DECYZJA RADY (UE) 2025/853
z dnia 14 kwietnia 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugiej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na mocy protokołu luksemburskiego do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Unia zatwierdziła Protokół do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym (zwanej dalej „konwencją kapsztadzką”) dotyczący zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, przyjęty w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r. (zwany dalej „protokołem luksemburskim”), decyzją Rady 2014/888/UE (1) i uzyskała status regionalnej organizacji integracji gospodarczej w rozumieniu tego protokołu. |
| (2) | Organ Nadzoru ustanowiony na mocy art. XII protokołu luksemburskiego (zwany dalej „Organem Nadzoru”) ma zmienić na swojej drugiej sesji w dniu 23 kwietnia 2025 r. między innymi swój statut i regulamin wewnętrzny oraz zatwierdzić modelowe zasady dotyczące trwałej identyfikacji taboru kolejowego opracowane w ramach Komitetu Transportu Lądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (zwane dalej „modelowymi zasadami”) w brzmieniu zmienionym w dniu 13 listopada 2024 r. (wersja 2). |
| (3) | Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na drugiej sesji Organu Nadzoru, ponieważ zmiana modelowych zasad dokonana zgodnie z wnioskiem przez Organ Nadzoru może mieć decydujący wpływ na treść przepisów Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (2), rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/773 (3) oraz decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2018/1614 (4). Ponadto zmiany w statucie i regulaminie wewnętrznym, które mają zostać przyjęte przez Organ Nadzoru, mogą mieć decydujący wpływ na udział Unii w tym organie. |
| (4) | Organ Nadzoru ma zmienić swój statut, w którym zgodnie z wymogami konwencji kapsztadzkiej i protokołu luksemburskiego określone zostały takie aspekty jak jego osobowość prawna, zadania i ramy administracyjne. Planowane zmiany w statucie doprecyzowują definicję państwa-strony poprzez wskazanie, że przez państwo-stronę w Statucie należy również rozumieć organizację regionalną, co wpływa na udział Unii w tym organie; w związku z tym należy poprzeć te zmiany. |
| (5) | Oczekuje się, że Organ Nadzoru zmieni swój regulamin wewnętrzny w celu doprecyzowania postanowień dotyczących głosowania większością kwalifikowaną oraz wprowadzenia nowych postanowień dotyczących organizacji śródokresowych pilnych posiedzeń. Możliwość dystrybucji dokumentów na pilne posiedzenia zaledwie trzy tygodnie przed rozpoczęciem posiedzenia może jednak prowadzić do znacznych trudności w procedurze koordynacji stanowisk Unii, a sporządzenie wykazu spraw pilnych mogłoby automatycznie nadać pilny charakter sprawom, które w praktyce nie są pilne. Proponuje się zatem poparcie zatwierdzenia zmian w regulaminie wewnętrznym Organu Nadzoru, z wyjątkiem zmiany terminów przekazywania dokumentów na posiedzenie i bez określania spraw, które mogą zostać uznane za pilne, w celu skutecznego zapewnienia Unii możliwości koordynowania stanowisk w sprawach mających znaczenie dla Unii. |
| (6) | Protokół luksemburski powinien bazować na jasnym systemie identyfikacji i oznakowania taboru kolejowego opartym na normach międzynarodowych. Modelowe zasady stanowią ramy dla nadawania identyfikatora URVIS i jego umieszczania na taborze kolejowym. Proponuje się niewielkie aktualizacje tych zasad, które leżą w interesie funkcjonowania protokołu luksemburskiego. Należy zatem poprzeć zatwierdzenie modelowych zasad w brzmieniu zmienionym w dniu 13 listopada 2024 r. (zmiana 2) do celów regulaminu międzynarodowego rejestru zabezpieczeń na taborze, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na drugiej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na mocy Protokołu do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, przyjętego w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r. (zwanego dalej „Organem Nadzoru”), jest określone w załączniku do niniejszej decyzji.
Nieznaczne zmiany dotyczące stanowiska wyrażonego w załączniku do niniejszej decyzji mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii na posiedzeniu Organu Nadzoru, bez konieczności przyjęcia przez Radę kolejnej decyzji.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 14 kwietnia 2025
W imieniu Rady
Przewodnicząca
K. KALLAS
(1) Decyzja Rady 2014/888/UE z dnia 4 grudnia 2014 r. w sprawie zatwierdzenia, w imieniu Unii Europejskiej, protokołu do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, przyjętego w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r. (Dz.U. L 353 z 10.12.2014, s. 9, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2014/888/oj).
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2012/757/UE (Dz.U. L 139 I z 27.5.2019, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/773/oj).
(4) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2018/1614/oj).
ZAŁĄCZNIK
1. Wprowadzenie
Druga sesja Organu Nadzoru ustanowionego na mocy Protokołu do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, przyjętego w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r. („protokół luksemburski”), odbędzie się w dniu 23 kwietnia 2025 r.
2. Kompetencja Unii
Unia Europejska jest umawiającą się stroną protokołu luksemburskiego. Unia ma wyłączną kompetencję w odniesieniu do punktów porządku obrad tego posiedzenia, w przypadku których Organ Nadzoru ma przyjąć akty mające skutki prawne w rozumieniu art. 218 ust. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a mianowicie punktów 7 i 9 porządku obrad.
3. Uwagi do punktów porządku obrad drugiej sesji Organu Nadzoru
Pkt 7 porządku obrad - Zatwierdzenie modelowych zasad zmienionych dnia 13 listopada 2024 r. do celów regulaminu międzynarodowego rejestru zabezpieczeń na taborze
| Dokument(y) | SA2_2025_Item 7_Doc 6-Approval of the Model Rules (&ad).pdf |
| Wykonywanie prawa głosu | Unia Europejska |
| Stanowisko | Za zatwierdzeniem modelowych zasad zmienionych dnia 13 listopada 2024 r. do celów regulaminu międzynarodowego rejestru zabezpieczeń na taborze. |
Pkt 9 porządku obrad - Przegląd statutu i regulaminu wewnętrznego Organu Nadzoru
| Dokument(y) | SA2_2025_Item 9_Doc 8-Revision of Statutes and Rules of Procedure (&ad).pdf | ||||
| Wykonywanie prawa głosu | Unia Europejska | ||||
| Stanowisko | Za zatwierdzeniem proponowanej zmiany Statutu. Za zatwierdzeniem proponowanej zmiany regulaminu wewnętrznego, z zastrzeżeniem następujących zmian:
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
