ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/1420
z dnia 17 lipca 2025 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/903 w odniesieniu do ustanawiania i funkcjonowania piaskownic regulacyjnych interoperacyjności
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/903 z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie ustanowienia środków na rzecz wysokiego poziomu interoperacyjności sektora publicznego na terytorium Unii (akt w sprawie Interoperacyjnej Europy) (1), w szczególności jego art. 12 ust. 10,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Rozporządzeniem (UE) 2024/903 wprowadzono piaskownice regulacyjne interoperacyjności jako środek wspierania innowacji w celu zintensyfikowania rozwoju innowacyjnych rozwiązań interoperacyjnych i interoperacyjności transgranicznej transeuropejskich cyfrowych usług publicznych. |
| (2) | Aby zaspokoić określone potrzeby organów sektora publicznego w zakresie innowacji transgranicznych i interoperacyjności transgranicznej, organy sektora publicznego lub podmioty unijne mogą ustanowić piaskownicę regulacyjną interoperacyjności na podstawie art. 11 rozporządzenia (UE) 2024/903. Piaskownice regulacyjne interoperacyjności stanowią platformy do uczenia się działań regulacyjnych i proces ten opiera się na danych pochodzących z ukierunkowanych projektów mających na celu opracowanie, trenowanie, testowanie lub walidację innowacyjnych rozwiązań interoperacyjnych. W przypadku rozwiązań interoperacyjnych innowacje te mogą dotyczyć wszystkich warstw interoperacyjności (prawnych, organizacyjnych, semantycznych lub technicznych), w przypadku których ten innowacyjny element można postrzegać jako wprowadzenie nowego lub znacznie ulepszonego składnika. Aby ocenić, czy coś jest nowe lub ulepszone, istotny jest kontekst - to, co jest innowacyjne w jednym sektorze lub państwie członkowskim, może być powszechne w innym. Piaskownice regulacyjne interoperacyjności mogą umożliwić eksperymentowanie z szerokim wachlarzem innowacyjnych rozwiązań interoperacyjnych, które mogą wspierać lepszą interoperacyjność transgraniczną usług publicznych. Piaskownica regulacyjna interoperacyjności skupia się na otwartych kwestiach regulacyjnych, zwłaszcza w kontekście transgranicznym, które są omawiane z odpowiednimi organami regulacyjnymi z różnych sektorów, szczebli administracyjnych i państw członkowskich. W przypadku gdy potrzebne są wyłącznie eksperymenty techniczne, takie eksperymenty mogą odbywać się w innych formach, np. z wykorzystaniem platform do testowania lub laboratoriów innowacji, i wówczas piaskownica regulacyjna interoperacyjności nie jest potrzebna. Zgodnie z art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/903 piaskownice regulacyjne interoperacyjności są domyślnie wspólnymi przedsięwzięciami szeregu podmiotów unijnych lub organów sektora publicznego, które współpracują na rzecz większej pewności prawa w ramach piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności. W tym sensie piaskownice regulacyjne interoperacyjności ustanawia się w drodze szczegółowych umów między różnymi współpracującymi podmiotami (takich jak protokół ustaleń). Współpraca w ramach piaskownic regulacyjnych interoperacyjności może opierać się na istniejących mechanizmach współpracy transgranicznej. Z tego powodu organy sektora publicznego lub podmioty unijne tworzące konsorcjum (np. konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury cyfrowej lub europejskie ugrupowanie współpracy terytorialnej) mogą również ustanowić piaskownicę regulacyjną interoperacyjności. |
| (3) | Aby wspierać innowacje, na podstawie różnych unijnych instrumentów ustawodawczych zostało ustanowionych lub jest w trakcie ustanawiania szereg krajowych i unijnych piaskownic regulacyjnych, takich jak m.in. unijna piaskownica regulacyjna w zakresie łańcucha bloków, piaskownice regulacyjne w zakresie AI na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 (2) oraz piaskownice regulacyjne technologii neutralnych emisyjnie w celu promowania innowacji w dziedzinie technologii neutralnych emisyjnie na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 (3). Chociaż niektóre piaskownice regulacyjne mogą mieć charakter sektorowy, piaskownice regulacyjne interoperacyjności ustanowione na podstawie rozporządzenia (UE) 2024/903 koncentrują się w szczególności na innowacyjnych rozwiązaniach w zakresie transeuropejskich cyfrowych usług publicznych. Aby zapewnić zgodność z celami rozporządzenia (UE) 2024/903, piaskownice te muszą spełniać określone kryteria. Kryteria te służą określeniu, które piaskownice regulacyjne będą umieszczane w portalu Interoperacyjna Europa i monitorowane przez Radę ds. Interoperacyjnej Europy ustanowioną zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) 2024/903. Do celów oceny swojej zgodności z tymi kryteriami organy sektora publicznego i podmioty unijne dysponują listami kontrolnymi zawartymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia oraz wytycznymi i wyjaśnieniami, które Komisja może wydać zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/903. Umożliwia to Komisji realizację zadania określonego w art. 12 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2024/903, jakim jest zapewnienie dostępności informacji na temat piaskownic regulacyjnych interoperacyjności w portalu Interoperacyjna Europa. Kontrola piaskownic regulacyjnych interoperacyjności i zatwierdzanie ich przez Komisję nie stanowi oceny legalności działań uczestników w ramach takich piaskownic. Wszyscy uczestnicy ponoszą pełną odpowiedzialność za swoje działania, jak określono w art. 12 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/903. Uprawnienia nadzorcze i naprawcze właściwych organów nadzorujących te piaskownice pozostają nienaruszone zgodnie z art. 12 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/903. |
