ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/864
z dnia 30 kwietnia 2025 r.
wprowadzające odliczenie od kwoty połowowej łososia atlantyckiego przyznanej Finlandii w 2025 r. z powodu przełowienia w 2024 r.
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (1), w szczególności jego art. 105 ust. 1 i 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. Rozporządzenia Rady przyznające Finlandii kwoty połowowe na lata 2023, 2024 i 2025
| (1) | Na rok połowowy 2024 rozporządzeniem Rady (UE) 2023/2638 (2) przyznano Finlandii kwotę połowową wynoszącą 13 945 sztuk łososia atlantyckiego (Salmo salar) w wodach Unii podrejonów ICES 22-31 (SAL/3BCD-F) („łosoś w basenie głównym”). |
| (2) | Zgodnie z tabelą 8 przypis 2 akapit pierwszy w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2638 w ramach kwot połowowych dla łososia w basenie głównym dozwolone były wyłącznie przyłowy, a nie były dozwolone połowy ukierunkowane. Obowiązywały dwa odstępstwa od tej zasady. |
| (3) | Pierwsze odstępstwo przewidziano we wspomnianej tabeli 8 w tym samym przypisie 2 akapit drugi, zgodnie z którym mogą być podejmowane operacje połowowe ukierunkowane na łososia w basenie głównym, prowadzone wyłącznie na potrzeby badań naukowych, pod warunkiem że są prowadzone z zachowaniem zgodności z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 (3). |
| (4) | Drugie odstępstwo zostało przewidziane we wspomnianej tabeli 8 w tym samym przypisie 2 akapit trzeci, zgodnie z którym połowy ukierunkowane są dozwolone dla unijnych statków rybackich od 1 maja do 31 sierpnia 2024 r. w podrejonie ICES 31 w obszarach leżących w granicach czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych. |
| (5) | W art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2638 zakazano połowów rekreacyjnych łososia w basenie głównym w podrejonach ICES 22-31. Od tej zasady również wprowadzono dwa odstępstwa. |
| (6) | Pierwsze odstępstwo przewidziano w art. 10 ust. 2, w którym pod pewnymi warunkami zezwolono na połowy rekreacyjne jednego osobnika łososia atlantyckiego z przyciętą płetwą tłuszczową dziennie na jednego rybaka rekreacyjnego. |
| (7) | Drugie odstępstwo przewidziano w art. 10 ust. 3, w którym zezwolono na połowy rekreacyjne w podrejonie ICES 31 od 1 maja do 31 sierpnia 2024 r. w obszarach leżących w granicach czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych. |
| (8) | W odniesieniu do roku połowowego 2023 w rozporządzeniu Rady (UE) 2022/2090 (4) przewidziano między innymi uprawnienia do połowów łososia w basenie głównym. W przeciwieństwie do roku połowowego 2024, w roku połowowym 2023 w tabeli 8 przypis 2 akapit trzeci w załączniku do tego rozporządzenia przewidziano, że w okresie od 1 maja do 31 sierpnia 2023 r. w ramach kwot na łososia w basenie głównym połowy ukierunkowane były dozwolone dla unijnych statków rybackich na północ od szerokości geograficznej 59° 30′ N (tj. w podrejonach ICES 29 część północna, 30 i 31) w obszarach leżących w granicach czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych. |
| (9) | W odniesieniu do 2023 r. Finlandia zgłosiła Komisji 4 394 sztuki łososia atlantyckiego złowionego w podrejonach ICES 29 część północna i 30. |
| (10) | Na rok połowowy 2025 rozporządzeniem Rady (UE) 2024/2903 (5) przyznano Finlandii kwotę połowową wynoszącą 8 989 sztuk łososia w basenie głównym. |
2. Wymiana informacji z Finlandią i ocena Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa
2.1. Informacje przekazane przez Finlandię
| (11) | 26 lutego 2024 r. Finlandia poinformowała Komisję o planowanych badaniach operacji połowowych ukierunkowanych na łososia atlantyckiego, które mają zostać przeprowadzone na potrzeby badań naukowych w podrejonach ICES 29 część północna i 30. Badania przewidywały udział 45 statków handlowych pływających pod banderą Finlandii oraz nieokreślonej liczby rybaków rekreacyjnych, którzy mierzyliby złowione dzikie łososie i pobierali próbki łusek z każdego z nich. Badania byłyby prowadzone na wodach Finlandii w granicach czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych od 27 maja do 31 sierpnia 2024 r. Finlandia spodziewała się połowów około 4 300 sztuk łososia. |
| (12) | Ponieważ badania miały obejmować więcej niż sześć statków handlowych, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2019/1241 Komisja zasięgnęła opinii Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) w celu potwierdzenia, że taki poziom uczestnictwa jest uzasadniony względami naukowymi. |
2.2. 75. posiedzenie plenarne STECF z marca 2024 r.
