DYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2025/1223
z dnia 10 kwietnia 2025 r.
zmieniająca dyrektywę 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do minimalnych wymogów w zakresie kształcenia dla zawodu lekarza weterynarii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (1), w szczególności jej art. 21 ust. 6 akapit drugi i art. 38 ust. 1 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Zharmonizowane minimalne wymogi w zakresie kształcenia dotyczące zawodu lekarza weterynarii określono w art. 38 dyrektywy 2005/36/WE oraz w pkt 5.4.1 załącznika V do tej dyrektywy. |
| (2) | W zielonej księdze z 2011 r. dotyczącej unowocześnienia dyrektywy 2005/36/WE (2) Komisja uznała potrzebę unowocześnienia zharmonizowanych minimalnych wymogów w zakresie kształcenia na kolejnych etapach. |
| (3) | W kontekście zmiany dyrektywy 2005/36/WE dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/55/UE (3) organy krajowe, instytucje akademickie i organizacje zawodowe wskazały, że zawody objęte tytułem III rozdział III dyrektywy znacznie się zmieniły od czasu harmonizacji minimalnych wymogów w zakresie kształcenia. |
| (4) | Chociaż w dyrektywie 2013/55/UE dokonano do pewnego stopnia przeglądu wiedzy i umiejętności dla zawodu lekarza weterynarii, które wyszczególniono w art. 38 ust. 3 dyrektywy 2005/36/WE, nie wprowadzono jednak żadnych istotnych zmian w przedmiotach programu studiów wymienionych w pkt 5.4.1 załącznika V do dyrektywy 2005/36/WE. |
| (5) | W art. 21 ust. 6 zmienionej dyrektywy 2005/36/WE przyznano Komisji uprawnienia do dokonywania, zgodnie z art. 57c dyrektywy 2005/36/WE, aktualizacji minimalnych wymogów w zakresie kształcenia w celu dostosowania ich do ogólnie uznanego postępu naukowego i technicznego, aby odzwierciedlić ewolucję prawa Unii mającego bezpośredni wpływ na danych specjalistów. |
| (6) | Komisja oceniła, czy minimalne wymogi w zakresie kształcenia dla zawodu lekarza weterynarii, określone w dyrektywie 2005/36/WE, powinny zostać zaktualizowane w świetle ogólnie uznanego postępu naukowego i technicznego. |
| (7) | Przeprowadzono badanie na potrzeby wsparcia Komisji w tej ocenie. Jego celem było zbadanie zmian wymogów w zakresie kształcenia dla zawodu lekarza weterynarii we wszystkich państwach członkowskich i państwach Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (państwa EFTA). W tym celu zgromadzono dane na szczeblu unijnym i krajowym poprzez badanie źródeł wtórnych i ukierunkowane konsultacje z zainteresowanymi stronami. Przy gromadzeniu danych skoncentrowano się na szeregu zmian w wymogach w zakresie kształcenia na szczeblu krajowym: (i) postępie naukowym i technicznych mającym wpływ na zawód lekarza weterynarii; (ii) programach kształcenia oraz wiedzy i umiejętnościach, które wykraczają poza minimalne wymogi w zakresie kształcenia określone w dyrektywie 2005/36/WE i odzwierciedlają wszelkie dostosowania do postępu naukowego i technicznego. |
| (8) | Podczas badania przeprowadzono ocenę porównawczą zgromadzonych danych. Skupiono się w niej na zmianach i wspólnych wymogach w zakresie kształcenia we wszystkich państwach członkowskich i państwach EFTA w świetle ogólnie uznanego postępu naukowego i technicznego. W tym celu opracowano roboczą definicję „ogólnie uznanego” postępu naukowego i technicznego, obejmującą postęp naukowo-techniczny obserwowany w co najmniej 16 państwach członkowskich UE lub EFTA. |
| (9) | Wyniki badania przedstawiono zainteresowanym stronom podczas warsztatu i spotkania grupy koordynatorów ds. uznawania kwalifikacji zawodowych. Na podstawie otrzymanych informacji zwrotnych opracowano wnioski z badania, w których zaproponowano aktualizację minimalnych wymogów w zakresie kształcenia określonych w dyrektywie 2005/36/WE w odniesieniu do programów kształcenia, a także wiedzy i umiejętności. |
