ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/645
z dnia 1 kwietnia 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w odniesieniu do wspólnych wymogów technicznych dotyczących wspólnego interfejsu programowania aplikacji
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE (1), w szczególności jego art. 20 ust. 6 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804 przewidziano, że do dnia 14 kwietnia 2025 r., operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z poczynionymi między nimi ustaleniami, właściciele tych punktów zapewnią bezpłatne udostępnianie danych statycznych i danych dynamicznych dotyczących obsługiwanej przez nich infrastruktury paliw alternatywnych lub usług nierozerwalnie związanych z taką infrastrukturą, które świadczą lub których świadczenie powierzają innym podmiotom. |
| (2) | Aby zapewnić bezpłatny i nieograniczony dostęp do tych danych oraz umożliwić zautomatyzowaną i jednolitą wymianę danych między operatorami ogólnodostępnych punktów ładowania i tankowania paliw a użytkownikami danych, art. 20 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1804 zobowiązuje każdego operatora ogólnodostępnych punktów ładowania i tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, właściciela tych punktów do ustanowienia interfejsu programowania aplikacji (API). |
| (3) | Niniejsze rozporządzenie ustanawia wspólne wymogi techniczne dotyczące wspólnego API, aby umożliwić zautomatyzowaną i jednolitą wymianę danych między operatorami ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych i użytkownikami danych. |
| (4) | Operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i tankowania paliw lub właściciele tych punktów mogą sami ustanowić API lub korzystać z rozwiązania opartego na protokole API opracowanego przez odpowiednie podmioty rynkowe, w tym dostawców będących osobami trzecimi. Takie rozwiązania oparte na protokole API powinny być zgodne ze wspólnymi wymogami technicznymi dotyczącymi API określonymi w niniejszym rozporządzeniu. |
| (5) | Aby w szczególności przyczyniać się do interoperacyjności, ujednolicenia i większej przejrzystości API polegających na rozwiązaniach opartych na protokole opracowanych przez odpowiednie podmioty rynkowe na potrzeby różnych ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych, konieczne jest wprowadzenie szeregu wspólnych wymogów technicznych. Te wymogi techniczne powinny zapewniać minimalny poziom kompatybilności, skalowalności, solidności i bezpieczeństwa, aby umożliwić zautomatyzowaną i jednolitą wymianę danych między operatorami ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych a użytkownikami danych w całej Unii. |
| (6) | Aby zapewnić operatorom ogólnodostępnych punktów ładowania i tankowania paliw lub właścicielom tych punktów przewidywalny rozwój API, wspólne wymogi techniczne powinny zapewniać, aby rozwiązania oparte na protokole zawierały informacje na temat API zgodne ze szczegółowym planem rozwoju technicznego, który jest publicznie dostępny, na przykład na specjalnej stronie internetowej, wraz z odpowiednimi operacyjnymi informacjami szczegółowymi potrzebnymi do technicznego wdrożenia i zapewnienia ciągłości w czasie. Wymóg ten powinien również ułatwić zainteresowanym operatorom infrastruktury paliw alternatywnych dostęp do aktualnej ogólnodostępnej dokumentacji i wytycznych dotyczących płynnej integracji i korzystania przez użytkowników danych, z uwzględnieniem kompleksowych materiałów szkoleniowych i materiałów wsparcia technicznego. |
| (7) | Wspólne wymogi techniczne dotyczące wspólnego API powinny również ułatwiać prace techniczne państw członkowskich prowadzone przy udostępnianiu danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych jako otwartych danych za pośrednictwem krajowych punktów dostępu zgodnie z art. 20 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1804 i dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE (2) oraz zgodnie z dodatkowymi specyfikacjami zawartymi w rozporządzeniach delegowanych przyjętych na podstawie tej dyrektywy. |