| (13) | Na 75. posiedzeniu plenarnym, które odbyło się w dniach 11-15 marca 2024 r. (6), STECF oświadczył w swoich wnioskach, że cel i wartość dodana proponowanych połowów naukowych nie są jasne i że poziom uczestnictwa w pierwotnie planowanych badaniach nie jest uzasadniony ze względu na następujące podstawy naukowe. |
| (14) | Po pierwsze, STECF zauważył, że „liczba statków i przewidywany poziom nakładu połowowego są niemal równoważne z poziomami połowów komercyjnych w poprzednich latach. Na podstawie wcześniejszych ocen wniosków dotyczących połowów naukowych STECF przypomina, że celem połowów naukowych nie powinno być symulowanie połowów w pełnym zakresie, lecz zebranie reprezentatywnej próbki populacji odpowiadającej celowi badań naukowych”. |
| (15) | Po drugie, STECF zauważył, że „obejmowanie całego obszaru i całego okresu połowu nie jest konieczne, i sugeruje, że do określenia nakładu pracy związanego z pobieraniem próbek można wykorzystać dotychczasową wiedzę na temat przestrzennego i czasowego rozmieszczenia w morzu łososia atlantyckiego z rzeki Ljungan”. |
| (16) | Po trzecie, STECF zauważył, że „wartość dodana danych wynikających z badań naukowych będzie prawdopodobnie ograniczona”. |
| (17) | Po czwarte, STECF stwierdził, że chociaż „szacowanie udziału łososia atlantyckiego z rzeki Ljungan wymaga pobierania próbek na dużą skalę (...), połowy nawet niewielkiej liczby łososia z tej populacji mogłyby mieć znaczący wpływ na stado”. |
| (18) | Po piąte, STECF zauważył, że „roczne, śródroczne i przestrzenne wahania składu stada mieszanego (...) nie pozwoliłyby na wyciągnięcie ogólnych wniosków z proponowanego pobierania próbek”. |
| (19) | Po szóste, STECF stwierdził, że „w kontekście połowów naukowych możliwym rozwiązaniem pozwalającym na uzyskanie tych samych wyników naukowych przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka szkodliwego wpływu na uszczuplaną populację mogłoby być uwalnianie dzikiego łososia”. Jest to uzasadnione „biorąc pod uwagę, że przeżywalność łososia złowionego przy użyciu sieci pułapkowych przekracza 70 %”. |
| (20) | W świetle powyższych ustaleń STECF stwierdził, że cel proponowanych połowów naukowych jest niejasny, podobnie jak jego wartość dodana, ponieważ liczba statków nie jest uzasadniona naukowo. Zasugerował także rozważenie uwolnienia dzikiego łososia w celu zmniejszenia potencjalnego wpływu programu pobierania próbek. Ponadto STECF przedstawił następujące kwestie w hipotetycznej sytuacji, w której połowy naukowe byłyby uzasadnione względami naukowymi: „Gdyby takie połowy były dozwolone, STECF sugeruje, aby po wyraźnym określeniu celu władze fińskie mogły określić liczbę osobników łososia, które miałyby zostać złowione, oraz liczbę statków na podstawie dotychczasowej wiedzy na temat przestrzennego i czasowego rozmieszczenia łososia. STECF stwierdza, że w przypadku dopuszczenia połowów naukowych warto byłoby określić środki, jakie należałoby wprowadzić w celu zapewnienia, aby rybacy komercyjni przestrzegali protokołu badawczego”. |