| (4) | Chociaż piaskownice regulacyjne interoperacyjności mogą stanowić forum dla różnych form współpracy między koordynatorami piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, odpowiednimi organami regulacyjnymi i innymi podmiotami, umowa szczegółowa ustanawiająca piaskownicę regulacyjną interoperacyjności ma na celu jasne określenie metod współpracy między koordynatorami piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności a innymi podmiotami. W szczegółowej umowie należy jasno określić, jakie inne podmioty mogą przystąpić do piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, w którym momencie jej funkcjonowania i na jakich warunkach mogą one uczestniczyć. Jest to konieczne, aby zapobiec wszelkim czynnikom szkodliwym dla celów piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności. Umowa szczegółowa ustanawiająca piaskownicę regulacyjną interoperacyjności powinna również zapewniać przejrzystość w odniesieniu do planowanych interakcji z podmiotami, które muszą być zaangażowane w ten proces zgodnie z obowiązującymi przepisami, takimi jak art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/903, który stanowi, że piaskownice regulacyjne interoperacyjności, które wiążą się z przetwarzaniem danych osobowych, muszą funkcjonować pod nadzorem krajowych organów ochrony danych lub Europejskiego Inspektora Ochrony Danych. Wymagane zaangażowanie organów nadzorczych ds. ochrony danych zależy od różnych czynników, takich jak złożoność operacji przetwarzania danych w planowanych projektach w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, kategorie i ilość odnośnych danych, a także ryzyko związane z przetwarzaniem. Funkcjonowanie piaskownic regulacyjnych interoperacyjności pod nadzorem organów ochrony danych w przypadku, gdy piaskownice regulacyjne interoperacyjności wiążą się z przetwarzaniem danych osobowych, należy rozumieć jako dodatkowe zadanie dla organów ochrony danych powierzone im na mocy rozporządzenia (UE) 2024/903 oraz jako warunek właściwego działania piaskownic regulacyjnych interoperacyjności. W związku ze stosowaniem unijnych przepisów o ochronie danych do każdego przetwarzania danych osobowych w kontekście wdrażania rozporządzenia (UE) 2024/903 organom ochrony danych należy zapewnić zasoby niezbędne do wykonywania ich nowych zadań. W przypadku gdy organy ochrony danych z różnych państw członkowskich i na szczeblu UE są zaangażowane w piaskownicę regulacyjną interoperacyjności, współpraca tych organów może również opierać się na odpowiednich mechanizmach, o których mowa w art. 61 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (4) oraz w art. 61 i 62 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (5). |
| (5) | W celu zapewnienia, aby uczestnictwo w piaskownicach regulacyjnych interoperacyjności opierało się na szczegółowym planie zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/903, koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej powinni wybrać co najmniej jeden odpowiedni projekt i zapewnić ustanowienie szczegółowego planu dla każdego z takich projektów, zawierającego wszystkie elementy określone w art. 12 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/903. To, czy szczegółowy plan dotyczący projektów realizowanych w piaskownicach regulacyjnych interoperacyjności zostanie opracowany przez koordynatorów piaskownic regulacyjnych czy przez inne podmioty zaproszone przez nich, będzie zależało od struktury zarządzania zastosowanej w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej powinni jasno określić, w jaki sposób w całym okresie działania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności konkretne wyniki będą wykorzystywane do realizacji celów tej piaskownicy w zakresie uczenia się działań regulacyjnych |
| (6) | Aby wesprzeć realizację tych celów, w art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/903 przewidziano, że Komisja może wydawać wytyczne i wyjaśnienia. Komisja utworzy specjalny interfejs z informacjami na temat piaskownic regulacyjnych interoperacyjności, w którym będą podawane do wiadomości publicznej istotne szczegóły dotyczące ustanowionych piaskownic regulacyjnych interoperacyjności oraz projektów realizowanych w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności. Aby propagować szeroki i sprawiedliwy dostęp do piaskownic regulacyjnych interoperacyjności, informacje na temat sposobu ustanowienia piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności powinny być łatwo dostępne dla potencjalnych koordynatorów piaskownicy regulacyjnej w portalu Interoperacyjna Europa zgodnie z art. 12 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2024/903. Portal Interoperacyjna Europa może również ułatwiać tworzenie sieci kontaktów między zainteresowanymi stronami, które chcą ustanowić piaskownicę regulacyjną interoperacyjności lub przyłączyć się do niej. Portal posłuży również jako kluczowe narzędzie zapewniające skuteczne efekty uczenia się działań regulacyjnych. Publikowane w nim będą sprawozdania końcowe i związane z nimi analizy dotyczące regulacji, a także powiązane zalecenia Rady ds. Interoperacyjnej Europy. |
