DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/1225
z dnia 24 czerwca 2025 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2021/1773 na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680, stwierdzającą odpowiedni stopień ochrony danych osobowych przez Zjednoczone Królestwo
(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 3898)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylającą decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (1), w szczególności jej art. 36 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W decyzji wykonawczej (UE) 2021/1773 (2) Komisja stwierdziła, że do celów art. 36 dyrektywy (UE) 2016/680 Zjednoczone Królestwo zapewnia odpowiedni stopień ochrony danych osobowych przekazywanych przez Unię Europejską organom publicznym Zjednoczonego Królestwa odpowiedzialnym za zapobieganie przestępczości, prowadzenie postępowań przygotowawczych, wykrywanie i ściganie czynów zabronionych oraz wykonywanie kar. |
| (2) | Podczas przyjmowania decyzji wykonawczej (UE) 2021/1773 Komisja wzięła pod uwagę fakt, że wraz z zakończeniem okresu przejściowego przewidzianego w umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (3), oraz z chwilą, gdy przestałby obowiązywać przepis przejściowy określony w art. 782 umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (4), Zjednoczone Królestwo przyjęłoby nowy system ochrony danych różniący się od systemu, który obowiązywał, gdy Zjednoczone Królestwo było związane prawem Unii, a także stosowałoby ten nowy system i egzekwowało jego stosowanie. Jako że mogłoby to w szczególności wiązać się z poprawkami lub zmianami do ram ochrony danych poddanych ocenie w decyzji wykonawczej (UE) 2021/1773, jak również z innymi istotnymi zmianami, stwierdzono, że właściwym było zapewnienie, aby decyzja ta była stosowana przez okres czterech lat od chwili jej wejścia w życie. Decyzja wykonawcza (UE) 2021/1773 straci zatem moc 27 czerwca 2025 r., chyba że zostanie przedłużona zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 58 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/680. |
| (3) | Aby podjąć decyzję o ewentualnym odnowieniu decyzji wykonawczej (UE) 2021/1773, Komisja musi ocenić, czy wniosek, że Zjednoczone Królestwo zapewnia odpowiedni poziom ochrony pozostaje uzasadniony pod względem faktycznym i prawnym. Ocenę tę można przeprowadzić wyłącznie w odniesieniu do stabilnych ram prawnych obowiązujących w Zjednoczonym Królestwie. |
| (4) | Ramy ochrony danych obowiązujące w Zjednoczonym Królestwie, które oceniono w decyzji wykonawczej (UE) 2021/1773 i które opierają się na prawie Unii, nadal mają zastosowanie w Zjednoczonym Królestwie. 23 października 2024 r. rząd Zjednoczonego Królestwa wniósł jednak do parlamentu Zjednoczonego Królestwa projekt ustawy o dostępie do danych i ich użytkowaniu (Data (Use and Access) Bill) (5), proponując wprowadzenie zmian do ogólnego rozporządzenia Zjednoczonego Królestwa o ochronie danych i do ustawy o ochronie danych z 2018 r. |
| (5) | Okres obowiązywania decyzji wykonawczej (UE) 2021/1773 należy zatem przedłużyć o sześć miesięcy, aby umożliwić Komisji przeprowadzenie oceny zapewniania przez Zjednoczone Królestwo odpowiedniego stopnia ochrony danych osobowych na podstawie stabilnych ram prawnych po zakończeniu trwającego w parlamencie Zjednoczonego Królestwa procesu legislacyjnego. |
| (6) | Europejska Rada Ochrony Danych opublikowała swoją opinię (6), która została uwzględniona podczas przygotowywania niniejszej decyzji. |
| (7) | Środek przewidziany w niniejszej decyzji jest zgodny z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 58 dyrektywy (UE) 2016/680. |
| (8) | Zgodnie z art. 6a Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, który jest załączony do TUE i TFUE, Irlandia nie jest związana przepisami ustanowionymi w dyrektywie (UE) 2016/680, a zatem również w niniejszej decyzji wykonawczej, dotyczącymi przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach wykonywania działań wchodzących w zakres zastosowania części trzeciej tytuł V rozdział 4 lub 5 TFUE, jeżeli Irlandia nie jest związana zasadami regulującymi formy współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych lub współpracy policyjnej, w ramach której należy przestrzegać przepisów ustanowionych na podstawie art. 16 TFUE. Niemniej jednak na mocy decyzji wykonawczej Rady (UE) 2020/1745 (7) przepisy dyrektywy (UE) 2016/680 zostały wprowadzone w życie i są tymczasowo stosowane w Irlandii od dnia 1 stycznia 2021 r. Irlandia jest zatem związana niniejszą decyzją na takich samych zasadach, jakie mają zastosowanie do stosowania dyrektywy (UE) 2016/680 w Irlandii, jak przewidziano w decyzji wykonawczej (UE) 2020/1745, jeżeli chodzi o tę część dorobku Schengen, w której uczestniczy. |
| (9) | Zgodnie z art. 2 i 2a Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, który jest załączony do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie jest związana przepisami ustanowionymi w dyrektywie (UE) 2016/680, a zatem również w niniejszej decyzji wykonawczej, dotyczącymi przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach wykonywania działań wchodzących w zakres zastosowania części trzeciej tytuł V rozdział 4 lub 5 TFUE, ani nie podlega stosowaniu tych przepisów. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że dyrektywa (UE) 2016/680 opiera się na dorobku Schengen, zgodnie z art. 4 tego Protokołu w dniu 26 października 2016 r. Dania poinformowała o swojej decyzji dotyczącej wdrożenia dyrektywy (UE) 2016/680. W związku z powyższym na mocy prawa międzynarodowego Dania ma obowiązek wprowadzenia w życie przepisów niniejszej decyzji. |
| (10) | W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (8). |
| (11) | W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (9). |
| (12) | W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (10). |
| (13) | Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2021/1773, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Art. 4 decyzji wykonawczej (UE) 2021/1773 otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 4
Niniejsza decyzja traci moc z dniem 27 grudnia 2025 r., chyba że okres jej stosowania zostanie przedłużony zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 58 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/680.”.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2025 r.
W imieniu Komisji
Michael MCGRATH
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/680/oj.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/1773 z dnia 28 czerwca 2021 r. na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680, stwierdzająca odpowiedni stopień ochrony danych osobowych przez Zjednoczone Królestwo (Dz.U. L 360 z 11.10.2021, s. 69, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2021/1773/oj.
(3) Dz.U. C 384 I z 12.11.2019, s. 1.
(4) Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2021/689(1)/oj.
(5) Dostępna pod adresem: https://bills.parliament.uk/bills/3825/news.
(6) Opinia 6/2025 dotycząca przedłużenia obowiązywania decyzji wykonawczych Komisji Europejskiej przyjmowanych na mocy RODO i dyrektywy o ochronie danych w sprawach karnych, a dotyczących odpowiedniego poziomu ochrony danych osobowych w Zjednoczonym Królestwie, dostępna pod adresem https://www.edpb.europa.eu/system/files/2025-05/edpb-opinion-202506-uk-adequacyextension-gdpr-led_en.pdf.
(7) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1745 z dnia 18 listopada 2020 r. w sprawie wprowadzenia w życie przepisów dorobku Schengen dotyczących ochrony danych oraz tymczasowego wprowadzenia w życie niektórych przepisów dorobku Schengen w Irlandii (Dz.U. L 393 z 23.11.2020, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2020/1745/oj).
(8) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/1999/439(1)/oj.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
