DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/709
z dnia 28 marca 2025 r.
dotycząca utworzenia europejskiej infrastruktury badawczej na rzecz nauki o dziedzictwie (E-RIHS ERIC)
(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 1838)
(Jedynie teksty w języku angielskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, maltańskim, niderlandzkim, polskim, rumuńskim, słoweńskim, węgierskim i włoskim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) (1), w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Cypr, Francja, Hiszpania, Malta, Niderlandy, Polska, Rumunia, Słowenia, Węgry, Włochy i Zjednoczone Królestwo przedłożyły Komisji wniosek zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 o utworzenie E-RIHS ERIC („wniosek”). |
| (2) | Wnioskodawcy uzgodnili, że przyjmującym państwem członkowskim E-RIHS ERIC będą Włochy. |
| (3) | Decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 (2) rozporządzenie (WE) nr 723/2009 włączono do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). |
| (4) | Komisja dokonała, na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, oceny wniosku i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu. W trakcie oceny Komisja zasięgnęła opinii niezależnych ekspertów w dziedzinie nauki o dziedzictwie i dziedzictwa kulturowego. |
| (5) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu utworzonego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej na rzecz nauki o dziedzictwie (E-RIHS ERIC).
2. Zasadnicze elementy statutu E-RIHS ERIC, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, określono w załączniku.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Cypryjskiej, Republiki Francuskiej, Węgier, Republiki Włoskiej, Republiki Malty, Królestwa Niderlandów, Rzeczypospolitej Polskiej, Rumunii, Republiki Słowenii, Królestwa Hiszpanii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 marca 2025 r.
W imieniu Komisji
Ekaterina ZAHARIEVA
Członek Komisji
(1) Rozporządzenie (WE) nr 723/2009 (Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/723/oj) zmienione rozporządzeniem Rady (UE) nr 1261/2013 (Dz.U. L 326 z 6.12.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1261/oj).
(2) Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami [2016/755] (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2016/755/oj).
ZAŁĄCZNIK
ZASADNICZE ELEMENTY STATUTU E-RIHS ERIC
1. Nazwa i siedziba
(art. 1 statutu E-RIHS ERIC)
| 1. | Europejską infrastrukturę badawczą na rzecz nauki o dziedzictwie tworzy się jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 oraz nadaje mu się nazwę i zwie się go dalej „E-RIHS ERIC”. |
| 2. | E-RIHS ERIC jest rozproszoną infrastrukturą badawczą składającą się z węzłów krajowych E-RIHS. |
| 3. | Siedziba statutowa E-RIHS ERIC znajduje się we Florencji we Włoszech. |
2. Zadania i formy działalności
(art. 2 statutu E-RIHS ERIC)
| 1. | Głównym zadaniem E-RIHS ERIC jest utworzenie i eksploatacja infrastruktury badawczej oraz koordynacja jej rozwoju strategicznego i finansowego. |
| 2. | Realizując swoje główne zadanie i zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu, E-RIHS ERIC podejmuje lub koordynuje następujące działania:
|
| 3. | Ponadto E-RIHS ERIC może prowadzić następujące działania:
|
| 4. | E-RIHS ERIC prowadzi wszystkie swoje działania w sposób etyczny i przejrzysty oraz unika potencjalnych organizacyjnych lub osobistych konfliktów interesów. |
| 5. | E-RIHS ERIC realizuje swoje zadania na zasadzie niedochodowej. Bez uszczerbku dla zasad mających zastosowanie do pomocy państwa E-RIHS ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z jego zadaniami i nie zagraża ich realizacji. Wszelkie dochody z tytułu tej działalności gospodarczej są wykorzystywane przez E-RIHS ERIC w celu poprawy i wzmocnienia jego działań. |
3. Czas trwania
(art. 3 statutu E-RIHS ERIC)
E-RIHS ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.
4. Likwidacja
(art. 4 statutu E-RIHS ERIC)
| 1. | Decyzję o likwidacji E-RIHS ERIC podejmuje i inicjuje walne zgromadzenie zgodnie z art. 18 ust. 6 statutu. |
| 2. | Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu dni od przyjęcia decyzji o likwidacji E-RIHS ERIC, E-RIHS ERIC powiadamia Komisję Europejską o tej decyzji. |
| 3. | Niezwłocznie po zamknięciu postępowania likwidacyjnego, jednak nie później niż w ciągu dziesięciu dni od zamknięcia tego postępowania, E-RIHS ERIC powiadamia o tym fakcie Komisję. |
| 4. | E-RIHS ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. |
5. Odpowiedzialność i ubezpieczenie
(art. 5 statutu E-RIHS ERIC)
| 1. | E-RIHS ERIC ponosi odpowiedzialność za swoje długi. |
| 2. | Członkowie nie ponoszą odpowiedzialności solidarnej za długi E-RIHS ERIC. Odpowiedzialność finansowa członków za długi E-RIHS ERIC jest ograniczona do wysokości ich rocznych wkładów, jak określono w załączniku II. |
| 3. | E-RIHS ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia obejmującą ryzyko związane z jego działalnością. |
