KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE (1), w szczególności jego art. 20 ust. 6 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804 określono, że do dnia 14 kwietnia 2025 r., operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z poczynionymi między nimi ustaleniami, właściciele tych punktów zapewnią bezpłatne udostępnianie danych statycznych i danych dynamicznych dotyczących obsługiwanej przez nich infrastruktury paliw alternatywnych lub usług nierozerwalnie związanych z taką infrastrukturą, które świadczą lub których świadczenie powierzają innym podmiotom. |
| (2) | Aby zapewnić, w sposób zharmonizowany w całej Unii, kompleksowy zbiór danych mający zdolność do zaspokojenia przyszłych potrzeb informacyjnych użytkowników końcowych infrastruktury paliw alternatywnych, zapewniając im wystarczające informacje na temat położenia geograficznego, ogólnych właściwości i usług oferowanych w ogólnodostępnych punktach ładowania i tankowania paliw, z uwzględnieniem również rozwoju technologicznego i nowych usług wprowadzanych na rynek, konieczna jest zmiana wstępnego wykazu rodzajów danych zawartego w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804. |
| (3) | Dodatkowe rodzaje danych wprowadzone za pomocą niniejszego rozporządzenia odnoszą się do ogólnych informacji na temat operatorów punktów ładowania i punktów tankowania paliw, w tym informacji na temat obecności osób fizycznych obsługujących stację ładowania lub tankowania paliw bądź obecności urządzeń oferujących użytkownikowi usługi towarzyszące. Ponadto niektóre rodzaje danych obejmują aspekty dostępności, takie jak bardziej szczegółowe parametry dotyczące kompatybilności z różnymi typami pojazdów przez uwzględnienie dozwolonych specyfikacji pojazdu i aspektów operacyjnych, takich jak dzienna łączna przepustowość stacji tankowania wodoru lub ciśnienie wodoru zapewniane w punkcie tankowania paliwa. Ponadto inne rodzaje danych odnoszą się w szczególności do rozwoju technologicznego i usług wprowadzanych na rynek, takich jak usługi „podłącz i ładuj” lub usługi inteligentnego ładowania. Ogólnie rzecz biorąc, wprowadzenie tych dodatkowych rodzajów danych jest konieczne, aby zapewnić użytkownikom końcowym możliwość podejmowania świadomych decyzji, jeżeli chodzi o sesje ładowania i tankowania paliwa, w oparciu o wysokiej jakości usługi informacyjne opracowane przez odpowiednie podmioty rynkowe. |
| (4) | Aby uniknąć nakładania się istniejących i nowo dodanych rodzajów danych, konieczne jest dostosowanie niektórych rodzajów danych wymienionych w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804. Na przykład rodzaj danych „położenie geograficzne punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych” zastępuje się kilkoma nowymi dodatkowymi rodzajami danych: „informacje o położeniu geograficznym z globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS)”, „dodatkowe informacje dotyczące położenia geograficznego”, „kraj”, „region”, „miejscowość”, „kod pocztowy” i „adres”. |
| (5) | Przepisy niniejszego rozporządzenia uzupełniają istniejące podsekcje art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804 przez dodanie nowych liter w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804 w celu uwzględnienia danych statycznych dotyczących ogólnodostępnej infrastruktury tankowania wodoru, dalszych danych statycznych dotyczących ogólnodostępnej infrastruktury tankowania paliw alternatywnych oraz dalszych danych dynamicznych dotyczących ogólnodostępnej infrastruktury tankowania wodoru. |
| (6) | Dodatkowe rodzaje danych wprowadzone za pomocą niniejszego rozporządzenia są zgodne ze specyfikacjami technicznymi dotyczącymi formatu, częstotliwości i jakości określonymi zgodnie z art. 20 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/1804 przez rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/655 (2). |
| (7) | Mając na uwadze przyszłe zmiany i wdrożenie art. 20 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1804, rodzaje danych określone w niniejszym rozporządzeniu powinny być również dostępne za pośrednictwem wspólnego europejskiego punktu dostępu, który Komisja ma ustanowić do dnia 31 grudnia 2026 r. Umożliwi to użytkownikom danych łatwy dostęp do danych i porównanie informacji na temat elementów infrastruktury paliw alternatywnych, takich jak cena, dostępność, dyspozycyjność lub moc. |
| (8) | Dodatkowe rodzaje danych przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na wynikach Działania wspierającego gromadzenie danych dotyczących punktów ładowania/tankowania paliw alternatywnych oraz niepowtarzalnych kodów identyfikacyjnych związanych z podmiotami działającymi w dziedzinie elektromobilności (IDACS) w ramach instrumentu „Łącząc Europę”, które zakończono w 2022 r. |
| (9) | Zgodnie z art. 20 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2023/1804 akty delegowane i wykonawcze, o których mowa w art. 20 ust. 6 i 7 tego rozporządzenia, przewidują racjonalne okresy przejściowe, zanim zawarte w nich przepisy lub ich zmiany staną się wiążące dla operatorów lub właścicieli punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych. Niniejsze rozporządzenie należy zatem stosować od dnia 14 kwietnia 2025 r., aby zapewnić zbieżność z datą rozpoczęcia stosowania art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804. |
| (10) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/1804, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: