotyczy: | 6 |
| 1.5. | Uzasadnienie wniosku/inicjatywy | 7 |
| 1.5.1. | Potrzeby, które należy zaspokoić w perspektywie krótko- lub długoterminowej, w tym szczegółowy terminarz przebiegu realizacji inicjatywy | 7 |
| 1.5.2. | Wartość dodana z tytułu zaangażowania Unii Europejskiej (może wynikać z różnych czynników, na przykład korzyści koordynacyjnych, pewności prawa, większej efektywności lub komplementarności). Na potrzeby tej sekcji „wartość dodaną z tytułu zaangażowania Unii Europejskiej” należy rozumieć jako wartość wynikającą z unijnej interwencji, wykraczającą poza wartość, która zostałaby wytworzona przez same państwa członkowskie. | 7 |
| 1.5.3. | Główne wnioski wyciągnięte z podobnych działań | 7 |
| 1.5.4. | Spójność z wieloletnimi ramami finansowymi oraz możliwa synergia z innymi właściwymi instrumentami | 8 |
| 1.5.5. | Ocena różnych dostępnych możliwości finansowania, w tym możliwości przegrupowania środków | 8 |
| 1.6. | Czas trwania wniosku/inicjatywy i jego/jej wpływu finansowego | 8 |
| 1.7. | Planowana(-e) metoda(-y) wykonania budżetu | 8 |
| 2. | ŚRODKI ZARZĄDZANIA | 9 |
| 2.1. | Zasady nadzoru i sprawozdawczości | 9 |
| 2.2. | System(y) zarządzania i kontroli | 9 |
| 2.2.1. | Uzasadnienie dla proponowanych metod wykonania budżetu, mechanizmu(-ów) finansowania wykonania, sposobów dokonywania płatności i strategii kontroli | 9 |
| 2.2.2. | Informacje dotyczące zidentyfikowanego ryzyka i systemu(-ów) kontroli wewnętrznej ustanowionych w celu jego ograniczenia | 9 |
| 2.2.3. | Oszacowanie i uzasadnienie efektywności kosztowej kontroli (relacja kosztów kontroli do wartości zarządzanych funduszy powiązanych) oraz ocena prawdopodobnego ryzyka błędu (przy płatności i przy zamykaniu) | 9 |
| 2.3. | Środki zapobiegania nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom | 10 |
| 3. | SZACUNKOWY WPŁYW FINANSOWY WNIOSKU/INICJATYWY | 10 |
| 3.1. | Dział(y) wieloletnich ram finansowych i linia(-e) budżetowa(-e) po stronie wydatków, na które wniosek/inicjatywa ma wpływ | 10 |
| 3.2. | Szacunkowy wpływ finansowy wniosku na środki | 10 |
| 3.2.1. | Podsumowanie szacunkowego wpływu na środki operacyjne | 10 |
| 3.2.1.1. | Środki z uchwalonego budżetu | 11 |
| 3.2.2. | Szacowany produkt finansowany ze środków operacyjnych | 12 |
| 3.2.3. | Podsumowanie szacunkowego wpływu na środki administracyjne | 13 |
| 3.2.3.1. | Środki z uchwalonego budżetu | 13 |
| 3.2.4. | Szacowane zapotrzebowanie na zasoby ludzkie | 13 |
| 3.2.4.1. | Finansowane z uchwalonego budżetu | 13 |
| 3.2.5. | Przegląd szacowanego wpływu na inwestycje związane z technologiami cyfrowymi | 14 |
| 3.2.6. | Zgodność z obowiązującymi wieloletnimi ramami finansowymi | 15 |
| 3.2.7. | Udział osób trzecich w finansowaniu | 15 |
| 3.3. | Szacunkowy wpływ na dochody | 15 |
| 4. | WYMIAR CYFROWY | 15 |
| 4.1. | Wymogi cyfrowe | 15 |
| 4.2. | Dane | 16 |
| 4.3. | Rozwiązania cyfrowe | 16 |
| 4.4. | Ocena interoperacyjności | 16 |
| 4.5. | Środki wspierające cyfrowe wdrażanie | 16 |
1. STRUKTURA WNIOSKU/INICJATYWY
1.1. Tytuł wniosku/inicjatywy
| Zalecenie dotyczące decyzji Rady upoważniającej Komisję Europejską do uczestnictwa w imieniu Unii Europejskiej w negocjacjach w sprawie umowy międzynarodowej ustanawiającej Międzynarodową Komisję ds. Roszczeń dla Ukrainy. |
1.2. Obszar(y) polityki, której(-ych) dotyczy wniosek/inicjatywa
| Wymiar sprawiedliwości Pomoc finansowa i techniczna dla państw trzecich |
1.3. Cel(e)
1.3.1. Cel(e) ogólny(-e)
Głównym celem niniejszego wniosku jest upoważnienie Komisji do uczestnictwa w imieniu Unii w negocjacjach w sprawie międzynarodowego instrumentu ustanawiającego Międzynarodową Komisję ds. Roszczeń. Ustanowienie Komisji ds. Roszczeń odegra kluczową rolę we wspieraniu i egzekwowaniu międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości dla Ukrainy, ponieważ stanowi integralną część międzynarodowego mechanizmu kompensacyjnego dla ofiar agresji Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy.