2.3. Wymiana informacji z Finlandią po 75. posiedzeniu plenarnym STECF z marca 2024 r.
| (21) | 30 kwietnia 2024 r. Finlandia poinformowała Komisję, że zmodyfikowała warunki badań. W ramach zmodyfikowanych badań wykluczono połowy rekreacyjne i zmniejszono liczbę uczestniczących w badaniach statków handlowych pływających pod banderą Finlandii z 45 do 32 (co oznacza wszystkie statki handlowe pływające pod banderą Finlandii, które indywidualnie złowiły co najmniej 64 łososie w 2022 r. lub 2023 r.). Według Finlandii stanowi to około 50 % statków handlowych pływających pod banderą Finlandii, które poławiały łososia w basenie głównym w 2022 lub 2023 r., przy czym szacowany łączny połów wyniósł 3 650 sztuk. Finlandia stwierdziła, że do uzyskania reprezentatywnej próbki populacji łososia w basenie głównym niezbędne są 32 statki handlowe. Finlandia stwierdziła ponadto, że jednym z powodów, które nie pozwalają na uwalnianie złowionych łososi w basenie głównym, jest to, że „nie jest to alternatywnym rozwiązaniem, ponieważ pobieranie próbek łusek z dzikich łososi ma kluczowe znaczenie dla gromadzenia istotnych informacji na temat rzeki, z której pochodziły poszczególne dzikie łososie. Nie można pobierać próbek łusek bez szkody dla dzikich łososi i zwiększenia ryzyka wysokiej śmiertelności uwolnionych osobników”. |
| (22) | 14 maja 2024 r. Komisja poinformowała Finlandię, że w świetle opinii STECF z marca 2024 r. ma wątpliwości, czy poziom uczestnictwa w zmodyfikowanych badaniach jest uzasadniony względami naukowymi. Nawet jeśli liczba statków uczestniczących w zmodyfikowanych badaniach została zmniejszona z 45 do 32 statków, nie przewidziano podobnego zmniejszenia w odniesieniu do planowanej liczby złowionych łososi. Komisja poinformowała również Finlandię, że ma wątpliwości, czy jako alternatywnego rozwiązania nie należy rozważyć uwalniania złowionych łososi. W związku z tym Komisja zwróciła się do Finlandii o odroczenie rozpoczęcia badań, „które wykraczałyby poza to, co STECF szacuje jako uzasadnione z naukowego punktu widzenia”, do czasu uzyskania od STECF opinii dotyczącej zmodyfikowanych badań na następnym posiedzeniu plenarnym w lipcu 2024 r. |
| (23) | W dniu 24 maja 2024 r. Finlandia poinformowała Komisję, że zastąpi dwa z 32 uczestniczących statków handlowych pływających pod banderą Finlandii dwoma innymi statkami. Finlandia stwierdziła ponadto, że: (i) „druga i retroaktywna ocena STECF nie jest zgodna z art. 25 ust. 1 lit. e) [rozporządzenia (UE) 2019/1241] zawierającym wymóg poinformowania Komisji z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Sprawozdanie STECF 24-01 również nie wymaga takiej ponownej oceny”; (ii) wydanie drugiej opinii STECF w lipcu byłoby „spóźnione”, ponieważ „w połowie lipca migrujący łosoś atlantycki przekroczy już obszary przybrzeżne w podrejonach 29 część północna i 30, a naukowe połowy łososia będą w dużym stopniu zakończone.”; (iii) „w latach 2019-2022 połowy łososia w podrejonach 29 część północna i 30 wyniosły około 6 000-9 000 osobników, z czego około 70 % było dziko żyjących (4 200-6 300). W związku z tym prognozowany połów 2 550 sztuk dzikiego łososia w połowach naukowych jest znacznie mniejszy niż normalne pełne połowy” oraz (iv) „pomiar długości i masy oraz określenie płci żywych dzikich łososi, a w szczególności pobranie od nich wystarczającej ilości łusek, a następnie ich uwolnienie, wydaje się stanowić naruszenie art. 3 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji [(UE)] 2024/1296[ (7)] wymagającego natychmiastowego uwolnienia łososia, który ma zostać odrzucony (uwolniony), i byłoby niezgodne z naszymi przepisami dotyczącymi dobrostanu zwierząt. (...) Ponadto wspomniane rozporządzenie nie zezwala na uwalnianie łososia z sieci stawnych”. |
| (24) | 27 maja 2024 r. Finlandia rozpoczęła prowadzenie zmodyfikowanych badań z udziałem 32 statków handlowych. |
| (25) | 14 czerwca 2024 r. Komisja zwróciła się do Finlandii o zawieszenie prowadzenia zmodyfikowanych badań do czasu wydania przez STECF opinii dotyczącej tych badań na następnym posiedzeniu plenarnym w lipcu 2024 r. |
| (26) | W dniu 20 czerwca 2024 r. Finlandia poinformowała Komisję, że nie zawiesi prowadzenia zmodyfikowanych badań, ponieważ według Finlandii: „połowy naukowe zostały przygotowane w pełnej zgodności z odpowiednimi przepisami WPRyb”; oraz (ii) „istnieje ewidentny brak danych na temat pochodzenia dzikich łososi złowionych przez nasze rybołówstwo przybrzeżne. Dane dotyczące pochodzenia łososia są potrzebne zarówno z punktu widzenia przyszłych decyzji w sprawie zarządzania połowami łososia, jak i w celu rozważenia ewentualnych środków ochronnych w odniesieniu do słabszych populacji łososia”. |
2.4. 76. posiedzenie plenarne STECF z lipca 2024 r.
