ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/917
z dnia 19 maja 2025 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1014 ustanawiające szczegółowe przepisy w zakresie minimalnych wymogów dotyczących punktów kontroli granicznej, w tym ośrodków inspekcyjnych, oraz formatu, kategorii i skrótów stosowanych w wykazach punktów kontroli granicznej i punktów kontroli
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (1), w szczególności jego art. 60 ust. 2 i art. 64 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono m.in. ramy przeprowadzania kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych dotyczących zwierząt i towarów, które wprowadza się na terytorium Unii z państw trzecich, na potrzeby sprawdzania zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi łańcucha rolno-spożywczego. W ramach rozporządzenia (UE) 2017/625 przyjęto rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1014 (2), w którym ustanowiono m.in. wspólne i szczegółowe minimalne wymogi dotyczące punktów kontroli granicznej w przypadku niektórych przesyłek zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii. |
| (2) | W szczególności art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014 stanowią, że pomieszczenia i strefy punktów kontroli granicznej muszą mieć odpowiedni system odprowadzania ścieków. Z powodu pewnej niejasności co do roli systemu odprowadzania ścieków należy uściślić jego zadanie. Ponadto, ponieważ różne kategorie zwierząt i towarów wiążą się z różnymi rodzajami zagrożeń i wymagają różnych czynności czyszczenia i dezynfekcji, należy doprecyzować, że system odprowadzania ścieków powinien być dostosowany do tych czynności. |
| (3) | W art. 3 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014 zezwala się na rozładunek w strefach nieosłoniętych dachem nieskonteneryzowanych przesyłek produktów rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Produkty rybołówstwa nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi oraz zwierzęta wodne do wszystkich zastosowań również mogą docierać do punktów kontroli granicznej w nieskonteneryzowanych przesyłkach. Ponieważ rozładunek takich przesyłek w strefach nieosłoniętych dachem nie stanowi zagrożenia dla zdrowia ludzi ani zdrowia zwierząt, należy zezwolić także na rozładunek produktów rybołówstwa nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi i zwierząt wodnych do wszystkich zastosowań w strefach nieosłoniętych dachem. |
| (4) | Rozładunek używanych maszyn rolniczych i leśnych podlegających kontroli fitosanitarnej w punkcie kontroli granicznej jest skomplikowany ze względu na ich duże rozmiary. Ponieważ rozładunek w strefach nieosłoniętych dachem w przypadku używanych maszyn rolniczych i leśnych nie stanowi zagrożenia dla zdrowia roślin, należy zezwolić na rozładunek takich maszyn w strefach nieosłoniętych dachem. |
| (5) | Art. 3 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014 stanowi, że do celów przeprowadzania kontroli urzędowych w odniesieniu do płynów luzem pochodzenia zwierzęcego i niezwierzęcego punkty kontroli granicznej nie muszą posiadać stref lub pomieszczeń na potrzeby rozładunku ani pomieszczeń inspekcyjnych lub stref inspekcyjnych, ponieważ towary te są rozładowywane bezpośrednio ze środka transportu do cystern za pomocą specjalnych rur. Takie strefy lub pomieszczenia nie są również niezbędne w przypadku dużych ilości towarów luzem pochodzenia niezwierzęcego, ponieważ mogą być one rozładowywane bezpośrednio ze środka transportu do silosów lub magazynów przy pomocy specjalnego sprzętu, takiego jak przenośniki. W związku z tym strefy lub pomieszczenia do rozładunku towarów i pomieszczenia inspekcyjne lub strefy inspekcyjne, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014, nie powinny być wymagane w przypadku dużych ilości towarów luzem pochodzenia niezwierzęcego wyładowywanych bezpośrednio do silosów lub magazynów przy pomocy specjalnego sprzętu. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 3 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014. |
| (6) | W art. 3 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014 przewidziano zwolnienie punktów kontroli granicznej, które zostały wyznaczone w odniesieniu do roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625, z wymogu posiadania przyłącza ciepłej i zimnej wody bieżącej oraz urządzeń do mycia i suszenia rąk oraz wymogu posiadania pomieszczeń z sufitami łatwymi do dezynfekcji. Punkty kontroli granicznej, które zostały wyznaczone w odniesieniu do roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów objętych środkami i warunkami, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. d)-f) rozporządzenia (UE) 2017/625, również powinny być zwolnione z powyższych wymogów, ponieważ takie zwolnienie nie stanowi zagrożenia dla zdrowia roślin. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 3 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014. |
| (7) | Art. 3 ust. 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014 stanowi, że magazyny handlowe mogą być wykorzystywane do przeprowadzania kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich produktów pochodzenia niezwierzęcego, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymogi ustanowione we wspomnianym rozporządzeniu wykonawczym, znajdują się w pobliżu punktu kontroli granicznej i podlegają kompetencji tego samego organu celnego co punkt kontroli granicznej. Należy zezwolić właściwym organom na przeprowadzanie kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich w przypadku roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów znajdujących się w magazynach handlowych na tych samych warunkach, ponieważ przeprowadzanie takich kontroli w magazynach handlowych nie stanowi zagrożenia dla zdrowia roślin. Należy zatem zmienić art. 3 ust. 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014, aby rozszerzyć kategorie towarów, w odniesieniu do których można przeprowadzać kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie w magazynach handlowych. |