1.3.2. Cel(e) szczegółowy(-e)
|
1.3.3. Oczekiwany(-e) wynik(i) i wpływ
Należy wskazać, jakie efekty przyniesie wniosek/inicjatywa beneficjentom/grupie docelowej.
| Międzynarodowa Komisja ds. Roszczeń działałaby jako organ zajmujący się ustalaniem stanu faktycznego i rozpatrywałaby, oceniałaby oraz rozstrzygałaby kwalifikujące się roszczenia wpisane do rejestru, a także określałaby kwotę odszkodowania należnego w każdym przypadku. |
1.3.4. Wskaźniki dotyczące realizacji celów
Należy wskazać wskaźniki stosowane do monitorowania postępów i osiągnięć.
| Ustanowienie Międzynarodowej Komisji ds. Roszczeń. |
1.4. Wniosek/inicjatywa dotyczy:
| ? | nowego działania, będącego następstwem projektu pilotażowego/działania przygotowawczego (1) |
| ? | przedłużenia bieżącego działania |
| ? | połączenia lub przekształcenia co najmniej jednego działania pod kątem innego/nowego działania |
1.5. Uzasadnienie wniosku/inicjatywy
1.5.1. Potrzeby, które należy zaspokoić w perspektywie krótko- lub długoterminowej, w tym szczegółowy terminarz przebiegu realizacji inicjatywy
| Można się spodziewać, że podczas wdrażania tej inicjatywy zaistnieją dwie główne potrzeby. Pierwszą z nich, o charakterze krótkoterminowym, jest formalne uzyskanie mandatu do uczestnictwa UE w procesie negocjacji w sprawie ustanowienia Międzynarodowej Komisji ds. Roszczeń. Drugą z nich, o charakterze długoterminowym, będzie można ocenić dopiero wtedy, gdy Międzynarodowa Komisja ds. Roszczeń zacznie w pełni funkcjonować. W takim przypadku skuteczność tego instrumentu można by ocenić pod kątem zapewnianej przez niego zdolności do rozpatrywania, oceny i rozstrzygania kwalifikujących się roszczeń oraz określania kwoty odszkodowania należnego w każdym przypadku. |
1.5.2. Wartość dodana z tytułu zaangażowania Unii Europejskiej (może wynikać z różnych czynników, na przykład korzyści koordynacyjnych, pewności prawa, większej efektywności lub komplementarności). Na potrzeby tej sekcji „wartość dodaną z tytułu zaangażowania Unii Europejskiej” należy rozumieć jako wartość wynikającą z unijnej interwencji, wykraczającą poza wartość, która zostałaby wytworzona przez same państwa członkowskie.
