DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2025/852
z dnia 14 kwietnia 2025 r.
upoważniająca Republikę Słowacką do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (1), w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE regulują prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług wykorzystywanych przez podatnika do celów jego opodatkowanych transakcji. Art. 26 ust. 1 lit. a) przedmiotowej dyrektywy zawiera wymóg rozliczania się z VAT w przypadku użycia składników majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa. |
| (2) | W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 5 listopada 2024 r., Słowacja wystąpiła z wnioskiem do Komisji o upoważnienie, zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2006/112/WE, do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a przedmiotowej dyrektywy, polegającego na ograniczeniu do 50 % prawa do odliczenia VAT od wydatków dotyczących niektórych pojazdów, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, oraz do nietraktowania jako odpłatnego świadczenia usług przypadków wykorzystywania do celów niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej takich pojazdów wchodzących w skład aktywów przedsiębiorstwa podatnika, w przypadku gdy pojazd taki stanowi przedmiot takiego ograniczenia (zwanego dalej „środkiem szczególnym”). |
| (3) | Wnioskowany środek szczególny obejmuje pojazdy, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a mianowicie pojazdy silnikowe należące do kategorii M1 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 (2) oraz motocykle należące do kategorii L1e i L3e zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 (3). Do objętych transakcji należą zakup, wewnątrzwspólnotowe nabycie i przywóz takich pojazdów, jak również ich leasing. Ograniczenie prawa do odliczenia VAT obejmuje wydatki na części zamienne, akcesoria, usługi i zaopatrywanie w paliwo przeznaczone do takich pojazdów. |
| (4) | Niektóre pojazdy powinny zostać wyłączone z zakresu stosowania środka szczególnego, ponieważ - ze względu na rodzaj działalności gospodarczej, do jakiej są wykorzystywane - ich wykorzystywanie do celów niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej uznaje się za nieistotne. W związku z tym środek szczególny nie powinien mieć zastosowania do samochodów silnikowych lub motocykli zakupionych w celu odsprzedaży, wynajmu lub leasingu lub wykorzystywanych do odpłatnego przewozu pasażerów, w tym usług taksówkowych, świadczenia usług nauki jazdy, testowania lub wykorzystywanych jako pojazdy zastępcze w trakcie naprawy. |
| (5) | Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 29 listopada 2024 r. Komisja przekazała wniosek, z którym wystąpiła Słowacja, pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 2 grudnia 2024 r. Komisja powiadomiła Słowację, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku. |
| (6) | Słowacja przedstawiła w swoim wniosku uzasadnienie ustalenia wskaźnika procentowego ograniczenia prawa do odliczenia VAT na 50 %. Słowacja wykorzystała w tym celu dane uzyskane w wyniku działań kontrolnych i audytów oraz badania sondażowego przeprowadzonego wśród podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Według Słowacji w wyniku analizy tych danych przyjęto wskaźnik 50 % jako trafnie oddający proporcję wykorzystania pojazdów, których dotyczy środek szczególny, do celów prywatnych i do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. |
| (7) | Słowacja twierdzi, że środek szczególny będzie miał pozytywne skutki dla obciążenia administracyjnego podatników i organów podatkowych poprzez uproszczenie poboru VAT i zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania na skutek niewłaściwego prowadzenia dokumentacji. Z tych powodów Komisja uważa, że należy upoważnić Słowację do stosowania środka szczególnego do dnia 30 czerwca 2028 r. |
| (8) | Stosowanie środka szczególnego powinno być ograniczone do czasu potrzebnego do oceny jego skuteczności i adekwatności stosowanego wskaźnika procentowego ograniczenia. |
| (9) | Środek szczególny jest proporcjonalny do zamierzonych celów, a mianowicie do uproszczenia procedury poboru VAT i zapobiegania niektórym postaciom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania, ponieważ jest on ograniczony w czasie, a jego stosowanie ma ograniczony zakres. Ponadto środek szczególny nie stwarza ryzyka, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich. |
| (10) | W przypadku gdy Słowacja uzna za konieczne przedłużenie obowiązywania środka szczególnego na okres po dniu 30 czerwca 2028 r., powinna do dnia 30 września 2027 r. przedłożyć Komisji wniosek o takie przedłużenie. Do wniosku powinno zostać dołączone sprawozdanie dotyczące stosowania środka szczególnego, w tym przegląd stosowanego wskaźnika procentowego ograniczenia. |
| (11) | Według informacji przedstawionych przez Słowację środek szczególny wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych przez Słowację na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie miał negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Na zasadzie odstępstwa od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Republikę Słowacką do ograniczenia do 50 % prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczanego w związku z wydatkami dotyczącymi następujących kategorii pojazdów, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej:
| a) | pojazdy silnikowe należące do kategorii M1 zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) ppkt (i) rozporządzenia (UE) 2018/858; |
| b) | motocykle należące do kategorii L1e zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 168/2013; |
| c) | motocykle należące do kategorii L3e zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 168/2013. |
2. Ust. 1 nie ma zastosowania do pojazdów wykorzystywanych lub nabywanych w celu:
| a) | odsprzedaży, wynajmu lub leasingu; |
| b) | odpłatnego przewozu pasażerów, w tym usług taksówkowych; |
| c) | świadczenia usług nauki jazdy; |
| d) | testowania; |
| e) | wykorzystywania jako pojazdy zastępcze w trakcie naprawy. |
Artykuł 2
Na zasadzie odstępstwa od art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE Republika Słowacka jest upoważniona do tego, aby nie traktować jako odpłatnego świadczenie usług przypadków wykorzystywania pojazdu, o którym mowa w art. 1 ust. 1, wchodzącego w skład aktywów przedsiębiorstwa podatnika, w przypadku gdy pojazd ten został objęty ograniczeniem stanowiącym przedmiot upoważnienia na podstawie art. 1 niniejszej decyzji.
Artykuł 3
Wydatki, o których mowa w art. 1, obejmują wszystkie następujące elementy:
| a) | zakup, leasing, wewnątrzwspólnotowe nabycie i przywóz pojazdów, o których mowa w art. 1 ust. 1; |
| b) | wydatki na dostawy towarów lub usługi świadczone w związku z pojazdami, o których mowa w art. 1 ust. 1, i ich użytkowaniem, w tym na zakup paliwa. |
Artykuł 4
1. Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.
2. Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 czerwca 2028 r.
3. Wniosek o przedłużenie upoważnienia udzielonego w niniejszej decyzji musi zostać przedłożony Komisji do dnia 30 września 2027 r. wraz ze sprawozdaniem dotyczącym przeglądu wskaźnika procentowego określonego w art. 1.
Artykuł 5
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Słowackiej.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 14 kwietnia 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
K. KALLAS
(1) Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/112/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/858/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/168/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
