DECYZJA KOMISJI (UE) 2025/1174
z dnia 4 czerwca 2025 r.
uznająca niektóre projekty dotyczące surowców krytycznych zlokalizowane w państwach trzecich oraz w krajach lub terytoriach zamorskich za projekty strategiczne na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1252
(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 3491)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1252 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1724 i (UE) 2019/1020 (1), w szczególności jego art. 7 ust. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/1252 oraz aby zabezpieczyć unijne dostawy surowców krytycznych, Komisja ma zidentyfikować projekty dotyczące wydobycia, przeróbki, recyklingu lub zastępowania surowców strategicznych w celu uznania takich projektów za projekty strategiczne w ramach określonych w art. 7 tego rozporządzenia. |
| (2) | Zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/1252 dnia 23 maja 2024 r. Komisja ogłosiła zaproszenie do składania wniosków o uznanie projektu dotyczącego surowców krytycznych za projekt strategiczny (2), z datą graniczną wyznaczoną na dzień 22 sierpnia 2024 r. |
| (3) | Po złożeniu wniosków przez wnioskodawców Komisja poinformowała ich dnia 20 września 2024 r., czy uznaje informacje zawarte we wniosku za kompletne zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/1252. W przypadku gdy wniosek uznano za niekompletny, Komisja zażądała od wnioskodawcy przedłożenia bez zbędnej zwłoki dodatkowych informacji niezbędnych do uzupełnienia wniosku. |
| (4) | W dacie granicznej przypadającej na dzień 22 sierpnia 2024 r. złożono 46 wniosków dotyczących proponowanych projektów zlokalizowanych w państwach trzecich oraz w krajach lub terytoriach zamorskich, z których to wniosków 44 Komisja uznała za kompletne zgodnie z art. 7 ust. 1 i 4 rozporządzenia (UE) 2024/1252. |
| (5) | Zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/1252 Komisja poinformowała Europejską Radę ds. Surowców Krytycznych ustanowioną na mocy art. 35 ust. 1 tego rozporządzenia o wnioskach, które Komisja uznała za kompletne. |
| (6) | Po kontroli kompletności Komisja przekazała, zgodnie z art. 7 ust. 8 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2024/1252, wnioski państwom trzecim oraz krajom i terytoriom zamorskim, których terytorium dotyczy zaproponowany projekt. |
| (7) | Komisja oceniła te wnioski zgodnie z kryteriami określonymi w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1252, przy wsparciu ekspertów zewnętrznych posiadających wiedzę fachową w zakresie aspektów technicznych, finansowych, środowiskowych, społecznych i zarządczych projektu, a także w zakresie ramowej klasyfikacji zasobów ONZ (3). Komisja oceniła wnioski, które wyraźnie nie spełniały kryteriów oceny określonych w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1252, bez wsparcia wspomnianych ekspertów zewnętrznych. Skonsolidowana opinia ekspertów zewnętrznych stanowi podstawę niniejszej decyzji. |
| (8) | W szczególności Komisja oceniła te wnioski w świetle ich wkładu w bezpieczeństwo unijnych dostaw surowców strategicznych, wykonalności technicznej, zrównoważonego wdrażania oraz tego, czy projekt przynosi wzajemne korzyści Unii i danemu państwu trzeciemu będącemu rynkiem wschodzącym lub gospodarką rozwijającą się, generując w nim wartość dodaną, oraz wymieniła w załączniku do niniejszej decyzji projekty, które spełniają wszystkie kryteria przewidziane w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1252. Projekty te należy zatem uznać za projekty strategiczne na podstawie tego rozporządzenia. |
| (9) | Komisja przedstawiła Europejskiej Radzie ds. Surowców Krytycznych swoją ocenę zgodnie z art. 7 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2024/1252. |
| (10) | Wszystkie proponowane projekty, które zostały uznane za projekt strategiczny, otrzymały jednoznaczną zgodę danego państwa trzeciego lub kraju lub terytorium zamorskiego zgodnie z art. 7 ust. 8 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2024/1252. |
| (11) | Komisja powinna powiadomić wszystkich wnioskodawców ubiegających się o uznanie projektu za projekt strategiczny o przyjęciu niniejszej decyzji. W szczególności Komisja powinna powiadomić wszystkich wnioskodawców o wynikach swojej oceny i jej uzasadnieniu zgodnie z ochroną tajemnicy przedsiębiorstwa i tajemnicy handlowej oraz innych szczególnie chronionych, poufnych i niejawnych informacji, jak przewidziano w art. 46 rozporządzenia (UE) 2024/1252. |
| (12) | Komisja powinna również przekazać niniejszą decyzję Europejskiej Radzie ds. Surowców Krytycznych i państwu trzeciemu oraz krajom i terytoriom zamorskim, których terytorium dotyczą projekty, zgodnie z art. 7 ust. 9 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2024/1252. |
| (13) | Niniejsza decyzja jest zgodna z opinią Europejskiej Rady ds. Surowców Krytycznych, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Projekty wymienione w załączniku uznaje się za projekty strategiczne.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do następujących przedsiębiorstw:
| Numer | Projektodawca | Adres projektodawcy | Nazwa projektu |
| 1 | Pobuzhzhya's Development LLC | Panasa Myrnoho Str., 6 (office 401), 01011 Kyiv, Ukraina | Balakhivka Graphite Deposit |