| (27) | Na 76. posiedzeniu plenarnym, które odbyło się w dniach 8-12 lipca 2024 r. (8), STECF potwierdził, że poziom uczestnictwa w zmodyfikowanych badaniach nie jest uzasadniony z następujących względów naukowych. |
| (28) | Po pierwsze, STECF zauważył, że poziom uczestnictwa wynosi „w dalszym ciągu około 50 % wszystkich statków wykorzystywanych do komercyjnych połowów łososia na tym obszarze w latach 2022-2023” oraz że „całkowity połów nadal będzie wynosił blisko 70 % połowów łososia atlantyckiego zgłoszonych z tego obszaru w sezonie połowowym 2022 r. i wynoszących 5 300 sztuk”. |
| (29) | Po drugie, STECF zauważył, że „pobieranie próbek naukowych powinno być o rzędy wielkości mniejsze od połowów komercyjnych”, podczas gdy „oczekiwane połowy wynoszą aż 70 % połowów komercyjnych z poprzednich lat”. |
| (30) | Po trzecie, Finlandia „w 2023 r. pobrała próbki tylko od 394 osobników w 3 AU (99 w podrejonie 29 i 295 w podrejonie 30 - ICES 2024a)”. |
| (31) | Po czwarte, „cele proponowanych połowów naukowych są nadal niejasne”. |
| (32) | Po piąte, „możliwa śmiertelność po uwolnieniu w wyniku procedur pobierania próbek jest znacznie niższa niż 100 % śmiertelności złowionych ryb zatrzymanych na statku i wyładowanych”. |
2.5. Wymiana informacji z Finlandią po 76. posiedzeniu plenarnym STECF z lipca 2024 r.
| (33) | W komunikacie prasowym z 4 września 2024 r. (9) oraz w piśmie do Komisji z 2 października 2024 r. Finlandia wskazała, że statki uczestniczące w zmodyfikowanych badaniach złowiły łącznie 3 162 sztuki łososia. Liczba ta jest zgodna z oficjalnymi danymi dotyczącymi połowów zgłoszonymi przez Finlandię w systemie sprawozdawczości połowu i nakładu (ECR) prowadzonym przez Komisję. |
| (34) | 18 lutego 2025 r. Komisja skierowała do Finlandii pismo o zamiarze dokonania odliczenia 3 162 sztuk łososia w basenie głównym od fińskiej kwoty dostępnej na 2025 r. w odniesieniu do tego stada, zgodnie z art. 105 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009. |
| (35) | W dniach 3-6 marca 2025 r. odbyły się spotkania między komisarzem ds. rybołówstwa i oceanów, fińskim ministrem ds. rolnictwa i leśnictwa oraz władzami fińskimi w celu omówienia tej kwestii. |
| (36) | W dniu 7 marca 2025 r. Finlandia przekazała swoje uwagi do pisma z dnia 18 lutego 2025 r. Po pierwsze, Finlandia zakwestionowała podstawę prawną proponowanego odliczenia, twierdząc, że „podstawa prawna w postaci art. 105 ust. 1 i 2 rozporządzenia [(EC)] nr 1224/2009 jest błędna, ponieważ połowy łososia w Finlandii wyniosły 11 519 sztuk w 2024 r., a zatem Finlandia nie przekroczyła swojego limitu połowów łososia wynoszącego 16 661 sztuk”. Po drugie, Finlandia stwierdziła, że zmodyfikowane badania były „w pełni zgodne z opinią STECF z posiedzenia plenarnego z marca 24-01 oraz z art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241, w którym określono szczegółowe zasady dotyczące połowów naukowych, w tym opinii STECF”. Po trzecie, Finlandia zakwestionowała podstawę prawną opinii STECF z lipca 2024 r., twierdząc, że „tekst rozporządzenia (UE) 2019/1241 nie przewiduje możliwości wystąpienia do STECF o drugą opinię, wydaną po terminie”. |
3. Szczegółowa analiza
| (37) | Z powodów przedstawionych poniżej Komisja stwierdza, że: (i) zmodyfikowane badania nie zostały przeprowadzone zgodnie z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241; w związku z tym (ii) warunki stosowania odstępstwa określone w tabeli 8 przypis 2 akapit drugi w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2638 nie zostały spełnione. |
3.1. Planowane przez Finlandię zmodyfikowane badania w świetle warunków określonych w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241
