ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/1127
z dnia 6 czerwca 2025 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 w odniesieniu do określenia sąsiadujących portów przeładunku kontenerów
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (1), w szczególności jego art. 2 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W rozporządzeniu (UE) 2023/1805 przewidziano wyłączenie z definicji „portu zawinięcia” postojów kontenerowców w sąsiednim porcie przeładunku kontenerów wskazanym w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia. |
| (2) | Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1805 port należy wskazać jako sąsiadujący port przeładunku kontenerów, jeżeli spełnia dwa kryteria. Po pierwsze, udział przeładunku kontenerów, mierzony w jednostkach odpowiadających 20 stopom, w danym porcie musi przekraczać 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne są odpowiednie dane. Po drugie, port ten musi znajdować się poza Unią, ale mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Ponadto porty znajdujące się w państwie trzecim, w odniesieniu do których to państwo trzecie skutecznie stosuje środki równoważne z rozporządzeniem (UE) 2023/1805, nie mogą zostać ujęte w wykazie jako sąsiednie porty przeładunku kontenerów. |
| (3) | Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2297 (2) określa sąsiadujące porty przeładunku kontenerów zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (3). Kryteria identyfikacji sąsiadujących portów przeładunku kontenerów określone w art. 3ga ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE są identyczne z kryteriami określonymi w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1805. |
| (4) | Do celów określenia sąsiadujących portów przeładunku kontenerów w niniejszym rozporządzeniu wykorzystano te same dane i analizy, które wykorzystano do określenia sąsiadujących portów przeładunku kontenerów w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/2297, aby zapewnić spójność między tymi dwoma aktami oraz usprawnić wdrażanie i przestrzeganie przepisów przez przedsiębiorstwa żeglugowe, weryfikatorów i organy państw członkowskich. |
| (5) | East Port Said znajduje się mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Udział przeładunku kontenerów w East Port Said przekroczył 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne były odpowiednie dane na potrzeby rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/2297. Egipt nie stosuje środków równoważnych z rozporządzeniem (UE) 2023/1805 w odniesieniu do East Port Said. East Port Said powinien zatem zostać ujęty w wykazie jako sąsiadujący port przeładunku kontenerów. |
| (6) | Tanger Med znajduje się mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Udział przeładunku kontenerów w Tanger Med przekroczył 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne były odpowiednie dane na potrzeby rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/2297. Maroko nie stosuje środków równoważnych z rozporządzeniem (UE) 2023/1805 w odniesieniu do Tanger Med. Tanger Med powinien zatem zostać ujęty w wykazie jako sąsiadujący port przeładunku kontenerów. |
| (7) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Sąsiadujące porty przeładunku kontenerów, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1805, wskazuje się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 czerwca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 234 z 22.9.2023, s. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1805/oj.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2297 z dnia 26 października 2023 r. określające sąsiadujące porty przeładunku kontenerów zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L, 2023/2297, 27.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2297/oj).
(3) Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
ZAŁĄCZNIK
Sąsiadujące porty przeładunku kontenerów, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1805:
| Nr | Nazwa portu | Państwo |
| 1. | EAST PORT SAID | EGIPT |
| 2. | TANGER MED | MAROKO |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