| 2 | Société Le Nickel | Rue Desjardins Doniambo 2, BPE5 - 98848 Noumea Cedex, Nowa Kaledonia | CaledoNi |
| 3 | GreenRoc Strategic Materials Plc | Gracechurch Street, 60 (6th floor), EC3V 0HR London, Zjednoczone Królestwo | Norgraph a/s and Greenland Graphite a/s |
| 4 | Magneto Investments Limited Partnership | Adelaide Street West, 22, ON, M5H 4E3 Toronto, Kanada | Integrated Dumont Nickel Project |
| 5 | Rio Tinto (jednostka lokalna: Rio Sava Exploration doo) | St. James's Square 6, SW1Y4LD London, Zjednoczone Królestwo | Jadar |
| 6 | Kobaloni Energy Zambia Limited | Great East Road 87a, 10101 Lusaka, Zambia | Kobaloni Energy Zambia Ltd |
| 7 | EVION GROUP NL | Ord St. 28 (suite 3), WA 6005 West Perth, Australia | Maniry Graphite Mine Project |
| 8 | Nussir ASA | Sjøgata 9, 9600 Hammerfest, Norwegia | Nussir |
| 9 | Jervois Brasil Metalurgia Ltda. | Avenida Doutor José Arthur Nova 1309, 08.090-000 São Miguel Paulista (São Paulo), Brazylia | São Miguel Paulista (SMP) Nickel and Cobalt Refinery Restart Project |
| 10 | Sarytogan Graphite Limited | Hay St. 8/110, WA 6008 Subiaco, Australia | Sarytogan Graphite Project |
| 11 | Mkango Resources Limited | Burrard Street 550, BC V6C 0A3 Vancouver, Kanada | Songwe Hill Rare Earths |
| 12 | Tungsten West PLC | Hemerdon Mine (Drakelands), PL7 5BS, Devon, Zjednoczone Królestwo | Tungsten West |
| 13 | Frontier Rare Earths Limited | Rue Jean-Pierre Probst 4, L2352 Luxembourg, Luksemburg | Zandkopsdrift |
Sporządzono w Brukseli dnia 4 czerwca 2025 r.
W imieniu Komisji,
Stéphane SÉJOURNÉ
Wiceprzewodniczący wykonawczy
(1) Dz.U. L, 2024/1252, 3.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1252/oj.
(2) Zaproszenie do składania wniosków: Projekty strategiczne w ramach aktu w sprawie surowców krytycznych - Komisja Europejska.
ZAŁĄCZNIK
WYKAZ PROJEKTÓW STRATEGICZNYCH
| 1) | Balakhivka Graphite Deposit jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Ukrainie. Projekt promowany przez Pobuzhzhya's Development LLC ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw grafitu (w standardzie wymaganym dla baterii). |
| 2) | CaledoNi jest trwającym projektem dotyczącym przeróbki realizowanym w Nowej Kaledonii. Projekt promowany przez Société Le Nickel ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw niklu (w standardzie wymaganym dla baterii). |
| 3) | Norgraph a/s i Greenland Graphite a/s jest trwającym zintegrowanym projektem dotyczącym wydobycia i przeróbki realizowanym w Norwegii (Norgraph a/s) i Grenlandii (Greenland Graphite a/s). Projekt promowany przez GreenRoc Strategic Materials Plc ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw grafitu (w standardzie wymaganym dla baterii). |
| 4) | Integrated Dumont Nickel Project jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Kanadzie. Projekt promowany przez Magneto Investments Limited Partnership ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw niklu (w standardzie wymaganym dla baterii) i kobaltu. |
| 5) | Jadar jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Serbii. Projekt promowany przez Rio Tinto za pośrednictwem jednostki lokalnej Rio Sava Exploration doo ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw litu (w standardzie wymaganym dla baterii) i boru (jakość metalurgiczna). |
| 6) | Kobaloni Energy Zambia Ltd jest trwającym projektem dotyczącym przeróbki realizowanym w Zambii. Projekt promowany przez Kobaloni Energy Zambia Limited ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw kobaltu. |
| 7) | Maniry Graphite Mine Project jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Madagaskarze. Projekt promowany przez Evion Group NL ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw grafitu (w standardzie wymaganym dla baterii). |
| 8) | Nussir jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Norwegii. Projekt promowany przez Nussir ASA ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw miedzi. |
| 9) | São Miguel Paulista (SMP) Nickel and Cobalt Refinery Restart Project jest trwającym projektem dotyczącym przeróbki realizowanym w Brazylii. Projekt promowany przez Jervois Brasil Metalurgia Ltda. ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw niklu (w standardzie wymaganym dla baterii) i kobaltu. |
| 10) | Sarytogan Graphite Project jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Kazachstanie. Projekt promowany przez Sarytogan Graphite Limited ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw grafitu (w standardzie wymaganym dla baterii). |
| 11) | Songwe Hill Rare Earths jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Malawi. Projekt promowany przez Mkango Resources Limited ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw metali ziem rzadkich do produkcji magnesów. |
| 12) | Tungsten West jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Zjednoczonym Królestwie. Projekt promowany przez Tungsten West PLC ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw wolframu. |
| 13) | Zandkopsdrift jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Republice Południowej Afryki. Projekt promowany przez Frontier Rare Earths Limited ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw metali ziem rzadkich do produkcji magnesów i manganu (w standardzie wymaganym dla baterii). |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
