ZALECENIE KOMISJI (UE) 2025/683
z dnia 8 kwietnia 2025 r.
w sprawie koordynacji krajowych wykazów kontrolnych
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292 zdanie trzecie,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 (1) z dnia 20 maja 2021 r. („rozporządzenie”) ustanawia unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania. Wspólny system kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania ustanowiony tym rozporządzeniem zapewnia zgodność z międzynarodowymi zobowiązaniami i obowiązkami państw członkowskich i Unii, wynikającymi m.in. z rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 1540 (2), oraz ze zobowiązaniami uzgodnionymi w ramach wielostronnych reżimów kontroli eksportu i układów o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej. |
| (2) | Art. 9 rozporządzenia zezwala państwom członkowskim na przyjmowanie krajowych wykazów kontrolnych. Po tym, jak dane państwo powiadomi Komisję i pozostałe państwa członkowskie o przyjęciu krajowego wykazu kontrolnego, i po opublikowaniu takiego wykazu w zestawieniu krajowych wykazów kontrolnych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zgodnie z art. 9, pozostałe państwa członkowskie mogą na podstawie art. 10 rozporządzenia wymagać zezwolenia na wywóz produktów opublikowanych w takim zestawieniu. |
| (3) | Zgodnie z propozycją zawartą w białej księdze Komisji w sprawie kontroli wywozu (3) krajowe wykazy kontrolne przyjęte przez państwa członkowskie mogą być objęte niniejszym zaleceniem w celu poprawy koordynacji oraz skuteczności i efektywności wspólnego systemu kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania. |
| (4) | Niniejsze zalecenie zapewnia ramy koordynacji umożliwiające państwom członkowskim, na zasadzie dobrowolności, stwierdzenie podobnych zagrożeń i koordynację krajowych wykazów kontrolnych w trakcie ich opracowywania. Ułatwia ono również wymianę informacji między państwami członkowskimi a Komisją zarówno przed przyjęciem takich krajowych wykazów kontrolnych, jak i po ich przyjęciu. Zgodnie z niniejszym zaleceniem państwo członkowskie przyjmujące wykaz może ponadto rozważyć i wykorzystać wszelkie dodatkowe informacje dostarczone przez inne państwa członkowskie lub Komisję. W stosownych przypadkach koordynacja tych działań uwzględnia techniczną wiedzę fachową i kontrole opracowane w kontekście wielostronnych reżimów kontroli wywozu. |
| (5) | Niniejsze zalecenie pozostaje bez uszczerbku dla postanowień Traktatu Euratom. |
| (6) | Niniejsze zalecenie pozostaje również bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do przyjmowania krajowych wykazów kontrolnych zgodnie z wymogami proceduralnymi określonymi w ich prawie krajowym na podstawie art. 9 rozporządzenia, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Zaleca się, aby państwa członkowskie koordynowały krajowe wykazy kontrolne zgodnie z załącznikiem do niniejszego zalecenia w celu wypełnienia swoich zobowiązań wynikających z rozporządzenia (UE) 2021/821.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2025 r.
W imieniu Komisji
Maroš ŠEFČOVIČ
Członek Komisji
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania (Dz.U. L 206 z 11.6.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/821/oj).
(2) Rezolucja RES 1540 przyjęta przez Radę Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych dnia 28 kwietnia 2004 r. (S/RES/1540).
(3) COM(2024) 25 final z 24.1.2024 r.