| (7) | W celu zaspokojenia określonych potrzeb w zakresie opracowywania, trenowania, testowania i walidacji innowacyjnych rozwiązań interoperacyjnych w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności koordynatorami piaskownicy regulacyjnej mogą być inne osoby fizyczne lub prawne, takie jak inne podmioty sektora publicznego, podmioty unijne, instytucje badawcze, podmioty GovTech, w tym MŚP i przedsiębiorstwa typu start-up, podmioty z ekosystemu innowacji w zakresie AI, pod warunkiem że spełniają one kryteria określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/903. Nie pociąga to za sobą zmian w zakresie obowiązków koordynatorów piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności ani uczestników, którzy powinni przestrzegać warunków szczegółowej umowy podczas przystępowania do piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności. Celem włączenia podmiotów GovTech określonych w art. 12 ust. 1 jest umożliwienie bardziej pogłębionego dialogu regulacyjnego w ramach piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, ułatwienie wymiany zdobytych doświadczeń, określenie wiedzy zdobytej w wyniku eksperymentów innowacyjnych i wniosków z zagrożeń oraz wskazanie najlepszych praktyk w zakresie normalizacji. Zaangażowanie wspomnianych innych podmiotów w piaskownicę regulacyjną interoperacyjności mogłoby również pomóc w uzyskaniu informacji sektorowych oraz dostępu do wsparcia ze strony ośrodków testowo-doświadczalnych i europejskich centrów innowacji cyfrowych. Innowacyjne podejścia do zamówień publicznych mogą działać w synergii z piaskownicami regulacyjnymi interoperacyjności i wspierać je poprzez umożliwienie dostępu w odpowiednim czasie do zasobów, wiedzy fachowej i technologii na potrzeby kontrolowanych eksperymentów. Zapewnia to elastyczność niezbędną do testowania innowacyjnych rozwiązań, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z celami regulacyjnymi. |
| (8) | W celu zapewnienia, aby wszystkie projekty realizowane w piaskownicach regulacyjnych interoperacyjności były prowadzone z poszanowaniem prywatności danych, koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej i pozostałe podmioty muszą określić dobrze zdefiniowane podejście do dalszego przetwarzania danych osobowych w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, tj. danych osobowych pierwotnie zgromadzonych zgodnie z prawem do innych celów. Podejście to powinno być zgodne ze wszystkimi wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2024/903 i uwzględniać wszystkie inne obowiązki wynikające z unijnych przepisów o ochronie danych. Umowa szczegółowa w sprawie ustanowienia piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności powinna już określać, w stosownych przypadkach, elementy przewidziane w art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/903. W podejściu tym należy zwrócić szczególną uwagę na stosowanie hierarchicznego podejścia do wykorzystywania danych osobowych, zapewniając, aby przetwarzane dane zgodnie z art. 12 ust. 6 lit. b) rozporządzenia (UE) 2024/903 były ograniczone do tego, co jest niezbędne do zapewnienia funkcjonowania rozwiązania interoperacyjnego, które ma zostać opracowane lub przetestowane w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, a funkcjonowania tego nie można było skutecznie osiągnąć przy przetwarzaniu danych zanonimizowanych, syntetycznych lub innych danych nieosobowych. W przypadku gdy przetwarzanie danych osobowych może prowadzić do nowego wnioskowania z istniejących danych na temat osób, których dane dotyczą, koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej, a także inne podmioty zaangażowane w piaskownicę regulacyjną interoperacyjności muszą wykazać ważną podstawę prawną dla bieżącego wykorzystania wyników piaskownicy. Tę podstawę prawną włącza się do szczegółowego planu zgodnie z art. 12 ust. 3 lit. g) rozporządzenia (UE) 2024/903 i muszą być spełnione wszystkie warunki określone w art. 12 ust. 6. Bez takiej podstawy prawnej nie można dalej przetwarzać konkretnych bieżących danych osobowych z piaskownicy. Ograniczenie to uniemożliwia korzystanie z piaskownic regulacyjnych interoperacyjności przede wszystkim do wymiany danych lub porównywania danych między organami bez odpowiednich podstaw prawnych. |
| (9) | Ustrukturyzowane podejście do oceny i monitorowania ma zasadnicze znaczenie dla wspierania bezpiecznego i produktywnego otoczenia sprzyjającego innowacjom, przy jednoczesnym utrzymaniu rozliczalności i integralności regulacyjnej w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności. W tym celu zgodnie z art. 12 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2024/903 koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej mają regularnie przedkładać Komisji i Radzie ds. Interoperacyjnej Europy sprawozdania podsumowujące postępy, wyniki i wyzwania. Sprawozdawczość powinna również obejmować ocenę aspektów jakości danych, takich jak dokładność i rzetelność ocen, danych lub wywnioskowanych danych uzyskanych podczas funkcjonowania piaskownicy. Ocena ta ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia wiarygodności i rzetelności wyników funkcjonowania piaskownicy, które będą wykorzystywane w praktyce (np. do wykrywania nadużyć, przyznawania dotacji lub rejestracji stanu cywilnego). Eksperymenty w piaskownicach regulacyjnych interoperacyjności mogą również stanowić okazję do oceny zrównoważonego charakteru oraz efektywności energetycznej i zasobooszczędności innowacyjnych rozwiązań interoperacyjnych opracowanych, przećwiczonych, przetestowanych lub zwalidowanych w kontekście piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności. Aby zapewnić ciągły nadzór, w ramach procesu należy ustanowić mechanizm bieżącego zbierania danych z poszczególnych projektów, umożliwiający regularne śledzenie postępów, zarządzanie ryzykiem i przestrzeganie standardów piaskownicy. Wzory i przykłady udostępnione przez Komisję w portalu Interoperacyjna Europa mogą w przyszłości pomóc w usprawnieniu sprawozdawczości, ułatwiając wszystkim stronom wypełnianie i zrozumienie wyników regulacyjnych piaskownic interoperacyjności. |
