Sprostowanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/1111 z dnia 10 kwietnia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1178/2011, rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 923/2012, rozporządzenie (UE) nr 965/2012 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do ustanowienia wymogów dotyczących eksploatacji załogowych statków powietrznych zdolnych do wykonywania lotów VTOL (Dz.U. L, 2024/1111, 23.5.2024)
| 1. | Strona 12, pkt 4 w załączniku III - pkt 31 lit. b) w załączniku I do rozporządzenia (UE) 965/2012: |
zamiast:
„kołowanie naziemne”,
powinno być:
„kołowanie na ziemi”.
| 2. | Strona 16, pkt 3 w załączniku IV - pkt ARO.OPS.224 lit. a) w załączniku II (część ARO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012: |
zamiast:
„UAM.OP.VCA.192 i UAM.OP.VCA.195 załącznika IX”,
powinno być:
„UAM.OP.VCA.195 i UAM.OP.MVCA.192 załącznika IX”.
| 3. | Strona 18, pkt 6 w załączniku IV - dodatek II do załącznika II (część ARO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 powinien mieć brzmienie: „„Dodatek II
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 4. | Strona 29, pkt 7 w załączniku VI - pkt SPA.VEMS.110 lit. e) w załączniku V (część SPA) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012: |
zamiast:
„przepisami lit. f)”,
powinno być:
„przepisami lit. d)”.
| 5. | Strona 39, załącznik VII - pkt UAM.OP.VCA.125 lit. b) ppkt 2 w załączniku IX do rozporządzenia (UE) nr 965/2012: |
zamiast:
„kołowania naziemnego”,
powinno być:
„kołowania na ziemi”.
| 6. | Strona 45, załącznik VII - pkt UAM.OP.MVCA.175 lit. b) ppkt 4 w załączniku IX (część IAM) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012: |
zamiast:
| „4) | na pokładzie znajdują się dokumenty, dodatkowe informacje i formularze wymagane zgodnie z pkt IAM.GEN.MVCA.110, chyba że zezwolono na ich przechowywanie na ziemi zgodnie z pkt IAM.GEN.MVCA.115;”, |
powinno być:
| „4) | na pokładzie znajdują się dokumenty, dodatkowe informacje i formularze wymagane zgodnie z pkt IAM.GEN.MVCA.180, chyba że zezwolono na ich przechowywanie na ziemi zgodnie z pkt IAM.GEN.MVCA.181;”. |
| 7. | Strona 52, załącznik VII - pkt UAM.IDE.VCA.100 lit. b) ppkt 1 w załączniku IX (część IAM) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012: |
zamiast:
| „1) | informacje dostarczane przez te przyrządy, wyposażenie lub akcesoria nie mogą być wykorzystywane przez pilota do spełnienia wymogów załącznika II i pkt 2.1 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2018/1139 ani wymogów pkt UAM.IDE.MVCA.330, UAM.IDE.MVCA.335 i UAM.IDE.MVCA.345 niniejszego załącznika; oraz”, |
powinno być:
| „1) | informacje dostarczane przez te przyrządy, wyposażenie lub akcesoria nie mogą być wykorzystywane przez pilota do spełnienia wymogów załącznika II i pkt 2.1 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2018/1139 ani wymogów pkt UAM.IDE.MVCA.330 i UAM.IDE.MVCA.345 niniejszego załącznika; oraz”. |
(1) Numery telefonu właściwego organu (wraz z numerem kierunkowym kraju). Adres e-mail i numer faksu podaje się, jeżeli jest dostępny.
(2) Wpisać numer powiązanego certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC).
(3) Wpisać zarejestrowaną nazwę operatora i nazwę handlową, jeżeli jest inna. Przed nazwą handlową wstawić zapis »Prowadzi działalność gospodarczą pod firmą« (doing business as, DBA).
(4) Data wydania specyfikacji operacyjnych (dd-mm-rrrr) i podpis przedstawiciela właściwego organu.
(5) Wpisać nadane przez ICAO oznaczenie marki, modelu i serii lub serii głównej statku powietrznego, jeżeli nadano numer serii (np. Boeing-737-3K2 lub Boeing-777-232), lub wpisać markę, model i serię statku powietrznego zdolnego do wykonywania lotów VTOL.
(6) Znaki rejestracyjne podaje się w specyfikacjach operacyjnych albo instrukcji operacyjnej. W tym drugim przypadku w powiązanych specyfikacjach operacyjnych musi znajdować się odniesienie do odpowiedniej strony w instrukcji operacyjnej. Jeżeli nie wszystkie szczególne zatwierdzenia dotyczą danego modelu statku powietrznego, znaki rejestracyjne statku powietrznego można umieścić w kolumnie »Uwagi« dotyczącej odpowiedniego szczególnego zatwierdzenia.