| (38) | Planowane przez Finlandię zmodyfikowane badania nie zostały przeprowadzone zgodnie z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241 z następujących powodów: |
| (39) | Po pierwsze, w swojej opinii z marca 2024 r. (zob. motyw 13 powyżej), STECF uznał, że poziom uczestnictwa w pierwotnie planowanych badaniach nie jest uzasadniony z naukowego punktu widzenia. |
| (40) | Po drugie, chociaż 30 kwietnia i 24 maja 2024 r. Finlandia poinformowała Komisję, że zmodyfikowała warunki badań i zmniejszyła poziom uczestnictwa do 32 statków, zmniejszony poziom uczestnictwa nadal nie był uzasadniony względami naukowymi. Jak zaznaczono w opinii STECF z marca 2024 r., celem połowów naukowych nie powinno być symulowanie połowów w pełnym zakresie, lecz zebranie reprezentatywnej próbki populacji odpowiadającej celowi badań naukowych. Jak zauważono jednak w opinii STECF z lipca 2024 r., z jednej strony 32 statki komercyjne zapewniłyby całkowity połów w wysokości „blisko 70 % połowów łososia atlantyckiego zgłoszonych z tego obszaru w sezonie połowowym 2022 r. i wynoszących 5 300 sztuk”, natomiast „pobieranie próbek naukowych powinno być o rzędy wielkości mniejsze od połowów komercyjnych”. Z drugiej strony 3 650 sztuk łososia atlantyckiego przewidywanych przez Finlandię do złowienia w ramach zmodyfikowanych badań odpowiada udziałowi, który mieści się w średnim przedziale około jednej trzeciej całkowitych fińskich połowów łososia w basenie głównym dokonanych w podrejonach ICES 29 część północna i 30 od co najmniej 2019 r. |
| (41) | W pismach z 30 kwietnia 2024 r., 24 maja 2024 r., 20 czerwca 2024 r. i 7 marca 2025 r. Finlandia zakwestionowała wnioski Komisji, że zmodyfikowane badania nie zostały przeprowadzone zgodnie z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241. Komisja podtrzymuje jednak swoje wnioski z następujących powodów: |
| (42) | Po pierwsze, do uzyskania reprezentatywnej próbki populacji łososia w basenie głównym nie były niezbędne 32 statki handlowe (zob. motyw 40 powyżej). |
| (43) | Po drugie, alternatywnym rozwiązaniem byłoby uwolnienie złowionych łososi w basenie głównym. Wynika to z faktu, że (i) jak zauważono w opinii STECF z marca 2024 r., „wykazano, że przeżywalność łososia uwolnionego z sieci pułapkowych przekracza 70 %”; (ii) jak zauważono w opinii STECF z lipca 2024 r. „możliwa śmiertelność po uwolnieniu w wyniku procedur pobierania próbek jest znacznie niższa niż 100 % śmiertelności złowionych ryb zatrzymanych na statku i wyładowanych”; oraz (iii) Komisja nie została poinformowana, które fińskie „przepisy dotyczące dobrostanu zwierząt” rzekomo uniemożliwiłyby uwolnienie złowionego łososia. |
| (44) | Po trzecie, Komisja miała prawo zwrócić się do STECF o drugą opinię, ponieważ: (i) art. 25 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2019/1241 zobowiązuje państwo członkowskie do zmiany warunków wszelkich planowanych badań zgodnie z opinią STECF; oraz (ii) Komisja miała wątpliwości, czy poziom uczestnictwa w zmodyfikowanych badaniach jest uzasadniony w świetle opinii STECF z marca 2024 r., a zatem czy Finlandia odpowiednio zmieniła warunki pierwotnie planowanych badań. |
| (45) | Po czwarte, Komisja nie zwróciła się do Finlandii o odroczenie wszystkich badań do czasu uzyskania drugiej opinii STECF. 14 maja 2024 r. Komisja zwróciła się do Finlandii o odroczenie podjęcia wszelkich badań, „które wykraczałyby poza to, co według STECF jest uzasadnione względami naukowymi” w opinii z marca 2024 r. |
3.2. Planowane przez Finlandię zmodyfikowane badania w świetle warunków stosowania odstępstwa określonych w tabeli 8 przypis 2 akapit drugi w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2638
| (46) | Z powodów określonych poniżej Finlandia przekroczyła kwotę połowową przyznaną jej na 2024 r. w tabeli 8 w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2638 w odniesieniu do łososia w basenie głównym. |
| (47) | Po pierwsze, zgodnie z tabelą 8 przypis 2 akapit pierwszy w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2638 kwota łososia w basenie głównym przyznana Finlandii dotyczyła wyłącznie przyłowów; połowy ukierunkowane nie były dozwolone, chyba że spełniono warunki jednego z dwóch odstępstw przewidzianych w akapicie drugim lub trzecim tego przypisu 2. |
| (48) | Po drugie, zmodyfikowane badania nie mogłyby zostać objęte odstępstwem dotyczącym połowów ukierunkowanych, o którym mowa w tabeli 8 przypis 2 akapit drugi w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2638. W rzeczywistości, jak wyjaśniono w sekcji 3.1 powyżej, zmodyfikowane badania nie zostały przeprowadzone zgodnie z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241. |
| (49) | Po trzecie, zmodyfikowane badania nie mogły też zostać objęte odstępstwem dotyczącym połowów ukierunkowanych, o którym mowa w tabeli 8 przypis 2 akapit trzeci w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2638. Odstępstwo to miało zastosowanie wyłącznie w podrejonie ICES 31, podczas gdy zmodyfikowane badania były prowadzone w podrejonach ICES 29 część północna i 30. |
| (50) | W związku z tym połowy ukierunkowane łososia w basenie głównym prowadzone przez Finlandię w podrejonach ICES 29 część północna i 30 w 2024 r. przekroczyły kwotę przydzieloną temu państwu w tabeli 8 w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2638. Jak jednak wyjaśniono w sekcji 2.5 powyżej, statki uczestniczące w zmodyfikowanych badaniach złowiły bezpośrednio 3 162 osobniki łososia. |
3.3. Odliczenie od kwoty połowowej przyznanej Finlandii w 2025 r. z powodu przełowienia w 2024 r.
| (51) | Na podstawie art. 105 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 Komisja dokonuje odliczeń od przyszłych kwot połowowych danego państwa członkowskiego, gdy ustali, że to państwo członkowskie przekroczyło kwoty połowowe, które zostały mu przyznane. W art. 105 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano, że w przypadku przekroczenia przyznanej w danym roku państwu członkowskiemu kwoty, przydziału lub udziału w stadzie lub grupie stad Komisja dokonuje odliczeń od rocznej kwoty, przydziału lub udziału państwa członkowskiego, które dokonało przełowienia, w następnym roku lub w następnych latach. |
| (52) | Na rok 2025 rozporządzeniem (UE) 2024/2903 przyznano Finlandii kwotę połowową wynoszącą 8 989 sztuk łososia w basenie głównym. Jest to to samo stado, w odniesieniu do którego Finlandia przekroczyła swoją kwotę na 2024 r. |
| (53) | Zgodnie z pkt 1 akapit pierwszy wytycznych Komisji dotyczących odliczania kwot na podstawie art. 105 ust. 1, 2 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 (10) całość odliczenia powinna być należna w roku następującym po przełowieniu. Należy zatem dokonać odliczeń od kwoty przydzielonej Finlandii w odniesieniu do tego stada w 2025 r. |
| (54) | Zgodnie z art. 105 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 odliczeń tych należy dokonywać, stosując mnożniki określone w tym ustępie. Zgodnie z art. 105 ust. 2 zdanie drugie zastosowanie powinien mieć mnożnik równy 1,00, ponieważ 3 162 sztuki łososia w basenie głównym ważą mniej niż 100 ton. |
4. Wnioski
| (55) | Należy zatem odliczyć 3 162 sztuki łososia od kwoty łososia w basenie głównym przydzielonej Finlandii rozporządzeniem (UE) 2024/2903 na 2025 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Kwotę połowową łososia atlantyckiego (Salmo salar) w wodach Unii podrejonów ICES 22-31 przydzieloną Finlandii na 2025 r. rozporządzeniem (UE) 2024/2903 zmniejsza się zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1224/oj.