| (10) | Umowa szczegółowa w sprawie piaskownic regulacyjnych interoperacyjności może wymagać odnowienia w przypadku istotnych zmian w pierwotnej umowie szczegółowej. Zmiany takie mogą obejmować między innymi modyfikacje dotyczące liczby i tożsamości koordynatorów piaskownicy regulacyjnej lub przedłużenie pierwotnie uzgodnionego terminu niezbędnego do osiągnięcia celów piaskownicy. |
| (11) | W przypadku gdy dialog regulacyjny i eksperymenty w piaskownicach regulacyjnych interoperacyjności zapewnią wystarczające dowody na bezpieczne stosowanie rozwiązania interoperacyjnego, rozwiązania te należy udostępnić w portalu Interoperacyjna Europa, w stosownych przypadkach na nieograniczających warunkach licencyjnych, takich jak licencja publiczna Unii Europejskiej (EUPL), zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2024/903. |
| (12) | Identyfikacja wszelkiego istotnego ryzyka podczas opracowywania i testowania rozwiązań interoperacyjnych w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności powinna skutkować odpowiednim ograniczeniem takiego ryzyka, a w przypadku niepowodzenia - zawieszeniem procesu opracowywania i testowania. Wymagane wielopoziomowe podejście do zarządzania ryzykiem, równoważące rolę podmiotów zarządzających ryzykiem oraz nadzór sprawowany przez koordynatorów piaskownicy regulacyjnej i właściwe organy, powinno zapewnić bezpieczne otoczenie do testowania, trenowania, opracowywania lub walidacji rozwiązań interoperacyjnych w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej powinni decydować o procesie zarządzania ryzykiem, zarządzać komunikacją między właściwymi organami a podmiotami zarządzającymi ryzykiem oraz zapewnić, aby każdy projekt realizowany w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności był zgodny z ustalonym planem zarządzania ryzykiem. Zarządzanie ryzykiem powinno opierać się na innych mających zastosowanie procedurach zarządzania ryzykiem, np. w dziedzinie cyberbezpieczeństwa lub ochrony danych osobowych, i w ramach tego zarządzania należy zapewniać pełną zgodność z takimi procedurami. Wytyczne i wyjaśnienia w portalu Interoperacyjna Europa mogą w przyszłości pomóc koordynatorom piaskownicy regulacyjnej w odpowiednim zorganizowaniu zarządzania ryzykiem. |
| (13) | Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 25 marca 2025 r. |
| (14) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/903, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 1
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
| 1) | „projekt” oznacza określony zestaw działań mających na celu opracowanie, trenowanie, testowanie i walidację innowacyjnych rozwiązań interoperacyjnych, działających w kontrolowanym środowisku piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności zgodnie ze szczegółowym planem i z udziałem uczestników, jak określono w art. 12 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/903; |
| 2) | „koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej” oznaczają podmioty unijne lub organy sektora publicznego, które wspólnie ustanawiają piaskownicę regulacyjną interoperacyjności i zarządzają nią, w tym nadzorują jej utworzenie, koordynują uczestnictwo, monitorują postępy, składają sprawozdania z działalności i zakończenia działalności; |
| 3) | „umowa szczegółowa” oznacza formalny instrument zawarty przez co najmniej trzy podmioty unijne lub organy sektora publicznego, określający warunki, role, obowiązki i metody pracy dotyczące tworzenia i funkcjonowania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności oraz zarządzania nią; |
| 4) | „organ regulacyjny” oznacza organy lub władze regulacyjne, które nadzorują i egzekwują - w określonych sektorach na poziomie Unii, państw członkowskich, regionalnym lub lokalnym - przestrzeganie przepisów istotnych dla projektów w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności; |
| 5) | „szczegółowy plan” oznacza szczegółowy plan dotyczący opracowywania, trenowania, testowania i walidacji innowacyjnych rozwiązań interoperacyjnych w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, o którym mowa w art. 12 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/903. |
ROZDZIAŁ II
USTANAWIANIE PIASKOWNICY REGULACYJNEJ INTEROPERACYJNOŚCI
Artykuł 2
Przepisy ogólne
1. Piaskownicę regulacyjną interoperacyjności ustanawia się w drodze umowy szczegółowej między co najmniej trzema podmiotami unijnymi lub organami sektora publicznego. Podmioty prawne tworzące konsorcjum mogą ustanowić piaskownicę regulacyjną interoperacyjności, pod warunkiem że konsorcjum składa się z co najmniej trzech podmiotów unijnych lub organów sektora publicznego i spełnia warunki określone w niniejszym rozporządzeniu.
2. Przed sformalizowaniem umowy szczegółowej podmioty unijne lub organy sektora publicznego ustanawiające piaskownicę regulacyjną interoperacyjności zapewniają, by:
| a) | piaskownica regulacyjna interoperacyjności spełniała kryteria określone w art. 3 i określone w liście kontrolnej zawartej w załączniku do niniejszego rozporządzenia; |
| b) | piaskownica regulacyjna interoperacyjności została zgłoszona Komisji i, w stosownych przypadkach, uzyskała zezwolenie Komisji na podstawie art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/903 i art. 5 niniejszego rozporządzenia. |
3. Piaskownicę regulacyjną interoperacyjności ustanawia się na okres wstępny, który nie powinien przekraczać trzech lat. Działanie piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności można przedłużyć zgodnie z procedurą określoną w art. 7. Uczestnictwo w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności należy rozpocząć i zakończyć w okresie obowiązywania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, nieprzekraczającym maksymalnego okresu uczestnictwa w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności określonego w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/903.
