DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/792
z dnia 24 kwietnia 2025 r.
w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2022
(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 2307)
(Jedynie teksty w języku angielskim, francuskim, niderlandzkim, niemieckim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (1), w szczególności jego art. 11 ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b), d) i f),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta należy określić na podstawie danych zgłoszonych przez państwa członkowskie i producentów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 (2) w odniesieniu do pojazdów tego producenta. |
| (2) | Średni indywidualny poziom emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii powinien opierać się na danych zgłoszonych w odniesieniu do pojazdów wszystkich producentów. |
| (3) | Wskaźnik emisji zerowej i niskiej dla każdego producenta należy określić z uwzględnieniem zgłoszonych bezemisyjnych i niskoemisyjnych pojazdów ciężkich. |
| (4) | Ścieżkę redukcji emisji CO2 oraz jednostki emisji przypadające na producenta należy określić na podstawie liczby zgłoszonych nowych pojazdów ciężkich z wyłączeniem pojazdów specjalistycznych. Pojazdy te, które zostały certyfikowane jako pojazdy specjalistyczne, ale nie zostały zarejestrowane jako takie, zostały zidentyfikowane i zastosowano do nich niezbędne korekty średniego rocznego indywidualnego poziomu emisji CO2 producenta zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/941 (3). |
| (5) | Dane przedstawione w załączniku do niniejszej decyzji opierają się na danych dostępnych Komisji w dniu 12 września 2024 r. |
| (6) | Jeżeli Komisja otrzyma dodatkowe dane, które mogłyby mieć wpływ na wyniki tych obliczeń, może być zmuszona do zaktualizowania danych opublikowanych w niniejszym dokumencie, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta
Średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w okresie sprawozdawczym roku 2022 podano w drugiej kolumnie tabeli w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Wskaźnik emisji zerowej i niskiej na producenta
Wskaźnik emisji zerowej i niskiej na producenta, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w okresie sprawozdawczym roku 2022 podano w trzeciej kolumnie tabeli w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł 3
Ścieżka redukcji emisji CO2 oraz jednostki emisji przypadające na producenta
Ścieżkę redukcji emisji CO2 oraz jednostki emisji przypadające na producenta, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w okresie sprawozdawczym roku 2022 podano odpowiednio w czwartej i piątej kolumnie tabeli w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł 4
Średni indywidualny poziom emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich
Średni indywidualny poziom emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii w okresie sprawozdawczym roku 2022, obliczony za pomocą wzoru z pkt 2.7 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1242, z uwzględnieniem nowych pojazdów ciężkich wszystkich producentów, wynosi 48,8 g/tkm.
Artykuł 5
Adresaci
Niniejsza decyzja skierowana jest do następujących producentów:
| 1) |
|
| 2) |
|
| 3) |
|
| 4) |
|
| 5) |
|
| 6) |
|
| 7) |
|
| 8) |
|
| 9) |
|
| 10) |
|
Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2025 r.
W imieniu Komisji
Wopke HOEKSTRA
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/956/oj).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/941 z dnia 10 czerwca 2021 r. ustanawiające szczególną procedurę identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, oraz stosowanie korekt do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta w celu uwzględnienia tych pojazdów (Dz.U. L 205 z 11.6.2021, s. 77, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2021/941/oj).
ZAŁĄCZNIK
Wszystkie wpisy odnoszą się do okresu sprawozdawczego roku 2022.
| Producent | Średni indywidualny poziom emisji CO2, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w g/tkm | Wskaźnik emisji zerowej i niskiej, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1242 | Ścieżka redukcji emisji CO2, o której mowa w art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w g/tkm | Jednostki emisji, o których mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w g/tkm |
| DAF TRUCKS N.V. | 49,12 | 0,999 | 51,40 | 89 410 |
| DAIMLER TRUCK AG | 50,35 | 0,996 | 49,43 | - |
| FORD OTOMOTIV SANAYI A.Ş. | 53,95 | 1,000 | 50,12 | - |
| HYUNDAI HYDROGEN MOBILITY AG | 0,00 | 0,970 | 54,32 | 1 032 |
| IVECO MAGIRUS AG | 51,93 | 1,000 | 48,30 | - |
| IVECO S.P.A. | 48,92 | 0,995 | 46,39 | - |
| MAN TRUCK & BUS SE | 48,89 | 0,999 | 49,37 | 15 524 |
| RENAULT TRUCKS SAS | 46,46 | 0,984 | 47,11 | 13 773 |
| SCANIA CV AB | 45,54 | 0,994 | 49,56 | 131 300 |
| VOLVO TRUCK CORPORATION | 47,50 | 0,986 | 50,21 | 108 616 |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