| (8) | W art. 5 ust. 1 lit. e) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014 ustanowiono wymóg, aby punkty kontroli granicznej wyznaczone w odniesieniu do zwierząt, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, posiadały strefy lub pomieszczenia do oddzielnego trzymania zwierząt kopytnych innych niż zarejestrowane koniowate, zarejestrowanych koniowatych oraz innych zwierząt innych niż zwierzęta kopytne (ale włączając zwierzęta kopytne z ogrodów zoologicznych). W przypadku gdy wyznaczono punkty kontroli granicznej w odniesieniu do zwierząt, strefy lub pomieszczenia do trzymania zwierząt muszą być dostosowane do kategorii zwierząt, w odniesieniu do których wyznaczono te punkty. Strefy lub pomieszczenia do trzymania zwierząt mogą być jednak zajmowane wspólnie przez niektóre kategorie zwierząt bez uszczerbku dla wymogów w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt. Należy zatem zmienić art. 5 ust. 1 lit. e) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014, aby wprowadzić elastyczność w odniesieniu do wymogów dotyczących oddzielenia niektórych kategorii zwierząt. |
| (9) | Biorąc pod uwagę, że kontrola przesyłek jaj wylęgowych w punktach kontroli granicznej wyznaczonych w odniesieniu do zwierząt nie stanowi zagrożenia dla zdrowia publicznego ani zdrowia zwierząt w przypadku przesyłek zwierząt i towarów obsługiwanych w tych punktach kontroli granicznej, właściwym organom należy zezwolić na kontrolowanie przesyłek jaj wylęgowych w punktach kontroli granicznej wyznaczonych w odniesieniu do zwierząt. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014. |
| (10) | Art. 6 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014 zezwala, aby żywe żaby, żywe ryby i żywe bezkręgowce, które są przeznaczone do spożycia przez ludzi, oraz przesyłki jaj wylęgowych i przynęt dla ryb kontrolowano w punktach kontroli granicznej, które zostały wyznaczone w odniesieniu do kategorii towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625. Niewielkie rozmiary tych gatunków zwierząt oraz fakt, że są one transportowane w pojemnikach lub skrzyniach, minimalizują ryzyko zanieczyszczenia krzyżowego z innymi kategoriami towarów. Żywe bezkręgowce nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi są podobnych rozmiarów i są transportowane w taki sam sposób jak te przeznaczone do spożycia przez ludzi. Ponieważ ryzyko zanieczyszczenia krzyżowego jest takie samo w przypadku obu rodzajów żywych bezkręgowców, należy zmienić art. 6 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014, aby w punktach kontroli granicznej wyznaczonych dla kategorii towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625, można było prowadzić również kontrolę żywych bezkręgowców nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. |
| (11) | Definicja „materiału biologicznego” określona w art. 4 pkt 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 (3) obejmuje jaja wylęgowe. Ponieważ przesyłki zawierające materiał biologiczny są kontrolowane w punktach kontroli granicznej wyznaczonych w odniesieniu do kategorii towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625, wzmianka o jajach wylęgowych w art. 6 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014 nie jest konieczna, a zatem ze względu na pewność prawa należy ją z tego przepisu skreślić. |
| (12) | Art. 60 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że państwa członkowskie muszą podawać do wiadomości publicznej informacje o wyznaczonych punktach kontroli granicznej. Państwa członkowskie są zobowiązane do stosowania skrótów i specyfikacji określonych w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014 na potrzeby podawania do wiadomości publicznej kategorii zwierząt i towarów, w odniesieniu do których wyznaczono punkty kontroli granicznej. W celu zapewnienia spójności formuły wprowadzające w lit. a), c) i d) załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1014 należy rozszerzyć o towary, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. d), e) albo f) rozporządzenia (UE) 2017/625, stosownie do przypadku. |
| (13) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1014 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 2) | w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 3) | art. 6 ust. 5 otrzymuje brzmienie: „5. Żywe ryby przeznaczone do spożycia przez ludzi, żywe żaby przeznaczone do spożycia przez ludzi, żywe bezkręgowce i przynęty dla ryb mogą być kontrolowane w punktach kontroli granicznej, które zostały wyznaczone w odniesieniu do kategorii towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625.” |
| 4) | w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
|
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 maja 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/625/oj.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1014 z dnia 12 czerwca 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy w zakresie minimalnych wymogów dotyczących punktów kontroli granicznej, w tym ośrodków inspekcyjnych, oraz formatu, kategorii i skrótów stosowanych w wykazach punktów kontroli granicznej i punktów kontroli (Dz.U. L 165 z 21.6.2019, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/1014/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt („Prawo o zdrowiu zwierząt”) (Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/429/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