| Przyczyny działania na poziomie unijnym (ex ante) Przy różnych okazjach Unia podkreślała swoje zobowiązanie do zapewnienia, aby Federacja Rosyjska poniosła konsekwencje prawne swoich niezgodnych z prawem międzynarodowym działań, w tym zadośćuczyniła za wszelkie szkody spowodowane tymi działaniami. Zobowiązanie to znajduje odzwierciedlenie w szczególności w apelu wystosowanym przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w rezolucji z 2022 r. pt. „Furtherance of remedy and reparation for aggression against Ukraine” [Naprawienie szkód i zadośćuczynienie za agresję przeciwko Ukrainie], w którym uznano potrzebę ustanowienia międzynarodowego mechanizmu kompensaty strat lub szkód spowodowanych rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie. W odpowiedzi na ten apel dnia 12 maja 2023 r. Komitet Ministrów Rady Europy przyjął rezolucję ustanawiającą rozszerzone porozumienie częściowe w sprawie rejestru szkód spowodowanych agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy. Państwa przyjęły podejście etapowe, decydując się najpierw na ustanowienie rejestru, a następnie innych elementów mechanizmu kompensacyjnego, a mianowicie Komisji ds. Roszczeń i funduszu kompensacyjnego. Podejście to odzwierciedlono w statucie rejestru, w którym uznano, że rejestr, w tym jego platformę cyfrową zawierającą wszystkie zarejestrowane w nim dane dotyczące roszczeń i dowodów, uznaje się za pierwszy element mechanizmu kompensacyjnego, który ma zostać ustanowiony na mocy odrębnego instrumentu międzynarodowego we współpracy z Ukrainą oraz odpowiednimi organizacjami i organami międzynarodowymi. Unia przystąpiła do rejestru szkód jako stowarzyszony członek założyciel na mocy decyzji Komisji w dniu 11 maja 2023 r., a następnie zmieniła swój status na pełnoprawnego uczestnika na podstawie decyzji Rady przyjętej dnia 22 lipca 2024 r. Unia uczestniczy zatem w rejestrze w ramach swojej roli, wraz z państwami członkowskimi (z wyjątkiem Węgier). Uczestnictwo to pozwala Unii wywiązywać się z jej zobowiązania do wspierania Ukrainy i przyczyniać się do przywrócenia międzynarodowego ładu opartego na zasadach. Dzięki temu Komisja może lepiej koordynować swoje działania, które dotyczą zadośćuczynienia, z państwami członkowskimi, zapewniając w ten sposób wspólne stanowisko Unii. Tym samym możliwość uczestniczenia przez Komisję w negocjacjach Komisji ds. Roszczeń, a ostatecznie w samej Komisji ds. Roszczeń po jej ustanowieniu, jest naturalną kontynuacją i rozwinięciem istniejącego stanu rzeczy. Oczekiwana wygenerowana unijna wartość dodana (ex post) Uczestnicząc w ustanowieniu Międzynarodowej Komisji ds. Roszczeń, UE przyczyniłaby się do zapewnienia, by Federacja Rosyjska poniosła konsekwencje prawne swoich działań niezgodnych z prawem międzynarodowym oraz by UE reprezentowała w powyższych działania wspólne stanowisko. W razie potrzeby Komisja mogłaby zapewnić koordynację z państwami członkowskimi i między nimi na różnych etapach ustanawiania i funkcjonowania Komisji ds. Roszczeń, przyczyniając się w ten sposób do skutecznego zarządzania tym nowym organem. |
1.5.3. Główne wnioski wyciągnięte z podobnych działań
| Główne wnioski wyciągnięte w przeszłości opierają się na wcześniejszych podobnych instrumentach. Najbardziej adekwatnym instrumentem stworzonym w przeszłości, który można wykorzystać jako źródło informacji odnoszących się do struktury i kosztów Komisji ds. Roszczeń dla Ukrainy, jest Komisja ONZ ds. Odszkodowań (UNCC). Istniała ona przez 31 lat (1991-2022), działalność orzeczniczą prowadziła przez 12 lat. Ze względu na prace przygotowawcze już wykonane przez rejestr oraz rozwój technologiczny w ostatnich dziesięcioleciach Komisja ds. Roszczeń może działać krócej niż UNCC i szacuje się obecnie, że okres jej działalności wyniesie 10 lat. Unia nie uczestniczyła jednak w pracach UNCC. |