Artykuł 3
Kryteria ustanawiania piaskownic regulacyjnych interoperacyjności
1. Każdy organ sektora publicznego lub podmiot unijny może uczestniczyć w ustanawianiu piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, z zastrzeżeniem warunków określonych w niniejszym rozporządzeniu.
2. Cel piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności powinien przyczyniać się do osiągnięcia celów określonych w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/903.
3. Przed ustanowieniem nowej piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności organy sektora publicznego lub podmioty unijne oceniają możliwość przystąpienia do istniejącej piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności o tym samym zakresie lub połączenia się z istniejącymi piaskownicami regulacyjnymi o pokrywającym się zakresie.
4. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej zawierają umowę szczegółową w sprawie ustanowienia piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, która to umowa szczegółowa zawiera co najmniej następujące elementy:
| a) | opis celu, zakresu i rezultatów piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, w szczególności sposobu, w jaki piaskownica regulacyjna interoperacyjności skutecznie przyczynia się do osiągnięcia celów określonych w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/903, opis innowacyjnych rozwiązań interoperacyjnych, które mogą być opracowane, trenowane, testowane lub walidowane w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, oraz otwartych kwestii regulacyjnych objętych piaskownicą regulacyjną interoperacyjności, a także planowanego czasu jej trwania; |
| b) | plan zarządzania określający sposób funkcjonowania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, w tym zarządzanie projektami w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, określający jasne i przejrzyste ustalenia dotyczące współpracy między uczestnikami, organami regulacyjnymi i wszelkimi innymi podmiotami zaangażowanymi w piaskownicę regulacyjną interoperacyjności oraz określający role i obowiązki uczestników przystępujących do piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności lub rezygnujących z uczestnictwa w niej; koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej mogą uzgodnić między sobą podział zadań określonych w art. 9 niniejszego rozporządzenia; |
| c) | opis mechanizmu zarządzania ryzykiem służącego nadzorowaniu, monitorowaniu i ograniczaniu ryzyka, zapewniającego ochronę praw podstawowych, zdrowia, bezpieczeństwa i ochronę danych osobowych, wspieranego przez jasne strategie i procedury służące przeciwdziałaniu potencjalnym naruszeniom tych praw podstawowych, norm zdrowotnych i norm bezpieczeństwa oraz ochrony danych osobowych; |
| d) | opis ram oceny i sprawozdawczości w odniesieniu do całej piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności oraz w odniesieniu do projektów realizowanych w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, w tym mechanizmów monitorowania postępów, rozwiązywania problemów, dokumentowania wdrożonych doświadczeń i potencjalnych działań następczych oraz zapewniania zgodności z celami regulacyjnymi; |
| e) | w przypadku gdy przewiduje się przetwarzanie danych osobowych w związku z projektami realizowanymi w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności - określenie informacji, o których mowa w art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/903. |
5. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej uzgadniają rozpoczęcie co najmniej jednego projektu z zastrzeżeniem warunków określonych w umowie szczegółowej oraz w rozdziale III niniejszego rozporządzenia, ustanawiając projekt szczegółowego planu.
Artykuł 4
Pojedynczy punkt kontaktowy
Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej wyznaczają spośród swego grona pojedynczy punkt kontaktowy do celów komunikacji z Komisją przez cały okres działania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności.
Artykuł 5
Powiadomienia i zezwolenia dotyczące piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności
1. W przypadku gdy organy sektora publicznego lub podmioty unijne chcą ustanowić piaskownicę regulacyjną interoperacyjności, przesyłają wspólny wniosek za pośrednictwem portalu Interoperacyjna Europa.
2. Wspólny wniosek musi zawierać wszystkie informacje niezbędne Komisji do oceny zgodności wniosków składanych wyłącznie przez organy sektora publicznego z kryteriami określonymi w art. 3 niniejszego rozporządzenia.
3. Komisja powiadamia pojedynczy punkt kontaktowy o swojej decyzji w sprawie wniosku, o którym mowa w ust. 1. W przypadku decyzji odmownej koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej mogą złożyć uzasadniony wniosek o dokonanie przeglądu w terminie 30 dni od otrzymania decyzji Komisji. Komisja rozpatruje wniosek o dokonanie przeglądu w terminie 30 dni i powiadamia pojedynczy punkt kontaktowy o swojej decyzji w sprawie tego wniosku.
4. Data rozpoczęcia działania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności określona w umowie szczegółowej nie może przypadać przed otrzymaniem powiadomienia, o którym mowa w ust. 3.
Artykuł 6
Przejrzystość
1. Komisja tworzy w portalu Interoperacyjna Europa jeden specjalny interfejs służący do wymiany informacji na temat piaskownic regulacyjnych interoperacyjności, obejmujący:
| a) | ogólne informacje i wytyczne dla podmiotów unijnych i organów sektora publicznego zainteresowanych ustanowieniem piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, w tym elementy, które pomagają zainteresowanym stronom w wymianie informacji, wniosków i najlepszych praktyk; |
| b) | specjalne informacje na temat każdej z ustanowionych piaskownic regulacyjnych interoperacyjności, w tym kryteria kwalifikowalności i kwalifikacji dotyczące uczestnictwa w piaskownicach regulacyjnych interoperacyjności oraz informacje na temat realizowanych i zakończonych projektów w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności. |
2. Pojedynczy punkt kontaktowy gromadzi wszelkie brakujące informacje określone w ust. 1 lit. b) co najmniej 10 dni przed rozpoczęciem działania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności i udostępnia je Komisji. Pojedynczy punkt kontaktowy regularnie aktualizuje informacje na temat projektów w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności.
