DECYZJA RADY (UE) 2025/1251
z dnia 16 czerwca 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 17. sesji Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do rewizji ujednoliconych przepisów technicznych mających zastosowanie do podsystemu „Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski”, dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, oznaczeń pojazdów, podsystemu „Infrastruktura”, oraz podsystemu „Aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych”, a także w odniesieniu do aktualizacji podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (COTIF) w drodze decyzji Rady 2013/103/UE (1) oraz Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do konwencji COTIF (2). |
| (2) | W art. 13 § 1 lit. f) COTIF ustanowiono Komisję Ekspertów Technicznych OTIF. |
| (3) | Na podstawie art. 20 § 1 lit. b) COTIF oraz zgodnie z art. 6 § 1 Przepisów ujednoliconych dotyczących zatwierdzania norm technicznych oraz przyjmowania ujednoliconych przepisów technicznych stosowanych do urządzeń kolejowych przeznaczonych do międzynarodowego przewozu (APTU), stanowiących załącznik F do COTIF, Komisja Ekspertów Technicznych podejmuje decyzje o przyjęciu lub zmianie ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) mających zastosowanie do podsystemu „Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski” (UTP LOC&PAS), dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (UTP PRM), oznaczeń pojazdów (UTP dotyczące oznaczeń), podsystemu „Infrastruktura” (UTP INF) oraz podsystemu „Aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych” (UTP TAF). |
| (4) | Na podstawie art. 20 § 1 lit. e) COTIF oraz zgodnie z art. 21 § 4 Przepisów ujednoliconych o dopuszczeniu technicznym urządzeń kolejowych przeznaczonych do międzynarodowego przewozu (ATMF - załącznik G do COTIF) Komisja Ekspertów Technicznych podejmuje decyzje o przyjęciu lub zmianie m.in. aktualizacji podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF. |
| (5) | Komisja Ekspertów Technicznych włączyła do porządku obrad swojej 17. sesji, która odbędzie się w dniach 17-18 czerwca 2025 r., wnioski dotyczące decyzji w sprawie rewizji UTP LOC&PAS, UTP PRM, UTP dotyczących oznaczeń oraz UTP INF, zmiany załącznika I do UTP TAF oraz aktualizacji podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF. |
| (6) | Planowane akty Komisji Ekspertów Technicznych będą wywierały skutki prawne. |
| (7) | Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych, gdyż zaproponowane decyzje będą wiążące dla Unii na podstawie art. 6 § 1 APTU i art. 35 § 3 i 4 COTIF. |
| (8) | Celem tych decyzji jest dostosowanie UTP LOC&PAS, UTP PRM, UTP dotyczących oznaczeń i UTP INF do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1694 (3), (zwanego dalej „pakietem dotyczącym TSI z 2023 r.”), dostosowanie odniesień do dokumentów technicznych dotyczących technicznych specyfikacji interoperacyjności Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA) związanych z „aplikacjami telematycznymi dla przewozów towarowych” (TSI TAF) wymienionych w załączniku I do UTP TAF do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1305/2014 (4) oraz aktualizacja podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF biorąc pod uwagę informacje zwrotne na temat doświadczeń Umawiających się Państw COTIF. |
| (9) | Proponowane decyzje OTIF o rewizji UTP PRM, UTP dotyczących oznaczeń i UTP INF są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii, gdyż przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiadających im przepisów prawa Unii, i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię. |
| (10) | Proponowane decyzje OTIF o dokonaniu rewizji UTP LOC&PAS i zmiany załącznika I do UTP TAF są również zasadniczo zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii oraz przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiadających im przepisów prawa Unii. Niektóre zmiany zaproponowane przez OTIF należy jednak dostosować do pakietu dotyczącego TSI z 2023 r. Konieczne jest zatem zaproponowanie zmian w proponowanych decyzjach OTIF o dokonaniu rewizji UTP LOC&PAS oraz zmiany załącznika I do UTP TAF, aby zapewnić dostosowanie do dorobku prawnego Unii zmienionego pakietem dotyczącym TSI z 2023 r. Unia powinna zatem poprzeć proponowane decyzje, pod warunkiem wprowadzenia tych zmian, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na 17. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do rewizji ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) mających zastosowanie do podsystemu „Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski” (UTP LOC&PAS), dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (UTP PRM), oznaczeń mających zastosowanie do oznaczeń pojazdów (UTP dotyczące oznaczeń), do podsystemu „Infrastruktura” (UTP INF), w odniesieniu do dostosowania odniesień do dokumentów technicznych dotyczących technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do „aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych” (TSI TAF) wymienionych w załączniku I do UTP dotyczących „aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych” (UTP TAF) oraz aktualizacji podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF, jest następujące:
| 1) | głosowanie za proponowaną przez Komisję Ekspertów Technicznych rewizją UTP LOC&PAS mających zastosowanie do podsystemu „Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski”, jak określono w dokumencie roboczym Komisji Ekspertów Technicznych TECH-25003 UTP LOC&PAS, pod warunkiem wprowadzenia następujących zmian:
|
| 2) | głosowanie za proponowanymi przez Komisję Ekspertów Technicznych zmianami w UTP PRM mających zastosowanie do dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, jak określono w dokumencie roboczym Komisji Ekspertów Technicznych TECH-25004 UTP PRM; |
| 3) | głosowanie za proponowanymi przez Komisję Ekspertów Technicznych zmianami w UTP dotyczących oznaczeń mających zastosowanie do oznaczeń pojazdów, jak określono w dokumencie roboczym Komisji Ekspertów Technicznych TECH-25005 UTP Marking; |
| 4) | głosowanie za proponowanymi przez Komisję Ekspertów Technicznych zmianami w UTP INF mających zastosowanie do podsystemu „Infrastruktura”, jak określono w dokumencie roboczym Komisji Ekspertów Technicznych TECH-25006 UTP INF; |
| 5) | głosowanie za wnioskiem Komisji Ekspertów Technicznych w sprawie dostosowania odniesień do dokumentów technicznych Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA) dotyczących „aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych” (TSI TAF) wymienionych w załączniku I do UTP TAF do rozporządzenia (UE) nr 1305/2014, jak określono w dokumencie roboczym Komisji Ekspertów Technicznych TECH-25007 UTP TAF, pod warunkiem wprowadzenia następującej zmiany:
|
| 6) | głosowanie za wnioskiem Komisji Ekspertów Technicznych dotyczącym aktualizacji podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF, jak określono w dokumencie roboczym Komisji Ekspertów Technicznych TECH-25011 Handbook, pod warunkiem wprowadzenia następujących zmian:
|
| 7) | Komisja może uzgodnić niewielkie zmiany w określonych w niniejszym artykule aktach Komisji Ekspertów Technicznych bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji. |
Artykuł 2
Po ich przyjęciu decyzje Komisji Ekspertów Technicznych zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 16 czerwca 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
P. HENNIG-KLOSKA
(1) Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2013/103(1)/oj).
(2) Umowa między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2013/103/oj).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1694 z dnia 10 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenia Komisji: (UE) nr 321/2013, (UE) nr 1299/2014, (UE) nr 1300/2014, (UE) nr 1301/2014, (UE) nr 1302/2014, (UE) nr 1304/2014 oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/777 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 88, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1694/oj).
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1305/2014 z dnia 11 grudnia 2014 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych wchodzącego w skład systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 62/2006 (Dz.U, L 356 z 12.12.2014, s. 438, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1305/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
