DECYZJA RADY (UE) 2025/1407
z dnia 8 lipca 2025 r.
w sprawie przyjęcia przez Bułgarię euro w dniu 1 stycznia 2026 r.
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 140 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Europejskiej (1),
uwzględniając sprawozdanie Europejskiego Banku Centralnego (2),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (3),
uwzględniając dyskusję w Radzie Europejskiej,
uwzględniając zalecenie członków Rady reprezentujących państwa członkowskie, których walutą jest euro (4),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Trzeci etap unii gospodarczej i walutowej (UGW) rozpoczął się w dniu 1 stycznia 1999 r. Rada, zebrana w Brukseli w dniu 3 maja 1998 r. w składzie szefów państw lub rządów, zdecydowała, że Belgia, Niemcy, Hiszpania, Francja, Irlandia, Włochy, Luksemburg, Niderlandy, Austria, Portugalia i Finlandia spełniły warunki konieczne do przyjęcia euro z dniem 1 stycznia 1999 r. (5). |
| (2) | Decyzją 2000/427/WE (6) Rada zdecydowała, że Grecja spełniła warunki konieczne do przyjęcia euro z dniem 1 stycznia 2001 r. Decyzją 2006/495/WE (7) Rada zdecydowała, że Słowenia spełniła warunki konieczne do przyjęcia euro z dniem 1 stycznia 2007 r. Decyzjami 2007/503/WE (8) i 2007/504/WE (9) Rada zdecydowała, że Cypr i Malta spełniły warunki konieczne do przyjęcia euro z dniem 1 stycznia 2008 r. Decyzją 2008/608/WE (10) Rada zdecydowała, że Słowacja spełniła warunki konieczne do przyjęcia euro. Decyzją 2010/416/UE (11) Rada zdecydowała, że Estonia spełniła warunki konieczne do przyjęcia euro. Decyzją 2013/387/UE (12) Rada zdecydowała, że Łotwa spełniła warunki konieczne do przyjęcia euro. Decyzją 2014/509/UE (13) Rada zdecydowała, że Litwa spełniła warunki konieczne do przyjęcia euro. Decyzją (UE) 2022/1211 (14) Rada zdecydowała, że Chorwacja spełniła warunki konieczne do przyjęcia euro. |
| (3) | Zgodnie z pkt 1 Protokołu nr 16 w sprawie niektórych postanowień dotyczących Danii, załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, oraz zgodnie z decyzją podjętą przez szefów państw lub rządów w Edynburgu w grudniu 1992 r. Dania powiadomiła Radę, że nie będzie uczestniczyć w trzecim etapie UGW. Dania nie złożyła wniosku o rozpoczęcie procedury, o której mowa w art. 140 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). |
| (4) | Na mocy decyzji 98/317/WE Szwecja jest państwem członkowskim objętym derogacją w rozumieniu art. 139 ust. 1 TFUE. Zgodnie z art. 4 Aktu przystąpienia z 2003 r Czechy, Węgry i Polska są państwami członkowskimi objętymi derogacjami w rozumieniu art. 139 ust. 1 TFUE. Zgodnie z art. 5 Aktu przystąpienia z 2005 r(Bułgaria i Rumunia są państwami członkowskimi objętymi derogacjami w rozumieniu art. 139 ust. 1 TFUE. |
| (5) | Europejski Bank Centralny (EBC) został ustanowiony w dniu 1 lipca 1998 r. Europejski System Walutowy został zastąpiony mechanizmem kursowym, którego ustanowienie zostało uzgodnione rezolucją Rady Europejskiej z dnia 16 czerwca 1997 r. w sprawie utworzenia mechanizmu kursów walut w trzecim etapie unii gospodarczej i walutowej (15). Funkcjonowanie mechanizmu kursowego w trzecim etapie unii gospodarczej i walutowej (ERM II) zostało określone w porozumieniu z dnia 16 marca 2006 r. pomiędzy EBC a krajowymi bankami centralnymi państw członkowskich spoza strefy euro określającym procedury operacyjne mechanizmu kursowego w trzecim etapie unii gospodarczej i walutowej (16). |
| (6) | Art. 140 ust. 2 TFUE określa procedurę uchylenia derogacji w odniesieniu do państw członkowskich, których to dotyczy. Przynajmniej raz na dwa lata lub na wniosek państwa członkowskiego objętego derogacją Komisja i EBC składają sprawozdania Radzie zgodnie z procedurą określoną w art. 140 ust. 1 TFUE. |
| (7) | Prawodawstwo krajowe państw członkowskich, w tym statuty krajowych banków centralnych, należy w razie potrzeby dostosować w celu zapewnienia zgodności z art. 130 i 131 TFUE oraz ze Statutem Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanych dalej „statutem ESBC i EBC”). Sprawozdania Komisji i EBC zawierają szczegółową ocenę zgodności prawodawstwa Bułgarii z art. 130 i 131 TFUE oraz ze statutem ESBC i EBC. |