Artykuł 7
Przedłużenie funkcjonowania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności
1. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej mogą podjąć decyzję o przedłużeniu funkcjonowania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności pod następującymi warunkami:
| a) | cele piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności nie zostały jeszcze osiągnięte; |
| b) | piaskownica regulacyjna interoperacyjności nie została zamknięta zgodnie z art. 8. |
2. W przypadku gdy koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej podejmą decyzję o przedłużeniu funkcjonowania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, postępują zgodnie z procedurą określoną w art. 5.
3. W przypadku gdy koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej chcą dokonać istotnych zmian w umowie szczegółowej, o której mowa w art. 2 ust. 1, w tym między innymi modyfikacji dotyczących liczby i tożsamości koordynatorów piaskownicy regulacyjnej lub przedłużenia pierwotnie uzgodnionych ram czasowych niezbędnych do osiągnięcia celów piaskownicy regulacyjnej, wówczas koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej rozpoczynają procedurę przedłużenia funkcjonowania określoną w ust. 2.
Artykuł 8
Zamykanie piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności
1. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej zamykają piaskownicę regulacyjną interoperacyjności w jednym z następujących przypadków:
| a) | piaskownica regulacyjna interoperacyjności osiągnęła swoje cele; |
| b) | nastąpiła ustalona zgodnie z art. 2 ust. 3 data końcowa działania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, a koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej nie osiągnęli porozumienia w sprawie przedłużenia jej działania; |
| c) | Komisja nie zezwoliła na przedłużenie działania zgodnie z art. 7; |
| d) | finansowanie niezbędne do kontynuowania działalności piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności nie jest dostępne. |
2. Po zamknięciu piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej zapewniają, by wszystkie projekty realizowane w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności zostały odpowiednio zakończone, jak określono w art. 15.
3. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej przedkładają sprawozdanie końcowe, o którym mowa w art. 12 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2024/903, w terminie trzech miesięcy od zamknięcia piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności.
ROZDZIAŁ III
DZIAŁANIE PIASKOWNIC REGULACYJNYCH INTEROPERACYJNOŚCI
Artykuł 9
Ogólne prawa i obowiązki koordynatorów piaskownicy regulacyjnej
1. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej zarządzają działaniami w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności i związanymi z nią projektami przez cały okres funkcjonowania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności.
2. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej są w szczególności odpowiedzialni za następujące zadania:
| a) | zaproszenie organów regulacyjnych do korzystania z piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności; |
| b) | kierowanie dialogiem regulacyjnym z zaangażowanymi organami regulacyjnymi na temat tworzenia projektów i wyciągania z nich wniosków; |
| c) | podejmowanie decyzji o liczbie projektów realizowanych kolejno lub równolegle w okresie funkcjonowania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności; |
| d) | publikowanie zaproszeń do uczestnictwa w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności w portalu Interoperacyjna Europa i przyjmowanie uczestników do piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, o czym mowa w art. 10; |
| e) | wybór projektów, które będą realizowane w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, przy jednoczesnym sprawdzeniu, czy dany projekt pozostaje w zakresie piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, ze szczególnym uwzględnieniem następujących aspektów:
|
| f) | zapewnienie, aby uczestnictwo opierało się na szczegółowym planie; |
| g) | określenie maksymalnego czasu uczestnictwa w projekcie; |
| h) | podjęcie decyzji o przedłużeniu projektu, o czym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/903; |
| i) | zakończenie projektu, o czym mowa w art. 15; |
| j) | zapewnienie sprawozdań okresowych i końcowych dla Komisji i Rady ds. Interoperacyjnej Europy; |
| k) | ustanowienie ram zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 12. |
3. W przypadku gdy konieczne jest przetwarzanie danych osobowych w kontekście projektów realizowanych w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej wprowadzają niezbędne środki, aby umożliwić właściwym organom ochrony danych skuteczne wykonywanie ich zadań w zakresie nadzoru, jak przewidziano w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/903.
Artykuł 10
Przyjmowanie uczestników i innych podmiotów
1. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej publikują w portalu Interoperacyjna Europa informacje na temat kryteriów kwalifikowalności i kryteriów kwalifikacji dotyczących uczestnictwa w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności. Kryteria te obejmują dostarczanie informacji na temat możliwości zaangażowania w piaskownicę regulacyjną interoperacyjności podmiotów GovTech, w tym krajowych lub europejskich organizacji normalizacyjnych, jednostek notyfikowanych, laboratoriów badawczych i doświadczalnych, ośrodków innowacji i przedsiębiorstw, które chcą testować innowacyjne rozwiązania interoperacyjne, w szczególności MŚP i przedsiębiorstw typu start-up, jak przewidziano w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/903.
2. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej podejmują decyzje w sprawie wniosków innych podmiotów unijnych, organów sektora publicznego lub podmiotów GovTech o przystąpienie do piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności jako uczestnicy lub inne podmioty, w oparciu o zasady dotyczące odpowiedniej piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności opublikowane w portalu Interoperacyjna Europa zgodnie z ust. 1.
3. Uczestnicy lub inne podmioty składają koordynatorom piaskownicy regulacyjnej oświadczenie o zobowiązaniu, w którym przewiduje się przyjęcie obowiązków i zobowiązanie kandydata do zapewnienia zasobów finansowych, spełnienia wymogów w zakresie organizacji i zasobów ludzkich oraz spełnienia wszelkich innych istotnych dla tego celu warunków.
