DECYZJA RADY (UE) 2025/1285
z dnia 20 czerwca 2025 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w Komitecie Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas jego 110. posiedzenia w odniesieniu do przyjęcia zmian do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (SOLAS), Międzynarodowego kodeksu bezpieczeństwa jednostek szybkich, 1994 (kodeks HSC, 1994) oraz Międzynarodowego kodeksu bezpieczeństwa jednostek szybkich, 2000 (kodeks HSC, 2000)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz ochronę środowiska morskiego i zdrowia ludzi. |
| (2) | Oczekuje się, że Komitet Bezpieczeństwa na Morzu (MSC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na swoim 110. posiedzeniu, które odbędzie się w dniach 18-27 czerwca 2025 r., przyjmie zmiany do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (SOLAS), Międzynarodowego kodeksu bezpieczeństwa jednostek szybkich, 1994 (kodeks HSC, 1994) oraz Międzynarodowego kodeksu bezpieczeństwa jednostek szybkich, 2000 (kodeks HSC, 2000). |
| (3) | Należy określić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 110. posiedzeniu MSC, ponieważ przewidywane zmiany w konwencji SOLAS, kodeksie HSC, 1994 i kodeksie HSC, 2000 mogą w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść przepisów prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE (1) i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/1975 (2). |
| (4) | Unia powinna zatem poprzeć zmiany w rozdziale II-1 konwencji SOLAS, ponieważ zapewnią one wyjaśnienie i pewność co do stosowania Międzynarodowego kodeksu bezpieczeństwa dla statków używających jako paliwo gazów lub innych paliw o niskiej temperaturze zapłonu (kodeksu IGF) w odniesieniu do paliw gazowych. Unia powinna poprzeć zmiany w rozdziale II-2 konwencji SOLAS, ponieważ zapewnią one spójne wdrażanie postanowień tego rozdziału w odniesieniu do statków pasażerskich i towarowych. Unia powinna poprzeć zmiany w rozdziale V konwencji SOLAS, ponieważ poprawią one bezpieczeństwo pilotów na morzu. Unia powinna też poprzeć zmiany do kodeksu HSC, 1994 oraz do kodeksu HSC, 2000, ponieważ ujednolicą one wymogi dotyczące przewozu kamizelek ratunkowych z wymogami rozdziału III konwencji SOLAS oraz poprawią bezpieczeństwo niemowląt w razie wypadku. |
| (5) | Unia nie jest członkiem IMO, ani umawiającą się stroną konwencji SOLAS oraz powiązanych z nią obowiązkowych kodeksów. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii na 110. posiedzeniu MSC. |
| (6) | Zakres stosowania niniejszej decyzji powinien ograniczać się do treści proponowanych zmian w zakresie, w jakim mogą one mieć wpływ na wspólne przepisy Unii i należą do wyłącznej kompetencji Unii. Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na podział kompetencji między Unię a państwa członkowskie, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na forum Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na jego 110. posiedzeniu polega na wyrażeniu zgody na przyjęcie zmian w rozdziałach II-1, II-2 i V Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (SOLAS), Międzynarodowego kodeksu bezpieczeństwa jednostek szybkich, 1994 oraz Międzynarodowego kodeksu bezpieczeństwa jednostek szybkich, 2000, określonych w załącznikach 1, 2, 3 i 4 dokumentu IMO MSC 110/3.
Artykuł 2
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii, jak określono w art. 1, obejmuje proponowane zmiany w zakresie, w jakim należą one do wyłącznej kompetencji Unii i w jakim mogą mieć wpływ na wspólne przepisy Unii. Stanowisko to jest wyrażane przez państwa członkowskie - z których wszystkie są członkami IMO - działające wspólnie w interesie Unii.
Niewielkie zmiany stanowiska określonego w art. 1 mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady.
Artykuł 3
Niniejszym upoważnia się państwa członkowskie do wyrażenia zgody na związanie się proponowanymi zmianami, w interesie Unii, w zakresie, w jakim zmiany te należą do wyłącznej kompetencji Unii.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 20 czerwca 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
A. DOMAŃSKI
(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz.U. L 163 z 25.6.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/45/oj).
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/1975 z dnia 19 lipca 2024 r. ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE w odniesieniu do wymogów w zakresie projektu, budowy i działania oraz norm badań dla wyposażenia morskiego i uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1667 (Dz.U. L, 2024/1975, 26.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/1975/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
