DECYZJA RADY (UE) 2025/818
z dnia 28 kwietnia 2028 r.
w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej co do zmian w regulaminie Komitetu Stron w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwościw sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 78 ust. 2, art. 82 ust. 2 i art. 84 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Unia zawarła Konwencję Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (zwaną dalej „konwencją”) decyzją Rady (UE) 2023/1075 (1) w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii oraz decyzją Rady (UE) 2023/1076 (2) w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement; konwencja weszła w życie w odniesieniu do Unii w dniu 1 października 2023 r. Dotychczas do konwencji przystąpiło 39 stron (zwanych dalej „Stronami”), w tym Unia i 22 państwa członkowskie. |
| (2) | Komitet Stron (zwany dalej „Komitetem”) jest organem mechanizmu monitorowania konwencji. Zgodnie z art. 67 ust. 3 konwencji Komitet przyjął własny regulamin (zwany dalej „regulaminem”). Regulamin przewiduje, że każda Strona dysponuje jednym głosem. Przystąpienie Unii do konwencji wymaga pewnych dostosowań regulaminu, w szczególności w odniesieniu do prawa do głosu. |
| (3) | W sierpniu 2023 r. Sekretariat Komitetu zaproponował pewne zmiany w regulaminie (zwane dalej „proponowanymi zmianami”), aby uwzględnić wpływ przystąpienia Unii do konwencji na funkcjonowanie Komitetu i zwrócił się do Stron o przedstawienie propozycji brzmienia takich zmian. |
| (4) | W dniu 22 kwietnia 2024 r., w drodze decyzji Rady (UE) 2024/1669 (3) i (UE) 2024/1680 (4), Unia określiła swoje stanowisko w sprawie proponowanych zmian i zaproponowała alternatywne zmiany. |
| (5) | W dniu 31 maja 2024 r., podczas 16. posiedzenia Komitetu, nie udało się osiągnąć porozumienia w sprawie proponowanych zmian, a Komitet postanowił, że jego przewodniczący przeprowadzi nieformalne konsultacje w celu znalezienia rozwiązania możliwego do zaakceptowania przez wszystkich członków Komitetu. |
| (6) | W listopadzie 2024 r., po nieformalnych konsultacjach, przewodniczący Komitetu przedłożył Stronom zmieniony wniosek dotyczący zmian zawarty w dokumencie IC-CP(2024)12 prov. Zgodnie z tym wnioskiem obecne zasady głosowania powinny nadal obowiązywać, ale powinny zostać uzupełnione o klauzulę stanowiącą, że Komitet dokłada wszelkich starań, aby kontynuować praktykę podejmowania decyzji w drodze konsensusu (zwaną dalej „klauzulą konsensusu”) oraz klauzulę stanowiącą, że Komitet zbada stosowanie zasad w ciągu trzech lat od przyjęcia proponowanych zmian (zwaną dalej „klauzulą przeglądową”). Klauzula konsensusu kodyfikuje praktykę istniejącą w ramach Komitetu, a klauzula przeglądowa wyraża zamiar przeprowadzenia ponownej oceny regulaminu nie później niż trzy lata po przyjęciu do niego zmian. |
| (7) | W dniu 13 lutego 2025 r. Sekretariat Komitetu udostępnił Stronom zmieniony wniosek przewodniczącego Komitetu dotyczący zmiany regulaminu Komitetu Stron Konwencji Stambulskiej zawarty w dokumencie IC-CP(2025)1 prov (zwany dalej „planowanym aktem”). Sekretariat zwrócił się do Stron o zatwierdzenie planowanego aktu w drodze procedury pisemnej oraz poinformował ponadto, że o ile do dnia 30 kwietnia 2025 r. nie zostanie przedłożony Sekretariatowi sprzeciw na piśmie, planowany akt zostanie uznany za przyjęty. |
| (8) | Należy ustalić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii, gdyż zmiany w regulaminie będą prawnie wiążące dla Unii. |
| (9) | Przyjęcie planowanego aktu spowodowałoby, że obecne zasady głosowania zasadniczo miałyby nadal zastosowanie, a Unia dysponowałaby jednym dodatkowym głosem oprócz głosów państw członkowskich będących Stronami. Dodanie klauzuli konsensusu i klauzuli przeglądowej powinno być możliwe do zaakceptowania przez Unię. |
| (10) | Z pkt 2 ust. 2 lit. b) regulaminu wymieniającego uczestników niebędących członkami Komitetu Stron należy skreślić odniesienie do Unii, ponieważ przestało być aktualne. |
| (11) | Stanowisko Unii powinno zatem polegać na niezgłaszaniu sprzeciwu wobec przyjęcia planowanego aktu. |
| (12) | Stanowisko Unii w sprawie planowanego aktu powinno pozostawać bez uszczerbku dla przyszłych stanowisk dotyczących regulaminu w odniesieniu do innych konwencji Rady Europy lub umów Unii z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi. |
| (13) | Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje. |
| (14) | Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Stron ustanowionego na mocy art. 67 Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (zwanego dalej „Komitetem”) co do zmian w regulaminie Komitetu, polega na niezgłaszaniu sprzeciwu wobec przyjęcia zmienionego wniosku przewodniczącego Komitetu dotyczącego zmiany regulaminu Komitetu zawartego w dokumencie IC-CP(2025)1 prov.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 kwietnia 2028 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
A. SZŁAPKA
(1) Decyzja Rady (UE) 2023/1075 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii (Dz.U. L 143 I z 2.6.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/1075/oj).
(2) Decyzja Rady (UE) 2023/1076 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement (Dz.U. L 143 I z 2.6.2023, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/1076/oj).
(3) Decyzja Rady (UE) 2024/1669 z dnia 22 kwietnia 2024 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej co do zmian w regulaminie Komitetu Stron w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement (Dz.U. L, 2024/1669, 12.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1669/oj).
(4) Decyzja Rady (UE) 2024/1680 z dnia 22 kwietnia 2024 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej co do zmian w regulaminie Komitetu Stron w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii (Dz.U. L, 2024/1680, 12.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1680/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