| (10) | W badaniu (4) stwierdzono następujący ogólnie uznany postęp naukowy i techniczny w programach kształcenia w państwach członkowskich i państwach EFTA, który nie był reprezentowany lub nie był wystarczająco reprezentowany w obecnych minimalnych wymogach w zakresie kształcenia określonych w dyrektywie 2005/36/WE: koncepcja „jednego zdrowia”; zrównoważoność i transdyscyplinarność; interdyscyplinarność, umiejętności multidyscyplinarne i miękkie; leczenie i terapie; zdrowie i dobrostan zwierząt; zdrowie publiczne; higiena i bezpieczeństwo żywności; biologia, cyfryzacja i dane cyfrowe oraz narzędzia i techniki diagnostyczne i laboratoryjne. |
| (11) | Zgodnie ze wspólną deklaracją polityczną z dnia 28 września 2011 r. państw członkowskich i Komisji dotyczącą dokumentów wyjaśniających (5) państwa członkowskie zobowiązały się do złożenia, w uzasadnionych przypadkach, wraz z powiadomieniem o transpozycji, jednego lub większej liczby dokumentów wyjaśniających związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych W odniesieniu do niniejszej dyrektywy prawodawca uznaje, że przekazanie takich dokumentów jest uzasadnione. |
| (12) | Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2005/36/WE, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Zmiany w dyrektywie 2005/36/WE
W dyrektywie 2005/36/WE wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | art. 38 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Odbycie przez daną osobę kształcenia weterynaryjnego gwarantuje, że uzyskała ona następującą wiedzę i umiejętności:
|
| 2) | w załączniku V wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy. |
Artykuł 2
Transpozycja
1. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 10 kwietnia 2027 r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.
2. Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 4
Adresaci
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 kwietnia 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 255 z 30.9.2005, s. 22, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2005/36/oj.
(2) Zielona księga: Unowocześnienie dyrektywy w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, COM(2011) 367 final z dnia 22 czerwca 2011 r.
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/55/UE z dnia 20 listopada 2013 r. zmieniająca dyrektywę 2005/36/WE w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych i rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym („rozporządzenie w sprawie IMI”) (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 132, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/55/oj).
(4) Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP, Mapping and assessment of developments of one of the sectoral professions under Directive 2005/36/EC - The profession of veterinary surgeon - Final study [Mapowanie i ocena rozwoju zawodów sektorowych objętych dyrektywą 2005/36/WE - zawód lekarza weterynarii, badanie końcowe], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2022.
(5) Dz.U. C 369 z 17.12.2011, s. 14.
ZAŁĄCZNIK
W załączniku V do dyrektywy 2005/36/WE pkt 5.4.1 otrzymuje brzmienie:
„5.4.1. Program studiów dla lekarzy weterynarii
Program studiów prowadzących do uzyskania dokumentu potwierdzającego posiadanie kwalifikacji lekarza weterynarii powinien obejmować co najmniej poniższe przedmioty.
Nauczanie jednego lub kilku z tych przedmiotów może się odbywać w ramach lub w związku z innymi przedmiotami.
| A. | Przedmioty podstawowe
|
| B. | Przedmioty szczegółowe
|
Kształcenie praktyczne może przybrać formę stażu, o ile odbywa się on w pełnym wymiarze czasu i pod bezpośrednią kontrolą właściwego organu i nie przekracza pięciu miesięcy w ramach pięcioletniego okresu całkowitych studiów.
Rozłożenie nauczania teoretycznego i praktycznego na poszczególne grupy materiału powinno być zrównoważone i skoordynowane w taki sposób, żeby wiadomości i doświadczenie mogły być osiągnięte w sposób, który pozwoli lekarzowi weterynarii na wywiązywanie się ze wszystkich jego zadań.”.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