1.5.4. Spójność z wieloletnimi ramami finansowymi oraz możliwa synergia z innymi właściwymi instrumentami
| Niezachwiane wsparcie Unii dla Ukrainy stanowi świadectwo wspólnego zaangażowania na rzecz zasad demokracji oraz ochrony międzynarodowego ładu opartego na zasadach i pokoju w Europie. Niniejszy wniosek jest zatem spójny z innymi politykami Unii, których celem jest wspieranie Ukrainy oraz ochrona porządku międzynarodowego i pokoju w Europie, zwłaszcza w kontekście trwającej wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie. Cele niniejszego wniosku są poparte rozporządzeniem (UE) 2024/792 ustanawiającym Instrument na rzecz Ukrainy. Zgodnie z jego art. 34 ust. 3, pomoc w ramach III filaru Instrumentu na rzecz Ukrainy „ma również wzmacniać zdolności w zakresie zapobiegania konfliktom, budowania pokoju i reagowania na potrzeby w sytuacjach przedkryzysowych i pokryzysowych, w tym poprzez środki budowania zaufania i procesy, które promują sprawiedliwość, poszukiwanie prawdy, kompleksową odbudowę pokonfliktową na rzecz inkluzywnego i pokojowego społeczeństwa, a także gromadzenie dowodów zbrodni popełnionych podczas wojny. Na podstawie niniejszego rozdziału można zapewnić finansowanie inicjatyw i organów, które wnoszą wkład we wspieranie i egzekwowanie międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w Ukrainie”. |
1.5.5. Ocena różnych dostępnych możliwości finansowania, w tym możliwości przegrupowania środków
| Podstawę prawną wkładu Unii na rzecz Międzynarodowej Komisji ds. Roszczeń do 2027 r. stanowi rozporządzenie (UE) 2024/792 ustanawiające Instrument na rzecz Ukrainy. Przy uwzględnieniu celów określonych w rozporządzeniu (UE) 2024/792, w szczególności w rozdziale V, art. 34 ust. 3 tego rozporządzenia stanowi, że „[p]omoc na podstawie niniejszego rozdziału ma również wzmacniać zdolności w zakresie zapobiegania konfliktom, budowania pokoju i reagowania na potrzeby w sytuacjach przedkryzysowych i pokryzysowych, w tym poprzez środki budowania zaufania i procesy, które promują sprawiedliwość, poszukiwanie prawdy, kompleksową odbudowę pokonfliktową na rzecz inkluzywnego i pokojowego społeczeństwa, a także gromadzenie dowodów zbrodni popełnionych podczas wojny. Na podstawie niniejszego rozdziału można zapewnić finansowanie inicjatyw i organów, które wnoszą wkład we wspieranie i egzekwowanie międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w Ukrainie”. Jako że instrument ustanawiający Międzynarodową Komisję ds. Roszczeń ma na celu egzekwowanie międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w Ukrainie poprzez wsparcie mechanizmu, którym będą kompensowane szkody ponoszone przez Ukrainę i jej ludność i powodowane naruszeniami prawa międzynarodowego przez Federację Rosyjską, w art. 34 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/792 ustanowiono odpowiednią podstawę prawną do tego, aby Unia wniosła swój wkład finansowy na rzecz Komisji ds. Roszczeń do 2027 r. Linią budżetową, która zaspokoiłaby te wydatki, byłaby linia 16 06 03 01 - Pomoc akcesyjna i inne środki związane z przystąpieniem do Unii - w odniesieniu do której w uwagach do budżetu wyjaśniono, że pozycja ta „obejmie również […] inne środki uzupełniające działania UE, takie jak mechanizmy rozliczalności w odniesieniu do rosyjskiej wojny napastniczej […]”. Wkład Unii w rejestr szkód jest również pokrywany z Instrumentu na rzecz Ukrainy. |
1.6. Czas trwania wniosku/inicjatywy i jego/jej wpływu finansowego
| - |
|
| - |
|
? nieograniczony czas trwania
| - | Wprowadzenie w życie z okresem rozruchu od RRRR r. do RRRR r., |
| - | po którym następuje faza operacyjna. |
1.7. Planowana(-e) metoda(-y) wykonania budżetu (3)
| | Bezpośrednie zarządzanie przez Komisję (4) |
| - |
|
| - |
|
| ? | Zarządzanie dzielone z państwami członkowskimi |
| ? | Zarządzanie pośrednie przez przekazanie zadań związanych z wykonaniem budżetu: |
| - |
|
| - |
|
| - |
|
| - |
|
| - |
|
| - |
|
| - |
|
| - |
|
| - |
|
2. ŚRODKI ZARZĄDZANIA
2.1. Zasady nadzoru i sprawozdawczości
| Jeżeli chodzi o ustalenia dotyczące sprawozdawczości, udział Unii w negocjacjach w sprawie ustanowienia Komisji ds. Roszczeń odbywa się w porozumieniu ze specjalnym komitetem w rozumieniu art. 218 ust. 4 TFUE. Komisja regularnie składa specjalnemu komitetowi sprawozdania na temat kroków podjętych na podstawie niniejszej decyzji i regularnie się z nim konsultuje. Na wniosek Rady Komisja składa Radzie sprawozdanie, w tym w formie pisemnej, z przebiegu i wyników negocjacji. |
2.2. System(y) zarządzania i kontroli
2.2.1. Uzasadnienie dla proponowanych metod wykonania budżetu, mechanizmu(-ów) finansowania wykonania, sposobów dokonywania płatności i strategii kontroli
| Jeżeli chodzi o metodę wykonywania, do wkładu Unii na rzecz Komisji ds. Roszczeń ma zastosowanie art. 245 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 (6) umożliwiający Unii wnoszenie składek członkowskich na rzecz podmiotów, których Unia jest członkiem. |
2.2.2. Informacje dotyczące zidentyfikowanego ryzyka i systemu(-ów) kontroli wewnętrznej ustanowionych w celu jego ograniczenia
| Na tym etapie nie zidentyfikowano żadnych szczególnych rodzajów ryzyka. |
2.2.3. Oszacowanie i uzasadnienie efektywności kosztowej kontroli (relacja kosztów kontroli do wartości zarządzanych funduszy powiązanych) oraz ocena prawdopodobnego ryzyka błędu (przy płatności i przy zamykaniu)
| Zgodnie z wytycznymi centralnych służb Komisji koszt kontroli na poziomie Komisji ocenia się na podstawie kosztu poszczególnych etapów kontroli. Ogólną ocenę dla każdego sposobu zarządzania uzyskuje się na podstawie stosunku wszystkich tych kosztów do całkowitej kwoty wypłaconej w danym roku w odniesieniu do danego sposobu zarządzania. |
2.3. Środki zapobiegania nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom
| Zastosowanie mają standardowe zasady dotyczące tego typu wydatków. |
3. SZACUNKOWY WPŁYW FINANSOWY WNIOSKU/INICJATYWY
3.1. Dział(y) wieloletnich ram finansowych i linia(-e) budżetowa(-e) po stronie wydatków, na które wniosek/inicjatywa ma wpływ
- Istniejące linie budżetowe
Według działów wieloletnich ram finansowych i linii budżetowych
| Dział wieloletnich ram finansowych | Linia budżetowa | Rodzaj środków | Wkład | |||
| Numer | Zróżn./ Niezróżn. (7) | państw EFTA (8) | krajów kandydują-cych i potencjal-nych krajów kandydują-cych (9) | innych państw trzecich | pochodzący z pozostałych dochodów przeznaczonych na określony cel | |
| 0 | 16 06 03 01 | Zróżn. | NIE | NIE | NIE | NIE |
3.2. Szacunkowy wpływ finansowy wniosku na środki
3.2.1. Podsumowanie szacunkowego wpływu na środki operacyjne
| - |
|
| - |
|
3.2.1.1. Środki z uchwalonego budżetu
| w mln EUR (do trzech miejsc po przecinku) | ||
| Dział wieloletnich ram finansowych | 0 | Wydatki poza rocznymi pułapami określonymi w wieloletnich ramach finansowych |
| Dyrekcja Generalna: Europejska polityka sąsiedztwa i negocjacje w sprawie rozszerzenia | Rok | Rok | Rok | Rok | OGÓŁEM WRF 2021-2027 | |||
| 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||
| Środki operacyjne | ||||||||
| 16 06 03 01 - Pomoc akcesyjna i inne środki związane z przystąpieniem do Unii | Środki na zobowiązania | (1a) | 0,000 | 0,000 | 3,000 | 3,000 | 6,000 | |
| Środki na płatności | (2a) | 0,000 | 0,000 | 3,000 | 3,000 | 6,000 | ||
| Środki administracyjne finansowane ze środków przydzielonych na określone programy (10) | ||||||||
| Linia budżetowa |
| (3) |
|
|
|
|
| |
| OGÓŁEM środki dla Dyrekcji Generalnej ds. Europejskiej Polityki Sąsiedztwa i Negocjacji w sprawie Rozszerzenia | Środki na zobowiązania | =1a+1b+3 | 0,000 | 0,000 | 3,000 | 3,000 | 6,000 | |