(2) Rozporządzenie Rady (UE) 2023/2638 z dnia 20 listopada 2023 r. ustalające uprawnienia do połowów na 2024 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/194 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów w innych wodach (Dz.U. L, 2023/2638, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2638/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1241/oj).
(4) Rozporządzenie Rady (UE) 2022/2090 z dnia 27 października 2022 r. ustalające uprawnienia do połowów na 2023 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2022/109 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów w innych wodach (Dz.U. L 281 z 31.10.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2090/oj).
(5) Rozporządzenie Rady (UE) 2024/2903 z dnia 18 listopada 2024 r. ustalające uprawnienia do połowów na 2025 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2024/257 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów w innych wodach (Dz.U. L, 2024/2903, 19.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2903/oj).
(6) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) - Sprawozdanie z 75. posiedzenia plenarnego (STECF-PLEN-2024-01), Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2024, s. 101.
(7) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1296 z dnia 28 lutego 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 w odniesieniu do wyłączenia ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczącego łososia atlantyckiego w Morzu Bałtyckim na lata 2024-2026 (Dz.U. L, 2024/1296, 7.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1296/oj).
(8) STECF - sprawozdanie z 76. posiedzenia plenarnego (STECF-PLEN-2024-02), Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2024, s. 133.
(9) Ensimmäiset tulokset lohen tieteellisestä kalastuksesta tukevat Suomen rannikkokalastuksen sallimista - ePressi.
(10) Komunikat Komisji w sprawie wytycznych dotyczących odliczania kwot na mocy art. 105 ust. 1, 2 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 i zastępujący komunikat 2012/C 72/07 2022/C 369/03 (Dz.U. C 369 z 27.9.2022, s. 3).
ZAŁĄCZNIK
| Państwo członkowskie | Kod gatunku | Kod obszaru | Nazwa gatunku | Nazwa obszaru | Początkowa kwota na 2024 r. (w liczbie sztuk), wyłącznie przyłowy, z wyjątkiem połowów prowadzonych
| Dostosowana kwota na 2024 r. (w liczbie sztuk) (1), wyłącznie przyłowy, z wyjątkiem połowów prowadzonych
| Całkowite połowy w 2024 r. (w liczbie sztuk) | Przełowienie wynikające z niedozwolonych połowów (w liczbie sztuk) | Mnożnik (2) | Mnożnik dodatkowy (3) | Odliczenia, których należy dokonać od kwoty na 2025 r. (w liczbie sztuk) | ||||||||
| FI | SAL | 3BCD-F | Łosoś atlantycki | wody Unii podrejonów ICES 22-31 | 13 945 | 16 661 | 11 519 | 3 162 | 1,00 | / | 3 162 |
(1) Kwoty dostępne dla państwa członkowskiego na podstawie odpowiednich rozporządzeń w sprawie uprawnień do połowów, po uwzględnieniu: wymian tych uprawnień zgodnie z art. 16 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1380/oj), przenoszenia kwot z 2023 na 2024 r. zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 847/96 z dnia 6 maja 1996 r. wprowadzające dodatkowe, ustalane z roku na rok, warunki zarządzania ogólnym dopuszczalnym połowem (TAC) i kwotami (Dz.U. L 115 z 9.5.1996, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1996/847/oj) oraz z art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 lub zmian przydziałów bądź odliczeń uprawnień do połowów zgodnie z art. 37 i 105 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
(2) Zgodnie z art. 105 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009. Odliczenie równe przełowieniu * 1,00 stosuje się we wszystkich przypadkach przełowienia równego lub mniejszego niż 100 ton.
(3) Zgodnie z art. 105 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 oraz pod warunkiem że stopień przełowienia przekracza 10 %.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