ZAŁĄCZNIK
OPRACOWYWANIE KRAJOWYCH WYKAZÓW KONTROLNYCH
| 1. | Zgodnie z podejściem do kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania określonych w załączniku I do rozporządzenia krajowe wykazy kontrolne powinny w stosownych przypadkach opierać się na krajowych ocenach zagrożeń i na obiektywnych parametrach technicznych podobnych do tych, które mają zastosowanie do wykazów kontrolnych dostarczanych w ramach wielostronnych reżimów kontroli wywozu, w tym powinny w stosownych przypadkach zawierać uwagi techniczne, oraz powinny być uszeregowane jako pozycje, z których każda ma przypisany indywidualny alfanumeryczny kod kontrolny. W stosownych przypadkach i na zasadzie dobrowolności krajowe wykazy kontrolne powinny być zgodne z zakresem kontroli uwzględnianych w wielostronnych reżimach kontroli wywozu. |
RAMY KOORDYNACJI
| 2. | Państwa członkowskie, które przewidują przyjęcie krajowego wykazu kontrolnego, powinny, na zasadzie dobrowolności, poinformować pozostałe państwa członkowskie i Komisję o stwierdzonych zagrożeniach i krajowych kontrolach rozważanych w odpowiedzi na te zagrożenia. |
| 3. | Informacje te, o ile są dostępne, mogą, na zasadzie dobrowolności, obejmować takie elementy, jak:
|
| 4. | Państwa członkowskie, które stwierdzą identyczne lub podobne zagrożenia, i mają zamiar kontrolować podobne produkty, powinny, na zasadzie dobrowolności, koordynować opracowywanie wykazów kontrolnych. |
| 5. | Państwa członkowskie, które są w trakcie opracowywania krajowych wykazów kontrolnych, powinny, na zasadzie dobrowolności, regularnie przekazywać pozostałym państwom członkowskim i Komisji aktualne informacje na temat postępów w finalizacji takich środków. |
| 6. | Państwa członkowskie, które planują przyjąć krajowy wykaz kontrolny, powinny, na zasadzie dobrowolności, przekazać Komisji i pozostałym państwom członkowskim pisemny projekt krajowego wykazu kontrolnego przed jego przyjęciem. |
| 7. | Komisja i inne państwa członkowskie mogą przekazać odpowiednie uwagi państwu członkowskiemu planującemu przyjęcie krajowego wykazu kontrolnego. |
| 8. | Jeżeli państwo członkowskie zamierzające przyjąć krajowy wykaz kontrolny otrzyma uwagi od innych państw członkowskich lub od Komisji, powinno ono uwzględnić takie uwagi, bez uszczerbku dla jego prawa do przyjęcia krajowych wykazów kontrolnych zgodnie z wymogami proceduralnymi określonymi w jego prawie krajowym. |
| 9. | Państwa członkowskie, które koordynują opracowywanie wykazów kontrolnych, powinny, z uwzględnieniem wymogów proceduralnych określonych w ich prawie krajowym, w miarę możliwości dążyć do jednoczesnego przyjęcia swoich krajowych wykazów kontrolnych i powiadomienia o nich na podstawie art. 9 ust. 2 rozporządzenia. |
| 10. | Po przyjęciu krajowych wykazów kontrolnych państwa członkowskie powinny, na zasadzie dobrowolności, wymieniać się informacjami na temat skutecznego przeprowadzania kontroli na podstawie krajowego wykazu kontrolnego oraz na podstawie wszelkich środków podjętych na mocy art. 10 rozporządzenia. |
| 11. | Komisja powinna ułatwiać taką wymianę informacji, m.in. przez udostępnianie bezpiecznych środków komunikacji. |
ŚRODKI KOMUNIKACJI
| 12. | Wymiana informacji pisemnych korzystna dla wszystkich państw członkowskich i Komisji powinna odbywać się za pośrednictwem systemu elektronicznego, o którym mowa w art. 23 ust. 6 rozporządzenia. |
| 13. | Państwa członkowskie powinny, na zasadzie dobrowolności, przekazywać pozostałym państwom członkowskim i Komisji informacje na temat postępów w sporządzaniu swoich krajowych wykazów kontrolnych. |
| 14. | Na wniosek państwa członkowskiego zamierzającego przyjąć krajowy wykaz kontrolny Grupa Robocza ds. Produktów Podwójnego Zastosowania (lub inny odpowiedni organ przygotowawczy Rady) może zaproponować omówienie konkretnego projektu krajowego wykazu kontrolnego. Biorąc pod uwagę charakter informacji, które mają podlegać wymianie, oraz format wymagany przez państwo członkowskie planujące przyjąć krajowy wykaz kontrolny, Komisja i państwa członkowskie mogą wymieniać się informacjami w Grupie Koordynacyjnej ds. Produktów Podwójnego Zastosowania ustanowionej na mocy art. 24 rozporządzenia lub w innym odpowiednim składzie. |
| 15. | Wspomniana powyżej Grupa Koordynacyjna ds. Produktów Podwójnego Zastosowania i ewentualnie gremia w innym składzie podejmują niezbędne kroki w celu zapewnienia poufności dyskusji i przekazywanych informacji. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
