DECYZJA NR 1/2025 KOMITETU WSPÓŁPRACY CELNEJ UE-TURCJA
z dnia 24 kwietnia 2025 r.
w sprawie stosowania świadectw przewozowych A.TR. wystawianych w formie elektronicznej [2025/1239]
KOMITET WSPÓŁPRACY CELNEJ,
uwzględniając decyzję nr 1/95 Rady Stowarzyszenia WE-Turcja z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie wprowadzenia w życie ostatniego etapu unii celnej (1), w szczególności jej art. 3 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Na początku 2020 r. kraje partnerskie UE, które zawarły umowę o wolnym handlu z Unią, nie miały możliwości dostarczania świadectw przewozowych we właściwej formie, tj. na papierze prawidłowego formatu, opatrzonych odręcznym podpisem i odciskiem pieczęci tuszowej, ponieważ ze względu na pandemię COVID-19 w niektórych krajach zawieszono kontakty między organami celnymi krajów partnerskich UE a przedsiębiorcami. Uznano zatem, że należy przyjąć środki nadzwyczajne mające zastosowanie na zasadzie wzajemności w celu zapewnienia pełnego wdrożenia handlu na warunkach preferencyjnych. |
| (2) | Zwrócono się do organów celnych państw członkowskich UE i krajów partnerskich UE o to, aby uznawały świadectwa przewozowe wystawiane w formie elektronicznej z podpisem cyfrowym, pieczęcią cyfrową lub stemplem cyfrowym właściwego organu, lub w postaci kopii oryginalnego świadectwa, wystawionej w formie papierowej lub elektronicznej, w tym kopii zeskanowanej lub dostępnej online. |
| (3) | Środki te miały również zastosowanie do świadectw przewozowych A.TR do celów swobodnego przepływu towarów w ramach unii celnej UE-Turcja. Praktyka ta opierała się na elastyczności przewidzianej w art. 10 ust. 1 decyzji nr 1/2006 Komitetu Współpracy Celnej WE-Turcja z dnia 26 lipca 2006 r. (2) (zwanej dalej „decyzją nr 1/2006”). Zgodnie z tym przepisem świadectwa przewozowe A.TR należy dostarczyć organom celnym państwa przywozu zgodnie z procedurami mającymi zastosowanie w tym państwie. |
| (4) | Wyjątkowe okoliczności, które doprowadziły do przyjęcia tych elastycznych środków, przestały być uznawane za istotne, w związku z czym zadecydowano, że środki te przestaną być stosowane od dnia 1 maja 2024 r. |
| (5) | Unia i Turcja potwierdziły swoje pozytywne doświadczenie z wymianą handlową w ramach środków nadzwyczajnych przyjętych w związku z pandemią COVID-19 oraz uznały, że należy kontynuować dobre praktyki wprowadzone w okolicznościach nadzwyczajnych podczas pandemii, aby umożliwić przedsiębiorcom odnoszenie korzyści z cyfryzacji świadectw przewozowych A.TR. |
| (6) | System zaprojektowany i opracowany w celu wystawiania świadectw przewozowych A.TR w formie elektronicznej umożliwia organom celnym natychmiastową kontrolę autentyczności świadectw przewozowych A.TR, bez uszczerbku dla art. 16 decyzji nr 1/2006 dotyczącego procedur późniejszych weryfikacji. Należy określić szczegółowe ustalenia dotyczące przeprowadzania kontroli autentyczności. Po ustanowieniu systemu cyfryzacji świadectw przewozowych A.TR należy umożliwić stosowanie tej samej funkcji w odniesieniu do wystawiania takich świadectw w formie elektronicznej w Unii. |
| (7) | W kontekście handlu na warunkach preferencyjnych w obszarze paneurośródziemnomorskim (PEM), który obejmuje zarówno UE, jak i Turcję, Wspólny Komitet Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia przyjął decyzję nr 1/2024 (3) dotyczącą stosowania świadectw przewozowych EUR.1 i EUR-MED wystawianych w formie elektronicznej. |
| (8) | Aby zharmonizować praktyki w odniesieniu do stosowania świadectw przewozowych oraz mając na uwadze art. 9 decyzji nr 1/2006 i załącznik II do tej decyzji, organy celne państw członkowskich UE i Turcji mają uznawać świadectwa przewozowe A.TR wystawiane w formie elektronicznej w ramach unii celnej UE-Turcja. |
| (9) | Od dnia 8 lipca 2024 r. organy celne państw członkowskich UE i Turcji zaczęły uznawać świadectwa przewozowe A.TR wystawione w formie elektronicznej. Należy zatem przewidzieć stosowanie z mocą wsteczną od dnia 8 lipca 2024 r. świadectw przewozowych A.TR wystawianych w formie elektronicznej, aby zapewnić ciągłość dobrych praktyk wprowadzonych podczas pandemii COVID-19 od tego dnia, bez uszczerbku dla działań podjętych przez administracje celne obu stron w okresie przejściowym od dnia 1 maja 2024 r. do dnia 8 lipca 2024 r. oraz bez wpływu na prawa przyznane osobom fizycznym w tym okresie, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Bez uszczerbku dla przepisów określonych w decyzji nr 1/2006 Komitetu Współpracy Celnej organy celne państw członkowskich UE i Turcji uznają świadectwa przewozowe A.TR wystawione w formie elektronicznej, gdy są one składane przy przywozie, jeżeli spełnione są wszystkie następujące warunki:
| a) | wzór znajdujący się w załączniku I do decyzji nr 1/2006 Komitetu Współpracy Celnej stosowany jest jako podstawa świadectw przewozowych A.TR wystawianych w formie elektronicznej; |
| b) | organy celne państwa wywozu zapewniają zabezpieczony system online dostępny w przeglądarce internetowej, służący do weryfikacji autentyczności świadectw przewozowych A.TR wystawionych w formie elektronicznej; |
| c) | świadectwa przewozowe A.TR wystawione w formie elektronicznej są opatrzone niepowtarzalnym numerem seryjnym oraz zabezpieczeniami umożliwiającymi ich identyfikację, o ile zabezpieczenia takie są dostępne. |
2. Unia i Turcja mogą zadecydować o zawieszeniu uznawania świadectw przewozowych A.TR wystawianych w formie elektronicznej, w przypadku gdy nie są spełnione warunki wymienione w ust. 1 oraz powiadamiają się o tym wzajemnie z wyprzedzeniem. Obie strony zapewniają publikację powiadomień zgodnie ze swoimi procedurami oraz podają w nich datę rozpoczęcia zawieszenia.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 8 lipca 2024 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2025 r.
W imieniu Komitetu Współpracy Celnej
Przewodniczący
M. PETSCHKE
(1) Dz.U. L 35 z 13.2.1996, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/1995/1(5)/oj.
(2) Decyzja nr 1/2006 Komitetu Współpracy Celnej WE-Turcja z dnia 26 września 2006 r. ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania decyzji nr 1/95 Rady Stowarzyszenia WE-Turcja (Dz.U. L 265 z 26.9.2006, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2006/646/oj).
(3) Decyzja nr 1/2024 Wspólnego Komitetu Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia z dnia 12 grudnia 2024 r. dotycząca zmiany decyzji nr 1/2023 Wspólnego Komitetu w odniesieniu do stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach tej konwencji, mającej zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r. (Dz.U. L, 2025/16, 9.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/16/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