Artykuł 11
Ogólne prawa i obowiązki uczestników
1. Uczestnicy przyjęci do piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności zgodnie z art. 10 mają następujące obowiązki:
| a) | przyczynianie się do realizacji szczegółowego planu; |
| b) | przyjęcie pełnej odpowiedzialności, jak określono w art. 12 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/903, za legalność opracowania, trenowania, testowania i walidacji rozwiązania interoperacyjnego; |
| c) | zapewnienie, aby rozwiązania interoperacyjne testowane w piaskownicach regulacyjnych interoperacyjności były zgodne ze wszystkimi mającymi zastosowanie wymogami prawnymi i uzyskały wszelkie niezbędne zezwolenia lub zatwierdzenia od właściwych organów przed rozpoczęciem projektów lub aby właściwe organy były zaangażowane w piaskownicę regulacyjną interoperacyjności; |
| d) | w przypadku przetwarzania danych osobowych w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności - zapewnienie, aby takie przetwarzanie było w pełni zgodne z mającymi zastosowanie przepisami o ochronie danych, oraz uzgodnienie z odpowiednimi organami ochrony danych, o których mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/903, ich oczekiwanego zaangażowania w piaskownicę regulacyjną interoperacyjności i realizowane w niej projekty; |
| e) | przestrzeganie ram zarządzania ryzykiem określonych w art. 12; |
| f) | regularne składanie sprawozdań na temat uczenia się w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, jak określono w art. 13; |
| g) | zapewnienie zgodnego z prawem przetwarzania danych osobowych w ramach projektów, jak określono w art. 15 ust. 3. |
2. Uczestnicy mogą zrezygnować z uczestnictwa w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności na warunkach określonych w art. 14.
Artykuł 12
Zarządzanie ryzykiem
1. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej ustanawiają proces zarządzania ryzykiem w odniesieniu do piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności obejmujący proces zarządzania ryzykiem, o którym mowa w art. 12 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2024/903. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej określają, wdrażają i monitorują nadrzędne cele w zakresie zarządzania ryzykiem w odniesieniu do piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności, w tym szczegółowe normy zarządzania ryzykiem mające zastosowanie do wszystkich projektów w piaskownicy regulacyjnej, z należytym uwzględnieniem wszelkich obowiązkowych wymogów w zakresie zarządzania ryzykiem zgodnie z innymi obowiązującymi przepisami. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej zapewniają skuteczną komunikację na temat zarządzania ryzykiem między uczestnikami, właściwymi organami i innymi zainteresowanymi stronami.
2. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej opracowują szczegółowy plan zarządzania ryzykiem dla każdego projektu, który to plan jest zgodny z procesem zarządzania ryzykiem, o którym mowa w ust. 1.
3. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej wyznaczają jednego spośród siebie jako zarządzającego ryzykiem dla każdego projektu. Zarządzający ryzykiem zapewnia zgodność projektu ze szczegółowym planem zarządzania ryzykiem, o którym mowa w ust. 2 niniejszego artykułu. W przypadku zidentyfikowania ryzyka zarządzający ryzykiem zapewnia wprowadzenie odpowiednich środków ograniczających ryzyko.
4. W przypadku gdy odpowiednie ograniczenie ryzyka nie jest możliwe, zarządzający ryzykiem może tymczasowo zawiesić realizację projektu lub udział uczestnika w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności jako natychmiastowy środek ochronny. Zarządzający ryzykiem niezwłocznie informuje o tym koordynatorów piaskownicy regulacyjnej i odpowiednie organy. Pojedynczy punkt kontaktowy informuje Komisję o takim tymczasowym zawieszeniu.
5. Zarządzający ryzykiem prowadzi dokumentację dotyczącą działań w zakresie zarządzania ryzykiem w odniesieniu do odpowiednich projektów i udostępnia tę dokumentację do przeglądu wszystkim koordynatorom piaskownicy regulacyjnej i Komisji.
Artykuł 13
Obowiązki sprawozdawcze
1. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej ustanawiają mechanizm okresowej sprawozdawczości obejmujący co najmniej kwestie, o których mowa w art. 12 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2024/903. W przypadku przetwarzania danych osobowych w ramach projektów sprawozdawczość obejmuje wskaźniki oceniające skuteczność innowacyjnego rozwiązania interoperacyjnego w kwalifikowaniu danych osobowych, a także dokładność i rzetelność wyników oraz użyteczność rezultatów uzyskanych dzięki rozwiązaniu dla właściwych organów.
2. Mechanizm ten obejmuje zbieranie danych ze wszystkich projektów na bieżąco, aby zapewnić monitorowanie postępów, zarządzanie ryzykiem oraz zachowanie zgodności z celami piaskownic regulacyjnych interoperacyjności i wymogami prawnymi. Mechanizm ten obejmuje sprawozdawczość na temat doświadczeń zdobytych w ramach dialogu z organami regulacyjnymi.
3. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej przedkładają Komisji i Radzie ds. Interoperacyjnej Europy sprawozdania okresowe, o których mowa w art. 12 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2024/903, co najmniej raz na sześć miesięcy począwszy od daty ustanowienia piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności.
4. Wszystkie sprawozdania publikuje się w portalu Interoperacyjna Europa. Sprawozdania nie mogą zawierać informacji poufnych.