| (8) | Mając na uwadze przyszłe zmiany i wdrożenie art. 20 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1804, wspólne wymogi techniczne dotyczące wspólnego API powinny przyczynić się do opracowania konfiguracji technicznej wspólnego europejskiego punktu dostępu, który Komisja ma utworzyć do dnia 31 grudnia 2026 r. Te wspólne wymogi techniczne powinny pomóc w przyszłym działaniu wspólnego europejskiego punktu dostępu polegającego na tym, aby użytkownicy danych mogli łatwo uzyskać dostęp do danych i porównać informacje na temat cech infrastruktury paliw alternatywnych, takich jak cena, dostępność, dyspozycyjność lub moc, oraz pomóc w obsłudze tego punktu z myślą o tych kwestiach. |
| (9) | Zgodnie z art. 20 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2023/1804 akty delegowane i wykonawcze, o których mowa w ust. 6 i 7 tego rozporządzenia, mają przewidywać racjonalne okresy przejściowe, zanim zawarte w nich przepisy lub ich zmiany staną się wiążące dla operatorów lub właścicieli punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych. Niniejsze rozporządzenie należy zatem stosować od dnia 14 kwietnia 2025 r., ponieważ data ta zbiega się z datą rozpoczęcia stosowania art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Wspólne wymogi techniczne dotyczące wspólnego interfejsu programowania aplikacji
1. Interfejs programowania aplikacji (API), o którym mowa w art. 20 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1804, musi spełniać następujące wspólne wymogi techniczne:
| a) | musi być jest technicznie kompatybilny, w stosownych przypadkach, z systemami zarządzania oprogramowaniem punktów ładowania i tankowania paliw alternatywnych i z krajowymi punktami dostępu; |
| b) | musi ułatwiać korzystanie użytkownikom danych na potrzeby opracowywania wysokiej jakości usług informacyjnych dotyczących paliw alternatywnych; |
| c) | musi być skalowalny i zdolny do przetwarzania stopniowo rosnącej ilości danych przekazywanych w czasie rzeczywistym; |
| d) | musi być odporny i zdolny do radzenia sobie z błędami podczas wykonywania poleceń; |
| e) | musi być bezpieczny i obejmować odpowiednie środki ochrony, aby zapobiec niezamierzonemu dostępowi do danych; |
| f) | musi być poddawany regularnym testom i regularnej walidacji w celu zapewnienia ciągłej kompatybilności i niezawodności; |
| g) | musi być skalowalny pod kątem integracji ze specjalnym portalem internetowym wspólnego europejskiego punktu dostępu działającego jako portal danych ułatwiający dostęp do danych, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804. |
2. W przypadku gdy operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, właściciele tych punktów polegają na rozwiązaniu opartym na protokole API, o którym mowa w art. 20 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1804, opracowanym przez innego uczestnika rynku lub dostawcę będącego osobą trzecią, zapewniają oni, oprócz ust. 1, aby takie rozwiązanie oparte na protokole spełniało następujące wspólne wymogi techniczne:
| a) | musi zawierać szczegółowy i ogólnodostępny plan rozwoju technicznego z przejrzystymi harmonogramami na potrzeby technicznego wdrożenia i ciągłości w czasie; |
| b) | musi zapewniać aktualną, ogólnodostępną dokumentację i wytyczne dotyczące płynnej integracji i korzystania przez użytkowników danych; |
| c) | musi zapewniać użytkownikom danych kompleksowe szkolenia i wsparcie techniczne, aby ułatwić skuteczne opracowywanie i wdrażanie usług informacyjnych; |
| d) | musi być technicznie kompatybilne, w stosownych przypadkach, z wymogami dotyczącymi architektury krajowych punktów dostępu; |
| e) | musi być skalowalne pod kątem integracji ze specjalnym portalem internetowym wspólnego europejskiego punktu dostępu do danych dotyczących paliw alternatywnych. |
3. Jeżeli w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia państwa członkowskie nakazały już stosowanie konkretnego API na swoim terytorium w oparciu o krajowe wymogi techniczne, takie krajowe wymogi techniczne dotyczące API mają zastosowanie wyłącznie w zakresie, w jakim są one zgodne z niniejszym rozporządzeniem.
Artykuł 2
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 14 kwietnia 2025 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 kwietnia 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 234 z 22.9.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1804/oj.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2010/40/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