6. Polityka dostępu
(art. 6 statutu E-RIHS ERIC)
| 1. | E-RIHS ERIC zapewnia skuteczny dostęp do wiedzy fachowej i kompetencji społeczności naukowców zajmujących się dziedzictwem z obiektów partnerskich, a także do zintegrowanego systemu platform, który obejmuje archiwalne zbiory próbek i nośników danych, internetowe narzędzia cyfrowe i cyfrowe zasoby badawcze, wielkoskalowe i średnie urządzenia stacjonarne oraz oprzyrządowanie mobilne do nieinwazyjnych pomiarów i badania zasobów dziedzictwa kulturowego, w tym m.in. obiektów i miejsc. |
| 2. | Dostęp przyznaje się użytkownikom prowadzącym badania w dziedzinie nauk o dziedzictwie w oparciu o doskonałość naukową. W szczególnych przypadkach, które szczegółowo określa rozporządzenie w sprawie polityki dostępu E-RIHS ERIC, dostęp można również udzielić użytkownikom prowadzącym badania komercyjne w zakresie nauk o dziedzictwie. |
| 3. | Polityka dostępu E-RIHS ERIC jest przedmiotem specjalnego dokumentu regulacyjnego, który uwzględnia zasady europejskiej karty dostępu do infrastruktury badawczej i musi zostać zatwierdzony przez walne zgromadzenie. |
7. Polityka w zakresie oceny naukowej
(art. 7 statutu E-RIHS ERIC)
| 1. | Corocznej oceny działalności naukowej, technicznej i ogólnej E-RIHS ERIC oraz działalności firmowanej przez E-RIHS ERIC dokonuje rada konsultacyjna ds. nauki i etyki. Ocena ta ma formę sprawozdania i jest przekazywana walnemu zgromadzeniu. |
| 2. | Komitet ds. węzłów krajowych wspiera radę konsultacyjną ds. nauki i etyki w przeprowadzaniu oceny naukowej poprzez dostarczanie wszelkich niezbędnych informacji na temat działalności naukowej węzłów krajowych, z uwzględnieniem potrzeb E-RIHS ERIC w zakresie dostępu, norm jakości usług i procedur oceny ustanowionych przez E-RIHS ERIC. |
| 3. | Normy jakości usług E-RIHS ERIC i procedury oceny są przedmiotem specjalnego dokumentu regulacyjnego zatwierdzanego przez walne zgromadzenie. |
8. Polityka w zakresie rozpowszechniania wyników badań
(art. 8 statutu E-RIHS ERIC)
| 1. | E-RIHS ERIC wymaga od użytkowników zapewnienia otwartego dostępu do wyników badań i publikacji oraz zachęca ich do udostępniania danych w repozytorium E-RIHS i w innych repozytoriach, zgodnie z zasadami „możliwe do znalezienia, dostępne, interoperacyjne i nadające się do ponownego wykorzystania danych” w rozsądnym okresie. |
| 2. | E-RIHS ERIC wykorzystuje kanały o jak największym zasięgu, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, w tym stronę internetową, biuletyny informacyjne, media społecznościowe i inne cyfrowe sieci kontaktów zawodowych, wystąpienia na konferencjach, wystawy, artykuły, sprawozdania i materiały dokumentalne w mediach drukowanych, audycjach i mediach internetowych. |
| 3. | E-RIHS ERIC zobowiązuje swoich użytkowników do potwierdzenia faktu korzystania z E-RIHS ERIC. |
9. Polityka w zakresie praw własności intelektualnej
(art. 9 statutu E-RIHS ERIC)
| 1. | „Własność intelektualna” oznacza własność w rozumieniu definicji art. 2 Konwencji ustanawiającej Światową Organizację Własności Intelektualnej, sporządzonej w Sztokholmie dnia 14 lipca 1967 r. |
| 2. | Dane opracowane lub stworzone pod egidą E-RIHS ERIC, jak również związane z nimi prawa własności intelektualnej, należą do podmiotu lub osoby, która jest ich autorem. |
| 3. | Właściciel danych zezwala E-RIHS ERIC i środowisku naukowemu korzystanie z danych pochodzących z badań przeprowadzonych pod egidą E-RIHS ERIC zgodnie z warunkami określonymi przez walne zgromadzenie w polityce zarządzania danymi E-RIHS. |
10. Polityka zatrudnienia
(art. 10 statutu E-RIHS ERIC)
| 1. | E-RIHS ERIC jako pracodawca stosuje politykę równości szans. Warunki dostępu do zatrudnienia muszą być przejrzyste i niedyskryminacyjne. Nominacji dokonuje się na podstawie konkurencyjnej procedury wyboru. |
| 2. | E-RIHS ERIC zapewnia, aby jego pracownicy nie byli stronniczy ze względu na ich interesy finansowe, umowne, organizacyjne lub inne związane z ich pracą oraz aby nie uzyskali nieuczciwej przewagi konkurencyjnej nad innymi stronami w wyniku wykonywania swojej pracy. |
| 3. | Umowy o pracę regulują przepisy państwa, w którym zatrudnia się pracowników. |
| 4. | Ogłoszenia dotyczące wolnych stanowisk i wakatów są kierowane do osób z całego świata. |
| 5. | Dyrektor generalny ustanawia przepisy i zasady regulujące wszystkie aspekty zatrudnienia w ośrodku centralnym, które gwarantują dobrostan pracowników, zgodność z prawem lokalnym i zaspokajają potrzeby organizacji. Te zasady i przepisy są przyjmowane przez walne zgromadzenie. |
11. Polityka zamówień publicznych
(art. 11 statutu E-RIHS ERIC)
| 1. | Polityka E-RIHS ERIC w zakresie zamówień publicznych musi być zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji. |
| 2. | Szczegółowe zasady procedur udzielania zamówień publicznych są określone w regulaminie i przyjmowane przez walne zgromadzenie. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