| Środki na płatności | =2a+2b+3 | 0,000 | 0,000 | 3,000 | 3,000 | 6,000 (11) | ||
|
| Rok | Rok | Rok | Rok | OGÓŁEM WRF 2021-2027 | |||
| 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||
| OGÓŁEM środki operacyjne | Środki na zobowiązania | (4) | 0,000 | 0,000 | 3,000 | 3,000 | 6,000 | |
| Środki na płatności | (5) | 0,000 | 0,000 | 3,000 | 3,000 | 6,000 | ||
| OGÓŁEM środki administracyjne finansowane ze środków przydzielonych na określone programy | (6) | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | ||
| OGÓŁEM środki na DZIAŁ 0 wieloletnich ram finansowych | Środki na zobowiązania | =4+6 | 0,000 | 0,000 | 3,000 | 3,000 | 6,000 | |
| Środki na płatności | =5+6 | 0,000 | 0,000 | 3,000 | 3,000 | 6,000 | ||
3.2.2. Szacowany produkt finansowany ze środków operacyjnych (nie wypełniać w przypadku agencji zdecentralizowanych)
| Środki na zobowiązania w mln EUR (do trzech miejsc po przecinku) | ||||||||||||||||||||
| Określić cele i produkty |
|
| Rok 2024 | Rok 2025 | Rok 2026 | Rok 2027 | Wprowadzić taką liczbę kolumn dla poszczególnych lat, jaka jest niezbędna, by odzwierciedlić cały okres wpływu (por. sekcja 1.6) | OGÓŁEM | ||||||||||||
| PRODUKT | ||||||||||||||||||||
| Rodzaj (12) | Średni koszt | Liczba | Koszt | Liczba | Koszt | Liczba | Koszt | Liczba | Koszt | Liczba | Koszt | Liczba | Koszt | Liczba | Koszt | Liczba ogółem | Koszt całkowity | |||
| CEL SZCZEGÓŁOWY nr 1 (13)… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||
| Cel szczegółowy nr 1 - suma cząstkowa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
| CEL SZCZEGÓŁOWY nr 2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||
| Cel szczegółowy nr 2 - suma cząstkowa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
| OGÓŁEM |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
3.2.3. Podsumowanie szacunkowego wpływu na środki administracyjne
| - |
|
| - |
|
3.2.3.1. Środki z uchwalonego budżetu
| ZATWIERDZONE ŚRODKI | Rok | Rok | Rok | Rok | OGÓŁEM 2021-2027 |
| 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
| DZIAŁ 7 | |||||
| Zasoby ludzkie | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
| Pozostałe wydatki administracyjne | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
| Suma cząstkowa DZIAŁ 7 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
| Poza DZIAŁEM 7 | |||||
| Zasoby ludzkie | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
| Pozostałe wydatki o charakterze administracyjnym | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
| Suma cząstkowa poza DZIAŁEM 7 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
|
| |||||
| OGÓŁEM | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
3.2.4. Szacowane zapotrzebowanie na zasoby ludzkie
| - |
|
| - |
|
3.2.4.1. Finansowane z uchwalonego budżetu
| Wartości szacunkowe należy wyrazić w ekwiwalentach pełnego czasu pracy (EPC) | |||||||
| ZATWIERDZONE ŚRODKI | Rok | Rok | Rok | Rok | |||
| 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||||
| |||||||
| 20 01 02 01 (w centrali i w biurach przedstawicielstw Komisji) | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| 20 01 02 03 (w delegaturach UE) | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| 01 01 01 01 (pośrednie badania naukowe) | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| 01 01 01 11 (bezpośrednie badania naukowe) | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Inna linia budżetowa (określić) | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| |||||||
| 20 02 01 (CA, SNE z globalnej koperty finansowej) | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| 20 02 03 (CA, LA, SNE i JPD w delegaturach UE) | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Linia budżetowa na wsparcie adm. [XX.01.YY.YY] |
| 0 | 0 | 0 | 0 | ||