| (8) | Zgodnie z art. 1 Protokołu nr 13 w sprawie kryteriów konwergencji załączonego do TFUE kryterium stabilności cen określone w art. 140 ust. 1 tiret pierwsze TFUE oznacza, że państwo członkowskie osiągnęło trwały poziom stabilności cen, a średnia stopa inflacji, odnotowana w ciągu jednego roku poprzedzającego badanie, nie przekracza o więcej niż 1,5 punktu procentowego stopy inflacji w co najwyżej trzech państwach członkowskich o najbardziej stabilnych cenach. Na potrzeby kryterium stabilności cen inflacja jest mierzona za pomocą zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (HICP) zdefiniowanych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/792 (17). W celu oceny, czy kryterium stabilności cen zostało spełnione, inflacja w poszczególnych państwach członkowskich jest mierzona jako procentowa zmiana średniej arytmetycznej 12 wskaźników miesięcznych w stosunku do średniej arytmetycznej 12 wskaźników miesięcznych w poprzednim okresie. W sprawozdaniach Komisji i EBC jako wartość referencyjna przyjęta została zwykła średnia arytmetyczna stóp inflacji trzech państw członkowskich o najbardziej stabilnych cenach powiększona o 1,5 punktu procentowego. Wyliczono, że w okresie jednego roku kończącym się w kwietniu 2025 r. wartość referencyjna inflacji wynosiła 2,8 %, a trzema państwami członkowskimi o najbardziej stabilnych cenach były Irlandia, Finlandia i Włochy, ze stopami inflacji wynoszącymi, odpowiednio, 1,2 %, 1,3 % i 1,4 %. |
| (9) | Zgodnie z art. 2 Protokołu nr 13 kryterium sytuacji finansów publicznych określone w art. 140 ust. 1 tiret drugie TFUE wymaga, aby w czasie badania państwo członkowskie nie było objęte decyzją Rady podjętą zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE, stwierdzającą istnienie nadmiernego deficytu. |
| (10) | Zgodnie z art. 3 Protokołu nr 13 kryterium udziału w mechanizmie kursowym Europejskiego Systemu Walutowego określone w art. 140 ust. 1 tiret trzecie TFUE wymaga, aby państwo członkowskie stosowało normalne granice wahań, przewidziane w mechanizmie kursowym (ERM) Europejskiego Systemu Walutowego, bez poważnych napięć przynajmniej przez dwa lata przed badaniem. W szczególności państwo członkowskie nie mogło zdewaluować z własnej inicjatywy dwustronnego centralnego kursu swojej waluty wobec euro przez ten sam okres. Od dnia 1 stycznia 1999 r. punkt odniesienia dla oceny spełnienia kryterium kursu wymiany stanowi mechanizm kursowy ERM II. Oceniając spełnienie tego kryterium w swoich sprawozdaniach, Komisja i EBC zbadały okres dwóch lat do dnia 19 maja 2025 r. |
| (11) | Zgodnie z art. 4 Protokołu nr 13 kryterium konwergencji stóp procentowych określone w art. 140 ust. 1 tiret czwarte TFUE oznacza, że w ciągu jednego roku przed badaniem państwo członkowskie posiadało średnią nominalną długoterminową stopę procentową nieprzekraczającą więcej niż o dwa punkty procentowe stopy procentowej w co najwyżej trzech państwach członkowskich o najbardziej stabilnych cenach. Jako kryterium do oceny konwergencji stóp procentowych zastosowano porównywalne stopy procentowe referencyjnych dziesięcioletnich obligacji skarbowych. Aby ocenić, czy kryterium konwergencji stóp procentowych zostało spełnione, w sprawozdaniach Komisji i EBC jako wartość referencyjną przyjęto zwykłą średnią arytmetyczną nominalnych długoterminowych stóp procentowych trzech państw członkowskich o najbardziej stabilnych cenach powiększoną o dwa punkty procentowe. Wartość referencyjna dla okresu 12 miesięcy kończącego się w kwietniu 2025 r. wyniosła 5,1 % i została obliczona w oparciu o długoterminowe stopy procentowe w Irlandii (2,8 %), Finlandii (2,9 %) i we Włoszech (3,7 %). |
| (12) | Zgodnie z art. 5 Protokołu nr 13 Komisja dostarczyła dane wykorzystywane w ocenie spełnienia kryteriów konwergencji. Dane budżetowe zostały dostarczone przez Komisję po tym, gdy państwa członkowskie złożyły przed dniem 1 kwietnia 2025 r. odpowiednie sprawozdania zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 479/2009 (18). |
| (13) | Na podstawie przedłożonych przez Komisję i EBC sprawozdań w sprawie postępów dokonanych przez Bułgarię w wypełnieniu zobowiązań w zakresie urzeczywistnienia unii gospodarczej i walutowej stwierdza się, że prawodawstwo krajowe w Bułgarii, w tym statut krajowego banku centralnego, są zgodne z art. 130 i 131 TFUE oraz ze statutem ESBC i EBC. |