(7) Należy określić inne rodzaje przewozów (np. służba ratownictwa medycznego).
(8) Wymienić obszary geograficzne, na których dozwolone jest prowadzenie operacji (przy pomocy współrzędnych geograficznych lub określonych tras, rejonów informacji powietrznej lub granic państwowych albo regionalnych).
(9) Wymienić szczególne ograniczenia, które mają zastosowanie (np. tylko VFR, tylko w ciągu dnia itp.).
(10) W tej kolumnie podać najłagodniejsze kryteria dla każdego zatwierdzenia lub typu zatwierdzenia (z odpowiednimi kryteriami).
(11) Wpisać zatwierdzony minimalny RVR do startu, podany w metrach. Jeżeli wydano różne zatwierdzenia, dla każdego z nich można wykorzystać osobny wiersz.
(12) Wpisać stosowną kategorię podejścia precyzyjnego: CAT II lub CAT III. Wpisać minimalny zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR) w metrach oraz wysokość względną decyzji (DH) w stopach. Jeden wiersz dla każdej wymienionej kategorii podejścia.
(13) Wpisać stosowne minima widzialności: SA CAT I, SA CAT II, EFVS, itd. Wpisać minimalny zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR) w metrach oraz wysokość względną decyzji (DH) w stopach. Jeden wiersz dla wymienionych minimów widzialności.
(14) Pole »nie dotyczy« można zaznaczyć tylko w przypadku, gdy maksymalny pułap statku powietrznego jest niższy niż FL290.
(15) Operacje o wydłużonym zasięgu (ETOPS) odnoszą się obecnie tylko do dwusilnikowych statków powietrznych. Dlatego, jeżeli dany model statku powietrznego ma mniej lub więcej niż dwa silniki, można zaznaczyć pole »nie dotyczy«.
(16) Można podać również odległość graniczną (w milach morskich) oraz typ silnika.
(17) Nawigacja w oparciu o charakterystyki systemów (PBN): na każde szczególne zatwierdzenie złożonej PBN (np. RNP AR APCH) przeznacza się jeden wiersz; odpowiednie ograniczenia podaje się w kolumnie »Specyfikacje« lub w kolumnie »Uwagi« bądź w obu tych kolumnach. Zatwierdzenia dotyczące określonych procedur RNP AR APCH mogą być wymienione w specyfikacjach operacyjnych lub instrukcji operacyjnej. W tym drugim przypadku w powiązanych specyfikacjach operacyjnych musi znajdować się odniesienie do odpowiedniej strony w instrukcji operacyjnej.
(18) Wskazać, czy szczególne zatwierdzenie jest ograniczone do określonych końców drogi startowej lub lotnisk, czy ma zastosowanie do jednych i drugich.
(19) Wpisać kombinację płatowca i silnika danego statku powietrznego.
(20) Zatwierdzenie do prowadzenia szkoleń i egzaminów, jakie odbyć muszą kandydaci chcący uzyskać świadectwo dopuszczenia do pracy personelu pokładowego zgodnie z załącznikiem V (część CC) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011.
(21) Zatwierdzenie do wydawania świadectw dopuszczenia do pracy personelu pokładowego zgodnie z załącznikiem V (część CC) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011.
(22) Wprowadzenie wykazu aplikacji EFB typu B wraz z numerem referencyjnym urządzenia EFB (w przypadku przenośnego sprzętu EFB). Wykaz ten zawiera się w specyfikacjach operacyjnych albo w instrukcji operacyjnej. W tym drugim przypadku w powiązanych specyfikacjach operacyjnych musi znajdować się odniesienie do odpowiedniej strony w instrukcji operacyjnej.
(23) Numer zatwierdzenia organizacji odpowiedzialnej za zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu statku powietrznego oraz odniesienie do odpowiedniego przepisu (np. załącznik Vc (część CAMO) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014).
(24) Tutaj można wpisać inne zatwierdzenia lub dane, wykorzystując jeden wiersz (lub jedną komórkę z wieloma wierszami) na jedno zatwierdzenie (np. operacje krótkiego lądowania, operacje podejścia o stromej ścieżce schodzenia, zmniejszona wymagana długość lądowania, operacje śmigłowców z lub do miejsca operacji lotniczych związanych z zabezpieczeniem bezpieczeństwa publicznego, operacje śmigłowcowe w nieprzyjaznym środowisku poza obszarem gęsto zaludnionym, operacje śmigłowcowe bez możliwości bezpiecznego wykonania lądowania przymusowego, operacje wykonywane przy zwiększonym kącie przechylenia, maksymalna odległość od odpowiedniego lotniska dla samolotów dwusilnikowych bez zatwierdzenia ETOPS).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