| 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| 01 01 01 02 (CA, SNE - pośrednie badania naukowe) | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| 01 01 01 12 (CA, SNE - bezpośrednie badania naukowe) | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Inna linia budżetowa (określić) - dział 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Inna linia budżetowa (określić) - poza działem 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| OGÓŁEM | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Personel niezbędny do wdrożenia wniosku (w EPC):
|
| Personel już pracujący w służbach Komisji | Personel dodatkowy* | ||
|
|
| Finansowany z działu 7 lub ze środków „Badania naukowe” | Finansowany z linii BA | Finansowany z opłat |
| Stanowiska w planie zatrudnienia |
|
| Nie dotyczy |
|
| Personel zewnętrzny (CA, SNE, INT) |
|
|
|
|
Opis zadań do wykonania:
| Urzędnicy i pracownicy zatrudnieni na czas określony |
|
| Personel zewnętrzny |
|
3.2.5. Przegląd szacowanego wpływu na inwestycje związane z technologiami cyfrowymi
| OGÓŁEM środki na IT i technologie cyfrowe | Rok | Rok | Rok | Rok | OGÓŁEM WRF 2021-2027 |
| 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
| DZIAŁ 7 | |||||
| Wydatki na IT (ponoszone przez organizację) | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
| Suma cząstkowa DZIAŁ 7 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
| Poza DZIAŁEM 7 | |||||
| Wydatki na IT wynikające z realizacji polityki tytułem programów operacyjnych | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
| Suma cząstkowa poza DZIAŁEM 7 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
|
| |||||
| OGÓŁEM | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
3.2.6. Zgodność z obowiązującymi wieloletnimi ramami finansowymi
Wniosek/inicjatywa:
| - |
|
| Podstawę prawną wkładu Unii na rzecz Międzynarodowej Komisji ds. Roszczeń do 2027 r. stanowi rozporządzenie (UE) 2024/792 ustanawiające Instrument na rzecz Ukrainy. Przy uwzględnieniu celów określonych w rozporządzeniu (UE) 2024/792, w szczególności w rozdziale V, art. 34 ust. 3 tego rozporządzenia stanowi, że „[p]omoc na podstawie niniejszego rozdziału ma również wzmacniać zdolności w zakresie zapobiegania konfliktom, budowania pokoju i reagowania na potrzeby w sytuacjach przedkryzysowych i pokryzysowych, w tym poprzez środki budowania zaufania i procesy, które promują sprawiedliwość, poszukiwanie prawdy, kompleksową odbudowę pokonfliktową na rzecz inkluzywnego i pokojowego społeczeństwa, a także gromadzenie dowodów zbrodni popełnionych podczas wojny. Na podstawie niniejszego rozdziału można zapewnić finansowanie inicjatyw i organów, które wnoszą wkład we wspieranie i egzekwowanie międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w Ukrainie”. Jako że instrument ustanawiający Komisję ds. Roszczeń ma na celu egzekwowanie międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w Ukrainie poprzez wsparcie mechanizmu, którym będą kompensowane szkody ponoszone przez Ukrainę i jej ludność i powodowane naruszeniami prawa międzynarodowego przez Federację Rosyjską, w art. 34 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/792 ustanowiono odpowiednią podstawę prawną do tego, aby Unia wniosła swój wkład finansowy na rzecz Międzynarodowej Komisji ds. Roszczeń do 2027 r. |
| - |
|
| - |
|
3.2.7. Udział osób trzecich w finansowaniu
Wniosek/inicjatywa:
| - |
|
| - |
|
3.3. Szacunkowy wpływ na dochody
| - |
|
| - |
|
w mln EUR (do trzech miejsc po przecinku)
4. WYMIAR CYFROWY
| Nie dotyczy. |
4.1. Wymogi cyfrowe
| Nie dotyczy. |
4.2. Dane
| Nie dotyczy. |
4.3. Rozwiązania cyfrowe
| Nie dotyczy. |
4.4. Ocena interoperacyjności
| Nie dotyczy. |
4.5. Środki wspierające cyfrowe wdrażanie
| Nie dotyczy. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