| (14) | Na podstawie przedłożonych przez Komisję i EBC sprawozdań w sprawie postępów dokonanych przez Bułgarię w wypełnieniu zobowiązań w zakresie urzeczywistnienia unii gospodarczej i walutowej stwierdza się, że w odniesieniu do spełnienia przez Bułgarię kryteriów konwergencji wymienionych w czterech tiret art. 140 ust. 1 TFUE: średnia stopa inflacji w Bułgarii w okresie 12 miesięcy kończącym się w kwietniu 2025 r. wyniosła 2,7 %, czyli poniżej wartości referencyjnej, a przegląd szerokiego zakresu wskaźników nie daje powodów do obaw co do zrównoważonego charakteru stabilności cen; Bułgaria nie jest objęta decyzją Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu; Bułgaria jest członkiem mechanizmu ERM II od dnia 10 lipca 2020 r. i w ciągu dwóch lat poprzedzających ocenę kurs lewa (BGN) nie podlegał poważnym napięciom, a Bułgaria nie zdewaluowała dwustronnego centralnego kursu BGN wobec euro z własnej inicjatywy, ponadto, w okresie 12 miesięcy kończącym się w kwietniu 2025 r. długoterminowa stopa procentowa w Bułgarii wyniosła średnio 3,9 %, czyli kształtowała się znacznie poniżej wartości referencyjnej. |
| (15) | W świetle oceny zgodności prawnej oraz spełnienia kryteriów konwergencji, a także oceny dodatkowych czynników Bułgaria spełnia warunki konieczne do przyjęcia euro, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Bułgaria spełnia warunki konieczne do przyjęcia euro. Derogacja, o której mowa w art. 5 Aktu przystąpienia z 2005 r., zostaje uchylona ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2026 r.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 lipca 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
S. LOSE
(1) Sprawozdanie z dnia 4 czerwca 2025 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(2) Sprawozdanie z dnia 4 czerwca 2025 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia z dnia 8 lipca 2025 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. C, C/2025/3950, 14.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/3950/oj.
(5) Decyzja Rady 98/317/WE z dnia 3 maja 1998 r. zgodnie z art. 109j ust. 4 Traktatu (Dz.U. L 139 z 11.5.1998, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/1998/317(1)/oj).
(6) Decyzja Rady 2000/427/WE z dnia 19 czerwca 2000 r. zgodnie z art. 122 ust. 2 Traktatu w sprawie przyjęcia przez Grecję jednej waluty z dniem 1 stycznia 2001 r. (Dz.U. L 167 z 7.7.2000, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2000/427/oj).
(7) Decyzja Rady 2006/495/WE z dnia 11 lipca 2006 r. zgodnie z art. 122 ust. 2 Traktatu w sprawie przyjęcia jednej waluty przez Słowenię z dniem 1 stycznia 2007 r. (Dz.U. L 195 z 15.7.2006, s. 25, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2006/495/oj).
(8) Decyzja Rady 2007/503/WE z dnia 10 lipca 2007 r. zgodnie z art. 122 ust. 2 Traktatu w sprawie przyjęcia jednej waluty przez Cypr z dniem 1 stycznia 2008 r. (Dz.U. L 186 z 18.7.2007, s. 29, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2007/503/oj).
(9) Decyzja Rady 2007/504/WE z dnia 10 lipca 2007 r. zgodnie z art. 122 ust. 2 Traktatu w sprawie przyjęcia jednej waluty przez Maltę z dniem 1 stycznia 2008 r. (Dz.U. L 186 z 18.7.2007, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2007/504/oj).
(10) Decyzja Rady 2008/608/WE z dnia 8 lipca 2008 r. zgodnie z art. 122 ust. 2 Traktatu w sprawie przyjęcia przez Słowację jednej waluty w dniu 1 stycznia 2009 r. (Dz.U. L 195 z 24.7.2008, s. 24, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2008/608/oj).
(11) Decyzja Rady 2010/416/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zgodnie z art. 140 ust. 2 Traktatu w sprawie przyjęcia przez Estonię euro w dniu 1 stycznia 2011 r. (Dz.U. L 196 z 28.7.2010, s. 24, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2010/416(1)/oj).
(12) Decyzja Rady 2013/387/UE z dnia 9 lipca 2013 r. w sprawie przyjęcia przez Łotwę euro w dniu 1 stycznia 2014 r. (Dz.U. L 195 z 18.7.2013, s. 24, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2013/387/oj).
(13) Decyzja Rady 2014/509/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie przyjęcia przez Litwę euro w dniu 1 stycznia 2015 r. (Dz.U. L 228 z 31.7.2014, s. 29, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2014/509/oj).
(14) Decyzja Rady (UE) 2022/1211 z dnia 12 lipca 2022 r. w sprawie przyjęcia przez Chorwację euro w dniu 1 stycznia 2023 r. (Dz.U. L 187 z 14.7.2022, s. 31, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2022/1211/oj).
(15) Dz.U. C 236 z 2.8.1997, s. 5.
(16) Dz.U. C 73 z 25.3.2006, s. 21.
(17) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/792 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych oraz wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/792/oj).
(18) Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/479/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