Artykuł 14
Rezygnacja uczestników
1. Jeżeli uczestnik chce zrezygnować z uczestnictwa w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności przed zakończeniem projektu, w który jest zaangażowany, o czym mowa w art. 15, lub przed zakończeniem przydzielonego zadania w szczegółowym planie, uczestnik szczegółowo wyjaśnia koordynatorom piaskownicy regulacyjnej i Komisji przyczyny rezygnacji.
2. Uczestnicy rezygnujący z uczestnictwa w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności mają następujące obowiązki:
| a) | spełnienie wszelkich pozostałych wymogów związanych z monitorowaniem ich działalności i sprawozdawczością dotyczącą tej działalności; |
| b) | zapewnienie, aby zbierane dane i wszelkie rozwiązania interoperacyjne opracowane w okresie działania piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności były zarządzane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z warunkami przystąpienia do piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności określonymi przez koordynatorów piaskownicy regulacyjnej; oraz |
| c) | przedsięwzięcie wszelkich niezbędnych kroków w celu ograniczenia potencjalnego ryzyka dla powodzenia projektu piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności oraz dla usług publicznych i ich realizacji w związku z rezygnacją z uczestnictwa w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności i w jej konkretnych projektach. |
3. Po rezygnacji uczestnika z uczestnictwa w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej oceniają niezbędne środki w odniesieniu do obowiązków określonych w art. 9.
Artykuł 15
Zakończenie projektu
1. Koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej kończą projekt w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności w jednym z następujących przypadków:
| a) | osiągnięto cele projektu przed zakończeniem maksymalnego okresu wstępnego; |
| b) | organy regulacyjne zaangażowane w piaskownicę regulacyjną interoperacyjności lub inne właściwe organy zwróciły się o zakończenie projektu, a inne mniej kategoryczne rozwiązanie nie jest możliwe; |
| c) | środki finansowe niezbędne do kontynuowania działań nie są dostępne; |
| d) | projekt nie spełnia już minimalnych kryteriów pod względem zakresu i uczestnictwa określonych w szczegółowym planie projektu, a inne mniej kategoryczne rozwiązanie nie jest możliwe. |
2. W przypadku gdy koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej planują zakończyć projekt przed pierwotnie zaplanowaną datą zakończenia, informują o tym wszystkich uczestników w odpowiednim czasie.
3. Danych osobowych, do przetworzenia których wyjątkowo już doszło w celu osiągnięcia celów projektów, nie można wykorzystywać jako danych operacyjnych do innych celów niż te związane z projektami, chyba że istnieje odpowiednia podstawa prawna pozwalająca na zmianę celu.
4. W terminie trzech miesięcy od zakończenia projektów koordynatorzy piaskownicy regulacyjnej:
| a) | publikują w portalu Interoperacyjna Europa lub w portalu, katalogu lub repozytorium połączonym z portalem Interoperacyjna Europa rozwiązania interoperacyjne i powiązane materiały opracowane podczas projektu, w tym dokumentację, historię wersji, udokumentowany kod źródłowy oraz odniesienia do zastosowanych otwartych standardów lub specyfikacji technicznych, jeżeli takie rozwiązania i materiały są zgodne z mającymi zastosowanie kryteriami jakości portalu Interoperacyjna Europa; |
| b) | w przypadku gdy rozwiązania są wydawane jako otwarte oprogramowanie, korzystają z EUPL lub innej odpowiedniej licencji otwartego oprogramowania; |
| c) | wyraźnie wskazują, czy mają zastosowanie ograniczenia dotyczące udostępniania rozwiązania ze względu na:
|
ROZDZIAŁ IV
PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 16
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 lipca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L, 2024/903, 22.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/903/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji) (Dz.U. L, 2024/1689, 12.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 (Dz.U. L, 2024/1735, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1735/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1. ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
ZAŁĄCZNIK
Lista kontrolna dotycząca piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności (o której to liście mowa w art. 2 ust. 2 lit. a))
| Nr | Kryteria | Opis | Opis | ||||||||||||||||||||
| 1 | Uczestnicy zostali odpowiednio określeni |
| Proszę podać wymagane informacje. Należy pamiętać, że piaskownica regulacyjna interoperacyjności musi zostać ustanowiona przez co najmniej trzech koordynatorów piaskownicy regulacyjnej - organy sektora publicznego lub podmioty unijne. | ||||||||||||||||||||
| 2 | Zakres, cele i rezultaty zostały odpowiednio określone | Zakres:
Cele:
Rezultaty:
| Proszę podać wymagane informacje. | ||||||||||||||||||||
| 3 | Zarządzanie zostało odpowiednio określone |
| Proszę podać wymagane informacje. Opis powinien wykazać, że odpowiednie organy regulacyjne i inne zainteresowane strony zostały wyraźnie określone i uwzględnione oraz, w stosownych przypadkach, zawierać dowody ich gotowości do uczestnictwa w piaskownicy regulacyjnej interoperacyjności. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Zarządzanie ryzykiem zostało odpowiednio określone |
| Proszę podać wymagane informacje. | ||||||||||||||||||||
| 5 | Wymogi w zakresie oceny i sprawozdawczości zostały odpowiednio określone |
| Proszę podać wymagane informacje. Proszę pamiętać, że mechanizm ten powinien obejmować zbieranie danych z poszczególnych projektów na bieżąco, aby zapewnić monitorowanie postępów, zarządzanie ryzykiem oraz zachowanie zgodności z celami ram i wymogami prawnymi. | ||||||||||||||||||||
| 6 | Proces dalszego przetwarzania danych osobowych został odpowiednio określony |
| Proszę podać wymagane informacje. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
